Jaana Kari

Save this PDF as:
 WORD  PNG  TXT  JPG

Koko: px
Aloita esitys sivulta:

Download "Jaana Kari"

Transkriptio

1

2 TUNNISTA LIIKKUJATYYPPISI JA LÖYDÄ LIIKE-ENERGIASI

3 Mistä motivaatio liikkumiseen ja hyvinvointityöhön? Motivaatio on halu ja voima tehdä jotakin. Motivaatio syntyy 16 perusmotiivista: valta, riippumattomuus, uteliaisuus, hyväksyntä, järjestys, säästäminen/keräily, kunnia, idealismi, sosiaaliset kontaktit, perhe, status, kosto/voittaminen, romantiikka/esteettisyys, syöminen, ruumiillinen aktiivisuus, ja rauhallisuus/mielenrauha. Stewen Reiss Myös liikunnassa eri asiat motivoivat erilaisia ihmisiä miten liikunnasta saadaan erilaisia tyyppejä motivoivaa?

4 Liikkujatyyppi Kertoo liikunnan maailmassa/liikunnan kielellä siitä, mitä yksilö liikunnasta itselleen haluaa. mitä yksilö liikunnassa arvostaa. millaisessa liikuntatilanteessa yksilö viihtyy. Liikkujatyyppi ei mittaa liikunta-aktiivisuutta tai kuntoa. Jokainen tyyppi voi olla paljon tai vähän liikuntaa harrastava.

5 Liikkujatyyppi Liikkujatyypit ovat väitöskirjatutkimukseni (Kari 2016) tulos. Aineistonani käytin 57 luokanopettajaopiskelijan liikuntaelämäkertaa. Elämäkertojen pituus 10 A4 sivua, yht. 570 sivua tekstiä. Aineistolähtöisen analyysin perusteella löysin 7 teoreettisesti ja tekstien tasolla erillistä tyyppiä. Käytännössä ja elävässä elämässä tyypit eivät ole toisiaan täysin poissulkevia ja yksilö voi elämänsä aikana kehittyä tyypistä toiseen.

6 Millainen liikkuja olen? Mitä haluaisit kertoa omasta liikuntahistoriastasi? Millainen on ollut polkusi liikunnan maailmassa?

7

8 Eri tyyppien selityksiä liikkumattomuuteen: Kilpailija: En pysty, kun on tämä jalka kipeä. Uurastaja: En ehdi. Elämysliikkuja: Eipä vain tule lähdettyä. Liikunnan kolhima: En ole koskaan ennenkään osallistunut. Tuottaja: Minä ohjaan muita.

9 Liikkujatyypit kuntoilemassa: Kilpailija kuntoilee, kun palkinto on suuri: Juhlapuku! Uurastaja kuntoilee, mutta kenties ottaa toisen urakan ja unohtaa laihdutuksen. Elämysliikkuja repsahtaa ja ryhdistäytyy jälleen. Liikunnan kolhima ei välttämättä edes aloita. Liikunnan suurkuluttaja ei koskaan lopeta liikkumista.

10 Liikkujatyypit oppilaina tunnistatko tyypin? Miten kauan me tehdään tätä? Vaihtelunhaluinen Elämysliikkuja Nämä jaot on epäreilut! Voitontahtoinen Kilpailija Nuo ei noudata sääntöjä! Ohjeita noudattava Uurastaja

11 Liikkujatyyppi ja motivaatio Esimerkki: uintitreenit Liikkujatyypeille: Uurastaja: kerro harjoituksen sisältö/määrä etukäteen ja jälkikäteen. Kiitä hyvin tehdystä työstä. Kilpailija: kisaile, ota aikaa, motivoi tähtitreenillä. Kerro, missä uimari onnistui. Elämysliikkuja: anna vaihtoehtoja, ota leikkejä, kokeile uutta. Tee mix-treenejä. Kannusta uurastamaan.

12 Monipuolinen liikunnallinen elämysmaailma kasvattaa liikuntaan 1. Uurasta liikunnan parissa. 2. Koe liikunnallista pätevyyttä. 3. Koe liikunnan parissa yhteisöllisyyttä 4. Tunnista ja nauti liikunnan kehoon tuomista tuntemuksista. 5. Ymmärrä liikunnan ja terveyden yhteys. 6. Huomaa liikunnan tarjoamat mahdollisuudet kokea luontoa, ilmaista itseäsi, löytää yhteys omaan kehoon. sekä nauttia musiikin ja liikkeen yhdistämisestä. 7. Penkkiurheile. 8. Tuota liikuntaa muille

13 Mitä liikunta on? - Miten liikuntaa markkinoidaan? Eduskunnassa keskusteltiin siitä, miten suomalaiset saadaan liikkumaan näillä viidellä keinolla hallitus patistelisi kansalaisia ylös sohvalta Yle uutiset

14 Liikkuminen vaatii jatkuvaa työtä ja alusta aloittamista joka päivä! Miten liikun tänään?

15 Miten lisätä hyvinvointia?

16 Kiitos! T Huominen on aina tulevaisuutta - Matti Nykänen T