Yrittäjäksi Suomessa. Selkokielinen opas maahanmuuttajalle SISÄLLYS. Monet polut työelämään -hanke

Samankaltaiset tiedostot
Käsitteitä yrittäjyydestä

Yritysmuodot. T:mi OY AY OSK. Anna Airaksinen

Käsitteitä yrittäjyydestä

YRITYKSEN PERUSTAMINEN JA YHTIÖMUODOT. Yritystoiminta Pia Niuta

Prizztech Oy Yhteispalvelupiste Enter

Yrittäjäkoulutus. Yritysmuodon merkitys ja yrityksen perustaminen

ilmoittautuminen rekistereihin

kuva Yrittäjät.fi Maarit Koskinen 2015

Yrityksen perustamisen 10 vaihetta

Yritysinfo Haaga-Helia. Yritysneuvoja Hannele Kostiainen YritysHelsinki

Selkoesite. Kiinni työelämään. te-palvelut.fi

SOPIMUSTEN MERKITYS OMISTAJANVAIHDOKSISSA

YritysEspoo Maksutonta yritysneuvontaa kaikille

YRITYSKAUPPA. Selvitä ensimmäisenä mitä olet myymässä tai ostamassa?

YRITYKSEN PERUSTAMINEN

Aina kannattaa yrittää! Suomen Yrittäjät 2009

Yritystoimintaan lähdetään monin tavoin...

Yleistä Tavoite eli mitä opettaja haluaa teidän oppivan ja mikä on arvioinnin peruste: Ryhmä tutustuu laajasti yrittäjyyteen Ryhmätyöskentely

Aloittavan yrityksen startti-info

YHTEISKUNNALLISTEN YRITYSTEN SUPERPÄIVÄ TAMPERE

Aloittavan yrittäjän palvelut. Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto John Forsman

Mitä yrittäminen on? Mitä muuta yrittämiseen liittyy?

Rahoitusta yritystoiminnan

Tietoa yritystoiminnasta Yritys-Suomi on kattavin verkkopalvelu yrittäjäksi aikoville ja toimiville yrittäjille.

Ammatin harjoittamisen vaihtoehdot taiteellisilla aloilla

Yritysmuodot. Yksityinen toiminimi Avoin yhtiö Kommandiittiyhtiö 4. Osakeyhtiö Osuuskunta Lähde: Tomperi, Käytännön kirjanpito

minä#yritys Yrittäjävalmennuksen työkirja Start

Selkoesite. Kiinni työelämään. te-palvelut.fi

Rovaniemellä

Oulun Seudun Uusyrityskeskus ry

Miten Perustaa Toiminimi

OMISTAJANVAIHDOSTEN ERITYISPIIRTEET HYVINVOINTIALALLA

Yrittäjyys. Yrityssalo Oy. Armi Metsänoja 2017

Yritysmuodot. 1. Yksityinen toiminimi Avoin yhtiö Kommandiittiyhtiö Osakeyhtiö Osuuskunta. Lähde: Tomperi, Käytännön kirjanpito

Starttiraha ******************************** Härmänmaan TE-toimisto, Yrityspalvelut Nikolaintie KAUHAVA Puh

Yrittäminen ja yritysmuodot

Yrittämisestä, omistamisesta ja sijoittamisesta

HETKY seminaari. Asianajaja, osakas Katia Duncker

AINA KANNATTAA YRITTÄÄ

STARTIAN YHTEISTYÖVERKOSTOSSA MUKANA

Yritysmuodon valintaan

YRITTÄJÄTESTIN YHTEENVETO

Terveydenhuollon kuntayhtymä, pelastuslaitos, lähikunnat, Kela, hoito- ja palvelukodit ovat yleisimmät sidosryhmät.

Starttiraha vuonna 2017

Koneiden yhtiöittäminen! Miksi? Mitä hyötyä? Miten?

Yrityskaupan rahoitus. Asiakasvastuullinen johtaja Mikko Harju

Suunnitellusti alkuun Onnistuneen yritystoiminnan käynnistäminen

OPAS KASVUYRITTÄJÄN HANKINTOIHIN KÄÄNNÄ SIVUA

MAATILAN SUKUPOLVENVAIHDOS. Suunnittelu ja toteutus

TE-palvelut yrityksille ja työnantajille

Yhteisöt ja sopimukset RYM-C1002 Yhdyskuntajärjestelmien ja suunnittelun oikeudelliset perusteet Ida Bergmann, Tohtorikoulutettava

OSUUSKUNTA - MONTA YRITYSTÄ YHDESSÄ. Mirja Taipale yritysneuvoja, osuuskunnat Tredea Oy

Leaderrahoituksen. yritystuet

Starttiraha aloittavalle yrittäjälle. Tilastoa starttirahapäätösten määristä seutukunnittain

Sosiaali- ja terveysalan yrityskaupat teknologianäkökulmasta. Satu Ahlman Myyntijohtaja AWD Oy

LIIKETOIMINTASUUNNITELMA YRITYKSEN NIMI PÄIVÄYS

Uusi yritys Perustamisilmoitus ja rekisteröityminen

Starttiraha ja aloittavan yrittäjän palvelut. Pohjois-pohjanmaan TE-toimisto Kari Backman Starttiraha ja aloittavan yrittäjän palvelut

YRITTÄJÄKSI -- tukea ja koulutusta alkuvaiheeseen TE-toimistosta

Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätiedon paketti laajennetulle työssäoppijoille

TE-palvelut yrityksille ja työnantajille

REKISTERIOTTEEN TIEDOT

YRITTÄJYYSINFO torstai Auvo Turpeinen

Osuuskunta yhteisönä - verkostoituneen liiketoiminnan yritysmuoto PHe

Siemenviljelijöiden talousvalmennus

YHTIÖJÄRJESTYS. (ei muutosta) 2 Toimiala

YHDISTYS- JA OSUUSKUNTATOIMINNAN MAHDOLLISUUDET KULTTUURIALALLA. Rit

TE-palvelut yrityksille ja työnantajille

YRITYSMUODOT JA YRITTÄJYYS

Ektakompus asukasyhdistysten ja Oulun kaupungin yhteinen yritys tuottaa apua kodin askareisiin. Kemi Sirkka-Liisa Mikkonen

Kuinka elää kuvataiteella Neuvontaa ja apua ammatillisiin pulmiin

More is More. Yksin vai yhdessä Harri Meller/JSL Partners Oy

SALON RAUTA OY. Yritys valmistaa metallisia portaita ja portteja sekä ruostumattomasta teräksestä mm. postilaatikoita.

YRITTÄJYYS METSÄTALOUDESSA

Kuolemanlaakson yli Yrittäjän vaaran paikat alussa. Valentin Babitzin, Helsingin Uusyrityskeskukset

YRITYSMUODOT JA YRITTÄJÄN VASTUU

Näytesivut. 100 ja 1 kysymystä putkiremontista

LADEC OY. Taiteilijan ja luovan alan toimijan toimeentulomallit Yrittäjänä toimiminen

Kansalaisjärjestöt ja Euroopan sosiaalirahasto ESR

Vaasan lyseon lukion BUSINESS SCHOOL

Naisten yrittäjyyden toimintaedellytysten edistäminen

SUBSTANTIIVIT 1/6. juttu. joukkue. vaali. kaupunki. syy. alku. kokous. asukas. tapaus. kysymys. lapsi. kauppa. pankki. miljoona. keskiviikko.

Yrittäjyyden muodot Yhtiömuodot Yrityksen perustaminen. Timo Pihlajamäki Työelämään ja koulutukseen valmistava koulutus

Mihin tarvitaan omistajia?

Sosiaaliset yritykset

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU YRITTÄJÄJURIIDIIKKA YRITYKSEN PERUSTAMINEN. Kaija Kess Asianajaja, varatuomari

Mutkatonta molemmille osapuolille. Mediapolis Anna Hurmalainen

Tämä on Finnvera. Imatra Markku Liira

Asiantuntija ostajan/jatkajan apuna yrityskaupan valmistelussa. Osmo Leppiniemi Visma Services Teemuaho Oy

Startti yrittäjyyteen seminaari Rahoitusratkaisut Imatra

CS34A0050 YRITYKSEN PERUSTAMINEN

ELY-keskuksen rahoitusinstrumentit

PERUSTAMISILMOITUS Osakeyhtiö, osuuskunta, säästöpankki, säätiö, yhdistys ja muu yhteisö

Just duunit. Kevät 2015

Finnvera yrityskauppojen ja omistusjärjestelyjen rahoittajana. Aluejohtaja Juha Ketola

Robottilaakso - omistus ja hallinto. Esitys / Develor Productions Martin von Willebrand.

TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI

Osuustoiminnan monimuotoisuus taloudellisen organisoitumisen mallina. Toimitusjohtaja, FL Sami Karhu Pellervo-Seura ry

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma YRITYSRAHOITUS

Aloittavan yrittäjän palvelut Yrittäjyyden suunnittelu Starttiraha Yrittäjänä toimiminen

Transkriptio:

Monet polut työelämään -hanke Yrittäjäksi Suomessa Selkokielinen opas maahanmuuttajalle SISÄLLYS 1 Mitä yrittäjä tarkoittaa? 2 Kuka voi olla yrittäjä? 3 Mitä on yritystoiminta? 4 Mitä ovat yrittämisen muodot ja yritysmuodot? 5 Miten yritykset vaikuttavat yhteiskuntaan?

YRITTÄJÄ 1 MITÄ YRITTÄJÄ TARKOITTAA? Yrittäjä on henkilö, jolla on oma yritys eli firma. Yrittäjyys tarkoittaa kaikkea sitä, mitä yrittäjän elämään kuuluu. Yrittäjyys sisältää myös sen, millainen on hyvä yrittäjä. Yrittäjällä pitää olla yrittäjähenkeä, jos hän haluaa menestyä ja tehdä töitä omassa yrityksessä. Yrittäjällä on hyvä olla esimerkiksi seuraavia ominaisuuksia: hän kantaa vastuuta yrityksestä hänellä on aloitekykyä hän on itsenäinen hän haluaa tehdä työtä hän on rohkea ja tarmokas hän haluaa menestyä. Suomessa tarvitaan pieniä yrityksiä ja lisää innostuneita yrittäjiä. Se on tärkeää koko yhteiskunnalle. Yrityksen perustaminen on myös yksi tapa saada työtä itselleen. Suomessa yrityksen perustamiseen liittyy paljon erilaisia sääntöjä. Toisaalta yrittäjät saavat ohjeita ja apua, joka on tarkoitettu yritysten perustajille. Apua saa yleensä läheltä, oman kotikunnan palveluista. 2

2 KUKA VOI OLLA YRITTÄJÄ? Millainen henkilö on yrittäjä? Oletko ahkera, rohkea ja haluat menestyä? Silloin sovit ehkä yrittäjäksi. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla yrittäjä, mutta nämä ominaisuudet ovat tärkeitä: Yrittäjällä on hyvä liikeidea ideoita yrityksen toiminnasta taito toimia muiden ihmisten kanssa taito luoda suhteita asiakkaisiin ja muihin yrittäjiin taito tehdä työtä itsenäisesti halu oppia uutta halu kehittää omia taitoja rohkeus yrittää ja ottaa riskejä. Yrittäjä osaa oman alansa ja haluaa kehittyä omalla alalla. Hän tarvitsee tietoja ja taitoja siitä, miten yritys perustetaan ja miten sitä hoidetaan. Yrittäjä osaa myös hoitaa yrityksen raha-asioita ja hän tietää markkinoinnista. Kaikkia asioita ei tarvitse tehdä itse. Yrittäjä voi ostaa esimerkiksi yrityksen kirjanpidon tilitoimistosta. Yrittäjä uskaltaa ottaa riskejä, mutta hän osaa myös arvioida niiden vaikutukset. Lisäksi hän valmistautuu muutoksiin ja sietää epävarmuutta. Yrittäjä tietää, että yrityksen alku voi olla vaikeaa. Yritys ei ehkä tuota heti rahaa, ja työpäivät voivat olla pitkiä. 3

4 Mikä merkitys yrityksellä voi olla sinulle? Jos perustat yrityksen, se voi merkitä monia asioita. Oma yritys on sinun työsi, ja saat siitä tulosi. Jos onnistut, tulosi kasvavat. Oma yritys voi olla myös elämäntapa. Se voi olla enemmän kuin työ. Käytät siihen paljon aikaa. Se myös innostaa sinua yrittämään lisää ja antaa onnistumisen tunteita. Oma yritys voi auttaa etenemään yhteiskunnassa. Lisäksi yritystoiminta voi lisätä arvostusta: olet ylpeä työstäsi ja muut arvostavat sitä. Joskus töitä voi olla vähän tarjolla tai työ ei vastaa sinun kykyjäsi tai toiveitasi. Silloin oma yritys voi olla hyvä vaihtoehto. Saat tehdä omassa yrityksessä sitä, mitä haluat tehdä ja mitä osaat parhaiten. Ehkä olet huomannut joskus työssä, että tekisit jotkin asiat paremmin.?siitä voi syntyä idea omalle yritykselle.

Mistä saat tietoa yrityksen perustamisesta? Tietoa oman yrityksen perustamisesta saat monista paikoista. Oma kotikunta voi neuvoa uusia yrittäjiä. Kysy oman kunnan palveluista, mitä kursseja järjestetään yrittäjille. Kursseja voi olla uran suunnittelusta ja yrittämisestä. Kunnan palvelun nimi voi olla esimerkiksi uusyrityskeskus, kehittämiskeskus tai yrityskeskus. Ehkä epäilet, että sinulla ei ole sopiva koulutus tai kielitaito. Ota silti selvää kunnan palveluista, jos yrittäminen kiinnostaa sinua. Yrittämisestä on myös kirjoitettu oppaita suomeksi ja eri kielillä. Työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) tarjoavat palveluita yrittäjille. Yrittäjäkoulutus on työvoimakoulutusta. Työvoimakoulutuksen aikana saat samoja etuuksia, joita maksetaan työttömille. Koulutus kestää lyhyen ajan. Koulutuksen aiheita ovat esimerkiksi yrittäjyys, rahoitus, viestintä, markkinointi ja yrityksen talouden hoito. TE-toimistosta voit hakea starttirahaa. Starttiraha turvaa toimeentulosi, kun yrityksesi toiminta on vasta alkamassa. Ota yhteyttä TE-toimistoon, kun suunnittelet yrityksen perustamista. TE-toimisto selvittää, voitko saada starttirahaa. Starttirahaa voit saada enintään 12 kuukautta. Hakemus starttirahasta tehdään Oma asiointi -verkkopalvelussa. Hakemuksessa täytyy olla suunnitelmat yrityksen toiminnasta ja rahoituksesta. Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus (ELY-keskus) auttaa pienten ja keskisuurien yritysten perustamisessa. ELY-keskus neuvoo ja tarjoaa koulutusta. ELY-keskus antaa myös tietoa rahoituksesta ja auttaa rahoituksen hakemisessa. ELY-keskuksen tavoite on nopeuttaa yritysten kasvamista. 5

6 3 MITÄ ON YRITYSTOIMINTA? Mitä yritystoiminta tarkoittaa? Yrityksen on tarkoitus tuottaa voittoa, kun se myy asiakkaille tuotteita. Tuotteet voivat olla palveluita tai tavaroita. Yrityksen perustajalla on liikeidea, idea siitä, mitä yritys tekee. Hänellä on rahaa eli pääomaa, jota hän tarvitsee yrityksen perustamiseen ja yritystoiminnan jatkamiseen. Yrittäjä joutuu ostamaan esimerkiksi raaka-aineita, tiloja, koneita ja muuta, jolla hän saa yrityksen tuotannon käyntiin. Jos yrittäjällä ei ole omaa rahaa, hän voi lainata sitä pankeilta. Jos yritys tarvitsee työntekijöitä, yrittäjällä täytyy olla rahaa työntekijöiden palkkoihin. Yritys pärjää kilpailussa muiden yritysten kanssa, kun sille hankintojen ja muiden menojen jälkeen jää toiminnasta rahaa eli voittoa.

Mitä ovat yritystoiminnan perusasiat? TARVE JA KYSYNTÄ Kaikilla ihmisillä on erilaisia tarpeita saada itselleen jotain. Yritykset myös luovat ihmisille tarpeita. Esimerkiksi mainos herättää asiakkaiden tarpeen hankkia tuote tai palvelu. Kun asiakas haluaa ostaa jonkin tuotteen tai palvelun, sille on silloin kysyntää. Yrittäjä osaa vastata asiakkaan tarpeeseen ja kysyntään: hän myy palveluita ja tavaroita, joita asiakas haluaa. Asiakkaalla voi olla esimerkiksi nälkä. Yrityksellä on ravintolassa sellaista ruokaa, jota asiakas haluaa tulla syömään. Ravintola vastaa silloin asiakkaan tarpeeseen, ja tuotteella on kysyntää. KILPAILU Monet yrittäjät myyvät samaa palvelua ja tavaraa. Yrittäjä kilpailee silloin toisten yrittäjien kanssa. Asiakas valitsee sen yrityksen palvelun tai tavaran, joka on hänen mielestään paras. Valintaan vaikuttaa myös, että asiakas saa tuotteen helposti ja tuote on halpa. Yritys menestyy, kun sen tuote pärjää kilpailussa. Yrityksen täytyy olla kilpailukykyinen. Yrityksen täytyy valita oma asiakasryhmä ja tarjota tuotteita juuri sille asiakasryhmälle. Yritys ei yleensä voi vastata kaikkien asiakkaiden tarpeisiin. Kun yritys on kilpailukykyinen ja saa voittoja, sen toiminta jatkuu ja yritys voi myös kasvaa. VOITTO Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa. Yrittäjä on sijoittanut yritykseen aikaa ja rahaa, ja hän on ottanut ison riskin Hän on ehkä myös lainannut rahaa yritykseen. Yrityksen pitää tuottaa rahaa, että yritys voi maksaa työn tekemisen, tarvikkeet, lainat ja muut hankinnat. Jos yritykselle jää kaikkien menojen jälkeen rahaa, se on yrityksen voittoa. Yritys voi kasvaa, kun yrittäjä saa voittoa. Kun yritys kasvaa, yrittäjä voi tehdä investointeja. Silloin hän käyttää rahaa esimerkiksi uusiin työntekijöihin, tiloihin, laitteisiin tai ideoihin. Jos yritys tekee tappiota, menoja ja maksuja on enemmän kuin myyntiä ja rahaa. Silloin yritys velkaantuu ja sillä on taloudellisia vaikeuksia. 7 RISKI Yrittäjä ei voi olla heti varma, menestyykö yritys. Hän ottaa riskin. Riskit ja epävarmuus kuuluvat yrittämiseen. Riskejä voi olla monenlaisia. Yhteiskunnassa voi tapahtua jotain yllättävää tai yrityksessä voi sattua vahinko, esimerkiksi tulipalo tai tapaturma. Yrittäjän täytyy varautua riskeihin. Riskienhallinta tarkoittaa sitä, että yritykselle ei tule paljon kuluja riskeistä. Yrittäjällä täytyy olla suunnitelma, jossa on ajateltu riskejä ja tulevaisuutta. JATKUVUUS Yrityksen toimintaan kuuluvat myös jatkuvuus ja voiton saaminen. Yrityksellä on jatkuvuutta, kun sen toiminta jatkuu ja kehittyy. Esimerkiksi ruuan myyminen yhden kerran torilla ei ole yritystoimintaa, koska se tapahtuu vain kerran.

4 MITÄ OVAT YRITTÄMISEN MUODOT JA YRITYSMUODOT? Erilaiset yrittämisen muodot Yrittäjä voi olla monella tavalla. Yleistä on, että yrittäjä perustaa oman yrityksen ja se on hänen päätyönsä. Sinun kannattaa tutustua myös muihin yrittämisen muotoihin. Yrittämisen muotoja ovat esimerkiksi franching kevytyrittäjä sivutoiminen yrittäjä yrityksen osakas Franching tarkoittaa sitä, että joku muu on keksinyt yrityksen liikeidean ja toimintamallin. Jos sinä perustat Franching-yrityksen, ostat luvan käyttää valmista liikeideaa ja toimintamallia. Tällainen yritys on esimerkiksi Kotipizza. Kaikissa Kotipizzoissa on sama idea ja tapa toimia, vaikka Kotipizzoja omistavat eri yrittäjät. Kevytyrittäjä on henkilö, joka tekee töitä omissa nimissään. Kevytyrittäjä hankkii itse työn ja määrittelee työn hinnan. Hän ei lähetä itse laskua työstä, vaan käyttää siihen laskutuspalvelua. Laskutuspalvelu hoitaa myös muut maksut, joita kevytyrittäjälle tulee toiminnastaan. Voit olla myös sivutoiminen yrittäjä. Silloin olet palkkatyössä muualla, mutta sinulla on yritystoimintaa. Yritys ei ole silloin päätyösi. Voit olla osakas jossain yrityksessä. Se tarkoittaa sitä, että omistat yrityksestä osan. 8

YRITYSMUODOT Kun suunnittelet yrityksen perustamista, sinun täytyy valita yritysmuoto. Niitä ovat yksityinen elinkeinonharjoittaja eli toiminimi osakeyhtiö osuuskunta henkilöyhtiö Yksityinen elinkeinonharjoittaja eli toiminimi Sinulla on toiminimi, kun perustat yrityksen yksityisenä henkilönä. Silloin harjoitat liiketoimintaa omissa nimissäsi. Toiminimen perustaminen on helppoa. Laki ei esimerkiksi vaadi, että sinulla täytyy olla pääomaa. Ilmoitat yrityksen aloittamisen verottajalle, ja saat Y-tunnuksen. Sinun täytyy ilmoittaa yritys myös kaupparekisteriin, jos yrityksesi on eri tilassa tai huoneistossa kuin oma kotisi käyttää apulaisia, jotka eivät ole perheenjäseniä harjoittaa toimintaa, johon tarvitaan lupa Jos sinulla on toiminimi, yrityksen tulot ja menot ovat eri asia kuin omat tulot ja menot. Eli yritys on oma taloudellinen kokonaisuus, ja sillä on omat velat, menot ja tulot. 9

Osakeyhtiö (oy) Osakeyhtiön voit perustaa yksin tai yhdessä muiden kanssa. Osakeyhtiön omistaja on osakas. Osakkaiden määrää ei ole rajoitettu. Jos perustat osakeyhtiön yksin, omistat kaikki yhtiön osakkeet. Yrityksen osakkaat voivat asua Suomessa tai ulkomailla, ja osakeyhtiöllä täytyy olla pääomaa vähintään 2 500 euroa. Yhtiön perustamisessa tehdään perustamissopimus ja yhtiöjärjestys. Yhtiöjärjestyksessä kerrotaan ainakin yhtiön nimi kotipaikka toimiala eli mitä yritys tekee. Osakeyhtiössä on erotettu toisistaan omistaminen, toiminta ja hallinto. Omistamisesta ja hallinnosta on tarkat säännöt. Pienissä osakeyhtiöissä yhtiön omistajat ja hallinto eli johtajat ovat usein samoja henkilöitä. Lisäksi he voivat osallistua yhtiön toimintaan. Osuuskunta Osuuskunnan voit perustaa yksin tai yhdessä muiden kanssa. Osuuskunnan omistajat voivat olla henkilöitä tai yhteisöjä. Osuuskunta ei yleensä yritä tehdä mahdollisimman isoa voittoa, vaan se haluaa saada jäsenille muuta taloudellista etua. Osuuskunnan jäsenet maksavat osuuskunnalle osuusmaksun, kun he liittyvät siihen. Osuusmaksu on kaikille jäsenille sama. Pääomalle ei ole määrätty vähimmäismäärää. Osuuskunnassa ei etukäteen määrätä, kuinka monta jäsentä siihen kuuluu. Osuuskunta päättää yhdessä uusista jäsenistä. Jäsenet saavat osuusmaksun takaisin, kun he eroavat osuuskunnasta. 10

Henkilöyhtiöt Henkilöyhtiö on yhtiömuoto, joka sopii perheyrityksiin. Omistajien täytyy luottaa toisiinsa, sillä he vastaavat kaikesta yhdessä. Henkilöyhtiön perustamiseen tarvitset mukaan toisen henkilön. Henkilöyhtiön omistajia sanotaan yhtiömiehiksi. Henkilöyhtiö voi olla: avoin yhtiö kommandiittiyhtiö (ky) Avoin yhtiö on yritys, jossa on yleensä kaksi tasaveroista omistajaa. He päättävät yhdessä yhtiön asioista. Omistajat voivat olla todellisia henkilöitä tai muita yrityksiä tai yhteisöjä. Kommandiittiyhtiö (ky) on muuten samanlainen kuin avoin yhtiö, mutta osakkaita ovat vastuunalaiset osakkaat äänettömät osakkaat. Vastuunalaiset osakkaat päättävät ja vastaavat yhtiön asioista. Heillä on samanlaisen asema kuin avoimen yhtiön osakkailla. Äänettömät osakkaat osallistuvat yhtiöön vain sijoittamalla siihen rahaa. 11

5 MITEN YRITYKSET VAIKUTTAVAT YHTEISKUNTAAN? Yritykset ennen ja nyt Aluksi ihmiset tuottivat vain itselleen ruuan ja tavarat, joita he tarvitsivat. Sitten ihmiset alkoivat vaihtaa tavaroita keskenään. Joku osasi tehdä esimerkiksi hyviä astioita. Hän vaihtoi niitä kenkiin, joita valmisti naapuri. Siitä kehittyi yritystoiminta, ja sen seurauksena keksittiin raha. Ensin kauppaa käytiin omassa kylässä, sitten omassa maassa. Vähitellen liiketoiminta on muuttunut niin, että kauppaa käydään maiden välillä. Globaali yritystoiminta on sitä, että kauppa-alueena on koko maailma. Yritykset käyvät kauppaa laajasti eri maiden ja maanosien välillä. Suomessa ei kannata tehdä tavaroita, joita tehdään halvalla jossain muualla. Siksi pitää erikoistua tuotteisiin, joilla pärjää kilpailussa meillä ja muualla. 12

Miksi yritykset ovat tärkeitä? 13 Yrityksissä on työpaikkoja Noin 70 % kaikista työpaikoista Suomessa on yrityksissä. Suomeen tarvitaan lisää yrityksiä, koska ihmiset tarvitsevat palveluita ja tuotteita. Kunta ja valtio eivät voi tarjota niitä kaikkia. Yritysten tulot tukevat yhteiskuntaa Yritykset ja niiden työntekijät maksavat veroja ja lisäävät näin verotuloja, joita yhteiskunta tarvitsee. Verotuloilla yhteiskunta järjestää julkiset palvelut. Yritykset lisäävät elintasoa Ihmisten tulot ja elintaso kasvavat, kun tuottavuus kasvaa. Yritykset pyrkivät lisäämään tuottavuutta. Tuottavuus on suuri silloin, kun tuotannon kulut ovat pienet mutta voitot ovat suuret. Yritysten kilpailu lisää tuottavuutta. Yritykset edistävät kehitystä Yritykset kilpailevat asiakkaista. Ne pärjäävät, kun niiden tuotteille ja palveluille on tarpeeksi ostajia. Yritysten täytyy pysyä kiinnostavina, ja siksi yritysten täytyy kehittää uusia tuotteita ja uusia tuotantotapoja. Näin syntyy uusia tuotteita ja palveluita. Ulkomaankauppa Suomessa ei ole kovin paljon erilaisia raaka-aineita teollisuudelle. Siksi kaupankäynti muiden maiden kanssa on tärkeää. Suomessa täytyy olla yrityksiä, jotka myyvät tuotteita muihin maihin. Silloin Suomessa on rahaa ostaa tuotteita muualta.

Yritykset ja asiakkaat Yrityksen tuotteiden ostajat ovat asiakkaita. Heistä käytetään myös nimeä kuluttaja. Yritykset myyvät tavaroita ja palveluita, joita asiakkaat eli kuluttajat ostavat. Kun yritys toimii tehokkaasti, sen tuotteiden laatu paranee ja hinta laskee. Koska yritykset kilpailevat keskenään, ostajat voivat valita eri yritysten tuotteista. Ostajat tekevät valintoja omien näkemystensä mukaan. Kuluttajien valinnat vaikuttavat yrityksiin. Esimerkiksi jos kuluttajat eivät enää osta jotain tuotetta, yrityksen ei kannata tuottaa sitä. Kuluttajien valinnat voivat vaikuttaa koko maailmaan niin, että enää ei tarvita tuotteita, joita kukaan ei osta. 14