Markkinoinnin Perusteet Markkinoinnin analytiikka
|
|
- Jutta Parviainen
- 6 vuotta sitten
- Katselukertoja:
Transkriptio
1 Markkinoinnin Perusteet Markkinoinnin analytiikka Jukka Luoma Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
2 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu Asiakaslähtöinen liiketoiminta Asiakasarvon luominen Arvon viestintä ja jakelu Asiakassuhdehallinta Luento 2: Asiakas- ja markkinaymmärrys Luento 4: Brändien hallinta Luento 6: Tarjoaman jakelu Luento 9: Asiakassuhteiden hallinta Luento 3: Kohdeasiakkaiden valinta Luento 5: Tuotteiden ja palveluiden kehittäminen Luento 7: Markkinointiviestinnän johtaminen Luento 8: Markkinoinnin analytiikka
3 Agenda 1. Mitä on markkinoinnin analytiikka? 2. Miten markkinoinnin ROI:ta mitataan? 3. Miten markkinoinnin tuloksellisuutta tulisi mitata yrityksissä (kattavasti)?
4 Mitä on markkinoinnin analytiikka?
5 Markkinoinnin analytiikka Markkinoinnin analytiikka tarkoittaa kvantitatiivisten tietoaineistojen ja mallien hyödyntämistä markkinointipäätösten teossa (lähde: Markkinoinnin tila 2016) Analytiikka on osin vain uusi nimitys kvantitatiivisten mallien ja menetelmien kehitysperinteelle markkinoinnissa ja sen ulkopuolella - Markkinoinnin mallit - Operaatiotutkimus - Ekonometria - Tilastotiede - Jne.
6 Mistä puhutaan, kun puhutaan markkinoinnin analytiikasta? Markkinointiviestintäanalytiikka Markkinointiviestinnän ja promootioiden seurannan ja tuloksellisuuden optimoinnin työkalut Sosiaalisen median seuranta, kanavaoptimointi, markkinoinnin ROI Asiakasanalytiikka Asiakasdatan hyödyntäminen laaja-alaisesti liiketoiminnan kehittämisessä Tuote- ja palvelukehitys, asiakassuhteiden hallinta, asiakaspalvelun kehittäminen Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen Markkinoinnin mittareiden (esim. markkinoinnin ROI, asiakastyytyväisyys, brändimittarit) hyödyntäminen markkinoinnin ja koko liikeyrityksen strategisessa johtamisessa Huom! Termistö ei ole erityisen vakiintunutta kirjallisuudessa tai käytännössä. Kurssikirjassa markkinoinnin analytiikasta puhutaan luvuissa 2 (ks. marketing-mix modeling), 3 (ks. behavioral data ja experimental research) sekä 4 (ks. customer lifetime value)
7 Liiketoiminta-filosofia Funktio/ Markkinoinnin osaamisalue tuloksellisuuden Asiakasanalytiikka mittaaminen Luennon fokus Kuluerä Markkinointiviestintäanalytiikka
8 Esimerkkejä asiakasanalytiikka hyödyntävistä yrityksistä +376 %
9 Miten markkinoinnin ROI:ta mitataan?
10 Markkinoinnin ROI Markkinoinnin ROI (return on investment) tarkoittaa markkinointiin (kapeasti ymmärrettynä) sijoitetun pääoman tuottoastetta Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.
11 Miksi markkinoinnin ROI:ta tulisi mitata? Tehokkuuden parantaminen Mahdollistaa markkinointibudjetin oikean tason määrittämisen ja järkevän kohdentamisen eri kanaviin ainakin teoriassa Kommunikaation parantaminen Mahdollistaa markkinointipanostusten hyödyn kommunikoinnin sisäisesti (esim. talousjohtaja / toimitusjohtaja) Ketteryyden lisääminen Vähentää markkinoinnin sisäistä inertiaa, ja lisää rohkeutta investoida uusiin kanaviin +18 % markkinoinnin tehokkuudessa (Lähde: Annalect) the ability to measure marketing performance has a significant impact on firm performance, profitability, stock returns, and marketing s stature within the firm. (O Sullivan & Abela, 2007: 79) Kuva: Hall et al. (2012)
12 Maailma ei ole vielä valmis 57% are not basing their marketing budgets on any ROI analysis Lähde:
13 Neljä mallia markkinoinnin ROI:n mittaamiseen Baseline/lift Kustannusnäkökulma Markkinointi- /myyntisuppilo Asiakassuhdenäkökulma Markkinoinnin vaikutus myyntiin ja voittoihin lyhyellä aikavälillä Markkinoinnin vaikutus tulokseen alentuneiden kustannusten kautta (esim. ansaittu media) Lisämyynnin arviointi konversiotodennäköisyyksien perusteella Tämä luento Muutokset asiakaspääomassa (customer equity) Seuraava luento Kalvojen pääasiallinen lähde: Farris ym. (2015)
14 Baseline/lift -malli Markkinointi-investoinnin tuottama lisämyynti ( ) * Kate (%) Markkinointi-investointi ( ) Brändin myynti Markkinointi-investointi ( ) = Perusmyynti (baseline), muut tekijät huomioiden (sää, jne.) + Markkinointi-investoinnin tuottama lisämyynti (lift) Kuinka paljon yritys olisi myynyt (vähemmän) mikäli markkinointiinvestointia ei oltaisi tehty?
15 Mainonnan tuottaman lisämyynnin mallintaminen (baseline/lift) Markkinointi-investoinnit Perusmyynti Lisämyynti Markkinoinnin ROI = Kate-% - > Tuottovaade > 0 % (hurdle rate) Visualisointi-idea: Vassinen/Annalect (2016)
16 Mediamixin optimointi Mediamix Myynti TV Radio Online Visualisointi-idea: Vassinen/Annalect (2016)
17 Esimerkki: Absolut Yhdysvalloissa Kysynnän joustot Printtimainonnan lisämyynti Markkinoinnin kilpailukeino Ulkomainonta TV-mainonta Kysynnän jousto Printtimainonta Hinta Ei poikkea tilastollisesti nollasta Ei poikkea tilastollisesti nollasta Sales in U.S. dollars Koska vain printtimainonta lisää myyntiä, ulko- ja TV-mainonnan ROI < 0 Sales without print advertising Sales contribution of print advertising Printtimainonta yht. ( ) = $340M Lisämyynti yht. ( ) = $900 M. Kate-% = 60 % (oletus) MROI = (900*60%-340)/ % Aineisto: Malli: Y t -Y t-1 = B Ulko b1 TV b2 Printti b3 [ ] e [ ]=muita myyntiin vaikuttavia muuttujia
18 Kustannusnäkökulma markkinoinnin ROI:hin Markkinoinnin vaikutus tulokseen alentuneiden kustannusten kautta (esim. ansaittu media) Lähes $700/#redbull-maininta #redbull 74,000 (source: salesforce.com) 100 Hakumäärä ( red bull ) $50M Tempauksen kustannukset = $50 M Tuloksia mm. yli #redbull-mainintaa somekanavissa Lähteet: Quintly; Google Trends
19 Markkinointi-/myyntisuppilo Lisämyynnin arviointi konversiotodennäköisyyksien perusteella 6000 videon katselua 12 % konvertoituu *liideiksi Sisältömarkkinointikampanja (video) Kustannus = $ Uuden asiakkaan tuoma lisä yrityksen tulokseen $500 Mitattu tulos 6000 videon katselua Konversio-%:t yrityksen datasta 10 % konvertoituu myynniksi 6000*12%*10% = 72 kauppaa Markkinoinnin ROI = (72*$500 - $30 000)/$ % *Liidi = potentiaalinen asiakas
20 LinkedIn-esimerkin data: Markkinoinnin ROI mahdollistaa erilaisten toimenpiteiden vertailun 6000 videon katselua $1000 LinkedIn-kampanja Cost per click = $ klikkausta 12 % konvertoituu liideiksi 6,1 % konvertoituu liideiksi 10 % konvertoituu myynniksi 10 % konvertoituu myynniksi 6000*12%*10% = 72 kauppaa 174*6,1%*10% 1 kauppa Markkinoinnin ROI = (1*$500 - $1000)/$1000 = -50 % < 20 %
21 Esimerkki: Googlen AdWords -ROI Googlen AdWords-kampanjan tulokset, Google Merchandise Store ( ) Desktop Cost of clicks (7,460) = $1, Sessioiden lkm = 7,934 Mobile Cost of clicks (6,978) = $1, Sessioiden lkm = 8,323 Jos oletetaan 50 % kate: Markkinoinnin ROI (desktop) = ($46,405.27*50 % - $1,627.18)/ $1, % 4.05 % 1.89 % Markkinoinnin ROI (mobile) = ($11,050.41*50 % - $1,077.22)/ $1, % 321 konversiota 157 $46, $11, ($144/asiakas) ($70/asiakas) Mobiilimainonta on hieman halvempaa (CPC = $0.12 vs. $0.15), mutta myös tehottomampaa. Miksi? Lähde: Google
22 Miten mittaisit markkinoinnin ROI:ta tässä tapauksessa? We have reached over 225 million people in eight countries, and all this is just gained publicity. Lähde:
23 Miten mittaisit markkinoinnin ROI:ta tässä tapauksessa? Super Bowl mainoksen kustannukset $10+ miljoonaa Mainostettuaan Super Bowlissa , VW päätti jättäytyä pois kisoista vuonna 2015 Number of cars sold in the US Volkswagen Month Lähde:
24 Markkinoinnin ROI:n rajoitukset (Lyhyen aikavälin) taloudelliseen vaikuttavuuteen keskittyvä markkinoinnin ROI on ongelmallinen väline strategisten markkinointi-investointien (esim. brändin rakennus) tapauksessa Companies routinely overinvest in promotions and underinvest in advertising, product development, and new forms of distribution. As a result, powerhouse brands have been weakened, often beyond recovery. (Lodish & Mela, 2007, p. 106, Harvard Business Review) Yritys tarvitsee markkinoinnin ROI:n tueksi joukon erilaisia markkinoinnin tuloksellisuuden mittareita
25 Miten markkinoinnin tuloksellisuutta tulisi mitata yrityksissä (kattavasti)?
26 Markkinoinnin mittarit Markkinoinnin mittarit (marketing metrics) ovat työkaluja yritysten markkinoinnin tuloksellisuuden kvantifiointiin, vertailuun ja tulkintaan - Jaetaan karkeasti taloudellisiin (esim. ROI) ja ei-taloudellisiin (esim. asiakastyytyväisyys, bränditietoisuus) mittareihin TALOUDELLISET Asiakkaan asenteet Asiakkaan käyttäytyminen Suoriutuminen markkinoilla Yrityksen taloudellinen tulos EI-TALOUDELLISET Bränditunnettuus Koettu laatu Asiakastyytyväisyys Koettu erilaisuus Bränditieto ja -assosiaatiot Asiakkaiden lkm. Uusien asiakkaiden lkm. Asiakkaiden pysyvyys/uskollisuus Konversiot Valitusten määrä Uusien tuotteiden myynti Hintapreemio Share of wallet Markkinaosuus Myynti Liikevaihto Kustannukset Kate Liiketulos Kassavirta Lähteitä: Ambler et al. (2004); Katsikeas et al. (2016); Kotler & Keller (2016)
27 Mitä suomalaiset yritykset mittaavat? (top 10 vuonna 2016) Mittari Käytössä (%) Tärkeys (1-5) Liikevoitto / kannattavuus 98% 4.68 Myynti 98% 4.65 Myyntikatteet 91% 4.58 Jälleenmyyjien asiakastyytyväisyys 64% 4.35 Koettu laatu / arvostus 82% 4.30 Kuluttaja-/käyttäjätyytyväisyys 82% 4.24 Uskollisuus /pysyvyys 74% 4.12 Omistaja-arvo 69% 4.12 Jälleenmyyjiltä tulevien asiakasvalitusten määrä 63% 4.08 Loppukäyttäjiltä tulevien valitusten määrä 81% 4.07 KANNATTAVUUS MYYNTI LAATU ASIAKAS- TYYTYVÄISYYS JA -USKOLLISUUS Lähde: Markkinoinnin tila (2016)
28 Mitä yritysten pitäisi mitata?
29 Riittävän leveä mittaripaletti > Syy-seuraus ketjut hallussa > Mittarit yhteensopivia strategian kanssa Markkinoinnin mittarijärjestelmien tulisi olla riittävän kattavia Riittävän leveä mittaripaletti Yrityksellä tulisi olla käytössään riittävän laaja valikoima mittareita - Taloudellisia ja eitaloudellisia mittareita - Eteenpäin ja taaksepäin katsovia mittareita Esim. brändimielikuvat ja asiakastyytyväisyys vs. myynti ja kustannukset Syy-seuraus ketjut hallussa Mittareiden tulisi pystyä osoittamaan miten mittarit ovat kytkeytyneet toisiinsa - Auttaa jäljittämään tulosvaihteluiden syyt - Tukee investointipäätöksentekoa Esim. palvelun nopeus ja laatu à asiakastyytyväisyys à ostouskollisuus à asiakkaan elinkaariarvo Mittarit yhteensopivia strategian kanssa Mittareiden tulisi heijastella yrityksen strategisia päämääriä - Tukee organisaation toiminnan ohjaamista strategian suuntaiseksi Esim. hintajohtajuusà suhteellinen hinta, ylivertainen asiakaskokemus à asiakastyytyväisyys Lähde: Homburg et al. (2012)
30 Riittävän leveä mittaripaletti > Syy-seuraus ketjut hallussa > Mittarit yhteensopivia strategian kanssa Esimerkki: Metsä wood Myynti Liidit Näkyvyys Tietoisuus Loppukäyttäjien mielikuvat Päätöksentekijöiden mielikuvat
31 Riittävän leveä mittaripaletti > Syy-seuraus ketjut hallussa > Mittarit yhteensopivia strategian kanssa Esimerkki: Netflix Personointi ja ohjelmien suosittelu à Nopeus, jolla sopiva ohjelma löytyy (à Todennäköisyys etsiä katsottavaa muualta) à Todennäköisyys lopettaa palvelun käyttö à Asiakkaan elinkaariarvo Voidaan estimoida asiakkaiden käyttäytymishistoriasta We think the combined effect of personalization and recommendations save us more than $1B per year.
32 Riittävän leveä mittaripaletti > Syy-seuraus ketjut hallussa > Mittarit yhteensopivia strategian kanssa Ryanairin ja Southwestin strategiset painotukset näkyvät mittaroinnissa USEIN MAINITTUJA MITTAREITA YHTIÖIDEN VUOSIKERTOMUKSISSA Ryanair Osakkeiden tuotto Kannattavuus Liikenteen volyymi/liikevaihto Kustannustehokkuus (esim. käyttöaste) Prosessien laatu (esim. aikataulupitävyys) Lippujen hinnat Asiakasvalitukset Valitusten prosessointinopeus Ympäristövaikutus Southwest Airlines Osakkeiden tuotto Kannattavuus Liikenteen volyymi/liikevaihto Kanta-asiakasohjelman tulos Kustannustehokkuus (esim. käyttöaste) Prosessien laatu (esim. aikataulupitävyys) Lippujen hinnat Asiakastyytyväisyys Yrityskuva Ympäristövaikutus We hold the top ranking for Customer Satisfaction, as measured by the U.S. Department of Transportation, and we were ranked fourth on Fortune s 2011 list of the World s Most Admired Companies, easily the highest ranking commercial airline. (Southwest vuosikertomus, 2010) Lähteet: TJ:n kirjeet osakkeenomistajille yritysten vuosikertomuksissa ( ) Kuva: Ryanairin vuosikertomus (2010)
33 Riittävän leveä mittaripaletti > Syy-seuraus ketjut hallussa > Mittarit yhteensopivia strategian kanssa Ryanairin strateginen muutos näkyi myös raportoiduissa mittareissa You're not getting a refund so **** off. We don't want to hear your sob stories. What part of 'no refund' don't you understand? (CEO Michael O Leary) In September 2013, we announced plans to significantly improve our customer experience. For many years, success was defined by having the lowest costs and the lowest fares in every market [ ] As our business matures, and our growth rates slow somewhat, we are committed to improving our customer experience... (Michael O Leary, vuosikertomus 2013) Last year Ryanair s unique low fare/low cost business model was significantly improved [ ] our customer satisfaction and brand reputation improve significantly. (Michael O Leary, vuosikertomus 2015)
34 Luennon pääpointit Markkinoinnin analytiikka ei rajoitu vain markkinointiviestinnän ohjaamiseen ja optimointiin - Kattaa asiakastiedon hyödyntämisen liiketoiminnan kehittämisen tukena laajemmin Markkinoinnin ROI parantaa markkinointibudjettien käytön tehoa, auttaa organisaation sisäisessä kommunikoinnissa sekä lisää (markkinointi-) organisaation ketteryyttä Markkinoinnin ROI voi kuitenkin johtaa lyhytnäiköiseen tulosoptimointiin - Tarvitaan kattava valikoima taloudellisia ja ei-taloudellisia mittareita
Markkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luku 18 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet Yhteenveto ja kertaus
Markkinoinnin perusteet Yhteenveto ja kertaus Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Agenda 1. Harjoitustyön opetukset 2. Kurssin kertaus 3. Kurssipalaute
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Markkinoinnin analytiikka Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luvut 2-4 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta
Markkinoinnin perusteet Asiakassuhteiden hallinta Jukka Luoma Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Markkinoinnin ROI:n käsitteitä Myyntisuppilo (sales funnel) Kohdemarkkina (tai sen
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Tarjooman jakelu Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luvut 12-13 Luentopalaute Huomioita - Äänentoisto - Luentokalvot verkkoon edellisenä
LisätiedotMarkkinoinnin analytiikka. Markkinoinnin perusteet
Markkinoinnin analytiikka Markkinoinnin perusteet 22.9.2015 Mitä toimitusjohtajat raportoivat osakkeenomistajille tilinpäätöksessä? Ryanair Financial performance Stock performance Traffic (# of passengers)
LisätiedotDigitaalisen median todellinen ROI ja sen mittaaminen
Digitaalisen median todellinen ROI ja sen mittaaminen Vaikuttavan digimainonnan anatomia, 24.10.2018 JUHA NUUTINEN, CEO & Cofounder, Sellforte Maailmanlaajuisen vähittäiskauppa-analytiikan ja big datan
LisätiedotTodisteita aikakauslehtimainonnan tehokkuudesta
The impact of investment Econometrics & ROI Todisteita aikakauslehtimainonnan tehokkuudesta Magazines & Brand Metrics Todisteita aikakauslehtimainonnan tehokkuudesta Aikakauslehdet & kuluttajan ostopolku
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet, verkkokurssi Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos
Markkinoinnin perusteet, verkkokurssi 13.06.2017 Juho-Petteri Huhtala Markkinoinnin laitos Osaamistavoitteet Kurssi tarjoaa yleiskuvan markkinoinnista. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää markkinasuuntautuneen
LisätiedotCALL TO ACTION! Jos aamiaistilaisuudessa esillä olleet aiheet kiinnostavat syvemminkin niin klikkaa alta lisää ja pyydä käymään!
CALL TO ACTION! Jos aamiaistilaisuudessa esillä olleet aiheet kiinnostavat syvemminkin niin klikkaa alta lisää ja pyydä käymään! Monikanavaisen viestinnän mittaaminen: https://www.vapamedia.fi/mittaaminen/
LisätiedotVAIKUTTAVUUSANALYYSI
RADIOMAINONNAN VAIKUTTAVUUSANALYYSI Radiomedia Ilkka Keskiväli 13.2.2018 ANALYYSIN TAVOITTEET Analyysin tavoitteena on tutkia radiomainonnan vaikuttavuutta, sen kehitystä ja vertailla radion tehokkuutta
LisätiedotKURKISTUS ÄLYKKÄÄN MARKKINOINNIN MAAILMAAN. Kuinka tiedolla johdettu markkinointi nähdään Suomessa?
1 KURKISTUS ÄLYKKÄÄN MARKKINOINNIN MAAILMAAN Kuinka tiedolla johdettu markkinointi nähdään Suomessa? Aiemman tutkimuksemme* mukaan markkinoinnin johtaminen tiedolla parantaa markkinoinnin tuottoastetta
LisätiedotM I K S I AVA R E A TÄ N Ä Ä N PA I K A L L A?
M I K S I AVA R E A TÄ N Ä Ä N PA I K A L L A? Avarea Terve Median analytiikkapalvelun toteutuskumppani Palvelun toteutuksessa hyödynnetään Avarea Analytics for Marketing -ratkaisua Visualisoinnin ratkaisuna
LisätiedotOn instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31)
On instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31) Juha Kahkonen Click here if your download doesn"t start automatically On instrument costs
LisätiedotAloittelijasta Internet markkinoinnin sankariksi. Artem Daniliants / LumoLink
Aloittelijasta Internet markkinoinnin sankariksi Artem Daniliants / LumoLink CEO at LumoLink Verkkokauppa & Web teknologian asiantuntija 13+ vuotta kokemusta Internet liiketoiminnasta 10+ vuotta kokemusta
LisätiedotFeedbackly Live case
Feedbackly Live case Oppimistavoitteet 1. Opiskelija osaa analysoida yrityksen liiketoimintaympäristöä sekä hyödyntää asiakasymmärrystä liiketoiminnan kehittämisessä 2. Opiskelija hallitsee segmentoinnin
LisätiedotRoi Rules Mittaamisen sietämätön keveys
Roi Rules Mittaamisen sietämätön keveys Karri Hautanen Racon Business Development Oy 1.2.2006, Sanomatalo Racon Business Development Sisältö ROI? Mittaaminen Huonot esimerkit ICT-hankkeiden mittaaminen
LisätiedotHankkeiden vaikuttavuus: Työkaluja hankesuunnittelun tueksi
Ideasta projektiksi - kumppanuushankkeen suunnittelun lähtökohdat Hankkeiden vaikuttavuus: Työkaluja hankesuunnittelun tueksi Erasmus+ -ohjelman hakuneuvonta ammatillisen koulutuksen kumppanuushanketta
LisätiedotKaupan liitto 26.10.2011
Kaupan liitto 26.10.2011 MIKKO KNUUTTILA TOIMINUT DIGITAALISEN MARKKINOINNIN JA SÄHKÖISEN KAUPANKÄYNNIN KEHITYS- JA JOHTOTEHTÄVISSÄ YLI 10 VUOTTA VIIMEISIMPÄNÄ VASTANNUT DNA:N DIGIMARKKINOINNISTA JA 1.
LisätiedotOn instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31)
On instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31) Juha Kahkonen Click here if your download doesn"t start automatically On instrument costs
LisätiedotKuinka tehostat asiakashankintaa ja myyntiä markkinoinnin automaatiolla? Copyright Element AB, 2015. All rights reserved.
Kuinka tehostat asiakashankintaa ja myyntiä markkinoinnin automaatiolla? B2B Merkittävä markkinaosuus Pohjoismaissa. Element toteuttanut yli 200 Lead-to-Revenue Management -projektia alkaen vuodesta 2009
LisätiedotMaailma muuttuu Muuttuvatko markkinoinnin perusteet?
Maailma muuttuu Muuttuvatko markkinoinnin perusteet? 23.9.2014 Markkinointiviestinnän viikko Wanha Satama " " Heikki Karjaluoto" Markkinoinnin professori" Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu" " heikki.karjaluoto@jyu.fi,
LisätiedotMarkkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet Markkinoinnin etiikka ja yhteiskuntavastuu Ilona Mikkonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Luku 18 Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu
LisätiedotDigitaalinen markkinointi ja myynti Mitä DIVA meille kertoi?
Digitaalinen markkinointi ja myynti Mitä DIVA meille kertoi? Myynnin Digiloikka, 11/5/2017 Tommi Laukkanen UEF // University of Eastern Finland Asiakkaan ostopäätösprosessi TARPEEN TUNNISTAMINEN INFORMAATION
LisätiedotWEBINAARI 24.11.2015
WEBINAARI 24.11.2015 Analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa Petri Mertanen, Super Analytics - @mertanen Jarno Wuorisalo, Cuutio - @jarnowu Tomi Grönfors, Brandfors - @groenforsmethod WEBINAARIN ISÄNNÄT
LisätiedotOhjelma. 5/29/08 StratMark-brunssi Antti Vassinen 1
Ohjelma 08:00 Aamupala, StratMark-tutkijat esittelevät tuoreinta tutkimustaan 09:00 Tutkija Erik Pöntiskoski (StratMark): Marketing Spirit 09:40 Tutkija Antti Vassinen (StratMark): Markkinoinnin tila 2008
LisätiedotKATSELUN ERI MIELENTILAT Anna Porvari,
KATSELUN ERI MIELENTILAT Anna Porvari, anna.porvari@kantar.com Kulutamme mediaa eri fiiliksissä Hengailu / odottelu Aktiivisesti etsii viihdykettä Passiivisesti odottaa viihdykettä On a Mission Mitä liikkuvalta
LisätiedotOstamisen muutos muutti myynnin. Technopolis Business Breakfast 21.8.2014
Ostamisen muutos muutti myynnin Technopolis Business Breakfast 21.8.2014 Taking Sales to a Higher Level Mercuri International on maailman suurin myynnin konsultointiyritys. Autamme asiakkaitamme parantamaan
LisätiedotOn instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31)
On instrument costs in decentralized macroeconomic decision making (Helsingin Kauppakorkeakoulun julkaisuja ; D-31) Juha Kahkonen Click here if your download doesn"t start automatically On instrument costs
LisätiedotMITEN MITATA DIGITAALISTA ASIAKASKOKEMUSTA?
MITEN MITATA DIGITAALISTA ASIAKASKOKEMUSTA? Mediataivas FreshUp seminaari Digitaalinen asiakaskokemus 26.5.2016 by Heikki Karjaluoto CE is the sum-totality of how customers engage with your company and
LisätiedotStrategisen markkinoinnin vaikuttavuus ja mitattavuus. Johanna Frösén Strategisen markkinoinnin tutkimuskurssi 09.02.2011
Strategisen markkinoinnin vaikuttavuus ja mitattavuus Johanna Frösén Strategisen markkinoinnin tutkimuskurssi 09.02.2011 Oppimistavoitteet Tutustua markkinoinnin vaikuttavuuteen ja metriikoihin tutkimusalueena
Lisätiedot5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen. TU-A1100 Tuotantotalous 1
5. Harjoitus Myynti, markkinointi ja asiakkaan kohtaaminen TU-A1100 Tuotantotalous 1 Harjoitusty ö Harjoitusten sisältö Myynti ja markkinointi Markkinoinnin suunnittelun työkalut Asiakaslaatu ja asiakassuhteet
LisätiedotA n ttoni Ke r k ko n e n Ke s k i s u o m a l a i n e n O y j
Monikanavainen markkinointi A n ttoni Ke r k ko n e n Ke s k i s u o m a l a i n e n O y j Markkinoinnin karkkikauppa Mikä minun yritykselle sopii parhaiten Potentiaalisten asiakkaiden määrä Konversiohinta
LisätiedotKANNATTAVUUDEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN ELEMENTTILIIKETOIMINNASSA
LAPPEENRANNAN TEKNILLINEN YLIOPISTO TEKNISTALOUDELLINEN TIEDEKUNTA Tuotantotalouden koulutusohjelma KANNATTAVUUDEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN ELEMENTTILIIKETOIMINNASSA Diplomityöaihe on hyväksytty Tuotantotalouden
LisätiedotKamux Puolivuosikatsaus tammi kesäkuu 2019
Kamux Puolivuosikatsaus tammi kesäkuu 2019 23.8.2019 Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski Talousjohtaja Marko Lehtonen Sisältö Puolivuosikatsaus 2019 Q2/2019 lyhyesti Taloudellinen kehitys Näkymät ja taloudelliset
LisätiedotKaupallinen menestys kasvun veturina markkinointi Suomessa nyt ja tulevaisuudessa. Marketing Clinicin ja Kauppalehden tekemä selvitys Lokakuu 2013
Kaupallinen menestys kasvun veturina markkinointi Suomessa nyt ja tulevaisuudessa Marketing in ja Kauppalehden tekemä selvitys Lokakuu 2013 Marketing Tausta Marketing on vuonna 2004 perustettu Pohjoismaiden
LisätiedotASIAKKUUKSIEN ARVON JOHTAMINEN DIGIAJASSA. Online asiakaskokemuksen kulmakivet
ASIAKKUUKSIEN ARVON JOHTAMINEN DIGIAJASSA Online asiakaskokemuksen kulmakivet Elina Kukkonen, DBA Markkinointijohtaja Alma Media Doctor of Business Administration, Aalto Yo/AaltoEE. Työhistoriaa.. - Alma
LisätiedotUusia tuulia mediaseurannassa:! PR-palveluiden integraatio ja digitalisoituva maailma. Copyright @ Koodiviidakko Oy
Uusia tuulia mediaseurannassa:! PR-palveluiden integraatio ja digitalisoituva maailma. Webnewsmonitor verkkomedian seuranta Maailma muuttuu! Muste sormenpäissä on vaihtunut sormenjälkiin ipadin näytöllä.
LisätiedotYhtiökokous 19.4.2011
Yhtiökokous 19.4.2011 Toimitusjohtajan katsaus Visio Marimekko on maailman arvostetuin kuviosuunnittelija ja yksi kiehtovimmista designbrändeistä. Strategian kulmakivet 1-12/2010 8.2.2011 Marimekon kangaspainon
LisätiedotSosiaalinen media matkailusektorilla Koodiviidakko Oy Pekka Huttunen Liiketoimintajohtaja, KTM
Sosiaalinen media matkailusektorilla Koodiviidakko Oy Pekka Huttunen Liiketoimintajohtaja, KTM - Ohjelmistoja digitaaliseen viestintään Koodiviidakko Oy Koodiviidakko Oy on digitaaliseen viestintään ja
LisätiedotKamux tilinpäätöstiedote 2018
Kamux tilinpäätöstiedote 218 1.3.219 Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski Talousjohtaja Tapio Arimo Sisältö Vuosikatsaus 218 Q4 ja 218 lyhyesti Taloudellinen kehitys Näkymät ja taloudelliset tavoitteet Yhteenveto
LisätiedotTAVOITTEIDEN ASETTAMINEN JA MITTAAMINEN
IAB Finland TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN JA MITTAAMINEN Vatanen 2018 Petri Vatanen on digitaalisen maailman moni- ja syväosaaja, jonka tekninen tausta verkkopalvelujen kehittämisestä yhdistyy vuosien markkinointi
LisätiedotMitattavan Muotoilun Perusteet Design ROI Mitattavaa Muotoilua www.designroi.fi. 25.10 Ravintola Yume Helsinki 2012
25.10 Ravintola Yume Helsinki 2012 Tutkimushanke, jonka tarkoituksena tutkia ja kehittää malli sekä mittaristo muotoiluinvestointien hyötyjen mittaamiseen. Osapuolet Pääyhteistyökumppanit Suomen Muotoilutoimistot
LisätiedotKamux Puolivuosikatsaus tammi kesäkuu 2018
Kamux Puolivuosikatsaus tammi kesäkuu 218 23.8.218 Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski Talousjohtaja Tapio Arimo Sisältö Puolivuosikatsaus 218 Q2/218 lyhyesti Taloudellinen kehitys Näkymät ja taloudelliset
LisätiedotTechnopolis Business Breakfast Technopolis, Kuopio
Technopolis Business Breakfast Technopolis, Kuopio 27.9.2012 Oskari Uotinen Intosome Oy on yhteisöllisen bisneskehityksen asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme ymmärtämään ja hyödyntämään yhteisöllisiä
LisätiedotHR! TÄMÄN PÄIVÄN 5 PARASTA KÄYTÄNTÖÄ, SEKÄ 3 KÄYTÄNTÖÄ, JOITA TE EHDOTTOMASTI TULETTE KÄYTTÄMÄÄN TULEVANA VIITENÄ VUOTENA 19 ELOKUU, 2015
HR! ü TÄMÄN PÄIVÄN 5 PARASTA KÄYTÄNTÖÄ, ü SEKÄ 3 KÄYTÄNTÖÄ, JOITA TE EHDOTTOMASTI TULETTE KÄYTTÄMÄÄN TULEVANA VIITENÄ VUOTENA 19 ELOKUU, 2015 HUMAN PERFORMANCE EQUATION 3 THE HUMAN PERFORMANCE EQUATION
LisätiedotKurssin yhteenveto + tentti-info
Markkinoinnin perusteet 23A00110 Kurssin yhteenveto + tentti-info Ilona Mikkonen, KTT Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu Markkinoinnin laitos Luennon aiheet Lyhyt yhteenveto kurssin aiheista Markkinointi
LisätiedotELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004
ELINTARVIKE MARKKINOINNIN PERUSTEET YET-004 Jari Salo, KTT Professori (Markkinointi) Dosentti (Digitaalinen markkinointi) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Apulaispäätoimittaja Internet Research Taloustieteen
LisätiedotVIDEO FOR HEARTS AND MINDS
VIDEO FOR HEARTS AND MINDS LIIKKUVAN KUVAN MONINAISUUS VEIKKAUKSESSA SCREENFORCE DAY 29.5.2018 SUVITUULI TUUKKANEN, VEIKKAUS Vaikuttavuutta tulosten jännittämiseen Lisää viestinnän kiinnostavuutta ja tavoittavuutta
LisätiedotMarkkinoinnin tila 2010 -kyselytutkimuksen satoa. StratMark-kesäbrunssi 17.6.2010 Johanna Frösén
Markkinoinnin tila 2010 -kyselytutkimuksen satoa StratMark-kesäbrunssi 17.6.2010 Johanna Frösén Markkinoinnin tila -kyselytutkimus Tavoitteena laaja yleiskuva suomalaisen markkinoinnin tilasta ja kehityksestä
LisätiedotMarkkinoinnin Perusteet Kohdeasiakkaiden valinta
Markkinoinnin Perusteet Kohdeasiakkaiden valinta Jukka Luoma & Antti Sihvonen Markkinoinnin laitos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Kurssin viitekehys Luento 10: Yhteiskuntasuhteet ja yhteiskuntavastuu
LisätiedotBig Datan hyödyntäminen yritysten markkinoinnin ja myynnin tehostamisessa: mitä ennakoiva analytiikka mahdollistaa. CEO, Teemu Neiglick.
Big Datan hyödyntäminen yritysten markkinoinnin ja myynnin tehostamisessa: mitä ennakoiva analytiikka mahdollistaa CEO, Teemu Neiglick. Omnicom MediaGroup Finland: ToinenPHD, OMD Finland & Ainoa Resolution
LisätiedotSanoma Susan Duinhoven, Toimitusjohtaja, Sanoma Oyj
Sanoma 2016 Susan Duinhoven, Toimitusjohtaja, Sanoma Oyj Esityksen sisältö 1. Vuosi 2016 2. Esimerkkejä liiketoiminnastamme 3. Näkymät vuodelle 2017 ja osinko 4. Vuoden 2016 tulos 5. Kassavirta ja rahoitus
LisätiedotPörssi-ilta, Jyväskylä Kirsi Jalasaho, VP IR & Marketing
Pörssi-ilta, Jyväskylä 21.3.2017 Kirsi Jalasaho, VP IR & Marketing We connect bricks and clicks, front and end Digitaalisen kaupankäynnin ratkaisut myymälästä verkkoon suomalaisille ja globaaleille asiakkaille
LisätiedotHarvia Oyj Tapio Pajuharju, toimitusjohtaja
Harvia Oyj 29.8.2019 Tapio Pajuharju, toimitusjohtaja Sauna ja spa-markkinan ennustetaan kasvavan 5 % vuoteen 2022 2 Monipuolinen tuotevalikoimamme kattaa kaikki kolme saunatyyppiä ja kaikki saunatarpeet
LisätiedotMarkkinoinnin myyntivaikutus
Markkinoinnin myyntivaikutus Graafinen Teollisuus ry 2016 prof. Petri Parvinen, Ph.D. Outi Somervuori, Ph.D. TOP5 neuvoa TOP5 neuvoa mainostajalle Tiedätkö, miten markkinointisi vaikuttaa myyntiisi? Tutkimus
LisätiedotDovre Group Oyj. Pörssi-ilta 2.9.2013, Helsinki Janne Mielck, toimitusjohtaja
Dovre Group Oyj Pörssi-ilta 2.9.2013, Helsinki Janne Mielck, toimitusjohtaja Dovre Group lyhyesti Kansainvälinen energiateollisuuden asiantuntijapalveluita tarjoava yritys Liikevaihto: 94,1 milj. euroa
LisätiedotPORONLIHAN SUORAMYYNTIKOULUTUS
LAATUA RAAKA-AINEIDEN JALOSTAMISEEN Elintarvike- ja poroalan koulutushanke PORONLIHAN SUORAMYYNTIKOULUTUS Erkki Viero PORONLIHAN SUORAMYYNTIKOULUTUKSEN TAVOITTEET Asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkityksen
LisätiedotCIO muutosjohtajana yli organisaatiorajojen
CIO muutosjohtajana yli organisaatiorajojen 03.06.2009 Antti Koskelin CIO Konecranes Group 2009 Konecranes Plc. All rights Konecranes overview Business Agenda CIO Agenda Mindset for modern CIO Konecranes
LisätiedotF-Secure Oyj. Yhtiökokous 2013. Toimitusjohtaja Christian Fredrikson
F-Secure Oyj Yhtiökokous 2013 Toimitusjohtaja Christian Fredrikson Protecting the irreplaceable f-secure.com 3.4. 2013 Sisältö 1. F-Secure lyhyesti 2. Taloudellinen katsaus 2012 3. Tuotteet ja palvelut
LisätiedotPaikkatietoratkaisut markkinoinnin apuvälineenä. Käyttökohteet ja käytännön hyödyt Ilkka Suojanen
Paikkatietoratkaisut markkinoinnin apuvälineenä Käyttökohteet ja käytännön hyödyt Ilkka Suojanen Sisältö ESRI Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen sekä tulevaisuuden tarpeet Markkinointi, myynti ja jakelun
LisätiedotYlivoimainen asiakaskokemus. Kari Korkiakoski Futurelab Finland
Ylivoimainen asiakaskokemus Kari Korkiakoski Futurelab Finland Futurelab Finland on asiakaskokemuksen strategisen kehittämisen konsulttitoimisto Futurelabin missio on auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään
LisätiedotHakukone digitaalisen mainonnan työkaluna
Hakukone digitaalisen mainonnan työkaluna Digizer Oy - Asiantuntijapalveluita toteuttava kumppani verkkokaupoille sekä muille digitaalista liiketoimintaa harjoittaville yrityksille - Palvelumme: - Varastointi-
LisätiedotHANKIMME TEILLE ASIAKKAITA
HANKIMME TEILLE ASIAKKAITA Timo Häkkinen Technopolis Tampere 21.11.2014!"#$%&'%(()*+,-'.#%/0 MicroMedia Palvelut PÄÄTTÄJÄ- TIEDOT TÄSMÄ- MARKKINOINTI ASIAKAS- DIALOGI MARKKINOINTI- KONSULTOINTI MARKKINOINTI-
LisätiedotKamux Osavuosikatsaus tammi syyskuu 2018
Kamux Osavuosikatsaus tammi syyskuu 218 22.11.218 Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski Talousjohtaja Tapio Arimo Sisältö Osavuosikatsaus 218 Q3/218 lyhyesti Taloudellinen kehitys Näkymät ja taloudelliset tavoitteet
LisätiedotDIGITALISAATIO UUDISTAA SUHTEESI ASIAKKAASEEN
DIGITALISAATIO UUDISTAA SUHTEESI ASIAKKAASEEN Koodiviidakko Oy Samuli Tursas CEO, Founder Twitter: @samulitursas Wait,... Codejungle,... whaaat! Suomen suurin digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän ohjelmistopalveluihin
LisätiedotDigitaalisen liiketoiminnan kehittäjä erikoistumiskoulutus (30 op) OPINTOJAKSOKUVAUKSET. Kaikille yhteiset opinnot (yhteensä 10 op)
OPINTOJAKSOKUVAUKSET Kaikille yhteiset opinnot (yhteensä 10 op) Strategiana digitaalinen liiketoiminta tunnistaa oman liiketoimintasi kannalta merkittävät digitaalisaation megatrendit ja toimintaympäristön
LisätiedotToimiva verkkosivusto lehdelle. Riikka Räisänen Projektipäällikkö, Digitaalinen markkinointi riikka.raisanen@verkkoasema.fi Puhelin: +35840 194 8650
Toimiva verkkosivusto lehdelle Riikka Räisänen Projektipäällikkö, Digitaalinen markkinointi riikka.raisanen@verkkoasema.fi Puhelin: +35840 194 8650 Miksi? Tavoitteet Mitä myyt? Mitä ja miten haluat asiakkaillesi
LisätiedotNaisnäkökulma sijoittamiseen. 24.3.2007 Vesa Puttonen
Naisnäkökulma sijoittamiseen 24.3.2007 Vesa Puttonen Miten sukupuolella voi olla mitään tekemistä sijoittamisen kanssa??? Naiset elävät (keskimäärin) pidempään kuin miehet Naiset saavat (keskimäärin) vähemmän
Lisätiedotmarkkinointistrategia
Menestyksen markkinointistrategia kaava - Selkeät tavoitteet + Markkinointistrategia + Markkinointisuunnitelma + Tehokas toiminta = Menestys 1. markkinat Käytä alkuun aikaa kaivaaksesi tietoa olemassa
LisätiedotVenäjän verkkomarkkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen. Katja Juvankoski 2.10.2014
Venäjän verkkomarkkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen Katja Juvankoski 2.10.2014 mediakolmio > strategia. konsepti. mainonta. viestintä. tv. radio. verkko. studio Lappeenranta Helsinki mediakolmio.fi
LisätiedotSanomaWSOY Kasvava eurooppalainen viestintäyhtiö
SanomaWSOY Kasvava eurooppalainen viestintäyhtiö Kare Laukkanen Pörssi-ilta Maaliskuu 2007 SanomaWSOY Agenda SanomaWSOY lyhyesti Mediamarkkinat Liiketoiminta Strategiset tavoitteet Kare Laukkanen Maaliskuu
LisätiedotVerkkonäkyvyys ja asiakaspalvelu palauttivat asiakasvirrat CASE Airport Hotel Bonus Inn
Verkkonäkyvyys ja asiakaspalvelu palauttivat asiakasvirrat CASE Airport Hotel Bonus Inn Toimiala: Hotelli- ja ravintolapalvelut Yritys: Airport Hotel Bonus Inn Tavoitteena on olla netissä oikealla hinnalla
LisätiedotReinforcing your business
Reinforcing your business Osavuosikatsaus Q3 2010 Exel Composites Oyj Vesa Korpimies Toimitusjohtaja Heinä-syyskuu 2010 lyhyesti Jatkuvien toimintojen liikevaihto 18,7 (15,9) M, kasvua 17,3 % Jatkuvien
LisätiedotKamux Osavuosikatsaus tammi maaliskuu Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski Väliaikainen talousjohtaja Milla Kärpänen
Kamux Osavuosikatsaus tammi maaliskuu 219 1.5.219 Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski Väliaikainen talousjohtaja Milla Kärpänen Sisältö Osavuosikatsaus Q1/219 Q1/219 lyhyesti Taloudellinen kehitys Näkymät
LisätiedotDigitaalisen liiketoiminnan kehittäjä 30 op erikoistumiskoulutus
Osaamistavoitteet Strategiana digitaalinen liiketoiminta tunnistaa oman liiketoimintasi kannalta merkittävät digitaalisaation megatrendit ja toimintaympäristön muutokset. kehittää oman pk-yrityksen liiketoimintastrategiaa
LisätiedotMarkkinoinnin tuottavuuden kehittäminen. 4.9.2009 Jukka-Pekka Vuori
Markkinoinnin tuottavuuden kehittäminen 4.9.2009 Jukka-Pekka Vuori Sisältö 1. Markkinoinnin kehittämisen viitekehys 2. Tuottavuuden kehittämisen vaiheet 3. Case Fonecta 4. Case Fonectan Asiakkuusklinikka
Lisätiedottäsmällistä johtamista
Tuloskorteilla täsmällistä johtamista Kaarlo Kankkunen Talousjohtaja, Tamro Suomi Microsoft Business Summit 29.9.2009 A Company of PHOENIX group Tamro-konserni Lääkejakelutoimintaa 8 maassa, 20 jakelukeskusta,
LisätiedotSanomaWSOY Kasvava eurooppalainen viestintäyhtiö
SanomaWSOY Kasvava eurooppalainen viestintäyhtiö Toimitusjohtaja Hannu Syrjänen 28.2.2007 eq Pankki SanomaWSOY Agenda SanomaWSOY lyhyesti SanomaWSOY:n strategian painopisteet Liite 1: Median trendejä Hannu
LisätiedotUudistuva kansainvälinen ohjelmistoyhtiö. Yhtiökokous Jari Jaakkola, toimitusjohtaja
Uudistuva kansainvälinen ohjelmistoyhtiö Yhtiökokous 13.3.2014 Jari Jaakkola, toimitusjohtaja Liiketoiminnan kehitys vuonna 2013 Haastava taloudellinen toimintaympäristö läpi koko vuoden. Kilpailu kiristyi
LisätiedotDIGITAL MARKETING LANDSCAPE. Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
DIGITAL MARKETING LANDSCAPE Mobile marketing, services and games MOBILE TECHNOLOGIES Handset technologies Network technologies Application technologies INTRODUCTION TO MOBILE TECHNOLOGIES COMPANY PERSPECTIVE
LisätiedotSosiaalisen median mahdollisuudet & hyödyt
Sosiaalisen median mahdollisuudet & hyödyt 2018 WWW.PITKOSPUU.FI Sosiaalisen median mahdollisuudet Sosiaalinen media eli some, on tuonut tulleessaan muutoksen markkinointiin niin suunnittelussa kuin toteutuksessa.
LisätiedotASIAKASKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS JA SEN MITTAAMINEN
ASIAKASKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS JA SEN MITTAAMINEN Koodiviidakko Jari Savolainen Key Account Manager 14/03/2018 MIKSI TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ? 52% vuoden 2000 Fortune 500 yrityksistä on hävinnyt 2014 Verkossa tapahtuvan
LisätiedotOsaat kehittää oman pk-yrityksen liiketoimintastrategiaa ottaen huomioon Osaamistavoitteet digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
OPINTOJAKSOKUVAUKSET Kaikille yhteiset opinnot (yhteensä 10 op) Digitaalisen liiketoiminnan kehittäjä erikoistumiskoulutus (30 op) Opintojakso Strategiana digitaalinen liiketoiminta tunnistaa oman liiketoimintasi
LisätiedotICT:n johtamisella tuloksia
Tuottava IT ICT:n johtamisella tuloksia Data: Tietohallintojen johtaminen Suomessa 2012 Tietääkö liiketoimintajohto mitä IT tekee? Ei osaa sanoa tietääkö Ei tiedä Osittain Tietää 0 % 10 % 20 % 30 % 40
LisätiedotMarkkinointia, joka tuottaa myyntimahdollisuuksia!"#$%&'%(()*+,-'.#%/0
Markkinointia, joka tuottaa myyntimahdollisuuksia!"#$%&'%(()*+,-'.#%/0 Markkinoinnin tehtävät 1. Liidien tuottaminen 2. Liidien laadullistaminen 3. Tuotteiden ja palveluiden tunnettuuden kehittäminen
LisätiedotEfficiency change over time
Efficiency change over time Heikki Tikanmäki Optimointiopin seminaari 14.11.2007 Contents Introduction (11.1) Window analysis (11.2) Example, application, analysis Malmquist index (11.3) Dealing with panel
LisätiedotLisämyyntiä kannattavasti Google Adwords mainonnalla. Anton Luhtala, Digisome
Lisämyyntiä kannattavasti Google Adwords mainonnalla 1 Kannattavan lisämyynnin resepti 1. Hyvä kampanjarakenne 2. Hyvät hakusanat 3. Datan kerääminen 4. Datan seuranta ja tavoitteiden määrittäminen 5.
LisätiedotDIGITAALISEN MARKKINOINNIN ABC
Smarter Data Better Results LESS REPORTS MORE RESULTS DIGITAALISEN MARKKINOINNIN ABC SUPER ANALYTICS & AKATEMIA 24/7 WEBINAARI 15.10.2014 KLO 15 www.superanaly,cs.fi www.akatemia.fi DIGITAALISEN MARKKINOINNIN
Lisätiedot2016 Ennätysten ja haasteiden vuosi
Amer Sportsin yhtiökokous 2016 Ennätysten ja haasteiden vuosi 9.3.2017 Toimitusjohtaja Heikki Takala 2016: Ennätysliikevaihto, bruttokate ja liiketulos Liikevaihto 2 622,1 milj. euroa (2 534,4), +4 % Yhdysvaltojen
LisätiedotSTT Viestintäpalvelut Oy ProCom Viestinnän ammattilaiset ry. Viestinnän mittaamisen tila suomalaisissa organisaatioissa 2.2.2016
STT Viestintäpalvelut Oy ProCom Viestinnän ammattilaiset ry Viestinnän mittaamisen tila suomalaisissa organisaatioissa 2.2.2016 Johdanto STT Viestintäpalvelut Oy ja ProCom ry tutkivat viestinnän mittaamisen
LisätiedotDigitaalisen liiketoiminnan kehittäjä 30 op erikoistumiskoulutus
Osaamistavoitteet Strategiana digitaalinen liiketoiminta tunnistaa oman liiketoimintasi kannalta merkittävät digitaalisaation megatrendit ja toimintaympäristön muutokset. kehittää oman pk-yrityksen liiketoimintastrategiaa
LisätiedotMicrosoft Dynamics Marketing markkinoinnin mittaamisen lähteenä. Jani Rauhala, Senior Consultant (DI,
Microsoft Dynamics Marketing markkinoinnin mittaamisen lähteenä Jani Rauhala, Senior Consultant (DI, KTM) @jarauhala Mepco Oy Toimittaa ratkaisuja yritysten ja julkishallinnon asiakkuudenhallintaan, markkinointiin,
Lisätiedotscreenforce.fi 1
12.2.2019 screenforce.fi 1 AGENDA 9.00-9.15 Mitä on hyvä TV mainonta? Anna Lujanen, Screenforce 9.15-9.30 TV nyt ja tulevaisuudessa - Tina Åström, Sanoma 9.30 9.50 Katselun eri mielentilat - Anna Porvari,
LisätiedotKOHTI KAUPAN ALAN PARASTA ASIAKASKOKEMUSTA TALOUS- JA RAHOITUSJOHTAJA JUKKA ERLUND 17.9.2015
KOHTI KAUPAN ALAN PARASTA ASIAKASKOKEMUSTA TALOUS- JA RAHOITUSJOHTAJA JUKKA ERLUND 17.9.2015 KESKON AVAINLUVUT 2014 Liikevaihto Liikevoitto* 9 071 M 233 M Omavaraisuusaste Likvidit varat Sidotun pääoman
LisätiedotHR-MITTAREILLA TIETOA YRITYKSEN JA HENKILÖSTÖN TILASTA? Christian Slöör, Virvo Oy Jani Rahja, Silta Oy
HR-MITTAREILLA TIETOA YRITYKSEN JA HENKILÖSTÖN TILASTA? Christian Slöör, Virvo Oy Jani Rahja, Silta Oy Virvo Oy HR-MITTAREILLA TIETOA YRITYKSEN JA HENKILÖSTÖN TILASTA? Miksi mittaaminen on tärkeää? HR-mittareiden
LisätiedotEnnustava analytiikka B2B- myynnissä. Miten hyötyä säännönmukaisuuksista markkinoinnissa ja myynnissä
Ennustava analytiikka B2B- myynnissä Miten hyötyä säännönmukaisuuksista markkinoinnissa ja myynnissä B2B Myynnin ja markkinoinnin haasteet nyt Myynti- ja muu yritysdata on olemassa, mutta ei saatavilla,
LisätiedotInternet of Things. Ideasta palveluksi IoT:n hyödyntäminen teollisuudessa. Palvelujen digitalisoinnista 4. teolliseen vallankumoukseen
Internet of Things Ideasta palveluksi 17.4.2015 IoT:n hyödyntäminen teollisuudessa Palvelujen digitalisoinnista 4. teolliseen vallankumoukseen We are where our clients are CGI in Finland and globally Close
LisätiedotVerkkoviestinnän keinot ja sosiaalinen media
Verkkoviestinnän keinot ja sosiaalinen media Some-markkinoinnin suunnittelun lähtökohdat opiskelijarekrytoinnissa Esimerkkejä maailmalta Ryhmätyöharjoitus Etenemisehdotuksia Keskustelua Businesses don
LisätiedotKurssin suorittaminen. Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa KTT Eiren Tuusjärvi
Kurssin suorittaminen Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa KTT Eiren Tuusjärvi Kurssin tavoitteena: Kehittää syvällinen ymmärrys ja analyyttisiä kehikkoja brändien strategisesta roolista liiketoiminnassa
Lisätiedot