Suomen merimuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn



Samankaltaiset tiedostot
Vierailulla Vellamossa

Suomen Urheilumuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Luokkaretkiesite 2013

Opetustiedote 3/2014

PENTTI WINTERIN KOKOELMA Postikorttikokoelman luettelo

Rouva Maria. Rallimateriaalit: Sari Koivuniemi, Midnight Divers ry

Uudenkaupungin museon PEDAGOGINEN TARJONTA 1. OPASTUKSET

EU:N LIIKENNESTRATEGIA. Suomen valtion toimenpiteet vesiliikenteen osuuden huomiomisessa vv Veikko Hintsanen

Luokkaretkiesite 2012

Opetustiedote 1/2012. Opastukset

1 Laske ympyrän kehän pituus, kun

Loppuraportti. Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena. -hanke ( )

Kotka Kuutsalo väylähanke Viistokaiku- ja monikeilausaineistojen arkeologinen tulkinta

ONNETTOMUUKSIEN UHKA-ARVIO SUOMENLAHDEN MERIPELASTUSLOHKOLLA LIITE (2) Onnettomuuksien uhka-arvio Suomenlahden meripelastuslohkolla

Navigointi/suunnistus

Helinä Rautavaaran museo. Selkokielinen opas museon naamioista

1) Maan muodon selvittäminen. 2) Leveys- ja pituuspiirit. 3) Mittaaminen

Uuden toimintamallin kehittäminen Merikeskus Vellamossa. Kokemuksia, näkemyksiä ja oivalluksia

Ikimuistoinen leirikoulumatka Hangossa! Varmasti viihtyy.

30% Laivaliikenne Suomenlahdella kasvaa edelleen

Itämeren tietoliikennekaapeli. Lisätiedot: Juha Parantainen,

NEWSLETTER 1/2016 ETÄTÖIHIN PYHTÄÄLLE. monimediakampanja oli menestys. SWING GAME YLE:llä ja Docpoint-festareilla

Lapin maakuntamuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Englantilaistyyppinen suolalihatynnyri 1800-luvulta.

Kansainvälinen työssäoppiminen AlftaQuren, Alfta, Ruotsi Mirella Ohvo Ma13

Oulu ennen ja nyt. Pohjois-Pohjanmaan museo Oppimateriaalia kouluille / AK

Suomi - saari Euroopan sisämeren rannalla

Miten Suomi on muuttunut sadassa vuodessa? A1 Suomen valtio

Merisuo & Storm Monenlaista luettavaa 2. Sisältö

Ryhmätyöt OPETUSAINEISTO USKO, TOIVO, RAKKAUS. Merimiestatuoinnit. Linnéa de Laval, Ruotsin merimuseon museolehtori

Preesens, imperfekti ja perfekti

Maisemanvaihdos. piristää. Ryhmä- ja kokousmatkat talvi & kevät Ryhmäetu. Sormisyötäviä ja vihershotteja. Tutustu kokoustiloihin etukäteen

Suomalaisten matkailu Viroon. Ossi Nurmi The Baltic Guide seminaari,


Ikimuistoinen päivämatka Hankoon! Varmasti viihtyy.

Copylefted = saa monistaa ja jakaa vapaasti 1. Käännä omalle kielellesi. Oppitunti 14 Persoonapronominit - Verbien taivutus (Preesens) minä

Kansainvälinen työssäoppiminen Hollannissa. Miro Loisa & Niko Hämäläinen

NELJÄ ELEMENTTIÄ TEHTÄVÄMATERIAALI

SUBSTANTIIVIT 1/6. juttu. joukkue. vaali. kaupunki. syy. alku. kokous. asukas. tapaus. kysymys. lapsi. kauppa. pankki. miljoona. keskiviikko.

Opetustiedote 4/2013

Sukellusta Um El Faroud -hylyllä

Esimerkkejä Suomenlahden öljyvahinkolaskelmista

HISTORIASUUNNISTUS KOKKOLASSA

Jyväskylä Valon kaupunki

Ulkomaiset matkailijat Suomessa ja Kymenlaaksossa

Kaija Jokinen - Kaupantäti

Ulkomaiset matkailijat Kymenlaaksossa 2018

Meriklusteri matemaattisten, merellisten moniosaajien mahdollisuus

ARKEOLOGIAA JA JOULUN TUNNELMAA

Mainiot matkailukysymykset

Ulkomaiset matkailijat Etelä-Karjalassa 2017

Suomi 3A. Torstai 1. kesäkuuta Syreeni

Rail Baltica edellytys Suomen isoille liikennehankkeille. Tiina Haapasalo, EK Sauli Hievanen, SAK

PORVOON MUSEON OPETUSPALVELUT 2016

Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut

Painolastivedet hallintaan

SAMU ON TYÖSSÄ KOULUSSA. LAPSET JUOKSEVAT METSÄÄN. POJAT TULEVAT KAUPASTA.

JÄÄMEREN RAUTATIE ROVANIEMI-KIRKKONIEMI

Design your journey. Matkailuennuste Example: Corporate Brochure / Report cover

Robotteja liikenteessä

Kpl 2: Vuorovaikutus ja voima

Suomen Merihistoriallinen Yhdistys Sjöhistoriska Föreningen i Finland ry

West Coast VTS Master s Guide

Radikaali. vesiliikenne

Koulupalvelut Lukuvuosi

Matkatyö vie miestä. Miehet matkustavat, vaimot tukevat

Telakkaranta Historia ja tulevaisuus

Mihin suomalaista merenkulkuosaamista tarvitaan?

Hyvä tietää. Norja. Matkoja Ajatuksella ja Sydämellä

Helsingin Satama. Vuosaari. Eteläsatama. Länsisatama. Helsingin kaupungin liikelaitos. Henkilömäärä 185. Liikevaihto 87 M

Terveysturismin markkinat. Tutkimus suomalaisten terveyspalveluiden kysynnästä Pietarissa ja venäläisten matkailijoiden keskuudessa

Tervetuloa Lapinlahden kirkkoon! Kirkon suunnitteli arkkitehti Frans Anatolius Sjöström vuonna 1877.

Ratamestarin analyysiä muutamista avainväleistä eri radoilta

KONTTILIIKENTEEN KEHITYNÄKYMÄT SUOMENLAHDELLA KYMENLAAKSON KAUPPAKAMARIN LOGISTIIKKAPÄIVÄ PROFESSORI JORMA TAINA TURUN KAUPPAKORKEAKOULU

TRALIA Transitoliikenteen lisäarvopalvelut. Antti Posti Pentti Ruutikainen

Suomalaiset Virossa 2017

LOMA ON LÄHELLÄ Reilu tunti Helsingistä itään!

Saavutettava museo. Case: Turun taidemuseo

Osallistuminen oman erikoisalan keskusteluun

Laivatarkastuskoulutus Osa II

Opetustiedote 1/2014

Hyvät tietokeskus Vellamon avajaisvieraat, hyvä tietokeskus Vellamon henkilökunta

4,5 miljoonaa risteilyvieraskäyntiä Itämeren alueella kaudessa, risteilyvieraita n Yksi nopeimmin kasvavista risteilymarkkina-alueista

LEIKIN VOIMA Milla Salonen, lastentarhanopettaja Jokiuoman päiväkoti, Vantaa Vesiheinät esiopetusryhmä

BIOLAIVAT KY UUTTA SUOMALAISTA INNOVATIIVISTA VARUSTAMOTOIMINTAA

Majakkamatkalaisten tapaaminen

Hyvän palvelun muotoilutoimisto. Copyright Diagonal Mental Structure Oy. All rights reserved.

Koivusaaren luontopolku

Työssäoppimassa Espanjan Fuengirolassa

Portfolio / Santtu Rantanen

Ympäristövaliokunta E 44/2015 vp. Risteilyalusten käymäläjätevedet Itämeren alueella

Opetustiedote 3/2013

Merenkulkija 4/2013. Espoon Merenkulkijat ry Sisältö:

Mitä mieltä olet paikasta, jossa nyt olet? ruma

Kulttisukellus: Thistlegorm

Liikenneväylät kuluttavat

Oppaamme ollessamme kohua aiheuttaneen patsaan luona. Pronssisoturi

I-MONIKKO. Heljä Uusitalo

Keski-Suomen luontomuseo

Transkriptio:

Suomen merimuseo Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Suomen merimuseo toimii Merikeskus Vellamossa Suomen merimuseossa voit tutustua laivaliikenteeseen eli merenkulkuun ja sen historiaan Suomessa. Voit nähdä esimerkiksi esineitä ja kuvia, jotka liittyvät tähän aiheeseen. Merimuseo sijaitsee Kotkassa Merikeskus Vellamossa. Merikeskus Vellamossa toimivat myös Kymenlaakson museo, Tietokeskus Vellamo sekä ravintola ja museokauppa. Vellamo on Kotkan keskustassa vanhassa Kantasatamassa. Museon perusnäyttely kertoo siitä, millaista merenkulku oli Suomessa ennen ja millaista se on nykyään. Merikeskus Vellamon rakennus näyttää suurelta aallolta. Sen on suunnitellut arkkitehti Ilmari Lahdelma. Yleensä museoesineisiin ei saa koskea, koska ne ovat vanhoja ja arvokkaita. Myös merimuseossa osa esineistä on tällaisia. Pääset itse kuitenkin myös kokeilemaan asioita, jotka liittyvät laivoihin ja merenkulkuun. Toimintapisteissä voit esimerkiksi kokeilla, miltä laivan ankkurin nostaminen tuntuu! Museo on koonnut erilaisia kokonaisuuksia, joiden kautta voit tutustua aiheeseen. Kokonaisuuksia ovat esimerkiksi matkustaminen, navigointi eli suunnistaminen merellä, merenkulkija, merikauppa ja talvimerenkulku. Perusnäyttelyn nimi on Pohjantähti, Etelän risti. Pohjantähti ja Etelänristi ovat tähtiä taivaalla, jotka kertovat, missä päin pohjoinen ja etelä ovat. Perusnäyttelyn nimi muistuttaa siitä, että laivat suunnistivat kauan tähtien avulla. Perusnäyttelyn lisäksi museossa on vaihtuvia näyttelyitä, jotka kertovat tarkemmin jostakin tietystä aiheesta. Vaihtuvia näyttelyitä on vuoden aikana yleensä muutamia. 2

Laivakoira Vellu on oppaana näyttelyssä Merimuseossa voi nähdä aitoja esineitä ja kuvia merenkulusta. Lisäksi näyttelyssä on videoita, ääntä ja erilaisia toimintapisteitä. Toimintapisteissä jokainen voi itse kokeilla asioita, jotka liittyvät laivaliikenteeseen. Toimintapisteissä voi kokeilla esimerkiksi tavaroiden nostamista vinssillä ja esimerkiksi merimiessolmun tekemistä. Laivakoira Vellun kuvat ja tassunjäljet kertovat, missä kohtaa museossa voit itse tehdä ja kokeilla asioita. 1 Liikkuminen ja suunnistaminen merellä Näyttelyn aulassa on lattialla maailmankartta. Se kertoo, miten kansainvälistä laivaliikenne on. Karttaan on merkitty eri reittejä viivoilla. Siniset reitit ovat sellaisia, joita purjelaivat käyttivät ennen. Punaiset reitit ovat sellaisia, jotka ovat nykyään käytössä. Kun vertaat erivärisiä reittejä, huomaat, että ne ovat muuttuneet paljon. Ihmiset ovat rakentaneet laivoille kulkuteitä eli kanavia niin, että matkoista on tullut lyhyempiä. Esimerkiksi matka Euroopasta Aasiaan oli ennen laivalla paljon pidempi. Nykyään laivojen ei tarvitse kiertää Afrikan mannerta, vaan ne voivat mennä Aasiaan Suezin kanavan kautta. Kartasta näkyy miten laivareitit ovat muuttuneet. 3

2 Majakan valossa Majakoissa on voimakas valo, joka näkyy pitkälle. Valo näyttää laivoille turvallisen reitin satamaan. Majakat siis auttavat laivoja, että ne eivät joudu onnettomuuteen. Suomen saaristossa on ollut pitkään majakoita. Vanhin niistä on Utön saaren majakka. Nykyinen majakka on rakennettu sinne 1800-luvulla. Ennen majakan rakentamista saarella poltettiin tulia, jotka ohjasivat laivoja. Näyttelyssä on esillä kuvia eri majakoista. Mukana on kuva Glosholmin majakasta, joka näyttää ehkä tutulta. Kirjailija Tove Jansson käytti tätä majakkaa mallina, kun hän mietti muumien kotitaloa. Utön majakka Glosholmin majakka 3 Tähtitaivas apuna Majakoiden lisäksi tähdet ovat auttaneet laivoja liikkumaan merillä. Tähdet kertoivat merimiehille esimerkiksi, missä päin pohjoinen tai etelä on. Näyttelyssä on esillä yksi tähtitaivas. Tähtitaivas on tehty lampuista, jotka loistavat näyttelyn katosta. Taivas näytti samanlaiselta Etelä-Suomessa joulukuun 6. päivä vuonna 1917, kun Suomi itsenäistyi. Myös nykyään laivat saavat apua avaruudesta. Laivat käyttävät apuna satelliitteja, jotka kiertävät maapalloa avaruudessa. Satelliiteista laiva saa tarkan tiedon siitä, missä se on. 4

4 Matkustaminen Laivalla matkustaminen oli ennen hidasta ja vaarallista. Laivaliikenteestä tuli säännöllisempää ja helpompaa, kun höyrylaivat yleistyivät 1800-luvun lopulla. Monet suomalaiset lähtivät siirtolaisiksi Amerikkaan 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Pitkä matka täytyi tehdä laivalla. Ihmiset halusivat kuitenkin lähteä, koska he toivoivat parempaa elämää. Myöhemmin matkustamisen tarkoitus muuttui. Ihmiset alkoivat matkustaa myös huvin vuoksi. Nykyään laivamatka on yleensä loma. Laivalle lähdetään rentoutumaan ja viettämään mukavaa aikaa. Suomessa risteilyt Ruotsiin ja Tallinnaan ovat yleinen lomamatka. Näyttelyssä on esillä hytti laivasta, jonka nimi on S/S Ariadne. Tällainen oli siis matkustajalaivan hytti 1920- ja 1930-luvuilla. S/S Ariadnen turistiluokan hytti, joka on esillä näyttelyssä. 5 Merimies tekee työnsä laivalla Laivat ovat tarvinneet aina työntekijöitä eli merimiehiä. Esimerkiksi ruotsalaisessa Finland-laivassa oli mukana suomalaisia merimiehiä 1700-luvulla. Silloin Suomi oli vielä osa Ruotsia. Finland teki matkoja jopa Kiinaan asti. Merimatka Kiinaan on pitkä, ja lisäksi laivan piti pysähtyä moniin satamiin matkan aikana. Tällainen matka kesti aina yli vuoden. Matkat olivat myös vaarallisia, sillä merimiehiä kuoli paljon sairauksiin ja onnettomuuksissa. Finland-laivaan voi tutustua pienoismallin avulla. 5

Nykyään merimiehen työ on erilaista kuin ennen. Koneet ja tekniikka tekevät monet sellaiset asiat, joita merimiehet tekivät ennen itse. Merimiehiä tarvitaan kuitenkin edelleen. Nykyään myös nainen voi olla merimies. Aikaisemmin naiset olivat laivoissa töissä esimerkiksi siivoojina tai tarjoilijoina. Näyttelyssä voi tutustua Finnjet-laivan hyttiin, joka on vuodelta 2004. Hytti on kenties siinä kunnossa, jossa siivooja näkee sen, kun hän tulee siivoamaan hyttiä. Yli 10 000 suomalaista tekee työtä laivoilla nykyään. Suurin osa heistä tekee työtä matkustajalaivoilla asiakaspalvelussa. 6 Merenkulku talvella Talvi on aina aiheuttanut ongelmia merenkululle pohjoisessa, koska meri ja satamat jäätyvät. Näyttelyssä yhdellä seinällä on video, jossa näytetään suomalaista merimaisemaa talvella. Lähellä seinää voit myös kuulla, miltä kuulostaa, kun laivat kulkevat jäisessä vedessä ja jää murtuu. Ennen Suomen laivaliikenne pysähtyi talvella, koska satamat ja merireitit jäätyivät. Yhteydet eivät kuitenkaan olleet kokonaan poikki. Meren jäällä oli jääteitä, joita pitkin kuljetettiin esimerkiksi postia Suomen ja Ruotsin välillä. Nykyään jäätä rikkovat erityiset laivat, jäänmurtajat. Ne pitävät merireitit auki ja työntävät jäätä pois reitiltä. Jäänmurtaja Tarmo valmistui vuonna 1907. Suomi hankki ensimmäisen jäänmurtajan yli 120 vuotta sitten eli vuonna 1890. Myöhemmin jäänmurtajia hankittiin lisää, ja Suomi sai monia satamia auki talveksi. Monet Suomen alueet ovat hyötyneet paljon siitä, että Suomi on pitänyt auki satamia talvella. Satamat ovat tuoneet alueille työpaikkoja, ja työpaikkojen takia on tullut myös uusia ihmisiä. Tällä hetkellä Suomella on viisi jäänmurtajaa. Jäänmurtajat pitävät auki sellaiset satamat, joissa on liikennettä ulkomaille tai ulkomailta Suomeen. 6 Nykyään osa rahtilaivoista voi liikkua merellä ilman jäänmurtajien apua. Merikeskus Vellamon ulkopuolella on satama, jossa voi tutustua yhteen jäänmurtajaan, Tarmoon.

7 Laivat Vesi on ollut tärkeä reitti kuljettaa ihmisiä ja tavaroita jo hyvin pitkään. Ennen veneet ja laivat näyttivät erilaisilta, ja ne tehtiin aina puusta. Merimuseossa on pienoismalleja, joista näkee, miten veneet ja laivat ovat kehittyneet. Näyttely esittelee ensin ruuhet, sitten veneet, purjelaivat ja höyrylaivat. Viimeisenä esitellään nykyaikaisia moottorialuksia. Seuraavaksi kerrotaan ruuhista ja sen jälkeen yhdestä höyrylaivasta, jonka nimi on Arcturus. Vene yhdestä puusta Suomessa käytettiin pitkään veneitä, joita sanotaan ruuhiksi. Ruuhi tehtiin yhdestä isosta puusta. Puunrunkoon tehtiin vain paikka ihmisille ja tavaroille. Suomesta on löydetty paloja hyvin vanhoista ruuhista ja meloista, joilla ruuhta liikutettiin. Osa ruuhenpalasista on peräisin kivikaudelta, eli ne ovat yli 3000 vuotta vanhoja. Matkustajalaiva Arcturus Ruuhi tehtiin käsin. Höyrylaivat yleistyivät laivaliikenteessä 1800-luvulla. Höyrylaivoissa ei ole purjeita, vaan ne liikkuvat höyrykoneen avulla. S/S Arcturus oli suomalainen höyrylaiva, joka valmistui 1800-luvun lopulla. Arcturus matkusti esimerkiksi Suomesta Englantiin ja Belgiaan. Arcturus oli mukana myös ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa. Merimuseossa on esillä Arcturuksen pienoismalli. Pienoismalli on 7,5 metriä pitkä. Suomalainen pienoismallien rakentaja Tomi Isopahkala suunnitteli ja rakensi pienoismallin vuonna 2008. Pienoismalli on suuri, mutta oikea Arcturus on ollut yli kymmenen kertaa suurempi. 7

8 Taljalla voi nostaa painavia tavaroita Taljat olivat ennen tärkeä apuväline, kun laivaan lastattiin tavaraa. Talja tekee laivan lastaamisesta tai purkamisesta kevyempää. Taljassa on köysi ja pyörä, jonka nimi on väkipyörä. Taljassa voi olla myös useita väkipyöriä. Väkipyörän avulla merimiehet nostivat hyvin painavia tavaroita. Museossa on toimintapiste, jossa voi nostaa säkkejä taljojen avulla. Toimintapisteessä on kolme taljaa. Jokaisessa taljassa on samanlainen säkki, joka painaa 15 kiloa. Jos kokeilet kaikkia kolmea taljaa, huomaat, että säkit tuntuvat eripainoisilta. Tämä johtuu siitä, että taljat ovat erilaisia. Voit nähdä taljoja myös, jos katsot tarkkaan pienoismalleja, joita on museossa. Museossa voi nostaa säkkejä taljojen avulla. (Kuva: ARASAAC) 9 Merikauppa 8 Merenkulku on erityisen tärkeää Suomen ulkomaankaupalle. Suomesta viedään tavaraa muihin maihin, mutta Suomeen myös tulee tavaraa ulkomailta. Melkein kaikki ulkomaankaupan tavarat kulkevat Suomeen tai pois Suomesta merta pitkin. Tällaista kauppaa sanotaan merikaupaksi. Merimuseossa voi tutustua erilaisiin tavaroihin, joita on kuljetettu merellä. Esimerkiksi kahvia ja teetä on tuotu Suomeen laivalla jo pitkään. Tynnyrit täynnä tavaraa Ennen laivojen lasti pakattiin matkan ajaksi esimerkiksi tynnyreihin ja säkkeihin. Esimerkiksi suola, sokeri ja muut mausteet pakattiin usein tynnyreihin. Myös näyttelyssä tavarat ovat esillä tynnyreissä. Mukana on paljon tavaroita ja tuotteita, jotka ovat vielä nykyäänkin tärkeitä, esimerkiksi kahvia, teetä ja mausteita. Lisäksi mukana on vanhoja vientituotteita, esimerkiksi voita ja tervaa. Tutki ja haistele tuotetynnyreitä. Voit ehkä arvata, mitä tynnyrissä on.

10 Kontit ovat nykyajan tynnyreitä Konteissa kuljetetaan tavaraa matkan aikana. Merenkulku muuttui paljon, kun kontit otettiin käyttöön 1950-luvulla. Laivojen lisäksi myös satamien toiminta muuttui paljon. Kontti voidaan nostaa suoraan laivaan ja laivasta vaikka junaan tai rekka-autoon. Ennen lasti pakattiin joka kerta uudestaan, kun se laitettiin laivaan tai otettiin pois. Kontti säästää paljon aikaa ja rahaa. Esimerkiksi laivojen lastin purkaminen on paljon nopeampaa kuin ennen. Merimuseossa on esillä yksi kontti. Sisällä kontissa näytetään videota, jossa Herakles-laiva tulee Suomeen vuonna 1946. Merimiehet purkavat laivan lastia, joka oli kahvia. Laiva toi Suomeen ensimmäisen kerran kahvia toisen maailmansodan jälkeen. Kontteja on helppo lastata laivaan. 11 Hylyt ja vaarallinen meri Monet merimuseon esineistä ovat laivoista, jotka ovat joutuneet haaksirikkoon. Haaksirikossa laiva menee rikki tai uppoaa esimerkiksi sään takia tai siksi, että se ajaa karille eli törmää kiviin meressä. Uponneet hylyt kertovat paljon siitä, millaista elämä oli ennen. Sukeltajat ovat löytäneet hylyistä paljon esineitä ja tavaroita, jotka olivat laivoissa lastina. Yleensä hylyt ovat myös hautoja, koska usein haaksirikossa on kuollut myös ihmisiä. Museossa on esillä pienoismalli St. Mikael laivasta. Pienoismalli kertoo, miltä St. Mikael-laivan hylky näyttää merenpohjassa. Suomesta on löytynyt monia hylkyjä merestä. Yksi näistä hylyistä on laiva, jonka nimi on St. Mikael. St. Mikael oli menossa Hollannista Pietariin Venäjälle, kun se upposi Itämerellä 1700-luvulla. Laivasta on löydetty esimerkiksi arvokkaita posliiniesineitä. 9

10

Tämä selkokielinen opas on tuotettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa Kuvataulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena (2012-2013). Hankkeessa tuotettiin lisäksi kuvataulu museon näyttelystä. Hankkeessa mukana: Suomen merimuseo Suomen Urheilumuseo Lapin maakuntamuseo Papunet-verkkopalveluyksikkö Tikoteekki Selkokeskus Lisätietoa hankkeesta: www.papunet.net/yksikko/projektit/ saavutettavat-museomateriaalit.html Selkokielisen oppaan voi tulostaa osoitteista www.papunet.net/materiaalia/ kommunikointitaulut www.merimuseo.fi/ www.kulttuuriakaikille.info Kuvat: Suomen merimuseo; Merikeskus Vellamo; Timo Vesterinen, Jussi Tiainen, Markku Haverinen, Marja Mattila, Saara Salmi, Liisa Tuomikoski, Anne Ala-Pöllänen, Jesperi Vara, Eino Nikkilä/Museovirasto. SUOMEN MERIMUSEO 11