Käyttösäännöt. Nämä säännöt on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieltä on helppo lukea ja ymmärtää. SELKO

Samankaltaiset tiedostot
KÄYTTÖSÄÄNNÖT JA HINNASTO

Helle-kirjastojen käyttösäännöt ALKAEN

VASKI-kirjastojen käyttösäännöt

Helle-kirjastojen käyttösäännöt ALKAEN

Helle-kirjastojen käyttösäännöt ALKAEN

Anders-kirjastojen käyttösäännöt

Helle-kirjastojen käyttösäännöt ALKAEN

Helle-kirjastojen käyttösäännöt ALKAEN

Nämä käyttösäännöt koskevat kaikkia Vaski-kirjastoja. Käyttösäännöt ovat voimassa alkaen.

vaski-kirjastojen käyttösäännöt alkaen

KÄYTTÖSÄÄNNÖT. Kaakon kaksikon kirjastojen. Virolahden ja Miehikkälän kirjastot alkaen. Sivistyslautakunta xxxxxxxx

Kuopion kaupunginkirjaston käyttösäännöt , voimassa toistaiseksi

Kirjaston kotisivut: Verkkokirjasto:

Oulaisten kaupungin Sivistyslautakunta. Oulaisten kaupunginkirjasto, Sahankatu 2, Oulainen

VASKI-KIRJASTOJEN KÄYTTÖSÄÄNNÖT alkaen

Oripään kirjaston käyttösäännöt. Oripään kunnankirjasto ja muut Loimaan seutukunnan kirjastot muodostavat yhdessä Loisto-kirjastot.

vaski-kirjastojen käyttösäännöt alkaen

Nämä käyttösäännöt koskevat kaikkia Eepos-kirjastoja. Käyttösäännöt ovat voimassa lähtien.

Kaikkien kirjasto. Näin käytät kirjastoa. Selkoesite

Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta tai klikkaamalla kohtaa Omat sivut.

VASKI kirjastot: uusi järjestelmä ja uusia kirjastoja 2.5. alkaen

VASKI-kirjastojen käyttösäännöt

Kirjautuminen ja oma tili

HelMet-kirjaston käyttösäännöt

Tervetuloa Huittisten kaupunginkirjastoon

VASKI ja järjestelmäuudistus Asiakkaan kysymyksiä Vaskista

Vaski-kirjastojen käyttösäännöt alkaen

Kirjaston käyttöoikeus sisältää lainausoikeuden sekä oikeuden käyttää kirjaston muita palveluja ja yleisötiloja.

Kirjastotoimenjohtaja TOENPERÄN KIRJASTON KÄYTTÖSÄÄNNÖT ALKAEN

SEITTI-YHTEISKIRJASTOJÄRJESTELMÄN KÄYTTÖSÄÄNNÖT ALKAEN Käyttöoikeus. Lainausoikeus

KUHMON KAUPUNGINKIRJASTO KIRJASTON PALVELUT. Tervetuloa!

Vaski-kirjastojen käyttösäännöt alkaen

Ohjeita Heili-kirjastojen Rockway.fi-palvelun käyttäjälle

Kirjasto-opas. suomeksi. Tervetuloa Göteborgin kirjastoihin

Porin tiede- kirjasto , Pohjoisranta 11 C

KUHMON KAUPUNGINKIRJASTO KIRJASTON PALVELUT. Tervetuloa!

Tervetuloa Hämeenlinnan kirjastoihin! Kysymyksiä ja vastauksia kirjaston käytöstä

Käyttösäännöt ajan tasalle - miten kirjastoa käytetään?

OUTI-KIRJASTOJEN KÄYTTÖSÄÄNNÖT

Vaski-kirjastojen e-kirjojen lainaaminen

Elisa Chat. Leila Virta

Opas e- aineistojen lainaamiseen

Tervetuloa Feeniks-kirjastoon! Mika Sarlin

Sukelletaan Lummeverkkokirjastoon

Satoi vettä. Eelillä oli tylsää. Hänen paras ystävänsä Miisa ei ollut kotona, joten Eelillä ei ollut leikkikaveria.

Tervetuloa Teutorin kirjastoon! Tiina Suikkanen

Lumme-verkkokirjaston tiedonhaun opas Pieksämäen kaupunginkirjasto

KIRJASTO. Lämmittely. Selitä sana. lainata varata kaukolaina palauttaa maksaa sakkoa. myöhästymismaksu. printata tulostaa.

Porin tiedekirjasto. Teppo Hjelt

Sipoon kunnankirjasto Sibbo kommunbibliotek

Arena-koulutus Sisäänkirjautuminen ja omat sivut. Noora Muurimäki Outi Syväniemi Leila Virta

Mikkelin seutukirjasto

Rekisteriin kuuluvat seuraavat henkilötietoja sisältävät rekisterit ja osarekisterit:

Yleisten kirjastojen kansallinen käyttäjäkysely 2013

Palveluksessasi 24/7.

OULUN KAUPUNGIN KIRJALLISUUSDIPLOMI

Ratamo-kirjastojen ja Lopen kirjaston asiakaskysely 2016

Tervetuloa Itä-Suomen yliopiston kirjaston käyttäjäksi

HENKILÖKOHTAISEN AVUN PALVELUSETELI

E-kirjan lainaaminen ja lukeminen

Ratamo-kirjastojen ja Lopen kirjaston asiakaskysely 2016

OHJE TILAAJALLE: YHTEISLAINATILAUKSEN TEKEMINEN

Asiakaskysely Jos valitsitte vaihtoehdon "En lainkaan", miksi? (Text) 1. Kuinka usein käytätte kirjastoauton palveluja?

Resepti Potilastiedon arkisto. Kanta-palvelut vauvasta vaariin ja mummiin

Ohjeistus laatia kirjaston käyttösäännöt

OULUN KAUPUNGIN KIRJALLISUUSDIPLOMI

Hämeenlinnan kaupunginkirjasto

Tervetuloa selkoryhmään!

1. Vastaajan sukupuoli:

Minun ja sinun. - meidän kirjastomme. Sisältää ETUKUPONKEJA kirjaston palveluihin, katso s.6!

Käyttösäännöt. Mikä on muuttunut kirjastolain voimaantulon jälkeen? Johanna Selkee Erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto

Vastausten määrä: 68 Tulostettu :23:50

JYVÄSKYLÄN AMMATTIKORKEAKOULUN KIRJASTO- JA TIETOPALVELUT JAMK KIRJASTO. Pirjo Pohjolainen 1

Käyttösäännöt on hyväksytty jokaisessa Satakirjastoihin kuuluvassa kunnassa ja ne ovat voimassa alkaen.

Heili-verkkokirjaston opas

Pyydämme sinua vastaamaan kirjastopalveluita koskevaan asiakaskyselyyn. Kyselyn tuloksia käytetään kirjastopalveluiden arvioinnissa ja kehittämisessä.

Tervetuloa Itä-Suomen yliopiston kirjaston käyttäjäksi

Hyvä mobiilikortin käyttäjä!

Porin tiedekirjasto. Teppo Hjelt

OULUN YLIOPISTON KIRJASTON KÄYTTÖSÄÄNNÖT huhtikuu 2016

RATAMO-kirjastojen ja Lopen kirjaston asiakaskysely

Kysy kirjastonhoitajalta. Linkkikirjasto. Tiedonhaun portti. Frank-monihaku. kirjastot.fi>

Expedia Collect -varausten hallinta

Tervetuloa kirjaston käyttäjäksi

Mobiilijäsenkortti. Mobiilikortin aktivointi

Yleisiä kirjastoja koskeva lainsäädäntö muuttuu alkaen

Ohjeet vanhan venepaikan uudelleen varaamiseen

OULUN KAUPUNGIN KIRJALLISUUSDIPLOMI

Porvoon kaupunginkirjasto: vastukset 2013

Kokkolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

OULUN KAUPUNGIN KIRJALLISUUSDIPLOMI

OUTI-verkkokirjaston opastus

UUSI OPISKELIJA TERVETULOA ITÄ-SUOMEN YLIOPISTON KIRJASTOON

Palveluksessasi 24/7.

Nautitaan e-aineistoista

Transkriptio:

Käyttösäännöt Nämä säännöt on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieltä on helppo lukea ja ymmärtää. SELKO Nämä selkokieliset käyttösäännöt perustuvat 14.9.2017 hyväksyttyihin käyttösääntöihin. Käyttösääntöjen valokuvat on ottanut Hanna-Kaisa Hämäläinen. www.keskikirjastot.fi

Tervetuloa Keski-kirjastoon Keski-kirjastot tarkoittavat kaikkia Keski-Suomen kunnan- ja kaupunginkirjastoja. Keski-kirjastoilla on yhteinen kirjastokortti ja verkkokirjasto. Kirjastossa käyminen, aineistojen lainaaminen ja tietokoneiden käyttö on ilmaista. Aineistot tarkoittavat esimerkiksi kirjoja, lehtiä, musiikkia, elokuvia, pelejä ja äänikirjoja. Voit myös käyttää maksutta kirjaston tiloja, jotka on tarkoitettu työskentelyyn ja lukemiseen. Osa kirjastojen aineistosta on verkossa. Verkkokirjasto toimii osoitteessa www.keskikirjastot.fi. Kirjaudu verkkokirjastoon kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla. Saat kirjastokortin ja PIN-koodin mistä tahansa Keski-kirjastosta. Kirjastossa voit kuunnella musiikkia ilmaiseksi.

Verkkokirjastossa voit esimerkiksi katsoa ja uusia omia lainojasi tehdä ja perua varauksia muuttaa osoitteesi, sähköpostisi ja puhelinnumerosi etsiä aineistoa kaikista Keski-kirjastoista hakea tietoa esimerkiksi kirjan nimen, tekijän tai aiheen mukaan. Keski-kirjastojen aineistoja ja palveluja voivat käyttää kaikki, jotka noudattavat näitä käyttösääntöjä. Jos tarvitset apua, kysy rohkeasti henkilökunnalta. He auttavat mielellään, kun etsit esimerkiksi kirjoja tai tietoa. Näin saat kirjastokortin Tarvitset kirjastokortin, kun lainaat aineistoa ja käytät joitakin muita palveluja. Voit käyttää samaa korttia kaikissa Keski-kirjastoissa. Kirjastokortti on ilmainen. Voit saada kortin, jos sinulla on osoite Suomessa ja annat kirjaston pyytämät tiedot. Ota mukaasi henkilötodistus, jossa on henkilötunnus ja valokuva.

Lapsella voi olla oma kirjastokortti. Alle 15-vuotias lapsi saa kortin huoltajan luvalla. Huoltaja on vastuussa lapsen lainoista ja maksuista. Kirjastokortti on henkilökohtainen. Älä anna kenenkään muun käyttää sitä. Olet vastuussa kortilla lainatusta aineistosta ja maksuista. Jos kirjastokorttisi katoaa, ilmoita siitä heti kirjastoon. Sen jälkeen et ole enää vastuussa, jos joku käyttää kadonnutta korttiasi. Ilmoita kirjastoon myös, jos nimesi tai osoitteesi muuttuu. Kirjastolla on oikeus tallentaa asiakkaan henkilötunnus rekisteriinsä. Sinulla on oikeus tarkistaa tiedot, jotka on tallennettu kirjaston rekisteriin. Saat kirjastokortin mistä tahansa Keski-kirjastosta.

Lainaaminen ja palauttaminen Lainaamiseen tarvitset kirjastokortin. Yleisimmät laina-ajat ovat 2 tai 4 viikkoa. Joskus laina-aika on lyhyempi. Elokuvien ja digitaalisten pelien lainaamisessa kirjastot noudattavat ikärajoja, jotka perustuvat lakiin. Kirjasto ei ole korvausvelvollinen, jos lainaat elokuvan tai pelin, joka vahingoittaa laitteitasi. Voit palauttaa lainasi mihin tahansa Keski-kirjastoon.

Eräpäivä Kun lainaat aineistoa, saat kuitin. Kuitissa lukee aineiston eräpäivä eli viimeinen palautuspäivä. Jos palautat lainasi sen jälkeen, kirjasto voi periä sinulta myöhästymismaksun. Voit palauttaa lainat mihin tahansa Keski-kirjastoon. Jos haluat, kirjasto voi lähettää sähköpostiisi ilmoituksen, kun eräpäivä lähestyy. Jos et jostain syystä saa ilmoitusta, olet silloinkin itse vastuussa siitä, että palautat lainat ajoissa. Uusiminen Jos haluat saada lisää laina-aikaa, voit uusia lainasi kirjastossa, verkossa tai puhelimitse. Lainan voi uusia 5 kertaa, jos kukaan muu ei ole varannut aineistoa. Jos haluat uusia lainasi, tee se viimeistään eräpäivänä. Varaaminen Voit varata aineistoa, jota ei ole paikalla kirjastossa. Voit tehdä varauksen kirjastossa tai verkossa. Varaaminen on ilmaista. Saat ilmoituksen, kun varaamasi aineisto on tullut kirjastoon. Jos et nouda varausta ajoissa, kirjasto perii sinulta maksun.

Maksut ja kiellot Kirjaston käyttö on pääosin ilmaista. Kirjasto voi periä maksun, jos esimerkiksi palautat lainasi eräpäivän jälkeen tai kadotat tai vahingoitat aineistoa. Kirjastojen maksut vaihtelevat eri kunnissa. Tarkempia tietoja löydät oman kirjastosi verkkosivuilta tai esitteistä. Jos sinulle on kertynyt maksuja kirjastolle, ne pitää maksaa kerran vuodessa pois. Henkilökunta auttaa mielellään kirjaston käytössä.

Lainauskielto Joudut lainauskieltoon eli menetät oikeuden lainata aineistoa, jos et palauta lainojasi jos et maksa maksujasi jos vahingoitat kirjaston aineistoa. Jos sinulle on kertynyt maksuja kirjastolle yli 10 euroa, et saa enää lainata uutta aineistoa. Lainauskielto on voimassa kaikissa Keski-kirjastoissa. Voit kuitenkin käydä kirjastossa ja käyttää kirjaston tietokoneita. Saat lainausoikeuden takaisin, kun maksat kertyneet maksut. Kirjaston käyttökielto Kirjastossa täytyy käyttäytyä asiallisesti, ja kirjaston omaisuutta täytyy käsitellä hyvin. Henkilökunta voi poistaa asiakkaan kirjastosta, jos hän häiritsee kirjaston toimintaa tai muita asiakkaita vaarantaa kirjaston turvallisuuden vahingoittaa kirjaston omaisuutta. Jos asiakas aiheuttaa häiriötä toistuvasti, hän voi saada käyttökiellon kirjastoon. Käyttökielto kestää enintään 30 päivää. Sen aikana asiakas ei voi käydä kirjastossa, johon hänellä on käyttökielto. Hän saa kuitenkin käydä muissa kirjastoissa.