Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet? Selkokielinen esite



Samankaltaiset tiedostot
Tiedätkö lasten ihmisoikeuksista?

Tiedätkö lasten ihmisoikeuksista?

Jokainen alle 18-vuotias on lapsi.

LASTEN OIKEUDET. Setan Transtukipiste. Oikeudesta olla prinssi tai prinsessa tai miettiä vielä

1. Lapsen oikeuksien julistus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsen oikeuksien julistuksessa lapsiksi kutsutaan sekä lapsia että nuoria.

lapsilla on omat oikeudet?

LAPSELLA ON OIKEUKSIA

Tampereen Kaupunkilähetys ry, 2013 Rongankotikeskus Seksuaaliterveyttä kehitysvammaisille -projekti

Lapsen oikeuksien sopimus täyttää 30 vuotta !

Lapsen oikeuksien sopimus täyttää 30 vuotta !

Kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet

Lapsilla on oikeus hyvään ruokaan! Maria Kaisa Aula Lasten ruokakasvatus -seminaarin avaus, Jyväskylä

Tähän alle/taakse voi listata huomioita aiheesta Leikki ja vapaa aika.

YK:N VAMMAISTEN IHMISTEN OIKEUKSIA KOSKEVA YLEISSOPIMUS

Kuntauudistus on lasten ja nuorten asia

Toteutuvatko oikeutesi?

Toteutuvatko sinun oikeutesi? Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2013:7

asema ja oikeudet Esitteitä 2001:1 selkokieli

ROMANIT - vanha vähemmistö Romanit ovat lähteneet Intiasta 800-luvulla ja asettuneet Eurooppaan 1300-luvulta alkaen.

veta Nuori ja suojatut henkilötiedot

Mitä on oikeudenmukaisuus? (Suomessa se on kaikkien samanvertainen kohtelu ja tasa-arvoisuus)

Vammaisia tulee kohdella samalla tavalla kuin muita ihmisiä

Lapsen oikeuksien päivää vietetään 20. marraskuuta

Nettielämä on oikeaa elämää JA SE ON TAITOLAJI!

Ilmoitus oikeuksista

KATSAUS KAIRON KATULAPSIIN JA LASTEN OIKEUKSIIN

YKSITYISYYS JA OMAISUUDEN SUOJA STANDARDI

Aikuinen hyödy lasten ja nuorten kokemustiedosta!

1. Seuraava kuvaus on lyhennetty lastensuojelun asiakirjoista. Lue kuvaus ja vastaa sitä koskevaan kysymykseen.

Alle on koottu listaksi joitain Lapsen oikeuksien sopimuksen oikeuksista

MINÄ MUUTAN. Muuttovalmennusopas vammaiselle muuttajalle

Minulla on oikeuksia, sinulla on oikeuksia, hänellä on oikeuksia. Yleistä lasten oikeuksista

Nuoret ovat toivon sanansaattajia

Mitä on lasten osallistuminen- - pelkkää demokratiaako?

Tähän alle/taakse voi listata huomioita aiheesta Leikki ja vapaa aika.

EROKUMPPANIT. Nalleperhe Karhulan tarina

PRIDE-kotitehtävä VIIDES TAPAAMINEN. Lapsen oikeus perhesuhteisiin PRIDE-KOTITEHTÄVÄT. Kotitehtävä 5 / Sivu 1

Suvianna Hakalehto-Wainio OTT,VT Asiantuntijalakimies. Lapsen osallisuus lastensuojelussa

Tervetuloa selkoryhmään!


Tervetuloa Teinilän Lastenkotiin

"Koko kylä kasvattaa" -pelisäännöt Page 1 of 5

Lapsen oikeudet ja globaalikasvatus. Globaali näkökulma lapsen oikeuksiin

Lapsen itsemäärämisoikeus sukupuoleen Pyöreä pöytä


Laatineet: Maija-Stiina Auvinen ja Jenni Väisänen, yhteisöpedagogiopiskelijat, HUMAK, 2014

1. Lapsi on päähenkilö omassa elämässään

Lapsen osallisuus ja kuuleminen

Tietokilpailu 5 Väkivallasta perheessä saa puhua Mitä tarkoittaa avun saaminen?

KOHTI YHTEISTÄ LAPSIKÄSITYSTÄ LAPSEN OIKEUKSIEN SOPIMUS LAPSIKÄSITYSTEN YHDISTÄJÄNÄ

Lapsiasiavaltuutetun ja vähemmistövaltuutetun suositukset lasten ja nuorten kokeman syrjinnän ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi

Lastensuojelupalvelut

Lasten näkökulma perheen hyvinvointiin

Ketkä ovat täällä tänään? Olen Nainen Mies

Turvallista matkaa? Kampanja pakolaisten ja siirtolaisten oikeuksien puolesta.

Tutkimus yläkoululaisten ihmis- ja lapsenoikeuskäsityksistä. TNS Gallup 2006

IHMISSUHTEET JA SEKSUAALISUUS. Terveystieto Anne Partala

Kehitysvammaisten Tukiliitto - kansalaisjärjestö. Jyrki Pinomaa Jyväskylä

Esityksen aihe

Käyttää pinsettiotetta, liikelaajuus rajoittunut, levoton. Suositellaan toimintaterapiaa, jonka tavoitteena on parantaa silmän-käden yhteistyötä ja

Lapset palveluiden kehittäjiksi! Pääkaupunkiseudun lastensuojelupäivät

Vanhemmuussuunnitelma

Nettikasvattajan. käsikirja

Varhaiskasvatus lapsen oikeuksien näkökulmasta

Kouvolan kaupungin maahanmuuttopalvelut

maahanmuuttopalvelut SELKOESITE

Lasten ja perheiden tukeminen - kirkot, uskonnolliset yhteisöt ja viranomaiset yhteistyössä

Tulkkauspalvelut maahanmuuttajille

Suomalainen kulttuuri ja elämäntapa

Lapsen oikeuksien toteutuminen meillä ja muualla. Pääkaupunkiseudun lastensuojelupäivät Sointu Möller, YL

Rikokset, tuki ja apu.

Lasten ja nuorten oikeusturvakeinot

Ajatuksia henkilökohtaisesta avusta

Tietokilpailu 3 Seksuaalirikoksen tunnistaminen ja avun hakemisen tärkeys

Sukupuolinäkökulma YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen

Tasavallan presidentin vaali

Tuumasta toimeen lasten kasvun tukemisen resurssit luovasti käyttöön hanke Maahanmuuttajalapsen kotoutumissuunnitelma

IHMISOIKEUSKASVATUS Filosofiaa lapsille -menetelmällä

Vanhemmuussuunnitelma

Lapsen oikeuksien sopimus/ Henkinen väkivalta Mirella Huttunen, Kotimaan vaikuttamistyön päällikkö

Olarin koulu ja koti ry n

PÄIVÄKOTI TUTUKSI! Opas perheille. Tämä opas on tuotettu Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden (AMK) opinnäytetyönä yhteistyössä

YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus lapsen oikeuksien perustana

Yksilöllisen tuen laatuvaatimukset ja -kriteerit

Kieli sosiaali- ja terveydenhuollossa

Miten haluat kasvattaa lapsesi?

1. Kuinka usein olet osallistunut 12 viime kuukauden aikana sen järjestön toimintaan, josta sait tämän kyselyn?

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma

Hyvinvointikysely oppilaille

Mieletön mahdollisuus. Lasten ja nuorten omaistyön kehittämisprojekti

Monikulttuurinen lapsi- ja perhetoiminta-hanke. Tule mukaan toimintaan!

RAY TUKEE BAROMETRI 1. Kuinka usein olet osallistunut 12 viime kuukauden aikana sen järjestön toimintaan, josta sait tämän kyselyn?

Päivätyökeräys Kampanja pakolaisten ja siirtolaisten oikeuksien puolesta.

Alkukartoitus Opiskeluvalmiudet

Lapsiasiavaltuutetun näkökulma perusopetuksen tulevaisuudesta. Maria Kaisa Aula Helsinki

Itsemääräämisoikeuden edistäminen ja ennakolliset toimet rajoitustoimien käytön ehkäisemiseksi

LÄHISUHDEVÄKIVALTA PERHEISSÄ LAPSEN NÄKÖKULMA

Lapsen asemaa vahvistamassa. Lapsenhuoltolain uudistaminen. Katja Niemelä

Enemmän otetta. toimintaa perheille, joissa vanhemmalla on erityinen tuen tarve. Enemmän otetta -toiminta

Transkriptio:

LAPSIASIAVALTUUTETTU Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet? Selkokielinen esite Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Ne kuuluvat myös kaikille lapsille. Lapsia ovat alle 18-vuotiaat.

Mitä YK:n lapsen oikeuksien sopimus tarkoittaa? Yhdistyneet Kansakunnat eli YK teki lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1989. Suomi liittyi sopimukseen vuonna 1991. Melkein kaikki maailman maat ovat mukana sopimuksessa. Suomessa valtio huolehtii, että sopimus toteutuu lasten elämässä. Valtion täytyy kertoa lapsen oikeuksista aikuisille ja lapsille. Suomen valtion täytyy tehdä raportteja YK:lle ja kertoa, miten lasten oikeudet ja hyvinvointi ovat kehittyneet Suomessa. Lapsiasiavaltuutettu pitää huolta, että lapsen oikeudet toteutuvat Suomessa. Eduskunta perusti lapsiasiavaltuutetun toimiston vuonna 2005. Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on l ottaa selvää lasten mielipiteistä ja kertoa niistä aikuisille l ottaa selvää, miten lapset voivat ja miten heidän oikeutensa toteutuvat l tiedottaa lapsille ja aikuisille lasten oikeuksista l vaikuttaa päättäjiin niin, että lasten asiat ovat hyvin l tehdä yhteistyötä kaikkien niiden kanssa, jotka hoitavat lasten asioita LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 2 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

Lapsen tulee kasvaa onnellisessa perheessä, jossa vanhemmat rakastavat ja ymmärtävät lasta. YK:n lapsen oikeuksien sopimus Kaikki lapset ovat yhdenvertaisia eli samanarvoisia. Se tarkoittaa, että lapsen tai hänen vanhempansa ikä, ihonväri, kieli, omaisuus, uskonto, vamma tai sairaus ei vaikuta lapsen oikeuksiin. Ketään ei saa syrjiä tai kiusata. saada hyvä elämä. Se tarkoittaa, että lapsi saa kasvaa rauhassa ja aikuiset huolehtivat hänestä. Lapsen etu on tärkeintä, kun päätetään lapsen asioista. Aikuisten täytyy aina miettiä, miten heidän päätöksensä vaikuttavat lapsiin. Heidän täytyy tehdä päätökset niin, että ne ovat lapsen parhaaksi. Aikuisten pitää myös kertoa lapselle, miksi he ovat päättäneet näin. Aikuisten täytyy ottaa selvää lapsen mielipiteestä, kun he päättävät lapsen asioista. Aikuisten täytyy kysyä ja kuunnella lapsen mielipidettä. vaikuttaa omaan elämäänsä. Vanhemmilla on tärkein vastuu lapsen hoitamisesta. Valtion ja kuntien täytyy neuvoa ja auttaa vanhempia lapsen kasvatuksessa. LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 3 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa on 54 kohtaa. Kaikkien aikuisten täytyy huolehtia näistä asioista. 5. Lapsen vanhempien täytyy huolehtia lapsen kasvatuksesta ja hoidosta. Lapsen kasvatus on vanhempien yhteinen tehtävä. Valtio auttaa heitä tässä tehtävässä. 6. hyvään elämään. Valtion täytyy huolehtia, että lapsi saa kasvaa rauhassa. 7. saada nimi. saada kotimaa ja olla sen kansalainen. tuntea vanhempansa ja olla heidän kanssaan. 8. pitää oma nimensä ja kansalaisuutensa. tuntea sukulaisensa. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille lapsille. Ketään lasta ei saa syrjiä. 1. Lapsia ovat kaikki alle 18-vuotiaat. 2. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille lapsille. Ketään lasta ei saa syrjiä. 3. Aikuisten täytyy aina selvittää mikä on lapselle parasta, kun he päättävät lapsen asioista. 9. elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä olla heidän kanssaan. pitää yhteyttä vanhempiinsa, jos hän ei asu heidän luonaan. Hän voi esimerkiksi tavata heidät tai soittaa heille. Viranomaiset voivat estää yhteydenpidon, jos se vahingoittaa lasta. elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. 10. Joskus lapsi ja hänen vanhempansa voivat joutua eri maihin. Silloin valtion täytyy yrittää palauttaa heidät toistensa luokse. 4. Lapsille kuuluvat kaikki oikeudet, jotka kerrotaan tässä sopimuksessa. Valtion täytyy huolehtia, että sopimus toteutuu. LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 4 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

11. Aikuiset eivät saa kuljettaa lasta toiseen maahan ilman lupaa. Valtion velvollisuus on estää se. 12. sanoa mielipiteensä asioista, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä. Aikuisten täytyy ottaa huomioon lapsen mielipide, kun he päättävät lapsen asioista. Heidän täytyy myös kertoa päätöksestä niin, että lapsi ymmärtää sen. 13. sanoa mielipiteensä. Mielipide ei saa loukata toisia ihmisiä. 14. ajatella vapaasti. uskontoon. itse päättää, kuuluuko hän uskontokuntaan, mutta lapsen ei ole pakko kuulua mihinkään uskontokuntaan. Vanhempien tehtävä on auttaa lasta tämän oikeuden käyttämisessä. 15. liittyä yhdistyksiin ja käydä niiden kokouksissa. ajatella vapaasti. 16. yksityisyyteen eli kukaan ei saa kertoa lapsen asioista toisille ihmisille ilman lapsen lupaa. Lapsen kunniaa tai mainetta ei saa loukata. Kukaan vieras ei saa tulla lapsen kotiin ilman lupaa. Vain lapsi itse saa avata omat kirjeensä. 17. saada tietoa monipuolisesti. Aikuisten täytyy suojella lasta tiedolta, joka vahingoittaa häntä. 18. Lapsen vanhempien pitää huolehtia lapsen kasvatuksesta ja hoidosta. Valtion ja kuntien täytyy auttaa vanhempia, jos he tarvitsevat apua. 19. Aikuisten täytyy suojella lasta väkivallalta ja huonolta kohtelulta. Lasta ei saa satuttaa millään tavalla. 20. saada apua, jos vanhemmat eivät huolehdi hänestä tai kohtelevat häntä huonosti. Silloin lapsi voi asua esimerkiksi toisessa perheessä tai lastenkodissa. Lapsi voi palata takaisin omaan kotiin, jos olot kotona paranevat. Lapsen kotia ei saa vaihtaa monta kertaa. säilyttää suhteet hänelle tärkeisiin ihmisiin. 21. Lapsi voi saada pysyvästi uudet vanhemmat, jos lapsen omat vanhemmat ovat kuolleet tai eivät voi huolehtia hänestä. Tätä sanotaan adoptioksi. säilyttää suhteet hänelle tärkeisiin ihmisiin. LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 5 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

22. Lapsi voi tulla Suomeen toisesta maasta pakolaisena. Myös silloin aikuisten täytyy huolehtia hänestä. 23. Vammaisella lapsella on oikeus saada hoitoa ja apua. Hänellä on oikeus erikoishoitoon, joka on parasta hoitoa hänelle. Lapsi voi saada hyvän elämän, kun häntä hoidetaan oikein. Vammaista lasta pitää auttaa niin, että hän voi käydä koulua ja hänellä voi olla harrastuksia. Vammaisella lapsella on oikeus saada hoitoa ja apua. 27. saada koti, ruokaa ja vaatteita. Valtion ja kuntien pitää auttaa vanhempia niin, että lapsi voi elää turvallisesti. 28. käydä koulua. Peruskoulun täytyy olla ilmainen. Kurin täytyy koulussa olla reilua. Valtion täytyy huolehtia, että kaikki lapset käyvät peruskoulun. Valtion täytyy tarjota lapselle mahdollisuus opiskella myös peruskoulun jälkeen. käydä koulua. 24. elää mahdollisimman terveenä. saada hoitoa, jos hän sairastuu. päästä lääkäriin. Myös äidin terveydestä täytyy huolehtia, kun hän odottaa vauvaa. päästä lääkäriin. 29. Koulun täytyy antaa lapselle tietoja ja taitoja. Sen täytyy opettaa lapselle omaa äidinkieltä. Opettajien täytyy kertoa lapsen omasta ja muiden maiden kulttuureista. Opettajien täytyy kertoa myös lasten oikeuksista ja ihmisoikeuksista. Koulussa lapset oppivat, mitä tarkoittavat monikulttuurisuus, ympäristönsuojelu ja tasa-arvo. 25. Muiden aikuisten täytyy hoitaa lasta hyvin, jos hän ei voi asua omien vanhempiensa luona. Lastensuojelun työntekijöiden täytyy välillä tarkistaa, voiko lapsi muuttaa takaisin omaan kotiin. 26. Lapsella ja hänen vanhemmillaan on oikeus saada valtiolta apua raha-asioissa. 30. omaan kulttuuriin, uskontoon ja kieleen. Nämä oikeudet ovat myös lapsella, joka kuuluu vähemmistöryhmään tai alkuperäiskansaan. Suomessa saamelaiset ovat alkuperäiskansaa LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 6 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

31. levätä, leikkiä ja viettää vapaa-aikaa. tutustua taiteeseen ja kulttuuriin eli käydä esimerkiksi konserteissa, museoissa ja teatterissa. 32. Lapsi ei saa tehdä sellaista työtä, joka vahingoittaa terveyttä tai haittaa koulunkäyntiä. 33. Aikuisten täytyy suojella lasta huumeilta. 34. Aikuisten täytyy suojella lasta seksuaaliselta häirinnältä. Kukaan ei saa houkutella tai pakottaa lasta seksiin. 35. Valtioiden täytyy estää lapsikauppa. Lapsikauppa tarkoittaa, että joku ryöstää lapsen hänen vanhemmiltaan ja myy hänet toiselle ihmiselle. Lapsikauppa on rikos. 36. Aikuisten täytyy suojella lasta huonolta kohtelulta. 37. Kukaan ei saa kiduttaa tai rangaista lasta julmasti. Lasta ei saa laittaa vankilaan, jos ei ole pakko. Jos lapsi joutuu vankilaan, aikuisten täytyy huolehtia hänestä siellä hyvin. Lapsi ei saa olla vankilassa pitkään. 38. Lapsi ei saa mennä armeijaan tai osallistua sotaan. Aikuisten täytyy suojella lapsia sodassa. levätä, leikkiä ja viettää vapaa-aikaa. 39. Valtion täytyy auttaa lasta, jos häntä on kohdeltu väärin. 40. Lasta täytyy suojella ja kunnioittaa, vaikka hän on rikkonut lakia tai häntä epäillään siitä. 41. Jonkin valtion laki voi olla lapselle parempi kuin tämä sopimus. Silloin ihmisten täytyy noudattaa maan omaa lakia. 42. Valtion täytyy huolehtia, että kaikki sen asukkaat tietävät lapsen oikeudet. 43. YK:n lapsen oikeuksien komitea valvoo, että kaikki noudattavat tätä sopimusta. 44. 54. Nämä kohdat kertovat siitä, kuinka pitkään sopimus on voimassa ja miten valtiot noudattavat sopimusta. Valtion täytyy huolehtia, että kaikki sen asukkaat tietävät lapsen oikeudet. LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 7 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

Onko lapsilla velvollisuuksia? Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Jokaisen velvollisuus on kunnioittaa toisten ihmisoikeuksia. Aikuisten täytyy kasvattaa lapsia niin, että lapset kunnioittavat kaikkia ihmisiä, myös erilaisia ihmisiä. Esimerkkejä: saada suojelua väkivallalta ja kiusaamiselta. Lapsi ei saa kiusata tai vahingoittaa toisia millään tavalla. puhtaaseen ympäristöön. Myös lapsella on velvollisuus huolehtia ympäristön puhtaudesta. omaan ajatteluun, kulttuuriin ja uskontoon. Myös lapsella on velvollisuus kunnioittaa toisten ajatuksia ja uskontoa. Lapsen oikeuksista lapsille www.lastensivut.fi Lue lisää www.lapsiasia.fi LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 8 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

Tärkeitä sanoja: Yhdistyneet Kansakunnat eli YK haluaa rauhaa koko maailmaan. Se auttaa kaikkia maita tekemään yhteistyötä, että ihmisoikeudet toteutuvat. YK:n jäseniä ovat kaikki maailman maat. Valtio ja kunnat järjestävät Suomessa palveluja ihmisille. Suomen kansalaiset muodostavat valtion, ja valtion asioista päättää eduskunta. Jokainen suomalainen asuu jossakin kunnassa. Kunnan asioista päättää kunnanvaltuusto. Valtio ja kunnat keräävät veroja. Veroilla maksetaan esimerkiksi koulunkäynti ja terveydenhoito. Viranomaiset ovat aikuisia, jotka ovat töissä valtiolla tai kunnalla. Viranomaisia ovat esimerkiksi opettaja, poliisi, lääkäri ja sairaanhoitaja. Palvelu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lapsi pääsee lääkäriin, jos hän sairastuu. Koulu ja päivähoito ovat myös palveluita. Vähemmistöryhmä tarkoittaa ihmisiä, joilla on esimerkiksi erilainen kieli, kulttuuri tai uskonto kuin suurimmalla osalla maan asukkaista. Suomessa kielivähemmistöryhmiä ovat esimerkiksi romanit, suomenruotsalaiset ja viittomakieliset. Saamelaiset ovat kielivähemmistö ja alkuperäiskansa. He ovat Suomen alkuperäistä väestöä. LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 9 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?

Lapsen oikeuksien päivää vietetään 20.11. Nosta lippu salkoon! LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO Osoite: Vapaudenkatu 58 A, 3. kerros, 40100 Jyväskylä Vaihde: 0295 16001 Faksi: (014) 617 356 Sähköposti: lapsiasiavaltuutettu@stm.fi www.lapsiasia.fi www.lastensivut.fi Graafinen suunnittelu ja kannen kuva: Workshop Pälviä Oy Piiroskuvat: Jenni Manninen Kuvituskuvat: 123RF Selkokieli ja selko-ohjeet: Selkokeskus Osoite: Viljatie 4 A, 00700 Helsinki Puhelin: (09) 3480 9240 Sähköposti: selkokeskus@kvl.fi www.selkokeskus.fi Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet? Selkokielinen esite. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2013:12. ISSN-L 1798-3991 ISSN 1798-3991 (painettu) ISSN 1798-4009 (verkkojulkaisu) ISBN 978-952-00-3638-6 ISBN 978-952-00-3639-3 (PDF) Julkaistu verkossa 6.11.2013. Päivitetty 13.5.2014. Tämä esite on selkokielinen. Voit tulostaa näitä esitteitä osoitteesta www.lapsiasia.fi/julkaisut/lapsen_oikeuksien_esitteet Samasta osoitteesta löydät esitteitä eri kielillä, esimerkiksi ruotsiksi. Painettuja suomenkielisiä lapsen oikeuksien esitteitä voi tilata ilmaiseksi lapsiasiavaltuutetun toimistosta: Lapsiasiavaltuutetun toimisto Vapaudenkatu 58 A, 40100 Jyväskylä sähköposti: lapsiasiavaltuutettu@stm.fi puhelin: + 358 295 1600 LAPSIASIAVALTUUTETUN TOIMISTO 10 Tiedätkö, mitä ovat lasten ihmisoikeudet?