Laskukaavojen sparrauspakei eniä varen (päiviey 16.11.2016) Neonykyarvo (NPV) - kirjan sivu 927 Invesoinnin uoo ja pääoman uoo (ROI ja ROA) s. 926 Asiakkaan elinkaariarvo (CLV) s. 931 Hinnoielu s. 666 1. Neonykyarvo (NPV) NPV:ä käyeään pidempiaikaisen invesoinien kannaavuuden arvioiniin (>1) Jos neonykyarvo on posiiivinen (>0) on sijoius kannaava. NPV laskuja voi esaa esimerkiksi osoieessa: hp://www.jkauppi.fi/economy/npv Huom. osoieessa olevassa laskussa kaavaan on lisäy myös hankinaulo ja jonkinlainen jäännösarvo. Kaava NPV:lle on: NPV n 0 1 C i = rahavirojen aikaväli (he ime of he cash flow) n = projekin kokonaisaika (he oal ime of he projec) i = diskonauskorko (he discoun rae) eli pääoman vaihoehoiskusannus C = neokassavira hekellä (he ne cash flow a ime ) NPV ESIMERKKI Puhelinliiymiä kauppaava Koler Oy suunnielee ekevänsä kahden vuoden sopimuksen Keller Call-cener Oy:n kanssa. Ideana on, eä Call-cener Oy myy Koler Oy:n puhelinliiymiä suoraa ja kaikki uoo menevä Koler Oy:lle. Kahden vuoden yheisyö maksaa Koler Oy:lle 2000 euroa ja se makseaan yhdellä keramaksulla vuoden alussa. Tilasojen valossa voidaan arvioida, eä Call-cener Oy pysyy uoamaan 1500 euron vuosiaise neoulo Koler Oy:lle. Vaihoehoiskusannus älle sijoiukselle on 10%. Mikä on sijoiuksen neonykyarvo ja kannaaako sopimus ehdä? NPV laskeaan seuraavasi: Ensiksi poimiaan ehävänannosa ylös kaikki oleellinen ieo:
Aikaväli = 2 vuoa Hankinahina = 2000 euroa Vuosiulo = 1500 euroa / vuosi Jäännösarvo = 0 Laskenakorko = 10% eli 0,1 Seuraavaksi laskeaan ulojen nykyarvo per vuosi ja summaaan nämä yheen: Vuosi 1 = 1500 / (1+0,1) = 1363.64 Vuosi 2 = 1500 / (1+0,1)² = 1239.67 1369.64+1239.67 = 2603.31 Viimeiseksi nykyarvoisa vähenneään hankinahina: NPV = ulojen nykyarvo hankinahina (+ jäännösarvo) NPV = 2603.31 2000 NPV = 603.31 Vasaus: NPV on 603.31 euroa. Koska NPV > 0, sopimus kannaaa solmia. Huom. yleensä NPV laskelmissa veraillaan kilpailevia invesoineja keskenään ja NPV laskeaan esim. useammalle arjoukselle/scenaariolle samanaikaisesi. 2. Invesoinnin uoo ja pääoman uoo (ROI ja ROA) ROI ROI:a käyeään lyhyaikaisen invesoinien kannaavuuden arvioiniin (<1). ROI laskeaan kaavalla: Ne income before ax x 100 Invesmen Ne income before ax = neoulos ennen veroja Invesmen = Sijoieu pääoma
ROI ESIMERKKI Omena Oyj:n neoulos vuonna 2011 oli 33,9 miljardia euroa ja invesoinni 4,8 miljardia euroa. Laske ROI(%) vuodelle 2011. ROI laskeaan seuraavasi: (33,9 x 100)/ 4,8 = 706,25 % Vasaus= ROI on 706,25 prosenia (Omena Oyj saa siis jokaisesa sijoieusa eurosa yli 7 euron uoon vuonna 2011.) ROA Kokonaispääoman uooproseni kuvaa yriyksen kokonaisoiminnan kannaavuua lyhyellä aikavälillä (<1). ROA laskeaan kaavalla = Ne income before Toal asses ax x 100 Ne income before ax = neoulos ennen veroja Toal asses = Kokonaispääoma (sisälää sekä vara eä vela) Omena Oyj:n neoulos on vuodelle 2012 300 miljoonaa euroa, yriyksellä on varoja 2 miljardia euroa ja velkoja 500 miljoonaa euroa. Laske ROA vuodelle 2012. ROA laskeaan seuraavasi: (0,3 x 100)/ (2+0,5) = 30 / 2,5 = 12 prosenia Vasaus= ROA vuodelle 2012 on 12 prosenia
3. Asiakkaan elinkaariarvo (CLV) Asiakkaan elinkaaren arvolla arkoieaan kokonaisneouloa joka asiakkaala voidaan kerää asiakkaan asiakassuheen ajala. CLV laskeaan kaavalla: CLV p T ' 0 1 i c AC p = hina (s. uoo), jonka asiakas maksaa ajankohdassa c = kusannukse asiakkaan palvelemisesa ajankohdassa i = diskonauskorko eli pääoman vaihoehoiskusannus = asiakassuheen odoeu ajanjakso AC =asiakkuuden hankinakusannukse CLV ESIMERKKI Wöl Oy suunnielee käyävänsä 50.000 euroa mobiilisovelluksensa lanseeraukseen Tallinnaan. Selviysen peruseella Wöl Oy ulee saamaan Tallinnan asiakkuuksisa 30 000 euroa uooa / vuosi seuraavan kolmen vuoden aikana. Laskelmien mukaan asiakkuuksien vuouise kusannukse ova 10 000 euroa. Vaihoehoiskusannus sijoieulle pääomalle on 10 %. Laske CLV ja pohdi kannaaako Wöl Oy:n applikaaion lanseeraus Tallinnaan. NPV laskeaan seuraavasi: Ensiksi poimiaan ehävänannosa ylös kaikki oleellinen ieo: AC =asiakkuuden hankinakusannukse = 50 000 euroa p = hina (s. uoo), jonka asiakas maksaa ajankohdassa = 30 000 euroa c = kusannukse asiakkaan palvelemisesa ajankohdassa = 10 000 euroa i = diskonauskorko eli pääoman vaihoehoiskusannus = 10 % = 0,1 = asiakassuheen odoeu ajanjakso = 3 vuoa
Seuraavaksi laskeaan vuosiainen CLV ja summaaan nämä yheen: Vuosi 1 = (30 000 10 000) / (1+0,1)= 18181,8 Vuosi 2 = (30 000 10 000) / (1+0,1)²= 16528,9 Vuosi 3 = (30 000 10 000) / (1+0,1)³= 15026,3 Yheensä: 49737,04 Viimeiseksi summasa vähenneään asiakkuuden hankinakusannukse: CLV = 49737,04 50000 =-262,96 Vasaus: CLV = -262,96 euroa, lanseerausa ei näiden ieojen valossa kannaa ehdä! 4. Hinnoielun laskukaava Hinnoielun keskeisiä laskukaavoja esiellään kirjassa useia, mua keskeimmä enissä arviava kaava ova: o Mark-up pricing (Tavoieena iey voiomarginaali valmisuskusannusen jälkeen) o Targe-reurn pricing (Hinnoielu pohjauuu invesoinnin uoo-odoukseen, esim 1 miljoonan invesoinnille haluaan 20 % uoo) o Break-even eli kriiinen pise (Monako uoea piää myydä hinnalla x ja kulurakeneella y, jolloin ehy invesoini on maksanu isensä akaisin) HINNOITTELUN ESIMERKIT Paeri Oy on päääny lanseeraa innovaiivisen luksusenergiajuoman Ruosin markkinoille. Yriyksessä pohdiaan sopivaa hinaa uoeelle. Kusannusrakenne on seuraava: - Valmisuksen muuuva kusannukse/kpl = 0,5 - Kiineä kusannukse = 100 000 Yriys arvioi, eä uoea voidaan myydä 40 000 kappalea vuodessa. Yriyksen koko liikevaiho on 2 miljoonaa euroa / vuosi ja sen neouloksen odoeaan kasvavan 20 % ensi vuonna. 1. Mikä yriyksen ulisi aseaa hinnaksi jälleenmyyjille ja ukkureille myyävälle uoeelle, jos yriys haluaa 10 prosenin voiomarginaalin jokaisesa myydysä energiajuomasa? Ensin piää huomioida, eä kysymyksessä haeaan ieyä voiomarginaalia myyäväsä uoeesa (eli mark-up pricing on käyössä). Oeaan seuraavaksi ylös kaikki ehävänannossa ärkeä/oleellinen ieo: Muuuva yksikkökusannukse = 0,5 Kiineä kusannukse = 100 000 Odoeu myyni = 40 000 kpl
Voiomarginaali = 10 % = 0,1 Tämän jälkeen laskeaan valmisuksen yksikkökusannus, jossa huomioidaan sekä muuuva eä kiineä kusannukse: Yksikkökusannus = Muuuva yksikkökusannukse + (kiineä kusannukse / odoeu myyni) Yksikkökusannus = 0,5 + (100 000 / 40 000) = 3 euroa Viimeiseksi laskeaan mark-up price 10 prosenin voiomarginaalilla: Mark-up price = Yksikkökusannus / (1 voiomarginaali) = 3 / (1-0,1) = 3,33 2. Mikä yriyksen ulisi aseaa hinnaksi uoeelle, jos yriys edellisen ieojen lisäksi invesoi 50 000 euroa uoeen kehiykseen ja markkinoiniin ja haluaa kyseiselle invesoinnille 20 % uoon (argereurn pricing)? Poimiaan jälleen ehävänannosa kaikki ärkeä/oleellinen ieo: Muuuva yksikkökusannukse = 0,5 Kiineä kusannukse = 100 000 Odoeu myyni = 40 000 kpl Invesoini = 50 000 euroa Tavoieuoo = 20 % eli 0,2 Tämän jälkeen laskeaan yksikkökusannus (sama kuin edellisessä) sekä arge reurn price Yksikkökusannus = 0,5 + (100 000 / 400 000) = 3 euroa Targe reurn price = yksikkökusannus + ((avoieuoo% x invesoini)/odoeu myyni) Targe reurn price = 3 + ([0,2 * 50 000] / 40 000) = 3,25 euroa 3. Mikä olisi kriiinen pise kohdassa 3,25 euron hinnalla (anna vasaus pyöriseynä lähimpään kokonaislukuun)? Poimiaan jälleen ehävänannosa kaikki ärkeä/oleellinen ieo: Kiineä kusannukse = 100 000 Yksikköhina (ehävänannosa) = 3,25 euroa Muuuva yksikkökusannukse = 0,5 Break-even eli kriiinen pise = kiineä kusannukse/(yksikköhina-muuuva yksikkökusannukse) Kriiinen pise = 100 000 / (3,25-0,5) = ~36364 kpl Kriiinen pise saavueaan, kun yriys myy luksusenergiajuomia vähinään 36364 kpl.