Markkinoinnin perusteet
|
|
- Anna Virtanen
- 7 vuotta sitten
- Katselukertoja:
Transkriptio
1 Markkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luku 4
2 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu Asiakaslähtöinen liiketoiminta Asiakasarvon luominen Arvon viestintä ja jakelu Asiakassuhdehallinta Luento 2: Asiakas- ja markkinaymmärrys Luento 4: Brändien hallinta Luento 6: Tarjoaman jakelu Luento 7: Asiakassuhteiden hallinta Luento 3: Kohdeasiakkaiden valinta Luento 5: Tuotteiden ja palveluiden kehittäminen Luento 8: Markkinointiviestinnän johtaminen Luento 9: Markkinoinnin analytiikka
3 Mitä on asiakassuhteiden johtaminen? Asiakassuhdejohtamisen tavoitteena on tunnistaa (potentiaalisesti) kannattavat asiakkaat sekä vaalia pitkäkestoisia ja kannattavia asiakassuhteita heidän kanssaan
4 Agenda 1. Asiakastyytyväisyys strategisena kysymyksenä 2. Asiakkaan elinkaariarvo (customer lifetime value) (CLV)
5 Asiakastyytyväisyys strategisena kysymyksenä
6 Asiakastyytyväisyys Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan henkilön mielihyvän tai pettymyksen kokemuksia suhteessa tuotteeseen tai palveluun liittyviin odotuksiin Tyytyväisyys on asiakassuhteen laadun keskeinen mittari, jolla yrityksille strategista merkitystä
7 Asiakastyytyväisyyden strateginen merkitys Ostouskollisuus Ostosten määrä Asiakastyytyväisyys Word-of-mouth Hintaherkkyys Ideat yritykselle Palvelukustannukset Liikevaihto Kannattavuus
8 Esimerkki: Yhdysvaltojen matkustajalentoliikenne Asiakastyytyväisyys on Southwestin strategian ytimessä Airline Customer Sa0sfac0on Benchmark ( ) (ACSI) Net margin ( ) (Compustat) Southwest % Delta % American % US Airways % United % Average (all US airlines) 64.3 We tell our customers why we don't do this, that, and the other--why we don't have assigned seating, for example. And then we just kill them with kindness and caring and attention. (Former President of Southwest, In: Ton, 2014) Ton Z The Good Jobs Strategy: How the Smartest Companies Invest in Employees to Lower Costs and Boost Profits.
9 Net promoter score ja yrityksen tulos Asteikolla 0-10, kuinka todennäköisesti suosittelisit yritystä tai brändiä? (1-6 = detractors; 7-8 = passive; 9-10 = promoters) NPS = PROMOTERS - DETRACTORS Ostokset suhteessa detraktoreihin Heineken Detractor Passive Promoter Liiketoimintayksikön vuotuinen kasvu (CAGR)( %) NPS below relevant market average Allianz NPS above relevant market average Best-in-class NPS Lähde:
10 Esimerkki: Ryanair Net margin % average ( ) 20% 15% 10% 5% 0% -5% -10% -15% -20% RYANAIR HOLDINGS PLC COPA HOLDINGS SA SPIRIT AIRLINES INC GOL LINHAS AEREAS INTELIGENT ALLEGIANT TRAVEL CO SKYWEST INC REPUBLIC AIRWAYS HLDGS INC WESTJET AIRLINES LTD SOUTHWEST AIRLINES PINNACLE AIRLINES CORP LATAM AIRLINES GROUP SA EXCHANGE INCOME CORP EXPRESSJET HOLDINGS INC CHORUS AVIATION INC AIRTRAN HOLDINGS INC TAM SA GREAT LAKES AVIATION LTD CANADA 3000 INC JETBLUE AIRWAYS CORP DEUTSCHE LUFTHANSA AG INTL CONSOL AIRLINES GROUP MESA AIR GROUP INC AIR FRANCE - KLM CHINA SOUTHERN AIRLINES You re not getting a refund so f*** off. We don t want to hear your sob stories. (CEO Michael O Leery, Sydney Morning Herald) KLM-ROYAL DUTCH AIRLINES ALASKA AIRLINES INC JAPAN AIRLINES CO LTD CONTINENTAL AIRLS INC -CL B FRONTIER AIRLINES HOLDINGS ALASKA AIR GROUP INC AIR CANADA HAWAIIAN HOLDINGS INC BIG SKY TRANSPORTATION FLYI INC CHINA EASTERN AIRLINES CORP MIDWEST AIR GROUP INC US AIRWAYS GROUP INC NORTHWEST AIRLINES CORP AMR CORP/DE MIDWAY AIRLINES CORP MAIR HOLDINGS INC AMERICAN AIRLINES INC GULFSTREAM INTL GROUP INC US AIRWAYS GROUP INC-OLD VIRGIN EXPRESS HOLDINGS PLC UNITED CONTINENTAL HLDGS INC GLOBAL AVIATION HOLDINGS INC UNITED AIRLINES INC DELTA AIR LINES INC VANGUARD AIRLINES INC -25% Lähde: COMPUSTAT
11 Asiakastyytyväisyys ja yrityksen arvo Asiakastyytyväisyyden tulosvaikutus vaihtelee toimialoittain High association Moderate association Low or negative association Department stores Soft drinks Personal computers Supermarkets Service stations Apparel Appliances Beer Automotive Life insurance Parcel delivery Hotels Consumer electronics Telecommunication, long distance Discount stores Tobacco Property assurance Athletic shoes Airlines Restaurants Personal care Banks Telecommunication, local 1 % increase in ACSI rating is associated with more than 2 % increase in Tobin q Food processing 1 % > 1 % 1 % < 1 % Lähde: Anderson et al. (2004). Journal of Marketing 68:
12 Investoinnit asiakastyytyväisyyteen tulisi hahmottaa strategisesti Asiakastyytyväisyyteen ei aina kannata investoida - Tyytyväisyyden vaikutus asiakkaiden (osto-) käyttäytymiseen voi olla heikko tai asiakastyytyväisyyden lisääminen on kallista Liikevaihto Kannattavuus > Asiakastyytyväisyys Asiakastyytyväisyyden kustannukset ASIAKKAAN ELINKAARIARVOMALLI (CLV) TARJOAA KEINON ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN ARVON MITTAAMISEEN!
13 Asiakkaan elinkaariarvo (customer lifetime value) (CLV)
14 Asiakkaan elinkaariarvo Customer lifetime value (CLV) kuvaa tulevien asiakkasuhteesta johtuvien positiivisten kassavirtojen nettonykyarvoa CLV = $M 1 /(1+d) + + $M T /(1+d) T - $A $M i myyntikate (liikevaihto-muutt. kustannukset) (aikaperiodina i) T asiakassuhteen kesto d diskonttotekijä $A asiakkaan hankintamenot
15 Asiakkaan elinkaariarvo Customer lifetime value (CLV) kuvaa tulevien asiakkasuhteesta johtuvien positiivisten kassavirtojen nettonykyarvoa CLV = $M * [r/(1+d-r)] $M keskim. myyntikate r asiakaspysyvyys/retentio (retention rate) d diskonttotekijä $A $M 0 $M Prospektin elinkaaroarvo (PLV) PVL = a($m 0 + CLV) - $A $M 0 ensioston myyntikate $A asiakkaan hankintamenot / prospekti a konversiotodennäköisyys Kaavassa oletetaan, että on mahdollista, että asiakassuhde menetetään ennen kuin yritys saa ollenkaan tuloja. Jos ensimmäisen aikaperiodin myynti on varma, CLV-kaava muuttuu hieman: r CLV = $M * [(1+d)/(1+d-r)]
16 Esimerkki: freemium-mobiilipelit KUINKA PALJON PELISTUDIO SAA KÄYTTÄÄ RAHAA UUSIEN ASIAKKAIDEN HANKKIMISEEN (ESIM. FB-MAINONTAAN)? Average Freek (Nevahööd Studios) Clash of Tribes (Übercell) Oletetaan, että pelaajaa päivittäin $2,00 / pelaaja / kk Asiakaspysyvyys on 10 % / kk Oletetaan, että 8 milj. pelaajaa päivittäin $2 milj. in app-ostoja/päivä Asiakaspysyvyys on 35 % / kk Peli on fiktiivinen, mutta inspiraationa on keskimääräinen freemiumpeli. Tilastotietoa retentio- ja liikevaihtoluvuista löytyy mm. täältä: Supercellin Clash of Clans on laskutehtävän inspiraation lähde, mutta tiedot eivät vastaa täydellisesti toisiaan million-per-day-company-supercell/#5cdff8927ba9 d = 0.01
17 Esimerkki: freemium-mobiilipelit OLETETAAN, ETTÄ MYYNTIKATE ON LÄHES YHTÄ SUURI KUIN LIIKEVAIHTO (MUUTTUVAT KUSTANNUKSET 0) Average Freek (Nevahööd Studios) Clash of Tribes (Übercell) Myyntikate = $2,00 / pelaaja / kk CLV = 2,00*[0,10/(1+0,01-0,10)] $0,22 / uusi pelaaja Myyntikate / kk / pelaaja = 30 pv * ($2M / 8 M pelaajaa) = $7,50/pelaaja/kk CLV = 7,50*[0,35/(1+0,01-0,35)] $3,98 / uusi pelaaja UUDEN ASIAKKAAN HANKINTA MAKSAA KESKIMÄÄRIN $2,73 (LÄHDE: APPTENTIVE)
18 Pohdintatehtävä Ritz-Carltonin työntekijät saavat käyttää 2000 dollaria ilman esimiehen valtuutusta asiakkaan ongelman ratkaisemiseksi $2000 ONKO SÄÄNTÖ JÄRKEVÄ? MIKSI (EI)? Hotelliyö = $360 Lähde: Marriott Annual Report 2015 Käyttöaste = 72 % Lähde: Marriott Annual Report 2015 Jäsentasot Silver Gold Platinum Lähde: 10 yötä 50 yötä 75 yötä in Dubai a waiter overheard a gentleman musing with his wife, who was in a wheelchair, that it was a shame he couldn t get her down to the beach. The waiter told maintenance, who passed word, and the next afternoon there was a wooden walkway down the beach to a tent that was set up for them to have dinner in. That s not out of the ordinary, and the general manager didn t know about it until it was built. (Forbes)
19 Esimerkki: Ritz-Carltonin Silver-asiakas Voidaan olettaa, että asiakas yöpyy R-C:ssa vähintään 10 yötä vuodessa 3600 dollaria vuodessa myyntiä 2000 dollarin käyttäminen asiakkaan tyytyväisenä pitämiseksi voi olla järkevä investointi maltillisillakin asiakaspysyvyys- ja kateoletuksilla, jos oletetaan, että asiakassuhde on vaarassa päättyä Voi olla kannattavaa myös muista syistä (esim. word-of-mouth) Customer life-me value ( ) Asiakaspysyvyys (r) Kate = 100 %; d = 0.1 Kate = 75 %; d = 0.1 Kate = 50 %; d = 0.1 Kate = 25 %; d = 0.1 Ongelmanratkaisun hinta =
20 Laskuesimerkki 1/2 CLV = $M * [r/(1+d-r)] 10 yötä*$360/yö= $3600; Kate = 50 %; d = 0,1; r = 0,9 d $M CLV = 3600*0,50*0,9/(1+0,1-0,9) r = 3600*0,5*0,9/0,2 = 8100 Customer life-me value ( ) Asiakaspysyvyys (r) Kate = 100 %; d = 0.1 Kate = 75 %; d = 0.1 Kate = 50 %; d = 0.1 Kate = 25 %; d = Ongelmanratkaisun hinta = 2000
21 Laskuesimerkki 2/2 CLV = $M * [r/(1+d-r)] 10 yötä*$360/yö= $3600; Kate = 75 %; d = 0,1; r = 0,75 d $M CLV = 3600*0,75*0,75/(1+0,1-0,75) r = 3600*0,75*0,75/0, ,71 Customer life-me value ( ) Asiakaspysyvyys (r) Kate = 100 %; d = 0.1 Kate = 75 %; d = 0.1 Kate = 50 %; d = 0.1 Kate = 25 %; d = Ongelmanratkaisun hinta = 2000
22 CLV tulosparannuksen tukityökaluna Herkkyysanalyysit osoittavat kuinka paljon eri toimenpiteet vaikuttaa yrityksen tulokseen Customer lifetime value ( ) Yhden %-yksikön parannus asiakaspysyvyydessä parantaa tulosta vähemmän kuin katteen parantuminen 22 %:iin Asiakaspysyvyyden parannus tuottaa suuremman tulosparannuksen kuin katteen koheneminen Asiakaspysyvyys Perusoletukset Kate = 22 % PERUSOLETUKSET (d=0): STANDARD-PALVELU = 9,99 /KK MYYNTIKATEPROSENTTI = 17,6 % (USA = 34,3 %, KANSAINV. = -9,1 %) ASIAKASPYSYVYYS > 90 % Lähteet: Gomez-Uribe & Hunt, 2015; Neflix Q2/2016 Financials Statement;
23 CLV ja yrityksen markkina-arvon määrittäminen Netflixin markkina-arvo perustuu merkittävässä määrin olemassa olevien asiakkaiden elinkaariarvoon CLV-viitekehys tarjoaa keinon tarkastella mahdollisia muutoksia yrityksen arvossa MuuAuja Arvo Kuukausimaksu $9.99 MyynJkate-% 17.6% MyynJkate $1.76 Asiakaspysyvyys (arvio) 98% CLV/asiakas (d = 1 %) $57.44 Maksavia asiakkaita Asiakkaiden elinkaariarvo yhteensä $ Taseen loppusumma (2015) $ NeDlixin markkina-arvo $ Asiakkaiden yhteenlaskettu elinkaaiarvo $ $ $ $ $ $ $- Non-current content assets = $ Lähteet: Neflix Q2/2016 Financials Statement; Netflix Annual Report 2015; Forbes
24 Sovelluksia CLV-viitekehykselle Asiakkaiden ja prospektien priorisointi sekä kannattavan markkinointiponnistuksen tason tunnistaminen - Kohdistaminen asiakkaille ja segmenteille, joiden CLV on korkeampi - Markkinointitoimenpiteiden rajaaminen kannattaviin keinoihin Asiakaskokemuksen, -tyytyväisyyden ja -uskollisuuden tulosvaikutusten mittaaminen (esim. Netflix) Asiakassuuntautuneiden investointilaskelmien tukeminen - Esim. miten investointi parantaa asiakastyytyväisyyttä à tulosta Yrityksen arvon määrittäminen
25 Luennon pääpointit Yritysten kilpailuetu tulee yhä useammin niiden kyvystä luoda ja ylläpitää kannattavia asiakassuhteita Asiakastyytyväisyys on asiakassuhteen laadun tärkeä mittari, joka ennustaa usein myös yrityksen tuloskehitystä Asiakkaan elinkaariarvo (CLV) tarjoaa matemaattisen viitekehyksen yrityksen resurssien parempaan kohdentamiseen, sekä yrityksen taloudellisen tuloksen ja arvon ymmärtämiseen
26 Luentopalaute bit.ly/mape2016
Markkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta
Markkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta Jukka Luoma Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Markkinoinnin ROI:n käsitteitä Myyntisuppilo (sales funnel) Kohdemarkkina (tai sen
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luku 18 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Tarjooman jakelu Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luvut 12-13 Luentopalaute Huomioita - Äänentoisto - Luentokalvot verkkoon edellisenä
LisätiedotUudistuva sosiaali- ja terveysala - seminaari 2.12.2015 Henrik Haukanhovi myyntijohtaja
Uudistuva sosiaali- ja terveysala - seminaari 2.12.2015 Henrik Haukanhovi myyntijohtaja Yrityksen juuret Toimintamme Suunnittelemme, markkinoimme ja tuotamme laadukkaita ja herkullisia catering-, ruoka-
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet Yhteenveto ja kertaus
Markkinoinnin perusteet Yhteenveto ja kertaus Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Agenda 1. Harjoitustyön opetukset 2. Kurssin kertaus 3. Kurssipalaute
LisätiedotUusi Ajatus Löytyy Luonnosta 4 (käsikirja) (Finnish Edition)
Uusi Ajatus Löytyy Luonnosta 4 (käsikirja) (Finnish Edition) Esko Jalkanen Click here if your download doesn"t start automatically Uusi Ajatus Löytyy Luonnosta 4 (käsikirja) (Finnish Edition) Esko Jalkanen
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet, verkkokurssi Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos
Markkinoinnin perusteet, verkkokurssi 13.06.2017 Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos Osaamistavoitteet Kurssi tarjoaa yleiskuvan markkinoinnista. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää markkinasuuntautuneen
LisätiedotCALL TO ACTION! Jos aamiaistilaisuudessa esillä olleet aiheet kiinnostavat syvemminkin niin klikkaa alta lisää ja pyydä käymään!
CALL TO ACTION! Jos aamiaistilaisuudessa esillä olleet aiheet kiinnostavat syvemminkin niin klikkaa alta lisää ja pyydä käymään! Monikanavaisen viestinnän mittaaminen: https://www.vapamedia.fi/mittaaminen/
Lisätiedotanna minun kertoa let me tell you
anna minun kertoa let me tell you anna minun kertoa I OSA 1. Anna minun kertoa sinulle mitä oli. Tiedän että osaan. Kykenen siihen. Teen nyt niin. Minulla on oikeus. Sanani voivat olla puutteellisia mutta
LisätiedotOn instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31)
On instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31) Juha Kahkonen Click here if your download doesn"t start automatically On instrument costs
LisätiedotMarkkinoinnin Perusteet Kohdeasiakkaiden valinta
Markkinoinnin Perusteet Kohdeasiakkaiden valinta Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu
LisätiedotMEETING PEOPLE COMMUNICATIVE QUESTIONS
Tiistilän koulu English Grades 7-9 Heikki Raevaara MEETING PEOPLE COMMUNICATIVE QUESTIONS Meeting People Hello! Hi! Good morning! Good afternoon! How do you do? Nice to meet you. / Pleased to meet you.
LisätiedotOn instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31)
On instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31) Juha Kahkonen Click here if your download doesn"t start automatically On instrument costs
LisätiedotCapacity Utilization
Capacity Utilization Tim Schöneberg 28th November Agenda Introduction Fixed and variable input ressources Technical capacity utilization Price based capacity utilization measure Long run and short run
LisätiedotTutkimuksen tuki- ja innovaatiopalveluiden toiminnan kehittäminen ja johtaminen. Kirsi Murtosaari Jyväskylän yliopisto
Tutkimuksen tuki- ja innovaatiopalveluiden toiminnan kehittäminen ja johtaminen Kirsi Murtosaari Jyväskylän yliopisto Case JY: tukipalvelu ja toiminnan Jatkuva prosessi kehittäminen Tukipalveluja tuottava
LisätiedotMarkkinoinnin analytiikka. Markkinoinnin perusteet
Markkinoinnin analytiikka Markkinoinnin perusteet 22.9.2015 Mitä toimitusjohtajat raportoivat osakkeenomistajille tilinpäätöksessä? Ryanair Financial performance Stock performance Traffic (# of passengers)
LisätiedotOn instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31)
On instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31) Juha Kahkonen Click here if your download doesn"t start automatically On instrument costs
LisätiedotELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004
ELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004 Jari Salo, KTT Professori (Markkinointi) Dosentti (Digitaalinen markkinointi) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Apulaispäätoimittaja Internet Research Taloustieteen
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Markkinoinnin etiikka ja yhteiskuntavastuu Ilona Mikkonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luku 18 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu
LisätiedotTravel General. General - Essentials. General - Conversation. Asking for help. Asking if a person speaks English
- Essentials Voisitko auttaa minua? Asking for help Puhutko englantia? Asking if a person speaks English Puhutteko _[kieltä]_? Asking if a person speaks a certain language En puhu _[kieltä]_. Clarifying
LisätiedotNetwork to Get Work. Tehtäviä opiskelijoille Assignments for students. www.laurea.fi
Network to Get Work Tehtäviä opiskelijoille Assignments for students www.laurea.fi Ohje henkilöstölle Instructions for Staff Seuraavassa on esitetty joukko tehtäviä, joista voit valita opiskelijaryhmällesi
LisätiedotFeedbackly Live case
Feedbackly Live case Oppimistavoitteet 1. Opiskelija osaa analysoida yrityksen liiketoimintaympäristöä sekä hyödyntää asiakasymmärrystä liiketoiminnan kehittämisessä 2. Opiskelija hallitsee segmentoinnin
LisätiedotYmpäristötunnusluvut yrityksen ympäristöasioiden hallinnassa
Ympäristötunnusluvut yrityksen ympäristöasioiden hallinnassa Esityksen sisältö Syitä ympäristöasioiden hallinnalle Ympäristöjohtaminen Ympäristötunnusluvut Kevyen teollisuuden erityispiirteitä Tunnuslukujen
LisätiedotOsallistujaraportit Erasmus+ ammatillinen koulutus
Osallistujaraportit 2016 Erasmus+ ammatillinen koulutus Suomesta lähteneiden ja Suomeen tulleiden vertailu V. 2016 osallistujaraporttien osalta saatavilla myös Suomeen tulleet opiskelijat ja henkilöstö
LisätiedotKurssin yhteenveto + tentti-info
Markkinoinnin perusteet 23A00110 Kurssin yhteenveto + tentti-info Ilona Mikkonen, KTT Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu Markkinoinnin laitos Luennon aiheet Lyhyt yhteenveto kurssin aiheista Markkinointi
LisätiedotSkene. Games Refueled. Muokkaa perustyyl. napsautt. @Games for Health, Kuopio. 2013 kari.korhonen@tekes.fi. www.tekes.fi/skene
Skene Muokkaa perustyyl. Games Refueled napsautt. @Games for Health, Kuopio Muokkaa alaotsikon perustyyliä napsautt. 2013 kari.korhonen@tekes.fi www.tekes.fi/skene 10.9.201 3 Muokkaa Skene boosts perustyyl.
LisätiedotFrom selling to supporting - using customer data for the benefit of the customer
From selling to supporting - using customer data for the benefit of the customer Hannu Saarijärvi Johdanto Yritykset ovat perinteisesti keskittyneet asiakasdatan hyödyntämisessä (CRM) omiin, yrityksen
LisätiedotMITEN MITATA DIGITAALISTA ASIAKASKOKEMUSTA?
MITEN MITATA DIGITAALISTA ASIAKASKOKEMUSTA? Mediataivas FreshUp seminaari Digitaalinen asiakaskokemus 26.5.2016 by Heikki Karjaluoto CE is the sum-totality of how customers engage with your company and
LisätiedotNuku hyvin, pieni susi -????????????,?????????????????. Kaksikielinen satukirja (suomi - venäjä) (www.childrens-books-bilingual.com) (Finnish Edition)
Nuku hyvin, pieni susi -????????????,?????????????????. Kaksikielinen satukirja (suomi - venäjä) (www.childrens-books-bilingual.com) (Finnish Edition) Click here if your download doesn"t start automatically
LisätiedotLuomu Invest Oy LUOMUELINTARVIKEPÄIVÄ Yhteistyöllä Aasiaan
Luomu Invest Oy LUOMUELINTARVIKEPÄIVÄ 2018 Yhteistyöllä Aasiaan Luomu on osa uutta maailmaa, jossa vastuullisuudella on aitoa merkitystä. Kuluttajat, kaupan toimijat sekä maailmanlaajuiset ruokatrendit
LisätiedotAloittelijasta Internet markkinoinnin sankariksi. Artem Daniliants / LumoLink
Aloittelijasta Internet markkinoinnin sankariksi Artem Daniliants / LumoLink CEO at LumoLink Verkkokauppa & Web teknologian asiantuntija 13+ vuotta kokemusta Internet liiketoiminnasta 10+ vuotta kokemusta
LisätiedotTunteiden
Tunteiden mittaamisen bisneshyödyt @NiinaVenho @Moodmetric Tunteet ovat osa bisnestä 1. Markkinointi, ostotapahtuma 2. Myynti, asiakaspalvelu 3. Yrityksen työntekijät ja sisäinen vuorovaikutus 4. Johtamiskulttuuri
LisätiedotTIETEEN PÄIVÄT OULUSSA 1.-2.9.2015
1 TIETEEN PÄIVÄT OULUSSA 1.-2.9.2015 Oulun Yliopisto / Tieteen päivät 2015 2 TIETEEN PÄIVÄT Järjestetään Oulussa osana yliopiston avajaisviikon ohjelmaa Tieteen päivät järjestetään saman konseptin mukaisesti
LisätiedotELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004
ELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004 Jari Salo, KTT Professori (Markkinointi) Dosentti (Digitaalinen markkinointi) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteen laitos, Maatalous-Metsätieteellinen
LisätiedotData protection template
Data protection template Aihe: rekisteriseloste ja informointipohja Topic: information about the register and information to users (related to General Data Protection Regulation (GDPR) (EU) 2016/679) Mallina
LisätiedotYlivoimainen asiakaskokemus. Kari Korkiakoski Futurelab Finland
Ylivoimainen asiakaskokemus Kari Korkiakoski Futurelab Finland Futurelab Finland on asiakaskokemuksen strategisen kehittämisen konsulttitoimisto Futurelabin missio on auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään
LisätiedotVerkkokauppatilasto 2014. Perustietoa verkkokauppaseurannasta sekä verkko-ostaminen 2014/H1
Verkkokauppatilasto 2014 Perustietoa verkkokauppaseurannasta sekä verkko-ostaminen 2014/H1 Verkkokauppatilasto Suomalaisen verkkokaupan arvo Verkkokauppatilasto sisältää kaiken verkkokauppaostamisen Kaikki
LisätiedotOther approaches to restrict multipliers
Other approaches to restrict multipliers Heikki Tikanmäki Optimointiopin seminaari 10.10.2007 Contents Short revision (6.2) Another Assurance Region Model (6.3) Cone-Ratio Method (6.4) An Application of
LisätiedotKysymys 5 Compared to the workload, the number of credits awarded was (1 credits equals 27 working hours): (4)
Tilasto T1106120-s2012palaute Kyselyn T1106120+T1106120-s2012palaute yhteenveto: vastauksia (4) Kysymys 1 Degree programme: (4) TIK: TIK 1 25% ************** INF: INF 0 0% EST: EST 0 0% TLT: TLT 0 0% BIO:
LisätiedotScanfil Kannattavaa kasvua
Scanfil Kannattavaa kasvua CEO Petteri Jokitalo 30.11 2017 scanfil.com Missio Scanfil Scanfil auttaa asiakkaitaan menestymään tarjoamalla tehokkaita ja innovatiivisiä ratkaisuja tuotteen valmistamiseksi
Lisätiedot1. Liikkuvat määreet
1. Liikkuvat määreet Väitelauseen perussanajärjestys: SPOTPA (subj. + pred. + obj. + tapa + paikka + aika) Suora sanajärjestys = subjekti on ennen predikaattia tekijä tekeminen Alasääntö 1: Liikkuvat määreet
LisätiedotCIO muutosjohtajana yli organisaatiorajojen
CIO muutosjohtajana yli organisaatiorajojen 03.06.2009 Antti Koskelin CIO Konecranes Group 2009 Konecranes Plc. All rights Konecranes overview Business Agenda CIO Agenda Mindset for modern CIO Konecranes
LisätiedotASIAKASTYYTYVÄISYYS KUNTAYHTYMÄSSÄ NPS (Net Promoter Score) on kansainvälisesti käytössä oleva, Fred Reicheldin kehittämä asiakastyytyväisyysmittari.
ASIAKASTYYTYVÄISYYS KUNTAYHTYMÄSSÄ NPS (Net Promoter Score) on kansainvälisesti käytössä oleva, Fred Reicheldin kehittämä asiakastyytyväisyysmittari. NPSasiakastyytyväisyysmittari perustuu asiakkaalle
LisätiedotMarketing Spirit - Markkinointihenkisyyden johtaminen yrityksissä. Erik Pöntiskoski StratMark-brunssi 29.05.2008
Marketing Spirit - Markkinointihenkisyyden johtaminen yrityksissä Erik Pöntiskoski StratMark-brunssi 29.05.2008 Markkinointi murroksen välineenä Aiheena tänään + Spirittiä mulle + Spirittiä sulle + Spirittiä
LisätiedotTravel General. General - Essentials. General - Conversation. Asking for help. Asking if a person speaks English
- Essentials Can you help me, please? Asking for help Do you speak? Asking if a person speaks Do you speak _[language]_? Asking if a person speaks a certain language I don't speak_[language]_. Clarifying
LisätiedotTravel General. General - Essentials. General - Conversation. Asking for help. Asking if a person speaks English
- Essentials Can you help me, please? Asking for help Do you speak? Asking if a person speaks Do you speak _[language]_? Asking if a person speaks a certain language I don't speak_[language]_. Clarifying
LisätiedotMiten strategiset muutokset saadaan parhaiten aikaan - Tunnista myös kompastuskivet
Miten strategiset muutokset saadaan parhaiten aikaan - Tunnista myös kompastuskivet Maarika Maury Kissconsulting Creative Commons Dreamstime Free Stock Photos KISSCONSULTING Perustettu vuonna 1990 Muutosloikka
LisätiedotMarkkinoinnin Perusteet Markkinoinnin analytiikka
Markkinoinnin Perusteet Markkinoinnin analytiikka Jukka Luoma Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu Asiakaslähtöinen
LisätiedotSmall Number Counts to 100. Story transcript: English and Blackfoot
Small Number Counts to 100. Story transcript: English and Blackfoot Small Number is a 5 year-old boy who gets into a lot of mischief. He lives with his Grandma and Grandpa, who patiently put up with his
LisätiedotKilpailukyky, johtaminen ja uusi tietotekniikka. Mika Okkola, liiketoimintajohtaja, Microsoft Oy
Kilpailukyky, johtaminen ja uusi tietotekniikka Mika Okkola, liiketoimintajohtaja, Microsoft Oy k Agenda Kansallinen kilpailukyky: Tietoalojen kasvu ja kilpailukyky Liiketoiminnan odotukset tietohallinnolle:
LisätiedotVoice Over LTE (VoLTE) By Miikka Poikselkä;Harri Holma;Jukka Hongisto
Voice Over LTE (VoLTE) By Miikka Poikselkä;Harri Holma;Jukka Hongisto If you are searched for a book by Miikka Poikselkä;Harri Holma;Jukka Hongisto Voice over LTE (VoLTE) in pdf form, then you have come
LisätiedotMaailma muuttuu Muuttuvatko markkinoinnin perusteet?
Maailma muuttuu Muuttuvatko markkinoinnin perusteet? 23.9.2014 Markkinointiviestinnän viikko Wanha Satama " " Heikki Karjaluoto" Markkinoinnin professori" Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu" " heikki.karjaluoto@jyu.fi,
LisätiedotNorpe Winning Culture
Norpe Winning Culture TEKES Ideat vaihtoon 2.4.2014 Mona Hokkanen Smarter retailing Elämykselliset ostokokemukset Yksilölliset myymäläkonseptit Alhaisimmat kokonaiselinkaarikustannukset Seite 2 Miksi?
LisätiedotBLOCKCHAINS AND ODR: SMART CONTRACTS AS AN ALTERNATIVE TO ENFORCEMENT
UNCITRAL EMERGENCE CONFERENCE 13.12.2016 Session I: Emerging Legal Issues in the Commercial Exploitation of Deep Seabed, Space and AI BLOCKCHAINS AND ODR: SMART CONTRACTS AS AN ALTERNATIVE TO ENFORCEMENT
LisätiedotDigital Admap Native. Campaign: Kesko supermarket
Digital Admap Native Campaign: Kesko supermarket Digital Admap Native Campaign: Kesko Supermarket Mainosmuoto: Natiivi Media: IS.fi Campaign period: 25 September Date of measurement: 26 September Unique:
LisätiedotLupa toimia eri tavalla
Lupa toimia eri tavalla Forssa 31.1. 2013 Anssi Tuulenmäki, Yli-innovaatioaktivisti Tutkimuspäällikkö vai Yli-innovaatioaktivisti? Vastaanottovirkailija vai First Impression Manager? Erroristi Data Danny
LisätiedotMIKKO JÄÄSKELÄINEN Yrityksen arvo. Tuotantotalous 1 /
MIKKO JÄÄSKELÄINEN Yrityksen arvo Tuotantotalous 1 / 28.2.2017 Luennot AIEMMAT þ MITÄ ON TUOTANTOTALOUS? þ YRITTÄJYYS þ TUOTTEET JA TUOTANTO þ YRITTÄJÄPANEELI þ YRITYKSEN PROSESSIT þ MYYNTI JA MARKKINOINTI
LisätiedotPojan Sydan: Loytoretki Isan Rakkauteen (Finnish Edition)
Pojan Sydan: Loytoretki Isan Rakkauteen (Finnish Edition) M. James Jordan Click here if your download doesn"t start automatically Pojan Sydan: Loytoretki Isan Rakkauteen (Finnish Edition) M. James Jordan
LisätiedotTTIP-tutkimuksen tulokset: Pohjoismaiden kansalaisten näkemyksiä vapaakaupasta ja TTIP:stä Heinä-elokuu 2015
TTIP-tutkimuksen tulokset: Pohjoismaiden kansalaisten näkemyksiä vapaakaupasta ja TTIP:stä Heinä-elokuu 2015 Tutkimuksen toteutus Tutkimus kattoi 5 Pohjoismaata, joissa haastateltiin yhteensä 4586 yksityishenkilöä
LisätiedotMiehittämätön meriliikenne
Rolls-Royce & Unmanned Shipping Ecosystem Miehittämätön meriliikenne Digimurros 2020+ 17.11. 2016 September 2016 2016 Rolls-Royce plc The 2016 information Rolls-Royce in this plc document is the property
LisätiedotVaihtoon lähdön motiivit ja esteet Pohjoismaissa. Siru Korkala 12.10.2012
Vaihtoon lähdön motiivit ja esteet Pohjoismaissa Siru Korkala 12.10.2012 Tutkimuskysymykset Miten kansainväliseen liikkuvuuteen osallistuvat opiskelijat eroavat ei-liikkujista taustoiltaan Mitkä ovat liikkuvuuden
Lisätiedot2019 >>> Kohti tulevaisuuden asiakaskokemusta. Vähemmän soittoja ja kontakteja, enemmän digitaalista asiakaspalvelua
Kohti tulevaisuuden asiakaskokemusta Vähemmän soittoja ja kontakteja, enemmän digitaalista asiakaspalvelua Pieni katsaus asiakaspalvelun trendeihin. 2019 >>> 1 Asiakaskokemus on kuningas Jos asiakaskokemus
LisätiedotMiksi Suomi on Suomi (Finnish Edition)
Miksi Suomi on Suomi (Finnish Edition) Tommi Uschanov Click here if your download doesn"t start automatically Miksi Suomi on Suomi (Finnish Edition) Tommi Uschanov Miksi Suomi on Suomi (Finnish Edition)
LisätiedotAsiakaspalaute Tampereen kaupungin avo- ja asumispalveluissa
Asiakaspalaute Tampereen kaupungin avo- ja asumispalveluissa 5.6.2019 1 Asiakastyytyväisyyskyselyt avo- ja asumispalveluissa Kyselyt asiakaspalautelaitteilla NPS-kysely asiakaspalautelaittein 37 yksikössä
LisätiedotItse tutkimus Muotoilun mittaaminen liiketaloudellisesta näkökulmasta
Itse tutkimus Muotoilun mittaaminen liiketaloudellisesta näkökulmasta Myynnin tila Prof. Jaakko ASPARA Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulu TOP MANAGEMENT FORUM/080214/PP/AMS Miksi selvittää muotoiluinvestointien
LisätiedotALOITUSKESKUSTELU / FIRST CONVERSATION
ALOITUSKESKUSTELU / FIRST CONVERSATION Lapsen nimi / Name of the child Lapsen ikä / Age of the child yrs months HYVINKÄÄN KAUPUNKI Varhaiskasvatuspalvelut Lapsen päivähoito daycare center / esiopetusyksikkö
LisätiedotEtteplan Q3/2013: Kysyntä y heikkeni
Etteplan Q3/2013: Kysyntä y heikkeni Toimitusjohtaja Juha Näkki 30.10.2013 Ingman Groupista suurin omistaja Omistus 23.11.2012: 25,03 % omistus 16.8.2013: 30,52 % pakollinen julkinen ostotarjous 18.9.
LisätiedotTIEKE Verkottaja Service Tools for electronic data interchange utilizers. Heikki Laaksamo
TIEKE Verkottaja Service Tools for electronic data interchange utilizers Heikki Laaksamo TIEKE Finnish Information Society Development Centre (TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry) TIEKE is a neutral,
LisätiedotYksi elämä -hanke. Kuluttajakysely Yksi elämä -hankkeesta Marraskuu 2016
Yksi elämä -hanke Kuluttajakysely Yksi elämä -hankkeesta Marraskuu 2016 Johdanto Tämän kyselytutkimuksen Yksi elämä hankkeelle on toteuttanut YouGov Finland Tiedot kerättiin web-kyselynä 2.11. 6.11.2016
LisätiedotAsiakastieto vai asiakkaan tieto? Asiakastiedon uhat ja mahdollisuudet
Asiakastieto vai asiakkaan tieto? Asiakastiedon uhat ja mahdollisuudet Hannu Saarijärvi KTT, markkinoinnin professori (ma) Johtamiskorkeakoulu Tampereen yliopisto Email: hannu.saarijarvi@uta.fi Palvelujen
LisätiedotInformation on Finnish Language Courses Spring Semester 2018 Päivi Paukku & Jenni Laine Centre for Language and Communication Studies
Information on Finnish Language Courses Spring Semester 2018 Päivi Paukku & Jenni Laine 4.1.2018 Centre for Language and Communication Studies Puhutko suomea? -Hei! -Hei hei! -Moi! -Moi moi! -Terve! -Terve
LisätiedotASIAKASKOKEMUKSEN MITTAAMINEN
ASIAKASKOKEMUKSEN MITTAAMINEN Linnoitustie 4 Violin-talo 5 krs., FI-02600 Espoo www.triplewin.fi will invest into customer experience leadership Miten rakennetaan asiakaskokemuksen johtamiseen toimiva
LisätiedotHYVÄ TYÖPAIKKA, PAREMPI BISNES. Laatua laivalla -seminaari 23.8.2012 Panu Luukka Great Place to Work Institute Finland
HYVÄ TYÖPAIKKA, PAREMPI BISNES Laatua laivalla -seminaari 23.8.2012 Panu Luukka Great Place to Work Institute Finland Agenda 1. Hyvä työpaikka 2. Miksi rakentaa hyvä työpaikka? 3. Parhaiden työpaikkojen
LisätiedotExport Demand for Technology Industry in Finland Will Grow by 2.0% in 2016 GDP growth 2016/2015, %
Russia Rest of Eastern Europe Brazil America Middle East and Africa Export Demand for Technology Industry in Finland Will Grow by 2.% in 216 GDP growth 216/215, % 9 8 7 6 5 4 3 2 1-1 -2-3 -4 Average growth:
LisätiedotKaupallinen menestys kasvun veturina markkinointi Suomessa nyt ja tulevaisuudessa. Marketing Clinicin ja Kauppalehden tekemä selvitys Lokakuu 2013
Kaupallinen menestys kasvun veturina markkinointi Suomessa nyt ja tulevaisuudessa Marketing in ja Kauppalehden tekemä selvitys Lokakuu 2013 Marketing Tausta Marketing on vuonna 2004 perustettu Pohjoismaiden
LisätiedotWärtsilä Corporation. Interim Report January-September 2003 Ole Johansson President & CEO. 29 October Wärtsilä
Wärtsilä Corporation Interim Report January-September 2003 Ole Johansson President & CEO 29 October 2003 Highlights of the reporting period Order intake of Power Divisions increased. Clear improvement
LisätiedotDIGITAALINEN MARKKINOINTI ELINTARVIKEALALLA EKM-102
DIGITAALINEN MARKKINOINTI ELINTARVIKEALALLA EKM-102 Jari Salo, KTT Professori (Markkinointi) Dosentti (Digitaalinen markkinointi) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Apulaispäätoimittaja Internet Research
LisätiedotRakentamisen paradigman muutos uudistuuko rakentamisen liiketoiminta?
Rakentamisen paradigman muutos uudistuuko rakentamisen liiketoiminta? Toimitusjohtaja Jussi Aho (DI) 3.10.2014 Rakentamisen heikko tuottavuuskehitys painaa kansantaloutta 500 450 Koko talous Julkinen sektori
LisätiedotKuinka tehostat asiakashankintaa ja myyntiä markkinoinnin automaatiolla? Copyright Element AB, 2015. All rights reserved.
Kuinka tehostat asiakashankintaa ja myyntiä markkinoinnin automaatiolla? B2B Merkittävä markkinaosuus Pohjoismaissa. Element toteuttanut yli 200 Lead-to-Revenue Management -projektia alkaen vuodesta 2009
LisätiedotInformation on Finnish Courses Autumn Semester 2017 Jenni Laine & Päivi Paukku Centre for Language and Communication Studies
Information on Finnish Courses Autumn Semester 2017 Jenni Laine & Päivi Paukku 24.8.2017 Centre for Language and Communication Studies Puhutko suomea? -Hei! -Hei hei! -Moi! -Moi moi! -Terve! -Terve terve!
LisätiedotFOREX.COM MANAGED ACCOUNT (hallittutili) TILINAVAUSOHJE
FOREX.COM MANAGED ACCOUNT (hallittutili) TILINAVAUSOHJE Markkinoija: Oy TriCapital Ltd support@tricapitalfx.com 1 Sisällysluettelo: 3. tilityypin valinta 4. nimi, osoite ja yhteystiedot 5. syntymäaika
LisätiedotMikä on paras hinta? Hinnoittele oikein. Tommi Tervanen, Kotipizza Group
Mikä on paras hinta? Hinnoittele oikein Tommi Tervanen, Kotipizza Group v VAIN 54 % YRITTÄJISTÄ OSAA HINNOITELLA TUOTTEEN TAI PALVELUN OIKEIN. LÄHDE: Y-STUDION HALLITSE TALOUTTASI -TESTI Hinnoittelun perusteet
LisätiedotEfficiency change over time
Efficiency change over time Heikki Tikanmäki Optimointiopin seminaari 14.11.2007 Contents Introduction (11.1) Window analysis (11.2) Example, application, analysis Malmquist index (11.3) Dealing with panel
LisätiedotInformation on preparing Presentation
Information on preparing Presentation Seminar on big data management Lecturer: Spring 2017 20.1.2017 1 Agenda Hints and tips on giving a good presentation Watch two videos and discussion 22.1.2017 2 Goals
LisätiedotADVANCING HEALTHCARE THROUGH NETWORK INNOVATION. Reijo Kontkanen Istekki Jaro Pietikäinen Juniper Networks
ADVANCING HEALTHCARE THROUGH NETWORK INNOVATION Reijo Kontkanen Istekki Jaro Pietikäinen Juniper Networks Agenda 16.1.2018 Juniper Networks yrityksenä Istekin tarjoamat tietoliikennepalvelut Istekin ja
LisätiedotStrategiset kyvykkyydet kilpailukyvyn mahdollistajana Autokaupassa Paula Kilpinen, KTT, Tutkija, Aalto Biz Head of Solutions and Impact, Aalto EE
Strategiset kyvykkyydet kilpailukyvyn mahdollistajana Autokaupassa Paula Kilpinen, KTT, Tutkija, Aalto Biz Head of Solutions and Impact, Aalto EE November 7, 2014 Paula Kilpinen 1 7.11.2014 Aalto University
LisätiedotYksityinen kirjeenvaihto Yksityiskirje
- Osoite Mr. N. Summerbee 335 Main Street New York NY 92926 Osoitteen ulkomuoto Suomessa: kadun nimi + katunumero postiosoite + kaupungin nimi maa. Mr. N. Summerbee 335 Main Street New York NY 92926 Jeremy
LisätiedotTietohallinnon arvo liiketoiminnalle
Tietohallinnon arvo liiketoiminnalle Viikko-seminaari 27.9.2007 Lauri Byckling, Deloitte Mitä on arvo Arvon määritelmiä: Hyöty suhteessa hintaan Laatu suhteessa odotuksiin Saatu lisähyöty Tietohallinnon
LisätiedotMuutos mahdollisuutena Tuusula Anssi Tuulenmäki
Muutos mahdollisuutena Tuusula 12.9.2017 Anssi Tuulenmäki +358-50-3819772 anssi.tuulenmaki@mindustry.fi www.mindspace.fi Miksi olen Yli-innovaatioaktivisti? 1.Väite; jos et voi muuttaa arkeasi, jos et
LisätiedotPALVELUKULTTUURI KASVUN MOOTTORINA. 16.10.2013 2013 3 Step IT Group / Palvelukulttuuri / Artti Aurasmaa
PALVELUKULTTUURI KASVUN MOOTTORINA 1 Päivän kolme kysymystä Miksi, miten, mitä? Mitä? Miten? Mitä? 1. Oravanpyörästä ulkoilemaan 2. Työntekijät ensin 3. Arvoista asenteeseen 4. Kasvun Kasvot Miksi? 2 KASVUN
LisätiedotASIAKASKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS JA SEN MITTAAMINEN
ASIAKASKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS JA SEN MITTAAMINEN Koodiviidakko Jari Savolainen Key Account Manager 14/03/2018 MIKSI TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ? 52% vuoden 2000 Fortune 500 yrityksistä on hävinnyt 2014 Verkossa tapahtuvan
LisätiedotTHE LANGUAGE SURVIVAL GUIDE
FINNISH THE LANGUAGE SURVIVAL GUIDE 4 0 0 W O R D S T O G E T S T A R T E D I N A N Y L A N G U A G E BY THE FOREIGN LANGUAGE COLLECTIVE Verbs Verbit To be Olla I Minä olen You Sinä olet He/She/It Hän/Se
LisätiedotCase Arla: Luomu meillä ja maailmalla. Nnenna Liljeroos 1.10.2014
Case Arla: Luomu meillä ja maailmalla Nnenna Liljeroos 1.10.2014 Arla on kansainvälinen ja paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä. Kannustamme ihmisiä ympäri maailman elämään terveellisesti tarjoamalla
LisätiedotMarkkinoinnin tuottavuuden kehittäminen. 4.9.2009 Jukka-Pekka Vuori
Markkinoinnin tuottavuuden kehittäminen 4.9.2009 Jukka-Pekka Vuori Sisältö 1. Markkinoinnin kehittämisen viitekehys 2. Tuottavuuden kehittämisen vaiheet 3. Case Fonecta 4. Case Fonectan Asiakkuusklinikka
LisätiedotDIGITAALINEN MARKKINOINTI ELINTARVIKEALALLA EKM-102
DIGITAALINEN MARKKINOINTI ELINTARVIKEALALLA EKM-102 Jari Salo, KTT Professori (Markkinointi) Dosentti (Digitaalinen markkinointi) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteen laitos, Maatalous-Metsätieteellinen
LisätiedotESITTELY. Valitse oppilas jonka haluaisit esitellä luokallesi ja täytä alla oleva kysely. Age Grade Getting to school. School day.
ESITTELY Valitse oppilas jonka haluaisit esitellä luokallesi ja täytä alla oleva kysely NOTES ON McMath student s name Age Grade Getting to school School day Favorite subjects Least favorite subjects Electives
LisätiedotAsiakaspalautelaitteiden NPS-tulokset 2018
Asiakaspalautelaitteiden NPS-tulokset 2018 Yleistä 16.1.2019 1 Miksi palautetta kerätään? Julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tehtävänä on parantaa kansalaisten hyvinvointia. Kansalaisilla tulee olla
LisätiedotOstamisen muutos muutti myynnin. Technopolis Business Breakfast 21.8.2014
Ostamisen muutos muutti myynnin Technopolis Business Breakfast 21.8.2014 Taking Sales to a Higher Level Mercuri International on maailman suurin myynnin konsultointiyritys. Autamme asiakkaitamme parantamaan
LisätiedotMitä Piilaaksossa & globaalisti tapahtuu ja mitä Tekes voi tarjota yrityksille
KASVAVAT MOBIILI-MARKKINAT: Mitä Piilaaksossa & globaalisti tapahtuu ja mitä Tekes voi tarjota yrityksille HITECH BUSINESS BREAKFAST, Oulu 10.2.2010 Kari Inberg Liiketoiminta-asiantuntija / Tekes-palvelut
Lisätiedot5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen. TU-A1100 Tuotantotalous 1
5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen TU-A1100 Tuotantotalous 1 Harjoitusty ö Harjoitusten sisältö Myynti ja markkinointi Markkinoinnin suunnittelun työkalut Asiakaslaatu ja asiakassuhteet
Lisätiedot