Helinä Rautavaaran museo. Selkokielinen soitinopas



Samankaltaiset tiedostot
Helinä Rautavaaran museo. Selkokielinen opas museon naamioista

Opittavia asioita. Mitä marsilainen sanoi musiikkikaupassa flyygelille? Lopeta tuo idioottimainen hymyily!

Loppuraportti. Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena. -hanke ( )

Musiikkipäiväkirjani: Maalataan, kirjoitetaan ja luetaan musiikkia (PWR1) Valitaan värejä, kuvia tai symboleja erilaisille äänille.

Hamulan koulun valinnaisainetarjonta

LUKUDIPLOMIEN TEHTÄVÄT. Ideoita opettajille

Tietokoneen osien tekovaiheet

SIJAISSISARUUS NYT! TEHTÄVÄKIRJA

Aija Lehtonen: Itä-Helsingin musiikkiopiston mupe-opettajien ensimmäiset kokemukset tietokoneavusteisesta musiikinperusteiden opettamisesta

Yhden illan jutut. Matinkylän Martat r.y. Kässämartat: Raili Monto ja Sisko Salmi

Kartanonrannan kouluun hankittavat soittimet Liitetään tarjoukseen

Levitä käsivartesi ja sano: Aaah, minä olen ihana. Piirrä silmät kiinni vasemmalla kädellä oma muoto kuvasi ja esittele itsesi muille. Halaa itseäsi.

Sano sinua vastapäätä olevalle jotain kaunista.

Mitä jos netti ei toimisi?

Kenguru 2017 Ecolier: Ratkaisut (4. ja 5. luokka)

Sanomalehtiviikko. KAUKOPUTKI LÖYTÄÄ UUTISET Tehtäväpaketti luokkalaisille. Lähde uutisseikkailuun toimittaja Simo Siiven opastuksella

Työpajassa tutustutaan rouheaan ja hienostuneempaan katutaiteesseen, erilaisiin tekemisen tekniikoihin ja jalostetaan kokeilumielellä

Kolikon tie Koululaistehtävät

lehtipajaan! Oppilaan aineisto

1. Helppo ja hauska pöytäteatteri

Taide ja kulttuuri lapsille ja nuorille Kesä- Metakka suunnitelma 2016

Ma Tänään tutustumme sanomalehteen ja sen eri osastoihin.

Tutustu. Innostu. Luo! VilliHelmi Oy

Käytä sitä kättä. Opas pareettisen yläraajan terapeuttiseen harjoitteluun. Lisätietoa:

Säämiskäpaikat baletin kärkitossuille

Tuen tarpeen tunnistaminen. Lukemisen ja kirjoittamisen ryhmäarviointi. Esitysohjeet opettajalle. toinen luokka syksy

Verkko ja kala (ts+tn)

4.2 Tunnetaitojen opetussuunnitelma

Tutustu. Innostu. Luo! VilliHelmi Oy

Tutustu Daisy-soittimeen!

lehtipajaan! Opettajan aineisto

Sharie Coombes. Sinä selviät! Tehtäväkirja sinulle, jota on joskus loukattu tai kiusattu

Opittavia asioita. Mikä on rumpalin ammattitauti? Rytmihäiriö.

Musiikkipäiväkirjani: Soitetaan instrumentteja (PI1)

Tutustu. Innostu. Luo! /2013 VilliHelmi Oy

II Komppeja. Pumba... 5 Valssi... 6 Humppa... 7 Beat (hi hat)... 8 Beat (symbaali)... 9

LASTEN JA NUORTEN KULTTUURIKESKUS VILLA ARTTU KEVÄT 2017 OHJELMA

PUUSARVI ja PUKINSARVI

Tee taulu Ryhdy taiteilijaksi ja tee taulu vanhoista lehdistä ja kuviopapereista. Casco-liimapuikko. Helppo levittää Helppo pestä pois Kiinnittää heti

Papuri.papunet.net. Oma ääni kuuluviin! Näin teet oman radio-ohjelman

ROMUORKESTERI

NÄIN NEULOT SUKAN. 1. Silmukoiden luominen. Luo neljällä jaollinen määrä silmukoita ja jaa silmukat 4 puikolle.

TEKSTI: ANU VIROLAINEN, KUVAT: LAURA SILLANPÄÄ. Sukupuu. Vinkkejä opettajalle. Karjalainen Nuorisoliitto

Matka maailman ympäri projekti lapsille

Tämä toimii Kuhan koulu 3.lk, Ranua

Luokka näytön käyttäminen opetuksessa.

JAKSO 1 ❷ PIHAPIIRIN PIILESKELIJÄT

Siltaaminen: Piaget Matematiikka Inductive Reasoning OPS Liikennemerkit, Eläinten luokittelu

LINNALA NEWS GALLUP: PARAS LAJI LIIKUNTATUNNEILLA UUTISIA LINNALASTA. Perjantaina 21.lokakuuta Sivu 2

Musiikkipäiväkirjani: Soitetaan rytmissä omaa ääntä käyttämällä (RV1) Juhlitaan kaikkia tunnettuja kielen ääniä.

************************************* Mikä on LA-SO-LA-konsertti?

1. Keksi ja kirjoita, mitä kirjan päähenkilölle kuulee 5 10 vuoden kuluttua.

YLEISTÄ TIETOA SOITONOPISKELUSTA

Mitä mieltä olet paikasta, jossa nyt olet? ruma

AINEOPETUSSUUNNITELMA VARHAISIÄN MUSIIKKIKASVATUS

Taidehuoltamo LennArt TARJOAA: VARAA PIKKUJOULUT NYT! AIKAA!

NUKKETEATTERIN KÄYTTÖOHJEET

Kirjain ja kysymys peli

Pikkuisten Mindfulness-kortit

1. TrendyNailWraps kynsikalvot koko kynnelle

Sivuston muokkaus WordPressin kanssa

LAPSUUDEN LELUT JA LEIKIT

Mu2 MONIÄÄNINEN SUOMI, jaksoissa 2, 3 ja 5 Mikä on suomalaista musiikkia, millaista musiikkia Suomessa on tehty ja harrastettu joskus

Moottorin takakansi, tiiviste, ruuvi ja käynnistinakseli

Frivolité-pitsiä neulalla

1. Valitse jokin neljästä tarinasta ja tulosta lapsen kuva. Jos tulostusmahdollisuutta ei ole, voit etsiä kuvan esim. lehdestä.

KURR KURR. Ohjevihkossa on käytetty papunetin kuvia Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus 1(19)

Tutustu. Innostu. Luo! VilliHelmi Oy

AURINKOUUNI. Tarvittavat taidot: Senttimetrien mittaus, askartelutaidot ja taulukoiden käyttö.

HARRASTUKSET. Selitä sana. kiinnostunut+ mistä? pitää + mistä? mitä tehdä? tykätä + mistä? mitä tehdä? harrastaa + mitä? harrastus

Kattospoileri lisäjarruvalolla

Haastattelututkimus: (2009) Miten lastentarhanopettaja ja koulunopettaja kohtaavat muslimilapsen ja hänen perheensä päiväkoti- ja kouluympäristössä?

Etkot & Jatkot. Ateneumin taidebattle

Kerabit Dual - asennusohjeet

RYHMÄYTTÄMINEN. Ortodoksisten nuorten liitto ONL ry teksti Maria Kauppila, kuvat Artturi Hirvonen & ONL

MAININGIN KOULU ESPOO

75289 Laskuvarjo. Ideoita LASKUVARJO leikkeihin

Paloaukean päiväkoti. Eläimet mukana päiväkodin arjessa

Tervetuloa selkoryhmään!

Harjoitusten ideat on sovellettu Bret Nicholauksen ja Paul Lowrien Ajatusleikki-kirjasta

Tutustu. Innostu. Luo! VilliHelmi Oy

1) Sivulasien asennus Valmistele alumiinilistat (sivu- ja alalistat U-, katonvastainen lista joko F- tai U-profiililla)

Ma Tänään rapistelemme ja mittailemme sanomalehteä.

Arkipäivä kielen kehittäjänä

Tämä toimii. Kuhan koulu 3.lk Ranua. Salla Romppainen, Suvi Ilvesluoto, Aleksi Petäjäjärvi ja Joni Saukko.

Minä varoitan teitä nyt. Tarinastani on tulossa synkempi.

TEHTÄVÄEHDOTUKSIA. Lukudiplomitehtävät 1.- ja 2. luokkalaisille

MONSTERIN JÄLJILLÄ. ohje lapsiryhmien omatoimikierrokselle

Tuntisuunnitelma on sovellettavissa ja tuotekuvia on hyvä muuttaa esimerkiksi oman koulun kioskin tarjontaan sopiviksi.

Eye Pal Solo. Käyttöohje

Kitara 1. Luovat taidot (improvisointi, säveltäminen) Yhteissoitto

PAJAVIIKKO Viikolla 4. korvataan normaali opetus erilaisilla pajoilla.

LAHJAT JUMALALTA SISÄLTÄÄ: JOHDANTO + ASKARTELUTEHTÄVIÄ TEEMA: BÁB JA BAHÁ U LLÁH IKÄSUOSITUS: 7-8 JOHDANTO

Satumetsä taidenäyttely Pro Puu- galleriassa Näyttely huipentuu Valtakunnallisiin lastentarhanopettajapäiviin

ÄÄNITTÄMISTÄ STUDIOYMPÄRISTÖSSÄ SOITONOPISKELIJAT STUDIOSSA. Jari Eerola 2015 Tampereen konservatorio (Tampereen yliopisto)

Pia Hägglund, Pohjanmaan tulkkikeskus. Monikulttuurisuus ja perehdyttäminen

Sosiaalinen taso: Kertominen ja tarinan rakentaminen yhdessä

Ohjeet opettajalle/ oppilaalle

JOKAPÄIVÄINEN PAPERIMME

Rusettiin tarvitset: 2. Jätä 15 cm langanpäätä alkuun. Vie neula toiseksi viimeisen helmen läpi uudelleen alkuperäisessä pujotussuunnassa

Transkriptio:

Helinä Rautavaaran museo Selkokielinen soitinopas

2

Helinä Rautavaaran museo esittelee erilaisia kulttuureja Helinä Rautavaaran museossa voi tutustua erilaisiin kulttuureihin ja uskontoihin. Museossa on esillä tuhansia esineitä eri puolilta maailmaa, esimerkiksi Afrikasta, Aasiasta ja Etelä-Amerikasta. Esineiden joukossa on muun muassa soittimia, naamioita ja koriste-esineitä. Helinä Rautavaaran museo sijaitsee WeeGee-talossa Espoossa. Museossa on näyttelyesineitä yhteensä noin 3000. Niistä suurin osa on Afrikan maista sekä Brasiliasta. Museossa on esimerkiksi Suomen laajin länsiafrikkalaisten esineiden kokoelma. Esineiden ja tavaroiden lisäksi museossa on valokuvia, videoita ja ääninauhoja. Helinä Rautavaaran museo haluaa lisätä suvaitsevaisuutta ja näyttää museovieraille, miltä erilaisuus tuntuu. Museo myös osoittaa, miten erilaiset kulttuurit ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi soittimet ja muut esineet ovat aina kulkeneet ihmisten mukana maasta toiseen. Museon aula ja käytävä. Museo on saanut nimensä Helinä Rautavaaralta, joka on keräsi matkoillaan useimmat museon esineet. Museota hoitaa Helinä Rautavaaran etnografisen museon säätiö. Helinä Rautavaaran museo sijaitsee Espoon Tapiolassa WeeGee-talossa. Samassa talossa on myös neljä muuta museota: modernin taiteen museo EMMA, Lelumuseo Hevosenkenkä, Espoon kaupunginmuseo KAMU ja Suomen Kellomuseo. 3

Kuka oli Helinä Rautavaara? Helinä Rautavaara eli vuosina 1928 1998. Hän tallensi elämänsä aikana muistiin eri kulttuureja ja uskontoja sekä niiden tapoja. Rautavaara teki monia pitkiä matkoja eri puolilla maailmaa. Matkoillaan Rautavaara työskenteli toimittajana ja kirjoitti matkoistaan värikkäitä artikkeleita Seura-lehteen. Lehden kautta hän tuli tutuksi monille suomalaisille. Rautavaara teki myös lyhyitä radio-ohjelmia ja televisio-ohjelmia, joissa kerrottiin hänen matkoistaan. Rautavaara keräsi matkoillaan valokuvia, ääninauhoja sekä videokuvaa. Kuvassa Helinä Rautavaara Kolumbiassa. Lisäksi Rautavaara keräsi matkoilta erilaisia esineitä. Näiden esineiden pohjalta muodostui myöhemmin Helinä Rautavaaran museo. Rautavaara valmisteli museota elämänsä viimeisinä vuosina, mutta hän ei ehtinyt nähdä museota valmiina. Helinä Rautavaara kuoli helmikuussa 1998. Museo avattiin muutamaa kuukautta myöhemmin, kesäkuussa 1998. 4

Soittimet Musiikki on tärkeä osa kulttuureja Laulu, tanssi ja soittaminen ovat aina olleet tärkeä osa monia kulttuureja. Ihmiset, jotka eivät osaa kirjoittaa ja lukea, ovat kertoneet tarinoita esimerkiksi soittamalla rumpuja. Musiikilla kerrotut tarinat ovat tärkeitä erityisesti afrikkalaisissa kulttuureissa. Damaru-tiimalasirummut Soittaminen liittyy usein juhliin ja tapahtumiin. Kun ihmiset kokoontuvat yhteen, heillä on tapana soittaa musiikkia. Helinä Rautavaaran museossa on esillä soittimia, jotka Rautavaara keräsi matkoiltaan Afrikasta, Aasiasta ja Etelä-Amerikasta. Ensimmäisenä tutustutaan muutaman Afrikan maan soittimiin. Afrikkalaisia soittimia Senegal Senegal-vitriinissä on soittimia Senegalista, Länsi-Afrikasta. Vitriinissä näkyy monenlaisia rumpuja. Rummut on usein tehty puusta, ja niiden päällä on nahkainen kalvo. Afrikassa ihmiset ajattelevat, että rummuilla on kolme erilaista henkeä. Yhden hengen rumpu saa puulta, jota rumpuun on käytetty. Toinen henki on eläimeltä, jonka nahasta tehdään rummun kalvo. Kolmas henki tulee rummun valmistaneelta ihmiseltä. 5

Vitriinissä on kaksi pientä rumpua, jotka ovat tiimalasin muotoisia. Rumpuihin kuuluu puinen keppi, jolla rumpua soitetaan. Näiden rumpujen nimi on tama. Nimi tarkoittaa puhuvaa rumpua. Rummun ääni nousee ja laskee samalla tavalla kuin afrikkalaisten ihmisten puhe. Rummun avulla kerrotaan tarinoita menneisyydestä ja ihmisten esi-isistä. Senegal-vitriinissä on myös kaksi muuta soitinta: kora ja balafoni. Kora on kielisoitin, joka sijaitsee vitriinissä rumpujen vasemmalla puolella. Kora valmistetaan kalebassista eli pullokurpitsasta. Sen ääni muistuttaa harpun ääntä. Tama-rumpu Korassa on 21 kieltä. Osaa sormista käytetään kielten soittamiseen, ja osalla sormista pidetään kiinni koran ohuista kahvoista. Kun koraa soitetaan, sitä pidetään maassa pystyssä jalkojen välissä. Balafonissa on kahdeksan kapulaa, joita soitetaan kahdella puisella nuijalla. Balafoni on tavallinen soitin muusikkojen suvuissa. Isät opettavat usein poikiaan soittamaan balafonia. Kora Balafoni 6

Kamerun Kamerun-vitriini esittelee soittimia, jotka ovat lähtöisin Kamerunista, Länsi-Afrikasta. Myös Kamerun-vitriinissä on soittimia, jotka on tehty kalebassista eli pullokurpitsasta. Yksi niistä on soitin nimeltä shekere. Se on rytmisoitin, jota heilutetaan kädestä toiseen. Soittimessa oleva kalebassikurpitsa on ontto, joten ääni kaikuu sen sisällä. Kurpitsan ympärillä on verkko, johon on pujotettu helmiä tai siemeniä. Niistä syntyy soittimelle tyypillinen kova ääni. Shekere Nykyään shekereä käytetään viihdemusiikissa ympäri maailmaa. Kamerun-vitriinissä on kolme rumpua. Rummut ovat malliltaan korkeita ja kapeita. Rummut asetetaan usein järjestykseen koon mukaan: ensin on isoisärumpu, sitten isärumpu ja lopuksi äitirumpu. Oven vieressä on vielä kulmavitriini. Siinä on kolme mbiraa eli sormipianoa. Sormipianot rakennetaan puusta tai pullokurpitsasta. Sormipianon kieliä näppäillään peukaloilla. Sormipiano on peräisin Itä-Afrikasta, jossa shona-kansa osaa soittaa sitä todella taitavasti. Sormipiano on tärkeä soitin shona-kansan juhlissa. Sormipiano 7

Marokko Marokko sijaitsee Pohjois-Afrikassa, Välimeren rannalla. Marokko-vitriinin oikeassa laidassa on pieni soitin, joka muistuttaa viulua. Soittimen nimi on rabab eli piikkiviulu. Piikkiviulu on tehty puukepistä ja kookospähkinän puolikkaasta. Kielet on tehty hevosen jouhesta. Näyttelyn taustalla soi musiikkia, jossa kuuluu piikkiviulun ääni. Piikkiviulu Piikkiviulua käytetään nykyaikana esimerkiksi espanjalaisessa musiikissa. Piikkiviulu on alun perin kotoisin Persiasta eli nykyisen Iranin alueelta. Viulu levisi kauppiaiden mukana laajoille alueille Aasiaan ja Pohjois-Afrikkaan. Vitriinin oikeassa laidassa on kaksi metallista kastanjettia. Kastanjetin nimi on qraqeb. Kastanjetti muodostuu kahdesta samanlaisesta kappaleesta. Kun niitä lyödään yhteen, saadaan aikaan nopea rytmi. Qraqeb-soitinta käytetään uskonnollisessa juhlassa, kun ihmiset yrittävät saada yhteyden henkiin. Graqeb Samassa juhlassa käytetään pientä rumpua, joka on vitriinin keskellä. Sen vieressä on toinen, kaksiosainen rumpu, jonka molemmat osat on tehty savesta. Rummun nimi on naqqara. Naqqara 8

Eteläamerikkalaisia soittimia Brasilia Brasilia sijaitsee Etelä-Amerikassa. Se on kaukana Afrikasta, valtameren toisella puolella. Silti Brasiliassa on paljon samanlaista musiikkia kuin Afrikassa. Osaatko arvata, mistä voi johtua, että Afrikassa ja Brasiliassa on samanlaisia soittimia? Afrikasta vietiin ennen paljon ihmisiä orjatyöhön Pohjois-Amerikkaan ja Etelä-Amerikkaan. Afrikkalaisten orjien mukana soittimet kulkivat myös Etelä-Amerikan Brasiliaan. Brasilia-vitriinin alakulmassa on soitin, jonka nimi on agogo. Se muistuttaa lehmänkelloa. Agogoa käytetään nykyään esimerkiksi brasilialaisen sambatanssin taustalla. Agogo Onko capoeira sinulle tuttu tanssi? Capoeira on taistelutanssi, jonka orjat kehittivät. Nykyään se on suosittu harrastus myös Suomessa. Berimbau on yksi capoeira-musiikin soittimista. Brasilia-vitriinin takakulmassa on kolme berimbauta. Sanotaan, että berimbau on vanhin tunnettu kielisoitin. Berimbaulla voi soittaa rytmejä kolmella eri äänellä: korkealla, matalalla ja särisevällä. Myös berimbaussa käytetään pullokurpitsaa. Berimbau Kun soittaja soittaa berimbauta, hänellä on yleensä toisessa kädessä pieni helistin, caxixi. Helistimen sisällä on simpukankuoria, joiden ääni muistuttaa soittimen nimeä: caxixí-caxixí! Caxixi 9

Ohje rumputyöpajaan Tässä työpajassa tehdään oma käsirumpu kierrätysmateriaaleista. Työpajassa on mukana opas, jolta voi pyytää apua milloin tahansa. Kerää ensin tarvikkeet Tarvitset rumpua varten sopivan kokoisen pahvisen renkaan. Tyhjästä WC-paperin rullasta leikattu pieni pahvirengas sopii hyvin. Lisäksi tarvitset ohuen kepin narua teippiä kaksi helmeä tyhjän ilmapallon tai palan pahvia Voit käyttää WC-rullan sijaan kahta peltipurkin kantta. Silloin rummusta lähtee erilainen ääni. Valmista kaikukoppa Ennen kuin alat askarrella, laita essu päällesi. Leikkaa seuraavaksi ilmapallosta tai pahvista kaksi palasta. Teippaa palaset WC-rullan molempien sivujen päälle. Varmista, että palaset peittävät WC-rullan sivut kokonaan. Kun olet liimannut palaset, rummun kaikukoppa on valmis. Lisää helmet Valitse seuraavaksi kaksi helmeä, joilla haluat koristella narujen päät. Tarkista, että narun pää osuu kunnolla rumpuun. Sido sitten helmi naruun. Jos naru on liian pitkä, leikkaa ylimääräinen osa pois. Koristele rumpu Voit koristella rummun esimerkiksi silkkinauhoilla tai piirtämällä rumpuun omia kuvia. Nyt rumpu on valmis! Rullaa rummun vartta käsiesi välissä, niin helmet osuvat rumpuun ja rummusta lähtee hauska ääni. Ensin rumpuun tehdään kaikukoppa. Siitä syntyy rummun ääni. Leikkaa WC-rullasta sopivan kokoinen rengas ja tee siihen kaksi pientä reikää. Sido ohuen kepin ympärille naru, ja laita keppi renkaan läpi. Pujota narun päät vastakkaisista rei istä. Nyt edessäsi on rengas, jonka läpi menee keppi. Kukkakeppiin on sidottu naru, ja naru on pujotettu reikien läpi. 10

Selkokielinen soitinopas on toteutettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa Selkokieli ja kuvakommunikointi Helinä Rautavaaran museon naamioja musiikkimatkapajojen toteutuksessa (2013 2014). Hankkeessa tuotettiin lisäksi kuvataulut kahteen työpajaan. Hankkeessa mukana: Helinä Rautavaaran museo Papunet-verkkopalveluyksikkö Tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki Ruskeasuon koulu Kulttuuria kaikille -palvelu Selko-oppaan voi tulostaa seuraavista osoitteista: www.papunet.net/materiaalia/kommunikointitaulut www.papunet.net/selko/kirjat-ja-esitteet www.helinamuseo.fi Lisätietoa hankkeesta: www.papunet.net/yksikko/hankkeet Valokuvat: Museokuva/Helinä Rautavaaran museo Ulla Paakkunainen/Helinä Rautavaaran museo Ari Karttunen