Ikäihmiset, selkokieli ja ulkoasu. Kuva: Selkologo



Samankaltaiset tiedostot
Selkokeskus Mitä on selkokieli?

Selkokeskus Mitä on selkokieli?

Iloa selkokielestä. Tiedon ja kielen saavutettavuus verkkopalveluissa ja muussa viestinnässä. Eliisa Uotila

Opetusmateriaalin visuaalinen suunnittelu. Kirsi Nousiainen

Selkosovellukset. Selkojulkaisun tunnistaa selkologosta. Selkokieliset lehdet

Selkokeskus Mitä on selkokieli?

Selkokeskus Selkoa selkokielestä Kuka sitä tarvitsee? Mitä se on?

Suunnittele ja toteuta lukuhetki!

Selkeä ilmaisu on kaikkien etu

Taitto-ohjeita luettavuuden parantamiseksi

Selkokieltä verkkopalveluihin, kiitos! Leealaura Leskelä Kehitysvammaliitto, Selkokeskus

Kun tavallinen kirja ei riitä - Celian aineistot, äänikirjat, selkokirjat

Opinnäytetyön mallipohjan ohje

Verkkokirjoittaminen. Verkkolukeminen

Opinnäytteen nimi ja mahdollinen alaotsikko (tämä pohja toimii parhaiten Word2010-versiolla)

1 Opinnäytetyön graafiset ohjeet. 2 Sivun asetukset. 3 Sivunumerointi. 4 Otsikot

MONIKULTTUURISEN OPETUKSEN JA OHJAUKSEN HAASTEET. Selkokielen käyttö opetuksessa. Suvi Lehto-Lavikainen, Koulutuskeskus Salpaus

Minä luen sinulle. Tietoa ja vinkkejä lukuhetken järjestäjälle

Tiedotetta tekemään. Tarja Chydenius Anna Perttilä

TIEDEPOSTERI. - Viestinnän välineenä. Marisa Rakennuskoski

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanja (2016) Järjestä lukuhetki! Starttipaketti selkokirjan ääneen lukijalle

MUISTIYSTÄVÄLLISEN YMPÄRISTÖN PIKAOPAS

Mikään ei ole niin vanha kuin eilinen uutinen Copyright Thorleif Johansson 2

Selkoa selkokielestä. Arvokas-hanke, Suomen Setlementtiliitto Leealaura Leskelä Selkokeskus KVL

Lapin ammattiopiston aikuisopinnot. selkokielen käyttö opetusmateriaaleissa ja opetuksessa opas opettajalle Väylä -hanke, Taina Koskinen

Arvokas. Graafinen ohjeistus

Suunnittelijan sana. 3 Logo 4 Logon eri versiot 5 Logon käyttö 6 Logon virheellinen käyttö 7 Värimaailma 8 Typografia

MUISTI JA MUISTIN HÄIRIÖT

Selkoa selkokielestä. Onko ilmaisu selkeää? Kielen muodot

SISÄLLYS SISÄLLYS TUNNUS SUOJA-ALUE JA PIENIN KOKO VÄRIMÄÄRITYKSET TYPOGRAFIA

Vastaa kysymyksiin: Kuka teki / kenelle tapahtui? Mitä tapahtui? Missä tapahtui? Milloin tapahtui? Mahdollisesti myös: Miten? Miksi?

Verkkokirjoittaminen. Anna Perttilä Tarja Chydenius

Kiipulan ammattiopisto. Liiketalous ja tietojenkäsittely. Erja Saarinen

TEHTÄVÄN NIMI YHDELLE TAI USEAMMALLE RIVILLE FONTTIKOKO 24 Tarvittaessa alaotsikko fonttikoko 20

Mitä on selkokieli ja kuka sitä tarvitsee? Avoimen hallinnon virkamiesverkosto Kotus Leealaura Leskelä Selkokeskus

Tilkkuilijan värit. Saana Karlsson

Tulkkauspalvelut maahanmuuttajille

Tässä ei olla tekemässä taidetta vaan presentaatiota.

Tuhat tarinaa hengittäjistä. Hengitysliiton graafinen ohje yhdistyksille

1 LOGO JA SEN KÄYTTÖ 1.1 LOGO JA TURVA-ALUE VÄRILLINEN LOGO LOGO VÄRILLISELLÄ POHJALLA MUSTA LOGO 7 1.

Tulkkauspalvelut maahanmuuttajille

Kansalaiselle oikeus saada palvelua selkokielellä?

Oppilas oppii tärkeimmät liikennemerkit ja liikennesäännöt. Oppilas ymmärtää, miksi liikenteessä on tärkeää olla varovainen.

Juniori-taulusto Kuvat avainsanat

Esteetön PowerPoint-esitys

Tulkkauspalvelut maahanmuuttajille Ohjeita maahanmuuttajille ja viranomaisille

Mitä on palvelusuunnittelu?

Reittianalyysi Osakilpailu 8 Eurajoki, Kaharinmäki. RTM Riku Juhala ja Saku Asikainen

SELKOESITE. Autismi. Autismi- ja Aspergerliitto ry

Seniori-taulusto Kuvat Avainsanat

SATAKUNNAN AMMATTIKORKEAKOULU. Hakala Toni Varpelaide Heidi TEKSTINKÄSITTELYN OHJEET CASE: OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI WORDILLA

Kun olet valmis tekemään tilauksen, rekisteröidy sovellukseen seuraavasti:

VERKOSTO GRAAFINEN OHJE

Valaistus. Helsinki kaikille -projekti, Vammaisten yhdyskuntasuunnittelupalvelu (VYP) ja Jyrki Heinonen

Hyviä käytäntöjä asiakkaan osallisuutta vahvistavaan kohtaamiseen Kehittäjätyöntekijät: Katriina Kunttu, Eksote Ellinoora Mantere, Rovaniemen

Selkeä ja kaikille saavutettava Opintopolku

Esperi Care Anna meidän auttaa

Pohjois-Suomen Kirjastoautopäivä Muistisairauteen sairastunut ihminen kirjastopalvelujen asiakkaana

Graafinen ohjeisto 2013

Evantia 360 Junior Kuvat ja viittomat -taulusto

Työhakemus ja CV: - CV kertoo historiasta

Ohje tutkielman tekemiseen

Selkokieltä S2-oppijan näkökulmasta. Sonja Dahlgren/HY Kielitieteenpäivät,

Used with permission of Microsoft. Kulttuurihistoria Syyskuu 2015

KÄYTTÖLIITTYMÄT. Visuaalinen suunnittelu

Teini-taulusto Kuvat Avainsanat

Verkkokirjoittamisesta tiedottaja Susanna Prokkola, PKSSK.

Yliopistojen erilliset palautteet. Webropol kyselyn tulokset. RAPORTTI 2 Uudet värit portaaliin Testipäivä: sekä kysely Webropolissa

Kehitysvammaliitto. Osallisuutta ja suvaitsevaisuutta

Kommunikoinnin työvälineitä terveydenhuoltoon. Terveydenhuollon palveluohjaus - Kehitysvammaisen henkilön tukena terveydenhuollossa

lehtipajaan! Oppilaan aineisto

ARVO - verkkomateriaalien arviointiin

Verkkoposti selkokielellä

VÄRIT WWW-VISUALISOINTI - IIM VÄRIT

Selkokeskus Mitä on selkokieli? Copyright: Selkokeskus 2009

Selkokielen tarve kunnissa ja valtionhallinnossa 2015

Kieli ja syrjäytyminen -seminaari Ulla Tiililä

Teini-kansio Avainsanat ja irtokuvakalenteri

Juniori-taulusto Kuvat lausetasoinen

Eye Pal Solo. Käyttöohje

Corporate Identity YRITYSKEHITYS FÖRETAGSUTVECKLING BUSINESS DEVELOPMENT

Loppuraportti. Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena. -hanke ( )

Ohjeita julkaisun tekijälle 2017 HSL viestintä

TT00AA Ohjelmoinnin jatko (TT10S1ECD)

maahanmuuttopalvelut SELKOESITE

GRAAFINEN OHJEISTUS OSA 1

HELIA 1 (15) Outi Virkki Käyttöliittymät ja ohjelmiston suunnittelu :28


LUOVA ETELÄ-KARJALA LOGO

Matkailupalvelujen tuottaja, matkailu 13 Winnova, Rauma

Teini-taulusto Kuvat lausetasoinen

KOTOUTUMISKOULUTUS VERKOSSA. Tavoitteet

2. Aloitus -välilehti, leikepöytä- ja fontti -ryhmät

KVPS Tukena Oy Graafinen ohjeisto 04/2018

TIETOKONEEN ASETUKSILLA PARANNAT KÄYTETTÄVYYTTÄ

HARJOITTELURAPORTIN KIRJOITUSOHJE Liiketalouden koulutusala HARJOITTELURAPORTIN KIRJOITUSOHJE

Selkoa selkokielestä. Pertti Rajala

HARJOITTELURAPORTIN KIRJOITUSOHJE

Oikeat palvelut oikeaan aikaan

Transkriptio:

Ikäihmiset, selkokieli ja ulkoasu Kuva: Selkologo Kirsi Alastalo 2014

Sisällys Ikäihmiset ja selkokieli Selkeä teksti Selkeä kuva Näkeminen Lisätietoa

Selkokieli selkokielellä Selkokieli on kieli, jota on helppo ymmärtää. Siinä käytetään lyhyitä lauseita ja tuttuja sanoja. Selkokieli on tarkoitettu ihmisille, joiden on vaikea ymmärtää ja lukea yleiskieltä. Kuva: Selkologo Lähde: Sosiaalialan selkokielinen sanasto

Ikäihmiset ja selkokieli Yli 65-vuotiaista selkokieltä tarvitsee 15 20 % ja vielä useampi hyötyy selkokielestä. Selkokielestä hyötyvät mm. ihmiset: joilla on aivoverenkierron häiriö (afasia) joilla on muistisairaus jotka ovat hyvin iäkkäitä joiden kuulo ja/tai näkö on heikentynyt jotka käyttävät runsaasti päihteitä joiden äidinkieli ei ole suomi jotka ovat käyneet vähän koulua. Lähde: Selkokielen tarvearvio 2014

Ikäihmiset ja selkokieli Selkokielen tarvetta lisäävät monet ikäihmisiä koskettavat asiat: yllättävät elämäntilanteet kuten oma tai läheisen sairastuminen kivut, huolet ja unettomuus sosiaalisen suhteiden väheneminen lääkkeiden sivuvaikutukset.

Lukijalähtöinen kieli Yleiskielinen esite, näkökulma neutraali ja virallinen Jos henkilö kokee tulleensa uhatuksi tai häirityksi, uhkaajalle voidaan hakea lähestymiskieltoa. Vastaava selkoesitteen teksti, näkökulma lukijalähtöinen Jos joku häiritsee elämääsi toistuvasti tai uhkailee sinua, voit hakea hänelle lähestymiskieltoa. Lähde: Virtanen 2009: 77. Verbi aktiivimuodossa, ei passiivia Vältä pronomineja, käytä nimiä. Lyhyet virkkeet auttavat muistamaan koko lauseen. Asetu lukijan asemaan. Käytä arkisia, tuttuja, iänmukaisia sanoja.

Tekstin ulkoasu Kirjain Lainaus: Sosiaalialan selkokielinen sanasto Palveluohjaus: Viranomainen kokoaa yhteen tiedot palveluista ja tuista, joita asiakas voi saada. Viranomainen myös neuvoo, miten asiakas voi hakea ja käyttää palveluita. PALVELUOHJAUS: Viranomainen kokoaa yhteen tiedot palveluista ja tuista, joita asiakas voi saada. Viranomainen myös neuvoo, miten asiakas voi hakea ja käyttää palveluita. Selkeän ulkoasun tarkoitus on helpottaa lukukokemusta. Valitse selkeä ja tuttu kirjain kuten Arial, Helvetica, Times tai Palatino Valitse reilu kirjainkoko, esitteissä 12 16, ilmoituksissa isompi. Käytä pienaakkosia, älä SUURAAKKOSIA. Käytä tehokeinoja, kuten kursiivia, harkiten. Lihavoi mieluummin.

Tekstin ulkoasu Riviväli Lainaus: Sosiaalialan selkokielinen sanasto Palvelusuunnitelma: Viranomainen ja asiakas tekevät yhdessä palvelusuunnitelman. Siihen kirjataan sellaiset palvelut ja tuet, joita asiakas tarvitsee, jotta hän selviytyy jokapäiväisessä elämässä. Suunnitelmassa otetaan huomioon asiakkaan elämäntilanne ja omat toiveet. Palvelusuunnitelma: Viranomainen ja asiakas tekevät yhdessä palvelusuunnitelman. Siihen kirjataan sellaiset palvelut ja tuet, joita asiakas tarvitsee, jotta hän selviytyy jokapäiväisessä elämässä. Suunnitelmassa otetaan huomioon asiakkaan elämäntilanne ja omat toiveet. Rivivälin tulee olla ilmava, esimerkiksi 1,5. Mitä pidempi rivi sitä suurempi riviväli

Tekstin ulkoasu Rivitys Lainaus: Sosiaalialan selkokielinen sanasto Kuntoutussuunnitelma: Jokaiselle kuntoutuksen asiakkaalle tehdään oma, henkilökohtainen suunnitelma kuntoutumista varten. Siinä kerrotaan, millaisia palveluja henkilö tarvitsee. Suunnitelmaan voi kuulua esimerkiksi ohjausta, joka auttaa henkilöä selviytymään arkipäivän tehtävissä. Kuntoutussuunnitelma: Jokaiselle kuntoutuksen asiakkaalle tehdään oma, henkilökohtainen suunnitelma kuntoutumista varten. Siinä kerrotaan, millaisia palveluja henkilö tarvitsee. Suunnitelmaan voi kuulua esimerkiksi ohjausta, joka auttaa henkilöä selviytymään arkipäivän tehtävissä. Teksti tasataan vasempaan reunaan, ei oikeaan. Tekstiä ei tavuteta. Pyri aloittamaan lause uudelta riviltä. Yhdelle riville tulee yksi ajatuskokonaisuus. Selkotekstin rivitys on käsityötä. (shift + enter) Tavoitteena on tasapainoinen ulkonäkö.

Tekstin ulkoasu Hierarkia ja kappale Suuret sanat ja pienet sanat Opi käyttämään pieniä sanoja suurista asioista. Se on vaikeaa. Mutta pienillä sanoilla sanot, mitä todella tarkoitat. Kun et tiedä, mitä tarkoitat, käytä silloin pitkiä, suuria sanoja ja usein hämäys onnistuu. Lainaus: Osa Arthur Kudnerin runosta Käännös Ari Sainio Palsta on kapea. Rivin pituus on yleensä 50 60 merkkiä. Kappaleiden väliin jätetään tyhjä rivi. Otsikot ja perusteksti erottuvat riittävästi toisistaan. Otsikon yläpuolelle jätetään enemmän tilaa kuin alapuolelle.

Selkokuva Yläkuva: Papunet Alakuva: Outi Mäki Turha pois, korosta oleellinen, häivytä epäoleellinen Kuva esittää yhtä asiaa kerrallaan. Aihe on kuvattu riittävän läheltä. Kuva on valaistu oikein, kontrastia riittävästi. Kuva on rajattu niin, että kohde on kokonainen. Tausta on neutraali tai poistettu. Mittasuhteet eivät ole vääristyneet. Kuvaa silmien tasalta, kuvakulma on luonnollinen. Mittakaava ilmenee (ihminen, käsi).

Selkokuva ja ikäihmiset Kuvasta välittyvä tunneviesti on tärkeä. Sopiva huumori auttaa usein. Kuva on selkeä, ymmärrettävä, tuttu, aikuismainen, tyyli vanhahtava. Kuvassa on yksityiskohtia, ei liian symbolinen, abstrakti. Muistisairaat ihmiset suosivat usein värikuvia ja 20 30 vuotta vanhoja aiheita. Valitse riittävä, mutta kunnioittava koko. Selkeä ja sopivan kokoinen kuva ei muistuta heikkouksista. Kuva: Outi Mäki Kuva: Papunet

Selkokuva vai piirros Piirros Yleistettävämpi Mittasuhteet eivät vääristy Usein helpompi hahmottaa, ei lyhennyksiä, valoja ja varjoja Suosi väriä, riittävästi yksityiskohtia, syvyysvaikutelmaa, ripausta nostalgiaa. Kuva Varmasti aikuismainen vaikutelma Oman elämänpiirin kuvaaminen helppoa ja edullista Valokuva vaatii monesti järjestelyjä, kuten säädellyn valaistuksen tai puhtaaksi raivatun taustan. Kuvat: Papunet

Näkeminen Ikä vaikuttaa näkökykyyn: Näön tarkkuus heikkenee. Valoa tarvitaan paljon enemmän. Silmä sopeutuu valotason muutoksiin hitaammin. Värieroja on vaikeampi huomata. Näkövammaisten Keskusliitto on julkaissut esitteitä ja oppaita ikänäöstä ja näön apuvälineistä Muistisairaus vaikuttaa näkökykyyn: Kuviot esimerkiksi astioissa, liinoissa ja tapeteissa vaikeuttavat hahmottamista. Peilaavat pinnat, kuten peilit, ikkunat ja lasiovet, saattavat aiheuttaa harhoja. Värien havaitseminen muuttuu.

Näkeminen Muistisairaus ja värit Punainen, keltainen ja oranssi näkyvät kuten ennenkin. Sinisen ja vihreän näkeminen heikkenee. Valkoinen häviää vähitellen. Muistisairaiden ihmisten mielivärit ovat tutkimusten mukaan selkeät perusvärit sininen, punainen ja vihreä. Murrettujen ruskeiden ja tummien värien arvostus vähenee. Yksilölliset mieltymykset ovat merkittävämpiä kuin väriteoriat

Lisätietoa Selkokeskus 2014. Mitä on selkokieli? Diaesitys. Helsinki: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto ry. <http://papunet.net/selkokeskus/fileadmin/tiedostot/koulutusmateriaali/selko20diaa_2014.pdf>. Sainio, Ari (toim.) 2013. Viesti perille Selko-opas kunnille. Helsinki: KAKS Kunnallisalan kehittämissäätiö. <http://www.kaks.fi/sites/default/files/selko_opas_net.pdf>. Virtanen, Hannu 2014. Selkokielen tarvearvio 2014. Helsinki: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto ry. <http://papunet.net/selkokeskus/fileadmin/tiedostot/strategia_ja_tarve-arvio/tarvearvio_2014_kevyt.pdf>. Selkokielen perusteet verkkokurssi. Helsinki: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto ry. <http://papunet.net/selkokeskus/selkokoulutukset/selkokielen-perusteet-kurssi/>. Selko-e-projekti. Oppaita ja ohjeita. Tampere. <http://www.selko-e.fi/oppaat/>. Sosiaalialan selkokielinen sanasto. Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma: Helsinki <http://www.tukikeskushilma.fi/tiedosto/sanakirja_suomi_selkokieli.pdf>. Virtanen, Hannu 2009. Selkokielen käsikirja. Helsinki: Oppimateriaalikeskus Opike / Kehitysvammaliitto ry. (kirja) Sainio, Ari (toim.) 1994. Selkoa selkokielestä. Helsinki: Kirjastopalvelu Oy. (kirja) Näkövammaisten Keskusliitto on julkaissut tiedotteita ja oppaita. Kun näkö heikkenee tietoa ikäihmisille <https://www.nkl.fi/fi/etusivu/nakeminen/julkaisu/esitteet/heikkenee>. Sujuvuutta arkeen Vinkkejä näkövammaisten läheisille ja lähityöntekijöille. <http://www.nkl.fi/index.php? file_display_id=6480>.