Markkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta

Samankaltaiset tiedostot
Markkinoinnin perusteet

Markkinoinnin perusteet

Markkinoinnin perusteet

Feedbackly Live case

Markkinoinnin perusteet Yhteenveto ja kertaus

Markkinoinnin perusteet, verkkokurssi Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos

Markkinoinnin Perusteet Markkinoinnin analytiikka

Markkinoinnin Perusteet Kohdeasiakkaiden valinta

5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen. TU-A1100 Tuotantotalous 1

Lean Sales Talent Vectia Renewal forum

Kurssin yhteenveto + tentti-info

Aloittelijasta Internet markkinoinnin sankariksi. Artem Daniliants / LumoLink

Digitaalisen median todellinen ROI ja sen mittaaminen

A n ttoni Ke r k ko n e n Ke s k i s u o m a l a i n e n O y j

Johdatus markkinointiin

Asiakastieto vai asiakkaan tieto? Asiakastiedon uhat ja mahdollisuudet

Näkökulmia markkinoinnin ja myynnin johtamiseen

Digitaalinen markkinointi ja myynti Mitä DIVA meille kertoi?

Kuinka tehostat asiakashankintaa ja myyntiä markkinoinnin automaatiolla? Copyright Element AB, All rights reserved.

MIKKO JÄÄSKELÄINEN Yrityksen arvo. Tuotantotalous 1 /

Markkinoinnin perusteet Yhteenveto & valmistautuminen tenttiin Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos

MYYNNIN JA MARKKINOINNIN KOULUTUSOHJELMA

CLOUD-MITTARIT. Joulukuu 2018

Markkinoinnin Perusteet Kohdemarkkinan valinta

PORONLIHAN SUORAMYYNTIKOULUTUS

Markkinointiautomaation haltuunotto toi lisää liidejä CASE DNA BUSINESS

Markkinoinnin perusteet Yhteenveto & valmistautuminen tenttiin Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos

5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen. TU-A1100 Tuotantotalous 1

CALL TO ACTION! Jos aamiaistilaisuudessa esillä olleet aiheet kiinnostavat syvemminkin niin klikkaa alta lisää ja pyydä käymään!

Markkinoinnin perusteet Yhteenveto & valmistautuminen tenttiin Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos

Yhteisöllinen oppiminen ja asiakaslähtöinen toiminta avaimet tuottavuuteen ja kasvuun. Tekes-liideri aamukahvitilaisuus 27.5.

Markkinoinnin analytiikka. Markkinoinnin perusteet

ELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004

Luento 5, , Markkinointiviestintä Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Jenni Kaarne

Maailma muuttuu Muuttuvatko markkinoinnin perusteet?

DIGITALISAATION. avulla kasvua ja arvon kehitystä. Jani 2016

Sähköisen markkinoinnin viisi kultaista sääntöä eurooppalaisten operaattoreiden silmin

ServiceBooster Teollisuuden pelvelujen kehittäminen

Siirtohinnoittelumenetelmät: vaihtoehdot, tehokas soveltaminen ja verrokkianalyysien hyödyntäminen

Markkinointia, joka tuottaa myyntimahdollisuuksia!"#$%&'%(()*+,-'.#%/0

Mitattavan Muotoilun Perusteet Design ROI Mitattavaa Muotoilua Ravintola Yume Helsinki 2012

From selling to supporting - using customer data for the benefit of the customer

Microsoft Dynamics CRM 4.0. Jani Liukkonen

VIDEO FOR HEARTS AND MINDS

HANKIMME TEILLE ASIAKKAITA

MARKET OPPORTUNITIES

Uudistuva Kesko. Mikko Helander

MITEN MITATA DIGITAALISTA ASIAKASKOKEMUSTA?

Suomalainen pilvimaisema Yhteenveto Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksestä 2013

Kasvata myyntiä kiinalaisille turisteille WeChat Payn avulla

CASE POSTI: KEHITYKSEN KÄRJESSÄ TALOUDEN SUUNNITTELUSSA KETTERÄSTI PALA KERRALLAAN

Markkinoinnin perusteet

Sosiaalinen media matkailusektorilla Koodiviidakko Oy Pekka Huttunen Liiketoimintajohtaja, KTM

Datasta arvoaliiketoiminnalle. Kirsi Pietilä Business Intelligence Lead

Näin käännät kylmän trafiikin lämpimäksi (ilman taikuutta)

DIGITAALINEN MARKKINOINTI ELINTARVIKEALALLA EKM-102

Asiakasmarkkinoinnin määritelmä

TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN JA MITTAAMINEN

Paikkatietoratkaisut markkinoinnin apuvälineenä. Käyttökohteet ja käytännön hyödyt Ilkka Suojanen

Itse tutkimus Muotoilun mittaaminen liiketaloudellisesta näkökulmasta

SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA

Hyvän työelämän eväät - Johtamisella vaikutetaan jaksamiseen

TAPAHTUMAT MYYNTIKANAVANA JOHANNA JYLHÄ-OLLILA

ALVELUMUOTOILU MUOTITERMISTÄ KIINTOTÄHDEKSI?

Markkinoinnilla kasvua & työtä!

Tarjouksemme sijoittajille on sivulla 45.

Sosiaalisen median mahdollisuudet matkailualalla

VAIKUTTAVUUSANALYYSI

Liiketoimintasuunnitelma vuosille

Liidit haltuun ja hallintaan. Automatic. Inbound liidi on ostopäätöksen tehnyt ostaja.

Lisämyyntiä kannattavasti Google Adwords mainonnalla. Anton Luhtala, Digisome

Miten kasvatan myyntiä verkossa ja kivijalassa?

Mobiilimaksamisen hyödyt liiketoiminnalle. Annual Conference Danske Bank

Big-data analytiikka-alusta osana markkinoinnin kokonaisratkaisua

LIIKETOIMINTASUUNNITELMAN LAATIMINEN EE045. Yhteenveto suunnitelman tekemisestä

SELKEÄSTI HELPOMPAA MARKKINOINTIA

ICT:n johtamisella tuloksia

KURKISTUS ÄLYKKÄÄN MARKKINOINNIN MAAILMAAN. Kuinka tiedolla johdettu markkinointi nähdään Suomessa?

5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen. TU-A1100 Tuotantotalous 1

Monikanavaisen verkkokaupan perustaminen, rakentaminen ja markkinointi sekä kansainvälinen kauppa

Ostamisen muutos muutti myynnin

Sote-uudistus haastaa organisaatioiden liiketoimintaosaamisen. Heli Leskinen, lehtori, TAMK

Kansainvälisten myyntiliidien määrä nousuun LinkedIn-markkinoinnilla CASE AAC Global

Ennustava analytiikka B2B- myynnissä. Miten hyötyä säännönmukaisuuksista markkinoinnissa ja myynnissä

Kamux Puolivuosikatsaus tammi kesäkuu 2019

23C61050 Vähittäiskaupan kilpailustrategiat ja kilpailukeinot

Markkinoinnin punainen lanka: tavoitteenasetanta ja strategiavalinnat Jussi Junikka ja Nina Lehtomäki

Sosiaalisen median seuranta - Kaikki lähtee kuuntelusta

KUMPI OHJAA, STRATEGIA VAI BUDJETTI?

Tekoälysovellusten vaatimukset datalle, tiedon hallinnan prosesseille ja johtamiselle

Mitä Piilaaksossa & globaalisti tapahtuu ja mitä Tekes voi tarjota yrityksille

ELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004

Tuotekehitys palveluna

ASIAKKUUKSIEN ARVON JOHTAMINEN DIGIAJASSA. Online asiakaskokemuksen kulmakivet

Voimakkaasti kasvava markkinoinnin edelläkävijä TOIMITUSJOHTAJA JYRKI VAITTINEN NASDAQ, 18/03/2019

Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä

Welhon liiketoiminta osaksi DNA:ta

OSA 5: MARKKINOINNIN KILPAILUKEINOT

Markkinoinnin Perusteet Mitä markkinointi on?

Investointilaskelma. TU-C1030 Laskelmat liiketoiminnan päätösten tukena Luento Aalto-yliopisto Tuotantotalouden laitos

Transkriptio:

Markkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta Jukka Luoma Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Markkinoinnin ROI:n käsitteitä Myyntisuppilo (sales funnel) Kohdemarkkina (tai sen osa) Vierailija Liidi Myyntimahdollisuus Asiakas Konversioaste (conversion rate) osuus kohdeasiakkaista, joka siirtyy prosessin vaiheesta seuraavaan Yleinen markkinoinnin ROI kaava (suppilomalli) MROI = (A S K M)/M A = Asiakkaiden määrä S = Kaupan keskim. koko K = Kate-% M = Markkinointi-investointi A = (N p 1 p T ) N = kohdeasiakkaiden määrä p i = konversion i todennäköisyys T = siirtymisten lkm. markkinointi/-myyntisuppilossa Markkinointi- ja myyntisuppiloita on monenlaisia (ks. yllä; vrt. kurssikirjan s. 86). Yrityksen tulee rakentaa itselleen sellainen suppilo, joka tukee parhaiten sen markkinointia ja myyntiä

Esimerkkilasku: IT-yrityksen kampanja 1000 yritystä Liidi Myyntimahdollisuus Asiakas 3 % ladannut white paperin (liidi) 30 % avoin myyntineuvotteluille (myyntimahdollisuus) 25 % hyväksyy tarjouksen (asiakas) Yleinen markkinoinnin ROI kaava (suppilomalli) MROI = (A S K M)/M A = 1000 3 % 30 % 25 2 S = 10.000 K = 30 % M = 3400 MROI = (2*10000 *30 % - 3400 ) / 3400 = (6000-3400 )/3400 76 % Jotta kampanja olisi ROI-positiivinen on konversioasteiden oltava sellaisia, että yritys saa aikaiseksi vähintään kaksi kauppaa (yhdellä kaupalla kate on 3000 < 3400 )

Markkinoinnin ROI-mallien vertailua ROI-malli Määritelmä Sovelluskohteita Haasteita Baseline/lift Kustannusperustainen Markkinointi- /myyntisuppilo Asiakassuhdenäkökulma Markkinoinnin vaikutus myyntiin ja voittoihin lyhyellä aikavälillä Markkinoinnin vaikutus tulokseen alentuneiden kustannusten kautta Lisämyynnin arviointi konversiotodennäköisyyksien perusteella Muutokset asiakaspääomassa (asiakkaiden yhteenlaskettu elinkaariarvo) Yritykset, joissa markkinoinnin vaikutus myyntiin voidaan havaita nopeasti (esim. päivittäistavarakauppa) Sponsorointi, PRkampanjoiden ROI Yritykset, joilla pitkä myyntiprosessi (esim. monet B2B-yritykset) Yritykset, joiden suhteet asiakkaisiin ovat pitkiä (esim. SaaS, mobiilipelibisnes) Baselinen ja liftin erottelu on haastavaa Verrokkikustannusten tunnistaminen on haastavaa Ei huomioi myyntiä tukevien markkinointitoimenpiteiden vaikutusta Elinkaariarvon laskeminen vaikeaa

Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu Asiakaslähtöinen liiketoiminta Asiakasarvon luominen Arvon viestintä ja jakelu Asiakassuhdehallinta Luento 2: Asiakas- ja markkinaymmärrys Luento 4: Brändien hallinta Luento 6: Tarjoaman jakelu Luento 9: Asiakassuhteiden hallinta Luento 3: Kohdeasiakkaiden valinta Luento 5: Tuotteiden ja palveluiden kehittäminen Luento 7: Markkinointiviestinnän johtaminen Luento 8: Markkinoinnin analytiikka

Mitä on asiakassuhteiden hallinta? Asiakassuhteiden hallinnan (johtamisen) tavoitteena on tunnistaa (potentiaalisesti) kannattavat asiakkaat sekä vaalia pitkäkestoisia ja kannattavia suhteita heidän kanssaan Suhteen kesto

Asiakassuhteiden merkitys kasvaa monella toimialalla Palveluliiketoimintamalliien suosio ICT-sektorilla Pitkäkestoisia asiakassuhteita irrallisten transaktioiden sijaan Suhteellinen hakuaktiviteetti (max = 100) 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 software as a service platform as a service infrastructure as a service Lähde: Google Trends

Agenda 1. Asiakkaan elinkaariarvon ennustaminen (customer lifetime value) asiakassuhteiden hallinnan tukena (Jukka) 2. Asiakassuhteiden hallinta käytännön toimenpiteitä ja kokemuksia (Hannu)

Markkinoinnin analytiikka asiakassuhteiden hallinnan tukena Parempi asiakasymmärrys à arvon luominen asiakkaille Auttaa tunnistamaan ne markkinoinnin kilpailukeinot, jotka edistävät uusien asiakassuhteiden luomista, lisäävät asiakasuskollisuutta ja asiakaskohtaista myyntiä Parempi asiakkaan (elinkaari-) arvon ymmärtäminen à arvon luominen oikeille asiakkaille Auttaa tunnistamaan (potentiaalisesti) kannattavimmat asiakassuhteet, joihin organisaation kannattaa käyttää voimavarojaan

Asiakkaan elinkaariarvon ennustaminen (customer lifetime value)

Asiakkaan elinkaariarvo Customer lifetime value (CLV) kuvaa tulevien asiakkasuhteesta johtuvien positiivisten kassavirtojen nettonykyarvoa Sovelluksia Markkinoinnin ROI:n mittaaminen Asiakassegmenttien vertailu Mitä jos -analyysien tekeminen Markkinointitoimenpiteiden ja kanavien valinta Markkinoinnin kohdennus ja asiakkaiden priorisointi Markkinointi- ja muiden investointien vaikutusten arviointi

Asiakkaan elinkaariarvo: Yleinen malli Customer lifetime value (CLV) kuvaa tulevien asiakkasuhteesta johtuvien positiivisten kassavirtojen nettonykyarvoa CLV = $M 1 /(1+d) + + $M T /(1+d) T $M i myyntikate (liikevaihto-muutt. kustannukset) T d (aikaperiodina i) asiakassuhteen kesto diskonttotekijä Yleinen malli kertoo, miten CLV lasketaan periaatteessa, mutta miten asiakassuhteesta johtuvia kassavirtoja voidaan ennustaa käytännössä? Reunahuomautus: Joissain lähteissä (esim. kurssikirjan s. 85) asiakkaan CLV-kaavassa huomioidaan asiakkaan hankintamenot (CAC=customer acquisition cost)

Asiakkaan elinkaariarvo: Kohorttianalyysimenetelmä Tarkastellaan vertailukelpoista, vanhempaa kohorttia (tiettynä aikaperiodina hankittua asiakasryhmää), jolle kassavirtatiedot ovat saatavilla Oletetaan, että tulevien asiakkaiden CLV vastaa aiempaa kohorttia CLV (uusi asiakas) = Aiemman kohortin kassavirtojen nettonykyarvo Asiakkaiden määrä kohortissa

Esimerkki: Freemium-pelit Kohorttianalyysimenetelmä UUDEN ASIAKKAAN HANKINTA MAKSAA KESKIMÄÄRIN $2,73 (LÄHDE: APPTENTIVE) Peli 1 Peli 2 Vertailukohortin koko = 1000 Kohortin kassavirtojen nettonykyarvo = $850 Vertailukohortin koko = 1000 Kohortin kassavirtojen nettonykyarvo = $4000 CLV = $850/1000 = $0,85 CLV = $4000/1000 = $4,00 Peli on fiktiivinen, mutta inspiraationa on keskimääräinen freemiumpeli. Tilastotietoa retentio- ja liikevaihtoluvuista löytyy mm. täältä: https://www.apptentive.com/blog/2015/04/09/the-data-behindcustomer-acquisition-and-retention-for-f2p-mobile-games/ Supercellin Clash of Clans on laskutehtävän inspiraation lähde, mutta tiedot eivät vastaa täydellisesti toisiaan http://www.forbes.com/sites/karstenstrauss/2013/04/18/the-2-4- million-per-day-company-supercell/#5cdff8927ba9

Esimerkki: Freemium-pelit Kohorttianalyysimenetelmä UUDEN ASIAKKAAN HANKINTA MAKSAA KESKIMÄÄRIN $2,73 (LÄHDE: APPTENTIVE) Peli 1 Peli 2 MROI = ($0,85-$2,73)/$2,73-69 % MROI = ($4,00-$2,73)/$2,73 +47 % CLV = $850/1000 = $0,85 CLV = $4000/1000 = $4,00 Markkinoinnin ROI = (CLV CAC)/CAC CAC = Customer acquisition cost (asiakkaan hankintamenot)

Asiakkaan elinkaariarvo Äärettömän aikahorisontin malli Customer lifetime value (CLV) kuvaa tulevien asiakkasuhteesta johtuvien positiivisten kassavirtojen nettonykyarvoa CLV = $M * [r/(1+d-r)] $M keskim. myyntikate r asiakaspysyvyys/retentio (retention rate) d diskonttotekijä $M Diskonttotekjä kuvaa (a) rahan aika-arvoa sekä (b) tulevien kassavirtojen epävarmuutta r Kaavassa oletetaan, että on mahdollista, että asiakassuhde menetetään ennen kuin yritys saa ollenkaan tuloja. Jos ensimmäisen aikaperiodin myynti on varma, CLV-kaava muuttuu hieman: CLV = $M * [(1+d)/(1+d-r)]

Esimerkki: teleoperaattorin CLV Äärettömän aikahorisontin malli DNA Rajaton 3G Perus DNA Rajaton 4G Super Kuukausimaksu 24,90 /kk Kuukausimaksu 39,90 /kk Asiakaspysyvyys 98,90 %/kk Asiakaspysyvyys 97,50 %/kk CLV = $M * [r/(1+d-r)] = 24,90*50 %*98,90 %/(1+1 %-98,90 %) = 12,45*98,90 %/2,1 % 586 = 39,90*50 %*97,50 %/(1+1 %-97,50 %) = 19,95*97,50 %/3,5% = 555,75 556 Lisäoletukset Kate = 50 %; Diskonttotekijä = 1 %/kk Huom! Laskuesimerkin inspirationa toimii DNA:n liittymätyypit. Asiakaspysyvyys-, kate- ja diskonttotekijäoletukset ovat kuitenkin vain havainnollisia

Mitä jos analyysit (case Netflix) Äärettömän aikahorisontin malli Lähtötilanne (USA v. 2015) Maksavia asiakkaita 43 401 000 Asiakaspysyvyys Kuukausimaksu Diskonttotekijä 96 %/kk $9,90/kk 1 %/kk Kate-% 32,9 % CLV = $9,99*32,9 %*96 %/(1+1 % - 96 %) $63,10 Yrityksen asiakaspääoma (customer equity) = 43 401 000 * CLV $2,7 mrd. (vs. $85 mrd) Mitä jos? Käyttäjämäärä kasvaisi miljoonalla? 1 000 000*$63,10 = $63 100 000 Asiakaspysyvyys paranisi 1 %-yksikön? Uusi CLV = $9,99*32,9%*97%/(1+1%-97 %) $79,70 43 401 000*($79,70-$63,10) $720 456 600 Kustannukset alenisivat 25 %? Uusi kate-% = (1-(1-32,9%)*(1-25 %)) = 49,675 % Uusi CLV = $9,99* 49,675 % *96 %/(1+1 % - 96 %) $95,28 43 401 000*($95,28-$63,10) $1 396 644 180 Luvut on tarkoitettu vain havainnollistusta varten. Lähteitä oletusten takana: Gomez-Uribe & Hunt (2015); Netflix s Q3 2016 Financial Statements

Miksi sijoittajat ovat innostuneet yhtiön hinnankorotuksista? Netflix raises monthly price $1 to $9.99 (cnnmoney.com) Customers might complain, but investors cheered the news. Netflix Increases Price 10% for Its Most Popular U.S. Plan (bloomberg.com) Shares rise on optimism higher price won t hurt subscriptions Montaako asiakasta yhtiöllä on varaa menettää, että $1 hinnankorotus kannattaa? Uusi CLV = ($9,99*32,9%+$1)*96%/(1+1%-96%) = $82,30 (43 401 000-X)*Uusi CLV >43 401 000*Vanha CLV X < (43 401 000*Vanha CLV)/Uusi CLV - 43 401 000 13 206 010 (30 % asiakkaiden määrästä!)

Esimerkki: Salesforce.com Asiakaspysyvyyden strateginen merkitys Jos d = 1 %/kk, niin asiakaspysyvyyden parannus 92 %:sta yli 99 %:iin kuukaudessa parantaa CLV:tä 4,8 x (muiden tekijöiden pysyessä vakiona) In 2005, The churn rate of Salesforce was 8 percent. That doesn t sound bad until you add two words per month! (Mehta et al., 2016) Our [yearly] attrition rate was in the high single digit percentage range as of January 31, 2014 (salesforce Annual Report, 2014) CLV= M*92 %*(1+1%-92 %) M*10,22 CLV= M*99 %*(1+1%-99 %) M*49,50 Laitoksen nimi 10.10.2017. 20

Yhteenveto CLV-mallin sovelluksia Sovellus Hyödyt käytännössä Laskuesimerkit Markkinoinnin ROI:n mittaaminen Markkinointitoimenpiteiden ja kanavien valinta Freemiummobiilipelit Asiakassegmenttien vertailu Markkinoinnin kohdennus ja asiakkaiden priorisointi Teleoperaattori Mitä jos -analyysien tekeminen Markkinointi- ja muiden investointien vaikutusten arviointi Netflix, Salesforce.com