MARKKINOINTI
FACEBOOK-MAINONTA 1/5 Facebook-mainonnan hinnanmuodustus Facebook-mainonta hinnoitellaan huutokauppaperiaatteella. Jos mainostaja A tarjoaa 0,5 euroa ja mainostaja B 0,6 euroa, niin Facebook näyttää mielummin mainostajan B mainosta, koska Facebook hyötyy siitä enemmän. Mikäli mainos hinnoitellaan klikkauksiin perustuvaksi niin Facebook huomioi myös mainosten napsautussuhteen ja laskee niistä, mikä on Facebookille taloudellisesti kannattavin mainos ja näyttää enemmän sitä. CPC vai CPM CPC eli Cost per Click CPC eli summa, joka sinulta veloitetaan, kun mainostasi klikataan. Keskimääräinen klikkauskohtainen hinta lasketaan jakamalla klikkaustesi kokonaishinta klikkausten kokonaismäärällä. CPC-hinnoittelulla ei voi maksaa koskaan enempää klikkauksesta kuin asettaa hinnaksi. CPM elicost per Mille Hinnoittelumalli, jossa hinta määräytyy mainosnäyttöjen perusteella (hinta/1.000 näyttöä). Mainosnäyttö tarkoittaa sivun latautumista tai uudelleenlatautumista, esim. siirrytään etusivulta uutisjuttuun, siirryttäessä takaisin etusivu latautuu uudelleen. CPM-hinnalla taas maksaa näyttökerroista ja tämän avulla voi joko saada todella edullisia klikkauksia jos mainos on houkutteleva tai joutua maksamaan todella paljon klikkauksista. CPM-malli toimii myös jos halutaan näkyvyyttä esimerkiksi uudelle tuotteelle. Tehokkuutta Facebook-mainontaan Jokaiselle järkevän kokoiselle kohderyhmälle on tärkeää tehdä todella kohdennettu mainos.
FACEBOOK-MAINONTA 2/5 ROI:n laskeminen Facebook-mainoskampanjalle Tärkeä kysymys, kuten aina mainontaa harkittaessa, on kannattaako se. Tätä varten voimme laskea joukon erilaisia tunnuslukuja, joiden avulla saamme laskettua sijoitetun pääoman tuotto eli ROI:n (Return of investment). ROI:n laskeminen mainoskampanjalle on erittäin helppoa kun noudattaa seuraavia vaiheita: Määrittele kampanjan CPM-hinta euroina: CPM = (kampanjan hinta / näyttöjen lkm) * 1.000 Määrittele CTR-prosentti: CTR = kävijöitä/ näyttöjen lkm Laske CPC-hinta: CPC = CPM / (1.000 * CTR) Laske hyödyntämissuhde (tämä pohjautuu toivottuun toimintoon, ts. ostoihin): CR = toiminnot / näyttöjen lkm Laske yhden toiminnon hinta. Ts. tama luku ilmaisee kuinka monta kävijää varsinaisesti suoritti haluamamme toiminnon: CPX = CPM / (1.000 * CR) Esimerkiksi, jos mainostamme konsultointipalveluita ja toivomme että potentiaaliset asiakkaat lataisivat esitteemme, voisimme laskea ROI:n seuraavasti: Jatkuu sivulla 3/4 -->
FACEBOOK-MAINONTA 3/5 Tulokset: CPM = (5.000 / 500.000) x 1.000 CPM = 10,00 eur (0,01 eur/ näyttö) CTR = 4.000 / 500.000 CTR = 0,008 CTR = 0,8 % CPC = 10 / (1.000 * 0,008) CPC = 1,25 eur CR = 700 / 500.000 CR = 0,0014 CR = 0,14 % CPX = 10,00 / (1.000 * 0,0014) CPX = 7,14 eur Toisin sanoen, käyttämämme 10 euroa jokaista tuhatta tavoittamaamme ihmistä kohden, tuotti 4. 000 kävijää (eli 0,8 % kokonaismäärästä) verkkopalveluumme. Yhden kävijän hankkimiskustannukseksi tuli tällöin 1,25 euroa. Tämän johdosta 0,14 % kävijöistä (eli 700 henkilöä) suoritti asettamamme toiminnon ja latasi esitteen. Tällöin jokainen uuden potentiaalisen asiakkaan hankintahinnaksi tuli 7,14 euroa. Ts. kyseessä on hinta, jonka alle meidän ei missään nimessä kannata myydä tuotettamme.
FACEBOOK-MAINONTA 4/5 Sanastoa IP-osoite = Verkkoon kytketyn tietokoneen osoite, jolla laite tunnistetaan. Banneri = Verkossa oleva mainos. Still-banneri = Staattinen banneri ilman liikettä tai multimediaa. Vrt. Rich Media. Rich Media = Videota, ääntä tai interaktiivisia elementtejä sisältävä mainos. CPM = Cost per Mille. Hinnoittelumalli, jossa hinta määräytyy mainosnäyttöjen perusteella (hinta/1000 näyttöä). Mainosnäyttö tarkoittaa sivun latautumista tai uudelleenlatautumista, esim. siirrytään etusivulta uutisjuttuun, siirryttäessä takaisin etusivu latautuu uudelleen. tcpm = todellinen hinta kohderyhmään osuneille, huomioitu mainosnäytöt kohderyhmään kuulumattomille. Kts. CPM ja Smart Targeting. CPC = Cost per Click. Hinnoittelumalli jossa hinta määräytyy klikkausten määrän mukaan. Klikillä tarkoitetaan sitä kun mainoksen nähnyt klikkaa mainosta ja siirtyy mainostajan sivustolle. CPA = Cost per Action. Hinnoittelumalli, jossa hinta määräytyy toteutuneiden yhteydenottojen mukaan (tuotteen tai palvelun tilaus / kilpailuun osallistuminen / lomakkeen täyttö ym.) CTR (Click Through Rate) = klikkiprosentti. Kertoo, kuinka suuri osa sivunäytöistä on johtanut mainoksen klikkaamiseen. Selain = Tietokoneohjelma, jolla voi selailla Internetiä. Esim. Mozilla Firefox, Safari, Opera, Internet Explorer. SOV = (Share of Voice) = osuus kokonaisnäytöistä. URL = Verkko-osoite, joka aukeaa selaimessa kun banneria klikataan. Landing page = kohdesivu, jolle siirrytään mainosta klikattaessa. Ei tarvitse olla mainostajan kotisivun etusivu, voidaan siirtyä myös tietylle tuotesivulle tai erityiselle kampanjasivulle. Hyvin tärkeä kampanjan onnistumisen kannalta. Retargetointi = mainoksen uudelleenkohdennus esim. mainosta klikanneille. Remarketointi = mainonnan kohdentaminen kotisivuilla vierailleille. Jo ostaneet voidaan sulkea pois kohderyhmästä. Responsiivinen sivu = verkkosivu huomioi päätelaitteen jolla sitä käytetään ja mukautuu näyttöön sopivaksi. Mobiilisivu = sivu, joka on suunniteltu käytettäväksi erityisesti älypuhelimilla, jotta asiakaskokemus ja oston todennäköisyys paranisi. Geotargetointi eli alueellinen kohdentaminen = IP-osoitteiden perusteella näkyvyys voidaan rajata halutulle alueelle. Smart Targeting = verkkomainonnan tarkka kohdentaminen esim. iän, sukupuolen tai mielenkiinnon kohteen mukaan. Voidaan käyttää useampaa kohdennuskriteeriä yhtä aikaa.
FACEBOOK-MAINONTA 5/5 Facebook mainonnan hinnasto / hinnat Facebook-mainonta on kasvattanut osuuttaan yritysten markkinointibudjetissa jo useamman vuoden ajan. Yksi syy Facebook-mainonnan suosioon on sen hyvä kohdistettavuus haluttuun asiakaskohderyhmään. Kohdistus mm. sukupuolen, iän, paikkakunnan, harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden mukaan. Raporteista voi seurata kumpaan sukupuoleen esimerkiksi mainos on vedonnut paremmin tai vaikuttaako käyttäjän ikä mainonnan tehoon. Tulos eli konversioseuranta on mahdollista Facebook-pikselin avulla. Olemme koonneet tähän yleisimmät palvelupakettimme. Klikkaushinnat facebooksissä lähtevät 0,01 eurosta liikkeelle, mutta käytännössä hintataso pyörii 0,1-0,5 euron välillä/klikki. Tältä sivulta löydät Facebookmainontaan liittyvän hinnaston. Kerro rohkeasti ideasi ja pyydä erillinen yksilöity tarjous. Tuotamme palveluita avaimet käteen periaatteella. Ohessa esimerkkejä kampanjapaketeistamme. Facebook-mainonta yrityksille hinnat ja paketit Facebook-sivu Facebook-sivun perustaminen: 200,00 eur Tilapäivitykset: 20,00 eur + alv / kerta Facebook Perus 250,00 eur/kk Kävijöitä sivustolle: 800-125 (riippuen CPC:stä) Ammattilaisen suunnittelutyöt 125,00 eur + mediaosuus 125,00 eur Kohdistus valitulle segmentille Kuukausittainen raportointi Facebook Plus 500,00 eur/kk Kävijöitä sivustolle: 1500-300 (riippuen CPC:stä) Kohdistus valitulle segmentille Sisältää konversioseurannan Kuukausittainen raportointi Ammattilaisen suunnittelutyöt 200,00 eur + mediaosuus 300,00 eur Hintoihin lisätään alv 24 %. PYYDÄ TARJOUS FACEBOOK-MAINONNASTA