Suomen Urheilumuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn



Samankaltaiset tiedostot
VASTAUKSET TEHTÄVIIN

Olympiakisat Kultainen, KOK:n jäsenille tarkoitettu, 1952 olympiakisojen osanottajamerkki. Olympiakisat 1952.

Loppuraportti. Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena. -hanke ( )

Suomen merimuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Rehtori Juhani Manninen: Olympialiikkeen historiaa. Esitelmä Ruutiukoille

SUOMALAISET OLYMPIAVOITTAJAT

Sinä olet kuin Lasse, koska... Tavoittelet unelmaasi. Pidät itsesi kunnossa. Käytät voimiasi viisaasti. Sinulla on tahdonvoimaa.

Poikilo-museot koostuvat Kouvola-talossa sijaitsevista Kouvolan taidemuseosta ja kaupunginmuseosta, Kouta-galleriasta ja Poikilo-galleriasta.

Kulttuuria ja urheilua -reitti Tehtävien avulla opit suomea. Opettaja voi koulussa valita ryhmälle sopivat tehtävät.

SUBSTANTIIVIT 1/6. juttu. joukkue. vaali. kaupunki. syy. alku. kokous. asukas. tapaus. kysymys. lapsi. kauppa. pankki. miljoona. keskiviikko.


Frank Sando ja Posti tapasivat sittenkin, vaikka Sandon tulo oli epävarmaa loppuun asti. Mieheltä poistettu toinen keuhko jne..

PETTULEIVÄSTÄ ÄITIYSPAKKAUKSEEN

Kisauutisia vuodelta Syyshallit Kupittaalla

Puhtaasti paras. Antidopingtoiminta on reilua peliä

Juoksukoulun viides osakilpailu käytiin Liedossa, jossa matkana oli 600m. Vankan Linnea Maikola T9 sai kultaa ajalla 2.08,65.

MENESTYNEIDEN KUOPIOLAISTEN URHEILIJOIDEN PALKITSEMINEN

JÄÄPALLO-OHJAAJAN OPAS

Kannelmäen peruskoulun lehti

Lapin maakuntamuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Ohjeita Hiiltomiehet. VERSIO 1 (2015)

MENESTYNEIDEN KUOPIOLAISTEN URHEILIJOIDEN PALKITSEMINEN

Tervetuloa selkoryhmään!

HUIPPU-URHEILUN ARVIOINTI JA SEURANTA. Jari Lämsä HUY / KIHU Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus

Sykleissä mennään tiedotuksessakin olet tarkkana

lehtipajaan! Oppilaan aineisto

Katsaus Lojerin historiaan (osa 1/2)

5. Laske lopuksi pisteet yhteen ja katso, minkä palkintoesineen keräämilläsi kultahipuilla tienasit.

MYYNTI- VALMENNUKSEN OSTAJAN OPAS MIISA HELENIUS - POINTVENUE

GPS Miten opin käyttämään? Mihin käytän?

Urheiluravinteita kuntoilijoille ja urheilijoille. Taru Keskinen, Maxim-tuotepäällikkö Axellus Oy

Minä varoitan teitä nyt. Tarinastani on tulossa synkempi.

Toiminnan arviointikysely lasten vanhemmille - Tikkurilan Taitoluisteluklubi

TERVETULOA HIIHTOMUSEOON! Ohjeita museovierailua varten

400m harjoittelu. Seppo Haaviston johdolla 1980 luvulla. Juha Pyy Yrittäjä. Lappajärvi. Urheilu-ura

Lataa Doping ja kilpaurheilu - Tapio Kuosma. Lataa

Suomen Melonta- ja Soutuliitto Ratajaosto

3. Miksi rottaa kutsuttiin Ronkeliksi? 4. Mitä rotta söi maanantaisin? 5. Mitä rotta söi tiistaisin? 6. Mitä rotta söi keskiviikkoisin?

Tuomo Salonen October 8, 2014 Runner's High Oy

Virtuaalipoluilla edistämään nuorten informaatio- ja medialukutaitoja

ANNA JA ALEKSI SETELINVÄÄRENTÄJIEN JÄLJILLÄ

ANNA JA ALEKSI SETELINVÄÄRENTÄJIEN JÄLJILLÄ

Tärkeimmät Sääntömuutokset. Voimassa (kansallisesti )

Sukset ostajan opas. Perinteisen suksen valinta. Ostajan oppaat"

Taito Shop ketju 10 vuotta Tarina yhteistyöstä ja kasvusta

metsämatikkaa Sata käpyä Lukuja metsästä Laskutarina Mittaaminen punaisella narulla Päin mäntyä (metsän yleisin puu)

Jämi84 - MTB Markkinatutkimus. Q1 Osallistuitko Jämi84 - MTB:hen viime vuonna?

Fysiikka 1. Dynamiikka. Voima tunnus = Liike ja sen muutosten selittäminen Physics. [F] = 1N (newton)

How to prepare for the 7th grade entrance exam? Kuinka lukea englannin linjan soveltuvuuskokeisiin?

Kalevan kierros on kuuden kestävyyslajin yhteiskilpailu, joka tarjoaa haasteita sekä tosissaan kestävyyslajeja harrastaville että tavallisille oman

OLYMPIALAISEN VIISI. JA KYMMEN* OTTELUN PISTETAULUKKO

Vihreä kirja. Toimintamme, tavoitteemme, arvomme. Yleisurheilu

ARKEOLOGIAA JA JOULUN TUNNELMAA

1. Missä koulussa olet? Vastaajien määrä: 30

Lauletaan useita kertoja siten, että nostellaan vuoroin oikeaa ja vasenta jalkaa.

Euroopan valtioista ensimmäisiä. sopusoinnuksi. sykkivä sydänl Se on melkein yhtä. kaukana myrskyisestä Noidkapista kuin

Ammattina, intohimona pyöräily Pia Sundstedt

PETTULEIVÄSTÄ ÄITIYSPAKKAUKSEEN

LASTEN JA NUORTEN VAPAA-AIKATUTKIMUS 2018:

VALTTERIN TARINA Millä tavalla 11-vuotias tummaihoinen suomalainen poika kohtaa ja käsittelee rasismia? Salla Saarinen Adoptioperheet ry

KIVISTÖN VISIOPAJA. Aurinkokiven koulu tulokset

YSTÄVYYS, SUVAITSEVAISUUS JA KUNNIOITUS

Etelä-Karjalan Hiihto ry Etelä-Pohjanmaan Hiihto ry Hämeen Hiihto ry. Kainuun Hiihto ry. Keski-Pohjanmaan Hiihto ry Keski-Suomen Hiihto ry Lahden

Vapaaehtoistyön johtaminen ja sitouttaminen rekrytoinnin ja sitouttamisen hyvät käytännöt

Merisuo & Storm Monenlaista luettavaa 2. Sisältö

TOIMINTA PEVA PASSI. nimi:

Papuri.papunet.net. Kuvia vuosikymmenten takaa

Kenguru 2013 Ecolier sivu 1 / 8 (4. ja 5. luokka)

Suomen Melonta- ja Soutuliitto Ratajaosto. Säännöt hyväksytty: Rata- ja maratonjaoston kokous

HUOMIONOSOITUSJÄRJESTELMÄ

Toimintakertomus toimintakausi

Uudenkaupungin museon PEDAGOGINEN TARJONTA 1. OPASTUKSET

VAMMAISET NUORET JA VAPAA-AJAN LIIKUNTA PÄIVI ARMILA (& PASI TORVINEN) HELSINKI

Kohti unelmaa. Helsingin Olympiastadion

Hän oli myös koulullamme muutaman sunnuntain ohjeistamassa meitä. Pyynnöstämme hän myös naksautti niskamme

PIENET ASKELEET. Pihaliikunnan laadun ja määrän lisääminen. Kasvatuskumppanuus HAKUHYPPELY joka kuukauden viimeinen keskiviikko klo:15-16.

Big Brother Big Brother

Miten se meitä liikuttaa? Suomalaisten liikunta- ja urheiluharrastukset Päivi Berg

Viestikarnevaalit 47. Käsiohjelma. Aamulehden järjestämä. Koulumaailma. Aamulehden. Pyynikin urheilukenttä, Tampere. Yhteistyössä:

Pohjoisranta Rovaniemi

Ratsastus on tärkeä suomalaisten liikuttaja! Kisa-areenoilla, harrastuksena ja katsomoissa!

ÄLÄ VASTAA TÄHÄN VERSIOON

Koulumaailman tehtäväpaketti. alakoululaisille

URHEILIJA-ANAGRAMMIT. Kesälajien urheilijat PERTTI UKKOLA. CC BY-NC-SA 4.0 RyhmäRenki Kirsi Alastalo /37

Toiminnan arviointikysely lasten vanhemmille - Espoon Suunta

Ounasvaaran Hiihtoseura

HIIRIKAKSOSET. Aaro Lentoturma

SUOMALAISUUS. Miltä se näyttää ja mitä se on? Mikä on erilaista, kun vertaat sinun kulttuuriin? Puhutaan

Vierailulla Vellamossa

Tie Olympiavoittajaksi - case Iivo

10. Kaukopartiohiihto

Elää^^TV= >>>Olympialaiset PyeongChang Avajaiset elää live streaming>>>> 09/02/2018 elää virta

Maajoukkueen voitelun salat -15/16

OLYMPIALAISEN KYMMENOTTELUN PISTETAULUKKO SUOMEN VOIMISTELU- JA URHEILULIITON KUSTANTAMA 1921

Helinä Rautavaaran museo. Selkokielinen opas museon naamioista

CTIF VIESTIJUOKSUN YLEISOHJEET TUOMAREILLE SUOMEN KILPAILUJA VARTEN PALOKUNTANUORTEN KANSAINVÄLINEN PALOKUNTAKILPAILU

Luovia valokuvia pohjoismaisella kuvakielellä. 3 minuutin esittely

Mitkä asiat ovat sinulle vaikeita? Miten niitä voisi helpottaa? Kenet haluaisit tavata? Miten normaalista koulupäivästä tulisi paras koulupäivä ikinä?

OLYMPIAPOLKU. Vinkit käyttäjälle

Lataa Nuoren urheilijan ravitsemus - Olli Ilander. Lataa

Transkriptio:

Suomen Urheilumuseo Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Suomen Urheilumuseo Suomen Urheilumuseo on erikoismuseo, jossa voi tutustua suomalaiseen urheiluun. Museon tehtävä on tutkia ja esitellä kilpaurheilua, sen historiaa ja myös suomalaisten liikuntaharrastuksia. Museossa on aina perusnäyttely. Perusnäyttely kertoo suomalaisen urheilun tärkeistä hetkistä ja urheilijoista, jotka ovat menestyneet urallaan erityisen hyvin. Perusnäyttelyn lisäksi museossa on vaihtuvia näyttelyitä, jotka kertovat tarkemmin jostakin tietystä aiheesta. Vaihtuvia näyttelyitä on vuoden aikana yleensä 3 4. Urheilumuseo on Helsingissä, Olympiastadionin rakennuksessa. 1 Vanhat polkupyörät Suomessa alettiin ajaa polkupyörillä vuonna 1869. Polkupyörä näytti silloin kovin erilaiselta kuin nyt. Polkupyörässä oli suuri etupyörä ja takapyörä, joka oli paljon pienempi. Tällaisesta polkupyörästä puhutaan nimellä korkeapyöräinen polkupyörä. Pyörän ulkonäkö voi näyttää erikoiselta nykyään, mutta siihen on hyvä syy. Vanhoissa polkupyörissä ei ole ketjuja, jotka tekevät ajamisesta kevyempää. Pyörän polkimet ovat siis kiinni suoraan etupyörässä. Pyörällä ajaminen on raskasta ilman ketjuja. Ison etupyörän takia pyöräily on vähän kevyempää, vaikka pyörässä ei ole ketjuja. Iso etupyörä aiheutti myös ongelmia. Ihmisten oli vaikeaa nousta istumaan pyörään. Lisäksi polkupyörällä ajaminen oli vaarallista. Pyöräilijä saattoi lentää maahan jopa pienen kiven tai kuopan takia. Koska pyörä oli uusi juttu Suomessa, se sai myös paljon lempinimiä. Lempinimiä olivat esimerkiksi rautaratsu, pirunhevonen ja pikajalka. 2 Urheilumuseossa on esillä yksi korkeapyöräinen polkupyörä. Lisäksi museossa voi nähdä tandempyörän, joka on myös 1800-luvun lopulta.

2 Muinaissuksi Urheilumuseon vanhin esine on muinaissuksi. Suksella on hiihdetty Suomessa noin 2400 vuotta sitten. Se on löydetty Keski-Suomesta, Viitasaarelta. Suksi on tehty puusta kirveen avulla. Muinaissuksi löytyi sattumalta, kun nuoret pojat löysivät sen maan alta. Suksi oli ollut suossa sisällä. Puu säilyy hyvin suon sisällä, koska suo on kostea ja sen sisällä on vähän happea. Ennen sukset olivat tärkeä kulkuväline talvella. Suksien avulla lumessa on helpompaa ja nopeampaa liikkua kuin kävellen. Sukset olivat tärkeä apu esimerkiksi ruoan hankkimisessa. Vielä nykyäänkin hiihtäminen on suosittu harrastus. 3 Luuluistimet Näyttelyssä on esillä luuluistimet. Niillä ihmiset ovat liikkuneet talvella meren tai järven jäällä. Näyttelyn luuluistimet ovat 1700-luvulta. Samanlaisia luistimia on käytetty jo noin 1000 vuotta sitten ainakin Ruotsissa, ehkä myös Suomessa. Luistimien terä tehtiin ennen esimerkiksi hevosen luusta. Ennen luistimilla ei potkittu vauhtia niin kuin nykyään. Luistelu muistutti hiihtämistä, koska luistelija työnsi vauhtia kepillä. Lisäksi kepillä oli hyvä kokeilla, oliko jää tarpeeksi kestävää. 3

4 Lumilauta vuodelta 1984 Lumilautailu on melko uusi urheilulaji. Urheilumuseossa on esillä lumilauta, joka on tehty Suomessa vuonna 1984. Sen on tehnyt Juha Sulkakoski, joka on entinen lumilautailija ja lumilautailun kehittäjä Suomessa. Sulkakoski teki lumilaudan itselleen ja kavereilleen. Hän oli nähnyt kuvan lumilaudasta amerikkalaisesta lehdestä. Lumilaudat näyttävät nykyään erilaisilta kuin silloin, kun niitä alettiin ensimmäisen kerran tehdä. Esimerkiksi lumilaudan perä on nykyään erilainen. Lumilautailu on Suomessa suosittu harrastus. Suomalaiset ovat myös pärjänneet hyvin kansainvälisissä lumilautakilpailuissa. 5 Hiihtoliiton lääkärinlaukku Urheilumuseossa on esillä paljon esineitä, jotka kertovat suomalaisen urheilun huippuhetkistä. Urheiluun mahtuu myös huonoja hetkiä. Tästä kertoo esimerkiksi Hiihtoliiton lääkärinlaukku. Se liittyy hiihdon maailmanmestaruuskilpailuihin, jotka järjestettiin Suomessa vuonna 2001. Moni suomalainen hiihtäjä jäi kiinni kisoissa dopingista eli siitä, että he käyttivät kiellettyjä aineita. Doping-aineet parantavat suorituksia, mutta niitä ei saa käyttää urheilussa. Kisojen aikana löydettiin lääkärinlaukku, jossa sisällä oli dopingiin liittyviä esineitä, esimerkiksi ruiskuja. Lääkärinlaukun omisti Suomen hiihtoliitto. Lääkärinlaukku liittää siis dopingin käyttöön myös Suomen hiihtoliiton valmentajia ja lääkäreitä. Lääkärinlaukku on ihan tavallinen lääkärinlaukku. Tarinansa takia se muistuttaa meitä siitä, että kilpaurheiluun kuuluu joskus myös ikäviä asioita, kun urheilijat haluavat voittaa epärehellisillä keinoilla. 4

6 Helsingin olympialaiset 1952 Suomi on järjestänyt yhden kerran olympiakisat. Olympialaiset järjestettiin kesällä 1952, Helsingissä. Oikeastaan Helsingin oli tarkoitus järjestää olympiakisat jo vuonna 1940. Näitä kisoja ei kuitenkaan järjestetty toisen maailmansodan takia. Helsinki oli valmistautunut kisoihin jo ennen sotaa. Esimerkiksi Olympiastadion oli valmis. Sodan jälkeen Helsinki sai järjestää vuoden 1952 olympiakisat. Urheilumuseossa voi nähdä mainoksia olympialaisista. Nähtävillä on vuoden 1952 juliste ja myös alkuperäinen, vuoden 1940 juliste. Ne ovat melkein samanlaisia. Vain päivämäärä ja Suomen kartta ovat muuttuneet vähän. Julisteen on suunnitellut taiteilija Ilmari Sysimetsä. Urheilumuseossa on esillä myös olympiasoihtu, jolla olympiatuli tuotiin urheilustadionille. Kuuluisa juoksija Paavo Nurmi sytytti tulen Olympiastadionille. Toinen kuuluisa juoksija Hannes Kolehmainen sytytti tulen Olympiastadionin torniin. Olympiasoihtu on hopeaa, ja sen varsi on tehty puusta. Sen on suunnitellut taiteilija Aukusti Tuhka. Soihtu on erittäin harvinainen, koska niitä tehtiin yhteensä vain 23 kappaletta. 5

7 Paavo Nurmi Paavo Nurmi on yksi Suomen parhaista urheilijoista. 1920-luvulla Nurmi oli maailman paras kestävyysjuoksija eli hän kilpaili pitkillä juoksumatkoilla. Nurmi voitti olympiakisoissa yhdeksän kultamitalia ja kolme hopeamitalia. Lisäksi hän teki yhteensä yli 20 maailmanennätystä eripituisilla juoksumatkoilla. Paavo Nurmi sai monta lempinimeä, esimerkiksi Lentävä suomalainen ja Juoksijoiden kuningas. Myös maailmalla Paavo Nurmi on kuuluisa. Monet ihmiset muistavat hänet siitä, että hän oli ankara itselleen ja harjoitteli todella paljon. Urheilumuseossa on esillä Paavo Nurmen juoksukenkä eli piikkari, joka on kullattu. Paavo Nurmen kullattu piikkari on kuuluisa esine. Se oli ensimmäisen kerran esillä maailmannäyttelyssä Suomen osastolla vuosina 1939 1940. Maailmannäyttely pidettiin silloin New Yorkissa, Yhdysvalloissa. Kullatun piikkarin vieressä on sekuntikello. Nurmi seurasi aina tarkkaan juoksuaan, kun hän harjoitteli tai kilpaili. Tämä sekuntikello oli Nurmella mukana Pariisissa vuonna 1924, kun Nurmi voitti viisi kultamitalia. Hän piti sitä juoksun aikana kädessään. 6

8 Matti Nykänen Matti Nykänen on Suomen tunnetuin mäkihyppääjä. Hän on menestynyt paremmin kilpailuissa kuin kukaan toinen mäkihyppääjä maailmassa. Nykänen voitti yhteensä 43 mitalia, esimerkiksi neljä olympiakultaa. Matti Nykäsen urheilu-uran paras hetki oli talviolympialaiset vuonna 1988. Hän voitti siellä kolme olympiakultaa eli kaiken, mitä mäkihyppääjä voi olympiakisoissa voittaa. Nykänen voitti kultamitalin normaalimäen ja suurmäen kilpailussa. Lisäksi hän oli mukana Suomen joukkueessa, joka voitti kultaa joukkuekisassa. Olympiakisat pidettiin Calgaryssa, Kanadassa. Urheilumuseossa voi nähdä mitaleja, joita Matti voitti urheilu-urallaan. Matti Nykänen on kuuluisa urheilija, mutta hänestä on tullut myös julkisuuden henkilö urheilu-uran jälkeen. 1990-luvulla Nykänen oli ottanut velkaa ja velan panttina olivat hänen mitalinsa. Kun Nykänen ei voinut maksaa velkaansa pois, hän oli vaarassa menettää mitalit. Mitalit olivat menossa ehkä ulkomaille asti velan takia. Urheilumuseo huolestui asiasta ja aloitti keräyksen, johon suomalaiset saivat antaa rahaa. Näillä rahoilla Urheilumuseo osti mitalit näyttelyään varten. Myöhemmin kiisteltiin vielä siitä, kuka omistaa Nykäsen mitalit. Eräs liikemies väitti, että hän oli ostanut mitalit jo ennen Urheilumuseota. Lopulta oikeus päätti, että Urheilumuseo saa pitää mitalit, koska liikemies ei voinut todistaa ostoa. Matti Nykäsen mitalit ovat kuuluisa kohde Urheilumuseossa. 7

9 Pertti Karppisen vene Urheilumuseossa on näkyvällä paikalla iso soutuvene. Kilpasoutaja Pertti Karppinen voitti kultamitalin tällä veneellä vuonna 1976 olympiakisoissa Montrealissa, Kanadassa. Pertti Karppinen voitti olympiakisoissa yhteensä kolme kultamitalia. Soutuvene kulkee nopeasti, kun urheilija liikuttaa sitä airoilla. Kilpavene on erinäköinen kuin tavallinen soutuvene. Tämä vene on yli kahdeksan metriä pitkä, mutta se painaa vain noin 10 kiloa. 10 Virtuaali-Viren Yksi Suomen kuuluisimpia juoksijoita on Lasse Virén. Museossa on osasto, jossa voi juosta leikisti häntä vastaan. Osaston nimi on Virtuaali-Viren. Kyse on simulaattorista eli juoksulaitteesta, jossa voi juosta 200 metriä. Simulaattorissa on juoksumatto ja iso TV-ruutu. TV-ruudusta voi seurata animaatiota eli piirroskuvaa Lasse Virénin kilpailusta vuoden 1976 olympiakisoissa. Oikeasti kilpailijat juoksivat 5000 metrin matkan, mutta simulaattorissa on mukana vain kilpailun 200 viimeistä metriä. Simulaattorissa voi verrata oman juoksun nopeutta kilpailijoiden juoksuun. Urheilumuseossa on esillä paljon erilaisia esineitä ja asioita, jotka kertovat suomalaisen urheilun historiasta. Museossa voi esimerkiksi kuunnella urheiluselostuksia ja lisäksi voi katsoa videolta tärkeitä kilpailuja. Perusnäyttelyn lisäksi museossa on näyttelyitä, joiden aiheet vaihtuvat. Tässä esitteessä on kerrottu vain joistakin esineistä, joihin voi tutustua Urheilumuseossa. Urheilumuseolla on myös yleiskieliset internetsivut, joilla esitellään museon toimintaa ja museon näyttelyä. Internetsivujen osoite on www.urheilumuseo.fi 8

9

Tämä selkokielinen opas on tuotettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa Kuvataulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena (2012-2013). Hankkeessa tuotettiin lisäksi kuvataulu museon näyttelystä. Hankkeessa mukana: Suomen Urheilumuseo Suomen merimuseo Lapin maakuntamuseo Papunet-verkkopalveluyksikkö Tikoteekki Selkokeskus Lisätietoa hankkeesta: www.papunet.net/yksikko/projektit/ saavutettavat-museomateriaalit.html Selkokielisen oppaan voi tulostaa osoitteista www.papunet.net/materiaalia/ kommunikointitaulut www.urheilumuseo.fi/ selkokielijakommunikointitaulut.aspx www.kulttuuriakaikille.info Valokuvat: Suomen Urheilumuseo 10