Musiikkitalo Selkokielinen esite

Samankaltaiset tiedostot
TAIDERETKEN KONSERTTI

PÄHEÄ -konserttisarja Euran koulukeskuksen auditoriossa

TOKALUOKKALAISTEN TAIDERETKI ENNAKKOMATERIAALI

NÄKY viettää kansallissäveltäjämme, Jean Sibeliuksen juhlavuotta. 1. Juhlavuoden Sibeliusta koskevat tapahtumat erillisenä tämän luettelon lopussa.

Juho Laitinen, sello Jouko Laivuori, piano Sirje Ruohtula, valosuunnittelu

MUSIIKKITALON YRITYSTAPAHTUMAT

Etelä-Karjalan Klassinen kuoro. Suomalainen Kevät. Imatra klo 16, Vuoksenniska Kolmen ristin kirkko,

Carelia ja konservatorio

MUSIIKKI. Lämmittely. Sanastoa

KLASARI- BASARI HARMONIA MUSIIKISSA TEHTÄVIÄ ENNEN KONSERTTIA

Jatko-opintoja musiikista kiinnostuneille

SIBELIUS-AKATEMIA/ TYÖYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN

SIBELIUS150 - ILTAMAT. Ainola-interiöörin on koonnut tekstiiliartesaani Leena Gustafsson

Markus Ketola Ralf Nyqvist Antti Rissanen UUSIA SOVITUKSIA JUNIOR BIG BANDILLE BIG BANG

EFEKTI -työpajat ja -vierailut Orimattila

Suuri Sinfoniaorkesteri tutuksi Porvoon koulujen kakkosluokkalaisille

Oodin tilat. Kari Lämsä Palvelupäällikkö Kirjasto 10 ja Oodi

TOKALUOKKALAISTEN TAIDERETKI 2019 ENNAKKOMATERIAALI

Mitä mieltä olet paikasta, jossa nyt olet? ruma

Korvat auki ry. Toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelma ja talousarvio kaudelle Yleistä Toiminnan tarkoitus

Etelä-Karjalan klassinen kuoro Soiva Karjala

Hei! Saapuminen ja aikataulu

Vierailulla Vellamossa

SUOMALAISEN MUSIIKKIVIENNIN MARKKINA-ARVO JA RAKENNE VUONNA 2007

1.Ensimmäisenä festivaalipäivänä mukana on Karjalan tasavallan sinfoniaorkesteri Karjalan Valtion Philharmonicorkesteri

Suuri sinfoniaorkesteri tutuksi Porvoon koulujen kakkosluokkalaisille

FAUNIEN ILTA LYÖMÄSOITIN HITS. Ti klo 19 Tampere-talon Pieni sali

MONSTERIN JÄLJILLÄ. ohje lapsiryhmien omatoimikierrokselle

Etkot & Jatkot. Ateneumin taidebattle

Etkot & Jatkot. Ateneumin taidebattle

KERAVA-SALI Keuda-talossa

PÄÄSYKOEOHJEITA 2015

SAVONLINNASALI, KOY WANHA KASINO, KONSERTTISALIN AKUSTIIKKA. Yleistä. Konserttisali

Helsingin kaupunki Pöytäkirja 11/ (5) Kaupunginhallitus Kj/

Konserttisarja

17.2. PERJANTAISARJA 9 Musiikkitalo klo 19.00

Papuri.papunet.net. Oma ääni kuuluviin! Näin teet oman radio-ohjelman

MYYNTITUOLOT TOT 2013 TA 2014 EHD 2015

Jokainen kilpailun toiseen vaiheeseen valittu luonnosidea palkitaan eurolla ideakilpailun tultua ratkaistuksi.

Saavutettava museo. Case: Turun taidemuseo

Etkot & Jatkot. Rembrandtin siivellä

Papuri.papunet.net. Kuvia vuosikymmenten takaa

Kirjasto Seinäjoella 150 vuotta

juhli näyttävästi Lääkäriliitto JUHLAVUOSI

AJANKOHTAISTA ASUNTOSUUNNITTELUSTA

Osoite: Asema-aukio, Helsinki

PUOLIVUOSIKATSAUS 2015 (tammi-kesäkuu) JA LYHYT KATSAUS KOKO VUOTEEN 2015 SEKÄ SUUNTA VALTUUSTOKAUDEN LOPPUUN 2016

TOKALUOKKALAISTEN TAIDERETKI Ennakkomateriaali

KÄYRÄTORVI TAITOTAULU. Rakentava palaute -hanke Musiikkiopisto Avonia Musikinstitutet Kungsvägen Musiikkiopisto Juvenalia

EUROOPAN RAKENNUSPERINTÖPÄIVÄT 2009 Teemana kunnan- ja kaupungintalot Kankaanpää. äätöksenteon paikat

MUSIIKKITALO. YLE Tuotannot/Teknologiat/TS

Toivotuimmat klassikot Tehtäviä musiikista

Klo 10 Miesten ryhmä, vet. Erik, kirjastohuone Klo Karaoketilaisuus, vet. Marjatta Hokka, juhlasali, tervetuloa!

PÄÄSYKOEOHJEITA / 7

Tunnelmia arkkitehtuuriseminaarin kirjastovierailuilta

Oodin tilat ja palvelut. Kari Lämsä Palvelupäällikkö Kirjasto 10 ja Oodi

AKUSTINEN SUUNNITTELU HUONETYYPIN PERUSTEELLA


Miksi liittyisin Teostoon?

Etkot & Jatkot. Rembrandtin siivellä

ETELÄESPLANADI 8, HELSINKI

Naantalin Musiikkijuhlat ja Pelastakaa Lapset ry yhteistyössä ylpeänä esittävät

Etkot & Jatkot. Ateneumin taidebattle

Tervetuloa Tampere Filharmonian koululaiskonserttiin!

Tiivistelmä. Akustiikan ja esitystekniikan suunnittelun kannalta tämä tuo tiettyjä ongelmia mm työsuunnitelmien tarkistuksen kannalta.

Muutetaan ensimmäinen lause: Kilpailuihin voivat ottaa osaa SAKU ry:n jäsenyhteisöjen oppilaitosten ammatillisen koulutuksen opiskelijat, muotoon:

Mitä testejä kuuluu klassisen muusikon valintakokeisiin?

VIERAILULLE TURUN APTEEKKIMUSEO JA QWENSELIN TALOON SOSIAALINEN KUVATARINA

SUOMEN MUSIIKKIKASVATUSSEURA - FiSME ry VUOSIKERTOMUS 2017

9.2.6 Musiikki. Vuosiluokkien 1 2 yhteiset tavoitteet

My Silence - Hiljaisuuden ääni Kuopion taidemuseo

Musiikkiteatteri-ilmaisun opetussuunnitelma

Puh (Kokousemäntä) Puh (Info, avoinna klo 8-16)

SEKAKUOROLIITTO RY Helsinki JÄSENKIRJE 5 / Sekakuoropäivät Helsingissä

"Hommage a O. M.", op. 46 (2010) - Ensiesitys - for clarinet, violin, cello and piano

Toivotuimmat klassikot Tehtäviä kouluille

Vierailulla Urho Kekkosen museossa

Helsingin kaupunki Pöytäkirja 3/ (5) Kaupunginorkesterin johtokunta Int/

Etkot & Jatkot. Art Pro

Opittavia asioita. Mitä marsilainen sanoi musiikkikaupassa flyygelille? Lopeta tuo idioottimainen hymyily!

Kielellisten taitojen ja oppimisen tukeminen vuorovaikutuksessa. Esimerkki: Lintujen tarkkailua

TULE MUKAAN! KIRKKONUMMEN MUSIIKKILUOKAT

Rakennusperinnön ja korjausrakentamisen neuvottelupäivä EDUSKUNTATALO

Teosto. Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry

VUOSISUUNNITELMA

Sinustako julkisen taiteen tekijä? Koulutuspäivä Helsingissä Prosentti taiteelle -hanke

Kara m 2 vapaata toimistotilaa. Kara Business Campus

TIEDOT KATSELMUSESITYKSESTÄ

MELODIA MUSIIKISSA KLASARIBASARI TEHTÄVIÄ ENNEN KONSERTTIA

AINEKOHTAINEN OPETUSSUUNNITELMA KANSANMUSIIKKI HARMONIKKA

FINLANDIA-TALO PERJANTAI

PASUUNA TAITOTAULU. Rakentava palaute -hanke Musiikkiopisto Avonia Musikinstitutet Kungsvägen Musiikkiopisto Juvenalia

Säätiön tarkoitus.

Carmen Brecheis Michelle Cheng Johanna Järvelä Anna Kantanen

Tiistai / Lempäälä. Keskiviikko / Lempäälä LEMPÄÄLÄ

Tervetuloa Häme-päivään !

Tervetuloa Lapinlahden kirkkoon! Kirkon suunnitteli arkkitehti Frans Anatolius Sjöström vuonna 1877.

HAKUINFO PUISTOKONSERTTIESIINTYJILLE 2016

Infokirje

Partiolippukunta Tampereen Kotkien Puhallinorkesteri 2015

Transkriptio:

Musiikkitalo Selkokielinen esite

Tervetuloa Musiikkitaloon! Helsingin Musiikkitaloon ovat tervetulleita kaikki. Musiikkitalossa voi käydä kuuntelemassa konsertteja. Musiikkitalossa on kuusi salia konsertteja varten. Konserttisalit on suunniteltu niin, että musiikki soi ja erottuu niissä hyvin. Jokaisessa salissa musiikki kuulostaa hieman erilaiselta. Salit sopivat siksi erilaisten musiikin lajien esittämiseen. Musiikkitalo sijaitsee Helsingin keskustassa lähellä taidemuseo Kiasmaa ja Eduskuntataloa. Musiikkitaloon pääsee helposti bussilla, junalla tai raitiovaunulla. Musiikkitalossa voi viettää aikaa eikä vierailu maksa mitään. Konsertteihin pitää ostaa pääsylippu. Konserttilippuja voi ostaa Musiikkitalosta tai Ticketmasterin verkkosivuilta. Musiikkitalossa on myös infopiste, kahvila ja ravintola, musiikkikirjasto ja musiikkikauppa Fuga. Musiikkitalon omistavat Helsingin kaupunki, Yleisradio ja Suomen valtion omistama Senaatti-kiinteistöt. Musiikkitalon verkkosivun osoite on www.musiikkitalo.fi. 2

Rakennus Musiikkitalon ulkoasun suunnittelusta järjestettiin kilpailu. Kilpailun voitti LPR-arkkitehtitoimisto. Arkkitehdit halusivat suunnitella rakennuksen, joka sopii hyvin Töölönlahden alueelle ja Finlandia-talon ja Eduskuntatalon viereen. Musiikkitalon ulkoseinät on valmistettu lasista ja vihreästä kuparista. Vihreä rakennus sopii puiston keskelle. Musiikkitaloa oli suunnittelemassa 30 LPR-toimiston arkkitehtiä. Pääarkkitehdit olivat Marko Kivistö, Mikko Pulkkinen ja Ola Laiho. Esteettömyys Musiikkitalossa on helppo liikkua pyörätuolilla. Talossa on hissit ja leveät käytävät. Kaikissa konserttisaleissa on paikkoja pyörätuoleille. Konserttisaleissa on myös apuvälineet huonokuuloisille konserttien kuuntelemista varten. Talon lattiassa on ohjauslistoja jotka auttavat näkövammaisia liikkumaan rakennuksessa. Salien ja hissien ovilla on pistekirjoitetut nimikyltit. Näkövammaiset voivat lukea pistekirjoitusta tunnustelemalla sitä. 3

Konserttisali Konserttisali on musiikkitalon suurin sali. Konserttisalissa on 1704 paikkaa ja 28 paikkaa pyörätuoleille. Konserttisali sopii klassisen musiikin esittämiseen. Miltä musiikki kuulostaa Konserttisalissa? Konserttisalia on ollut suunnittelemassa monta taitavaa ammattilaista. Japanilainen akustiikan suunnittelija Yasuhisa Toyota on suunnitellut salin niin, että klassisen musiikin soittimet kuuluvat siellä hyvin ja soivat kauniisti. Yasuhisa Toyota on hyvin arvostettu suunnittelija. Hän on suunnitellut konserttisalit myös Los Angelesissa, Tokiossa ja Kööpenhaminassa. Arkkitehdit ovat suunnitelleet konserttisalin ulkonäön. Salin seinät on valmistettu tummasta koivusta. Tumma puu muistuttaa suomalaisesta savusaunasta. 4

Tuolit Konserttisalin tuolit imevät ja heijastavat salissa kuuluvia ääniä samalla tavalla kuin ihmisten kehot. Siksi musiikki kuulostaa samanlaiselta tyhjässä salissa ja salissa, joka on täynnä yleisöä. Lava Seinät Konserttisalin seinät on valmistettu puusta. Puu tekee seinistä kauniit ja saa musiikin soimaan hyvin. Kun orkesteri soittaa salissa, ääni liikkuu ja värähtelee ilmassa ja puisissa seinissä. Seinissä olevat kolot imevät korkeita ääniä ja tekevät niistä pehmeitä. Esiintymislava on valmistettu männystä. Mänty on pehmeää puuta. Muusikot voivat tuntea, kuinka mäntylattia värähtelee musiikin mukana. Muut salit Sonore Musiikkitalon Sonore-salissa on 206 paikkaa ja 6 paikkaa pyörätuoleille. Sonore-sali sopii laulumusiikille ja musiikkiteatterille. Harjoitussali Paavo Musiikkitalon harjoitussali Paavossa on 204 paikkaa. Musiikkitalon orkesterit voivat harjoitella harjoitussalissa. Salissa voidaan järjestää myös tapahtumia. Harjoitussali on saanut nimen Paavo kapellimestari Paavo Berglundin mukaan, joka kuoli vuonna 2012. 5

Auditorio Musiikkitalon Auditoriossa on 82 paikkaa. Auditorio sopii luentoihin ja muihin puhetilaisuuksiin. Camerata Musiikkitalon Camerata-salissa on 239 paikkaa ja 6 paikkaa pyörätuoleille. Camerata sopii kaikenlaisen musiikin esittämiseen. Sali sopii varsinkin pienille yhtyeille. Black Box Musiikkitalon Black Box -salissa on 220 paikkaa ja 5 paikkaa pyörätuoleille. Black Box sopii kovaäänisen musiikin esittämiseen. Organo Musiikkitalon Organo-salissa on 140 paikkaa. Salissa on kolmet eri kokoiset urut. Sali on suunniteltu niin, että musiikki soi salissa samalla tavalla kuin kirkossa. Organo sopii urkumusiikin ja vanhan musiikin esittämiseen. 6

Klassinen musiikki Klassinen musiikki tarkoittaa vanhaa taidemusiikkia, joka on sävelletty Euroopassa tai Yhdysvalloissa. Klassisen musiikin säveltäjiä ovat esimerkiksi Wolfgang Amadeus Mozart ja Jean Sibelius. Nykymusiikki Nykymusiikki tarkoittaa uutta taidemusiikkia. Nykymusiikin säveltäjiä ovat esimerkiksi Kaija Saariaho ja Philip Glass. Sinfoniaorkesteri Sinfoniaorkesterissa on monta muusikkoa. Kapellimestari on orkesterin johtaja. Kapellimestari huolehtii, että orkesteri soittaa oikeassa rytmissä. Hän viittoo orkesterille käsillään ja näyttää, milloin pitää soittaa kovalla äänellä, ja milloin täytyy soittaa hiljaa. 7

Ketkä käyttävät Musiikkitaloa? Musiikkitalossa harjoittelee ja esiintyy kaksi orkesteria: Helsingin kaupunginorkesteri ja Radion sinfoniaorkesteri. Musiikkitalossa harjoittelevat myös Sibelius-Akatemian muusikot. Musiikkitalossa on lisäksi muiden yhtyeiden konsertteja. Helsingin kaupunginorkesteri Helsingin kaupunginorkesteri on perustettu vuonna 1882. Orkesteri on soittanut säveltäjä Jean Sibeliuksen kanssa ja esittänyt hänen sävellyksiään. Helsingin kaupunginorkesteri soittaa 70 80 konserttia vuodessa. Orkesteri esiintyy myös ulkomailla ja soittaa musiikkia levyille. Radion sinfoniaorkesteri Radion sinfoniaorkesteri on Yleisradion oma orkesteri. Orkesteri on perustettu vuonna 1927. Radion sinfoniaorkesteri esittää nykymusiikkia ja Yleisradion tilaamia sävellyksiä. Sibelius-Akatemia Sibelius-Akatemia on yliopisto, jossa voi opiskella musiikkia. Se on perustettu vuonna 1882. Sibelius-Akatemiassa on 1500 opiskelijaa. Sibelius-Akatemiassa voi opiskella esimerkiksi laulua, sävellystä ja eri soitinten soittamista. Sibelius-Akatemia on osa Taideyliopistoa. Musiikkitalossa on Sibelius-Akatemian musiikkikirjasto. Talossa on myös Sibelius-Akatemian studio, jossa voi äänittää musiikkia. 8

Musiikkitalon taideteokset Musiikkitalossa on esillä useita taideteoksia. Vuonna 2008 järjestettiin kilpailu, jossa etsittiin taidetta Musiikkitaloon. Kilpailun voittivat taiteilijat Kirsi Kaulanen ja Reijo Hukkanen. Musiikkitalon pihalla on Reijo Hukkasen veistos Laulupuut. Musiikkitalon sisällä talon katossa riippuu Kirsi Kaulasen metalliveistos Gaia. Reijo Hukkanen: Laulupuut Kirsi Kaulanen: Gaia 9

Musiikkitalo Selkokielinen esite Selkomukautus: Veera Nuutinen Valokuvat: Musiikkitalo, Arno de la Chapelle, Niklas Nabb, Karoliina Pirkkanen, Heikki Tuuli Kehitysvammaliitto ry Saavutettavuusyksikkö Selkokielinen esite on tuotettu Taiteen edistämiskeskuksen rahoittamassa Musiikki kuuluu kaikille (2017) -hankkeessa yhteistyössä Musiikkitalon kanssa. 10 Papunet