Runebound toinen painos Virallinen UKK ja painovirheet v2.2, 5. helmikuuta 2008 Tässä dokumentissa on listattuna usein kysytyt kysymykset, virheet ja selvennykset Runebound pelin toiseen painokseen. Dokumentin lopussa on myös usein kysytyt kysymykset, virheet ja selvennykset pelin lisäosiin. Version 2.2 uusi materiaali on korostettu sinisellä värillä. Painovirheet (errata) Ohjekirjan painovirheet olen korjannut suoraan ohjeiden versioon 20060122, joten mikäli käytät vanhempaa versiota, imuroi uudempi versio. Selvennyksiä - Sankarien ja kumppanien erikoiskykyjä voidaan käyttää ainoastaan heihin itseensä ellei kortissa muuta mainita. - Korttia voidaan käyttää monta kertaa tehostamaan kortin vaikutusta ellei kortissa toisin sanota. Esimerkiksi, Spiritseeker Mok voi käyttää kykyään "ota 2 3 poistaaksesi 1 2." ottaakseen 4 3 jolloin hän poistaa itseltään 2 2. Muista kuitenkin, että kortti voidaan aktivoida vain kerran pelivuorossa sekä että "Ennen taistelua" kykyä voidaan käyttää vain kerran taistelussa. - Samalla vuorolla ei voi sekä ostaa että myydä samaa esinettä tai kumppania. - Korteissa sanonta "ensimmäinen taisteluheitto" tarkoittaa "ensimmäistä taisteluheittoa jokaisessa taistelussa." (suomentajan lisäselvennys: tietenkin kortti, joka joudutaan laittamaan pois sen käyttämiseksi vaikuttaa vain kyseisen taistelun ensimmäiseen taisteluheittoon.) - Jos hävitty haaste-merkki on samassa ruudussa kuin seikkailumerkki ja hävitty haastekortti ja seikkailumerkki ovat eri värisiä, täytyy hävitty haaste suorittaa ennen kuin normaaliseikkailu voidaan suorittaa. - Jos ruudussa on enemmän kuin yksi seikkailumerkki jotka ovat eri värisiä, voit valita minkävärisen seikkailun yrität suorittaa. - Jos kortti poistetaan, laitetaan sen mukana pois myös kaikki merkit ja muut mitä sen päälle tai alle on laitettu. - Kun kortti viittaa johonkin toiseen korttiin määrätyllä sanalla tekstissä, sisältää tämä myös tapaukset missä sana on osa pitempää sanaa. Esimerkiksi, jos kortti viittaa "korttiin missä on teksti 'Dragon' otsikossa" tämä sisältää myös kortit kuten "Dragonlord Abarax". - Jos kortti antaa bonuksen taito- tai taisteluheittoon, voit valita kortin käytöstä nopanheiton jälkeen. Jotkut vaikutukset kuitenkin (lähinnä lisäosissa) voivat pakottaa olemaan laittamaan pois kortteja mitä käytettiin hyökkäys- tai puolustusheitossa. Näissä tapauksissa täytyy sinun päättää ennen nopanheittoa käytätkö "aina käytössä" korttejasi kyseisen heiton apuna vai et. - Jos kortissa on sekä Aktivoi-käyttääksesi että aina-päällä ominaisuus (esimerkiksi "Elven
Wraproot"), aina-päällä efekti on voimassa vaikka kortti olisi aktivoitu. Pelaajien voi olla helpompi kääntää aktivoi-käyttääksesi kortteja 90 astetta niitä aktivoidessaan sen sijaan että he kääntäisivät ne kuvapuoli alaspäin, jotta korttien mahdolliset aina-päällä efektit voi nähdä kääntelemättä kortteja. Vaihtoehtoinen muunnelma pelaaja vs. pelaaja taisteluihin Taistelun voittaja voi ottaa yhden kortin TAI kaiken kullan hävinneeltä. Hävinnyt pelaaja suorittaa "Tajunnan menetys" vaiheen sillä erotuksella, että hän ei laita pois kumppani- tai esinekorttejaan eikä kultarahojaan. Voittaja joutuu pitämään kaikki taistelussa saamansa haavat ja väsymykset. Selvennys korttien käytön ajoitukseen Korttien ominaisuuksien käytön ajankohdista on ollut hieman epäselvyyttä. Tarkistaaksesi, milloin mitäkin korttia voi käyttää, katso vahvennettua tekstiä kortin tekstien alussa, esimerkiksi Magic. Alla olevassa listassa on mainittu kaikki mahdolliset vaiheet, sekä niiden tarkoitukset. Ranged: Heittoasevaihe. Korttia voidaan käyttää taistelun heittoasevaiheessa, sitä ei voi käyttää Ennen taistelua, ei edes muuttamaan Ennen taistelua -vaiheen mahdollista heittoasehyökkäystä. Melee: Lähitaisteluvaihe. Korttia voidaan käyttää taistelun lähitaistelussa, sitä ei voi käyttää Ennen taistelua, ei edes muuttamaan Ennen taistelua -vaiheen mahdollista lähitaisteluhyökkäystä. Magic: Taikuustaisteluvaihe. Korttia voidaan käyttää taistelun taikuustaisteluvaiheessa, sitä ei voi käyttää Ennen taistelua, ei edes muuttamaan Ennen taistelua -vaiheen mahdollista taikuushyökkäystä. Any phase/all phases: Kaikki vaiheet. Korttia voidaan käyttää taistelun missä tahansa vaiheessa. Huomaa että "Ennen taistelua" ei ole oikeastaan taistelun mikään vaihe vaan taistelun valmistelu, joten näitä kortteja ei voi käyttää "Ennen taistelua". Ei merkintää ajoituksesta: Jos kortissa ei ole mitään merkintää käytön vaiheista, silloin kortti on joko aina päällä (kuten Belt of Strength mikä antaa +3 ruumiinrakenteeseen) tai kortissa selostetaan jokin eri tapa miten sitä voidaan käyttää (esimerkiksi Padded Leather Armor :lla on kyky Aktivoi peruuttaaksesi 1 2 mikä sankarillesi on aiheutettu joten sitä voidaan käyttää vain juuri silloin kun sankarillesi on aiheutettu 1 tai useampi haava). Kortin käyttöajankohta pitäisi aina käydä selväksi kortin tekstistä. Ostaminen ja Myyminen Pelaajat voivat ostaa tai myydä saman esineen kerran vuorossa. Esimerkiksi. Pelaaja voi myydä Jääkirveen kaupungin markkinoilla, ja samantien ostaa toisen Jääkirveen, tai jonkin muun aseen, mutta hän ei voi ostaa SAMAA esinettä uudelleen saman vuoron aikana. Usein kysytyt kysymykset Vahingon aiheuttaminen ja saaminen Kysymys: Onko mitään eroa vihollisen aiheuttamalla 2 ja sankarin ottamalla 2? Vastaus: Ei. Kysymys: Eli jos epäonnistun "Brood of the Bloodmother":n uintitestissä ja otan 12, voinko käyttää itselläni olevaa "Padded Leather Armour":ia jossa sanotaan "Aktivoi peruuttaaksesi 12 mikä sankarillesi on aiheutettu."? Vastaus: Kyllä. Toki pelaajat voivat halutessaan tehdä omia sääntöjä estämään ei-loogisten (tai hullulta kuulostavien) esineiden ja erikoiskykyjen käyttämisen. Kysymys: "Immolate" riimu kertoo "Magic: Aktivoi saadaksesi +4 bonuksen sankarisi taikuustaisteluheittoon ja aiheuttamaan +12 taikuustaistelun tässä vaiheessa." Voiko tätä käyttää myös puolustautumiseen? Vastaus: Kyllä, osittain. Voit aktivoida
"Immolate" riimun saadaksesi +4 bonuksen sankarisi taikuustaistelun puolustautumisheittoon, mutta et aiheuta +12. Sankari ja kumppanit voivat saada bonuksia jotka aiheuttavat +2 lisävahinkoa ainoastaan jos he ovat hyökkäämässä. Sankarin on mahdollista käyttää esineitä kuten "Shield of Light" (aktivoi peruuttaaksesi maksimissaan 22 mitä sankarillesi on aiheutettu ja aiheuta 12 vihollisellesi) puolustautumisvaiheessa koska tämä esine aiheuttaa 2 eikä lisää aiheuttamasi vahingon määrää +2. Sääntö tässä on että kyky jossa sanotaan +2 toimii vain jos sankari onnistuu hyökkäämisessään. Kysymys: Pelaaja vs. pelaaja taistelun aikana vihollinen käyttää "Charmer Flute":a, mikä vähentää sankarini tekemän vahingon nollaan kaikissa vaiheissa taistelun ensikierroksella. Minulla on "Dragontooth Hammer" jossa sanotaan "Melee: Kun sankarisi on tehnyt onnistuneen lähitaisteluhyökkäyksen, aktivoi aiheuttaaksesi +12"). Mikäli sankarini tekee onnistuneen lähitaisteluhyökkäyksen ollessaan "Charmer Flute":n vaikutuksen alaisena, voinko silti käyttää "Dragontooth Hammer":iani aiheuttaakseni +12? Vastaus: Kyllä. Esineet tai kyvyt mitkä aiheuttavat 2 tai aiheuttavat +2 eivät muuta sankarin perusvahinkoja, ja eivät siten ole erilaisten erikoisvaikutusten (kuten Charmer Flute:n) vaikutuspiirissä, jotka muuttavat vain normaali vahinkoarvoja. Kysymys: Vaikuttavatko esineet jotka lisäävät bonuksen johonkin ominaisuuteen (psyyke, ruumiinrakenne tai henki) samalla myös kyseisellä ominaisuudella tehdyn hyökkäyksen vahinkoon? Vastaus: Ei, vahinko ei koskaan muutu ellei sitä ole erikseen mainittu. Kysymys: Antavatko ominaisuuksien kokemusmerkit bonuksia kyseisellä ominaisuudella tehtyyn hyökkäykseen vahinkoon (eli, antaako +2 ruumiinrakenne kokemusmerkki +2 vahinkoa lähitaisteluhyökkäykseen)? Vastaus: Ei, vahinko ei muutu ellei sitä ole erikseen mainittu. Haavojen ja väsymyksen peruuttaminen Kysymys: Jotkut sankarit ja kumppanit (kuten Mad Carthos) joutuvat ottamaan 2 tai 3 käyttääkseen kykyjään. Jos peruutat kyvyn aiheuttamat 2 tai 3 (käyttäen haarniskaa tai esinettä tms.), voitko silti käyttää kykyä? Vastaus: Ei. Kyvyn käyttäminen täytyy maksaa (ottamalla 2 tai 3) käyttääksesi sitä. Jos peruutat kyvyn käytöstä aiheutuvat haitat, kykyä ei voi käyttää koska se peruuttaa samalla kyvyn käytön. Kysymys: Mitätöikö haavan peruuttaminen jonkun erikoiskyvyn korteissa kuten Hungry Dead ("Jokaista 2 kohti jonka Hungry Dead aiheuttaa, vähennä samalla 1 2 Hungry Dead:ilta")? Eli, toimitaanko aivan kuten koko 2 ei koskaan olisi aiheutettukaan? Vastaus: Oikein. Kuten edellisessä kysymyksessä, jos jokin asia peruutetaan, sitä ei ole koskaan edes tapahtunut. Suomentajan huomio. Eli, korttien peruuttamista voidaan käyttää vain silloin, kun jokin tapahtuma on juuri aiheuttamassa vahinkoa sankarillesi. Peruuttamista (Cancel) ei voi käyttää jälkeenpäin. Ennen taistelua - toimet Kysymys: Jos suorittaa hyökkäyksen Ennen taistelua -vaiheessa ja epäonnistuu, joutuuko ottamaan haavamerkkejä kuten normaali taistelun aikana? Vastaus: Ei. Kysymys: Voiko esineitä kuten "Shield of Light" ("Aktivoi peruuttaaksesi korkeintaan 2 2 jotka sankarisi joutuu ottamaan ja aiheuta samalla 1 2 vastustajallesi") käyttää "ennen taistelua"? Vastaus: Kyllä. Koska "Shield of Light":ssä ei ole merkitty mitään vaihetta käytölle (katso ylempää kohdasta "Selvennys korttien käytön ajoitukseen") sen käyttöä ei ole rajoitettu mihinkään taistelun tiettyyn vaiheeseen.
Kuitenkin, esineitä joissa ei ole käytön vaihetta merkitty, niitä voidaan käyttää vain silloin kun kortin tekstissä niin sanotaan, eli "Shield of Light":iä voit käyttää ennen taistelua vain jos sankarillesi on juuri aiheutettu 1 tai 2 2 saman taistelun "Ennen taistelua" vaiheessa. Kumppanit Kysymys: Voiko kumppanit käyttää aseita tai muita tavaroita? Vastaus: Ei, ellei kortissa nimenomaan mainita kumppanin voivan käyttää sitä. Kysymys: Kuinka moni kumppani voi hyökätä taistelun yhdessä vaiheessa? Vastaus: Voit hyökätä vain joko sankarillasi tai yhdellä kumppanillasi taistelun jokaisessa vaiheessa.. Tajunnan menettäminen Kysymys: Jos hyökkääjä ja puolustaja molemmat menettävät tajunsa samaan aikaan (kuten käytettäessä esinettä, joka aiheuttaa vahinkoa molemmille), kumpi voittaa? Vastaus: Puolustautuva voittaa taistelun (haasteiden ollessa kyseessä haaste voittaa). Kysymys: Jos tajunnan menettää taistellessaan kaupunkihaasteessa, jääkö sankari kyseiseen kaupunkiin (sehän on lähin), vai siirretäänkö se johonkin muuhun kaupunkiin? Vastaus: Sankari jää tähän kaupunkiin. Sehän on tosiaan lähin. Kysymys: Jos sankari menettää tajuntansa kun ainoa hänen omistamansa tavara on tapahtumakortti, pitääkö tämä kortti laittaa pois (sehän on teknisesti 0 kultarahan arvoinen esine)? Vastaus: Tapahtumakortti, josta tulee esine tulee käsittää normaalina 0 kultarahan arvoisena esineenä. Jos sellainen esine on sankarilla tämän menettäessä tajuntansa, esine laitetaan pois koska se on hänen korkea-arvoisin esineensä, vaikkakin arvoltaan 0 kultarahaa. Tapahtumakortteja jotka eivät muutu esineiksi, ei laiteta pois. Pelaaja vastaan pelaaja - taistelut Kysymys: Jos puolustava pelaaja jota vastaan hyökkää toinen pelaaja päättää paeta, minne hän siirtyy? Vastaus: Hän voi siirtyä yhden askeleen haluamaansa suuntaan. Tämä sallii piiritetyn pelaajan saada pienen karkumatkan jos hänen täytyy yrittää päästä pakoon muilta pelaajilta. Samalla tämä voi antaa pakenijalle pienen edun (vaikkapa jos käyttää vapaan liikkumisen päästäkseen jollekin hankalasti heitettäville maastotyypeille kuten suolle tai metsään). Kysymys: Kun sankari hyökkää toisen kimppuun, kuinka näiden kumppaneita ja tavaroita käytetään? Vastaus: Sekä hyökkääjä että puolustaja voi käyttää kumppaneitaan ja esineitään normaalisti. Hyökkääjä voi valita normaalisti, hyökkääkö itse vai jollain kumppanillaan. Puolustajan täytyy puolustautua aina itse. Tapahtumakortit Kysymys: Kun tapahtumakortti nostetaan, uudistutetaanko seikkailumerkit aina, vai vain silloin jos tapahtumakortti jää vaikuttamaan peliin? Vastaus: Seikkailumerkit uudistutetaan kun tapahtumakortti on nostettu sankarin seikkaillessa, riippumatta siitä jääkö tapahtumakortti voimaan vai ei. Kysymyksiä tietyistä korteista Kysymys: Lady Cathori - kortissa on teksti "Jokaisen kumppanisi täytyy testata (7) Diplomatia (13)." Säännöissä sanotaan että "Kumppaneilla ei ole taitoja, ja eivät voi suorittaa taitotestejä." Kuinka tämä kortti täytyy suorittaa? Vastaus: Kumppanit suorittavat testin käyttäen
henki-ominaisuuttaan. Vaikka kumppaneilla ei tällä hetkellä ole taitoja, niillä voi olla niitä tulevaisuuden laajennuksissa. Kysymys: Kral the Bone Lich haastekortissa kerrotaan että Taistelun aikana, voit laittaa tämän kortin pois taikuustaistelun sijasta, aiheuttaaksesi 12 viholliselle. Voiko korttia käyttää jos sankari on jo hyökännyt heittoase- tai lähitaisteluvaiheessa? Vastaus: Ei, tätä korttia vastaan joudut luopumaan taikuushyökkäyksestä, ja jos et voi suorittaa taikuushyökkäystä (eli jos olet jo hyökännyt ko. taistelukierroksella), et voi myöskään käyttää tämän kortin ominaisuuksia. Kohtalon polku - muunnelma Kysymys: Jos sankari käyttää esinettä kuten "Potion of Strength" ("Laita kortti pois ennen nopanheittoa saadaksesi +2 bonuksen sankarisi 6 ominaisuuteen loppupelivuorosi ajaksi") loppupelin ensimmäistä haastetta kohdatessaan, vaikuttaako esine koko loppupelin ajan? Vastaus: Ei. Jos kortissa on lause "vuoron loppuun" tarkoittaa se loppupelin aikana "tämän haasteen loppuun". (suomentajan huomio: Eli loppupelissä sama pelaaja ikään kuin suorittaa monta pelivuoroaan peräkkäin, kunnes joko voittaa tai joutuu pois pelistä.) Vastaus: Kyllä. Runebound: Midnight lisäosa Korttien virheet Prince Castor Mardif - kortissa ei pitäisi olla termiä "Ennen Taistelua" kortin tekstin alussa. "Lorebook" esinekortissa pitäisi olla aina-päällä symboli, ei aktivoi-käyttääksesi symbolia. Sääntöjen selvennykset Kun suoritetaan hiipimis-, kiipeämis- tai diplomatiatesti kaupunkiin saavuttaessa, käytetään ominaisuuksia psyyke, ruumiinrakenne tai henki kuten normaalitesteissäkin. Zardixin ja Ardherin varjovoimat ovat kumulatiivisia (eli, esimerkiksi Ardherin ollessa tasolla 2 sekä kanavoijat että partiot aiheuttavat +12 taikuustaisteluvaiheessa). Jahzirin ja Sunalaelin varjovoimat eivät ole kumulatiivisia. Kun selvitetetään kuinka monta kokemuspistettä sankari tarvitsee tason nousua varten, älä laske Yön Kuningasta yhdeksi pelaajista. Esimerkiksi, neljällä sankaripelaajalla + Yön Kuningaspelaajalla sankarien täytyy kuluttaa 4 kokemuspistettä hankkiakseen kokemusmerkin. Runebound: The Island of Dread lisäosa Sääntömuutokset ja selvennykset Pelaaja käyttää karttamerkkejä selvittääkseen Dreadin saaren sijainnin oman pelivuoronsa alussa, ei vuoronsa kokemusvaiheessa. Pelaajat voivat käyttää karttamerkkejä kokemusvaiheessa ainoastaan löytääkseen legendaarisia esineitä. Purjehdus Kysymys: Jos sankari on purjehtimassa ja nostaa tapahtuma- tai kohtaamiskortin, jatkaako hän korttien nostamista ja suorittamista kunnes nostaa haastekortin? Runebound: Sands of Al-Kalim lisäosa Hydra Kysymys: Saisiko yksityiskohtaisen selityksen kuinka Hydra kortti toimii? Oletetaan että sankarilla on kaksi kumppania. Vastaus: Hydra-kortin säännöt simuloivat sitä että Hydralla on useita päitä jolloin se on kykenevä iskemään useaan kohteeseen samalla vuorolla. Molemmat kumppaniesi täytyy hyökätä Hydraa vastaan kaikissa taistelukierroksen vaiheissa (heittoase, lähitaistelu, taikuus). Jos kumppani onnistuu jossain heitossa, Hydra saa vahinkoa (haavoja). Jos kumppani epäonnistuu, se saa vahinkoa Hydralta.
Lisäksi, yhdessä taistelun vaiheessa täytyy sankarin hyökätä Hydran kimppuun, ja puolustautua kahdessa muussa taistelukierroksen vaiheessa. Kun sankari hyökkää, hän aiheuttaa onnistuessaan vahinkoa Hydralle, ja epäonnistuessaan hän ottaa vahinkoa Hydralta. Puolustautuessaan sankari onnistuessaan ei saa vahinkoa, mutta epäonnistuessaan hän saa vahinkoa Hydralta. Taistelukierroksen jokaisessa vaiheessa pelaaja voi itse päättää missä järjestyksessä hänen sankarinsa ja kumppaninsa suorittavat taisteluheittonsa. Pelaajalla on oikeus muuttaa järjestystä vapaasti eri taistelun vaiheissa. Hahmopakat Kysymys: Onko hahmopakkoja mahdollista käyttää Sands of Al-Kalim pelissä? Vastaus: Kyllä. Hahmopakat on suunniteltu käytettäviksi kaikkien Runebound laajennosten kanssa. kortille 3; mikäli kortilla on jossain vaiheessa enemmän 3 kuin mitä Frostgaten markkinakorttipinossa on kortteja, laita kortti pois. Haastekortissa "Guardian of Riverwatch" pitäisi lukea: Reward: Receive 14 and take this card. Any time another hero enters a Market step in Riverwatch, you receive 14. Discard this card to discard X 2 from each Hero and Ally, where X is equal to the number of cards in Riverwatch's market stack. Palkkio: Nosta 14 ja ota tämä kortti. Aina kun joku muu sankareista menee Riverwatchin markkinoille saat 14. Laita kortti pois poistaaksesi X 2 sankariltasi ja kaikilta kumppaniltasi, missä X on yhtä kuin Riverwatchin markkinakorttipinon korttien lukumäärä. The Dark Forest laajennoksen virheet Kortissa "A New Refuge" pitäisi lukea: "Test 6, 5, and 7 (15). If you succeed at any of these tests, take this card and place one 2 on it for each succesful test." "Testaa 6, 5, ja 7 (15). Jos onnistut joissakin näistä testeistä, ota tämä kortti ja laita sen päälle yksi 2 jokaista onnistunutta testiä kohden." Crown of the Elder King laajennoksen virheet Haastekortissa "Guardian of Frostgate" pitäisi lukea: Reward: Receive 14 and take this card. Any time another hero enters a Market step in Frostgate, you receive 14. You may discard all 3 from your Hero or Ally by placing a 3 on this card; if there are ever more 3 on this card than there are cards in Frostgate's market stack, discard this card. Palkkio: Nosta 14 ja ota tämä kortti. Aina kun joku muu sankareista menee Frostgaten markkinoille saat 14. Voit laittaa kaikki 3 pois sankariltasi tai kumppaniltasi laittamalla tälle Haastekortissa "Guardian of Tamalir" pitäisi lukea: Reward: Receive 14 and take this card. Any time another hero enters a Market step in Tamalir, you receive 14. You may discard all 3 from your Hero or Ally by placing a 3 on this card; if there are ever more 3 on this card than there are cards in Tamalir's market stack, discard this card. Palkkio: Nosta 14 ja ota tämä kortti. Aina kun joku muu sankareista menee Tamalirin markkinoille saat 14. Voit poistaa kaikki 3 sankariltasi tai kumppaniltasi laittamalla tälle kortille 3; mikäli kortilla on jossain vaiheessa enemmän 3 kuin mitä Tamalirin markkinakorttipinossa on kortteja, laita kortti pois. Cult of the Rune lisäosan virheet Kulttimerkin siirtämissäännöissä tulisi lukea Silloin jos kulttimerkki siirtyy sellaisen kaupungin viereiseen ruutuun missä ei ole soluttautuminen-merkkiä, riippumatta kulttimerkin liikkumissuunnasta, se siirtyy välittömästi kaupunkiin, vaikka se olisi jo siirtynyt kyseisellä vuorolla.