Osaatko auttaa? Opi ensiapua tunne kodin vaaroja selkosuomeksi. Joonas Brandt

Samankaltaiset tiedostot
Hätäpuhelu. Soita. puhelu paikan päältä. Soita

Viitalantie 221, Isokoski

Toimintaohje onnettomuustilanteissa

Jos vaatteesi syttyvät palamaan, heittäydy maahan tai lattialle ja kieri kunnes tuli sammuu.

Kodin kokonaisturvallisuus

TAKAKANNESSA AIKUISEN ELVYTYSKAAVIO

Besai Muñoz Sanchez 11NS

TURVALLISESTI OMASSA KODISSA

ASUKKAAN TURVALLISUUSOHJEET

PALOTURVALLISUUTTA KOTONA

OPPITUNTI 3: ONNETTOMUUDEN SEURAUKSIA VOI RAJOITTAA

APUA, IIK, PANIIKKI! kerhonohjaaja ensiavun antajana Miten toimin? Hätäohje Palohätäohje. Yleiset ensiaputilanteet kerhossa.

Lyhyt ensiapuopas. Ensiaputaito on osa arkipäivän turvallisuutta

Kodin paloturvallisuus

Liite 5 Toimintaohjeet eri vaaratilanteissa

PALOTURVALLISUUTTA KOTONA

TURVALLISESTI KODISSANI. Oma turvallisuuteni. Valitse kyllä tai ei. Tiedän hätänumeron. Säilytän puhelinta paikassa, josta löydän sen helposti.

Palon tai muun onnettomuuden havainnut valvoja varmistaa, että pelastuslaitos on hälytetty kohteeseen, hälytys numerosta 112.

Lihashuolto. Venyttely

TIIVISTELMÄ Ensihoito on osa arkipäivää. Vuolenkosken VPK PIKAOPAS. Lyhyt ensiapuopas

Hämeenlinnan Taitoluistelijat

Puhelu hätäkeskukseen

HÄTÄILMOITUS. 112 ambulanssi, palokunta poliisi. Soita hätäpuhelu itse, jos voit.

Toimintaohjeita hätätilanteita varten

OHJEET TAPATURMIEN (JA SAIRASKOHTAUSTEN) ENNALTAEHKÄISYYN

Tuomari antaa luvan aloittaa auttamistoiminnan! Tuomari antaa luvan lopettaa auttamistoiminnan!

1 C : V I N O P E N K K I P U N N E R R U S K Ä S I P A I N O I L L A 2-3 X 5

ENSIAPUKOULUTUSTA LOIMAAN SEUDUN OMAISHOITAJAT JA LÄHEISET RY:LLE OMAISHOITAJAVIIKOLLA

OPISKELIJAN TURVALLISUUSOPAS Pekka Halosen akatemia

kerrostaloasukkaalle Huolehdi paloturvallisuudesta!

Petri Heiskanen

KOTIKUNTOILUOPAS. Selkä, vatsa, jalat, kädet, niska ja hartiat

Yleisimmät jääpallovammat ja niiden ensiapu

Vaikutus: etureisi Ota nilkasta kiinni vastakkaisella kädellä ja vedä kantapäätä kohti pakaraa

Niskahartiajumppa. Lämmittelyliikkeet:

Kunto-ohjelma amputoiduille

Ensiapukoulutus seuratoimijat Janne Wall sh ylempi AMK

Punaisen Ristin viikko AUTTAJA LÄHELLÄ SINUA

OPPITUNTI 2: TOSITILANTEESSA EI HÄTÄILLÄ

MASALAN YLIPAINEHALLIN TURVALLISUUS SUUNNITELMA

Pelasta Pelasta välittömässä vaarassa olevat asukkaat pois huoneistosta.

TYÖTURVALLISUUS. Huono työturvallisuus maksaa. Onnettomuudet, loukkaantumiset ja sairauspoissaolot aiheuttavat suuria kustannuksia.

OPAS VIDEOIDEN KÄYTTÖÖN

Johdanto. Ensiapuopas on toteutettu Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetyönä syksyllä 2015.

TOIMINTAOHJEET Hätäilmoitus Tulipalo Poistumisturvallisuus Sammutuspeitteen käyttö Käsisammuttimen käyttö Pikapalopostin käyttö

Harjoittele selän liikehallintaa arkipäivän toimissa

VENYTTELYOHJE B-juniorit

Ohjeet tapaturmien (ja sairaskohtausten) ennaltaehkäisyyn

SAMMUTUSPEITTEEN KÄYTTÖ

XXXIV Seinäjoen Talvikisat PELASTUS- JA TURVALLISUUSSUUNNITELMA

PALOTURVALLISUUS. Käytännön esimerkkejä ja toimintatapoja kampuksen paloturvallisuuden parantamiseksi sekä onnettomuuden sattuessa.

Oppilas - Elev övrekropp2

Lajitekniikka: venyttely

Luonnossa ja laajalla alueella järjestettävässä erämelonnan kilpailutapahtumassa käytännön

Torju arjen vaaratilanteet

112-PÄIVÄ VINKIT JA OHJEET LASTENTARHANOPETTAJILLE

TURVALLISEEN HUOMISEEN

Kiireellisessä hätätilanteessa soita 112

Liikuntaohjelma: viikot 1-6

VENYTTELYOHJE EVU Mika Laaksonen

VÄESTÖN VAROITTAMINEN

yleinen hätänumero 112 HENKILÖKOHTAINEN KRIISI

ENSIAPUA NISKA-HARTIAKIPUUN

HÄTÄILMOITUS

Harjoitusohjelma Olkapään tekonivel 6 viikkoa Keski-Suomen SHP Keski-Suomen keskussairaala Keskussairaalantie 19, Jyväskylä, Suomi

- puuhakirja- OLLIN JA OLLIINAN OPERAATIO PELASTA MUMMO!

OHJE / PELIOHJE 1 (5) TUOTE: Tasapainokortit SISÄLTÖ KEHITTÄÄ PELAAMINEN

TULIPALO PELASTA VAARASSA OLEVAT SOITA 112 SAMMUTA ALKUSAMMUTUSVÄLINEILLÄ RAJOITA TULIPALON LEVIÄMISTÄ SULKEMALLA OVET, IKKUNAT JA ILMANVAIHTO OPASTA

PELASTUSSUUNNITELMA. YRITYSPUISTO LEIVONEN Maitokuja 4, Kiuruvesi

ALKUVERRYTTELY: KÄSIEN PYÖRITTELY, SELKÄRULLAUS JA POLVENNOSTOKÄVELY PAIKALLAAN

Lääkekaappi kuntoon. Suomen Apteekkariliitto 2010

Turvallisuussuunnitelma. Lauttasaaren Kisa-Siskot ry

F15 HIIT VOIMAA JA KUNTOA

Olkanivelen leikkauksen jälkeinen peruskuntoutusohjelma (Acromioplastia, AC-resectio yms.)

Prepared by: Tanja Viitamäki Date: :03

TJ 0. Toimintaohjeet yliannostustilanteissa

Prepared by: Tiina Kukonlehto Date: :59

STIHL AK 10, 20, 30. Turvallisuusohjeet

EPIPEN AUTOINJEKTORIN KÄYTTÖOHJE

Ergonomisten kantovälineiden käyttöohjeita. Kiedo ry Keski-Suomen kestovaippa- ja kantoliinayhdistys. Kuinka saada lapsi selkään kantorepulla?

AUTTAJAKURSSIN N TOTEUTUSOHJE

TOIMINTAOHJEET POIKKEUSTILANTEISSA

ASUNTO OY RUDOLFINTIE HELSINKI PELASTUSSUUNNITELMA

Liikuntakoneiston huolto

Keskustoimisto Ensiapukoulutus AUTTAJAKURSSIN TOTEUTUSOHJE. Teksti: SPR 2016, Päivi Piili: Päivittänyt Kristiina Myllyrinne, 2018.

Fysioterapeutin ohjeita olkapääpotilaalle

Kondroitiinisulfaatti 2% ITSEKATETROINTI

Loppuverryttelyn yhteydessä venytysten kesto sekuntia per jalka/puoli. *Keskipitkä venytys

Tuulimäen kalliosuojan turvaopas 2016

IKÄIHMISTEN TURVALLINEN ARKI - Ennakoi ja varaudu -

Turvallisuussanastoa kuvilla ja viittomilla.

Taso 2: Haastavammat perusharjoitteet InnoSport

Mikkelin Jäähalli. Pelastussuunnitelman pikaohjeet

STIHL AP 100, 200, 300. Turvallisuusohjeet

KUNTOSALILLA TEHTÄVÄ LIHASKUNTOHARJOITUS ENSIMMÄISET 12 VIIKKOA

Korjaa tehokkaasti virtsarakon puutteellista suojakerrosta SJÄLVKATETERISERING ITSEKATETROINTI

Kavalahden Leirikeskus. Toimintaohjeet

KYYNÄRNIVELEN-RANTEEN- SORMIEN ALUEEN HARJOITUKSET. Ft- suoravastaanottoryhmä SPT11/eh,jr

Taukojumppa. Kuinka tehostat kehonmuokkausta ja parannat terveyttäsi muutamassa sekunnissa arkipäivän aikana

Rasti-Lukko ry. Pelastussuunnitelma. 2.9 Tapahtuman erityispiirteet Ei erityispiirteitä

Transkriptio:

Osaatko auttaa? Opi ensiapua tunne kodin vaaroja selkosuomeksi Joonas Brandt

Arjen taitoja kannattaa opiskella Joudumme elämässämme pieniin tai suuriin hätätilanteisiin, joskus jopa suuronnettomuuksiin. Näissä tilanteissa on tärkeää, että osaamme toimia oikein jo ennen kuin ammattipelastajat ehtivät paikalle. Jokapäiväiseen hyvinvointiin vaikuttaa vahvasti ihmisten turvallisuuden tunne. On ehkä yllättävää, mutta myös kodeissamme on suuria vaaroja. Suomalaisia loukkaantuu tapaturmaisesti eniten kotonaan ja vapaa-ajalla. Suuri osa onnettomuuksista voidaan estää ennalta yksinkertaisin keinoin. Monen onnettomuuden uhrin elämä on tavallisten ihmisten ensiaputaitojen varassa. Meidän pitää osata pelastaa itsemme ja muut ihmiset sekä hälyttää apua. On tärkeää, että on varautunut onnettomuuksiin ja osaa toimia niissä. Ensiaputaitoja kannattaa opiskella, sillä onnettomuustilanteessa ei voi enää harjoitella. Tästä esitteestä saat perustietoja ensiavusta, kodinturvallisuudesta ja ihmisten kohtaamisesta auttamistilanteissa. Näin sinulla on hyvät lähtökohdat alkaa opiskella enemmän arjen auttamisesta. Sisältö 1. Toiminta onnettomuustilanteessa... 5 2. Tajuton... 6 Elvytys... 7 3. Vieras esine kurkussa...8 4. Suuri ja pieni haava... 9 5. Nenäverenvuoto... 10 6. Jos olet kokenut jotain järkyttävää...11 Mitä ihmiselle hädän hetkellä tapahtuu?...11 Näin voit auttaa itseäsi...11 7. Kodin turvallisuus...13 Ensiapuvälineet...15 Paloturvallisuus...15 8. Tarkista kotisi turvallisuus...19 Punaisen Ristin Pärjätään yhdessä -hanke aktivoi ihmisiä oman lähiyhteisönsä hyvinvoinnin ja turvallisuuden vahvistamiseen sekä mukaan vapaaehtoistoimintaan. Lisäksi hankkeen kautta autetaan lähiyhteisöä varautumaan mahdollisiin onnettomuus- ja häiriötilanteisiin. Pärjätään yhdessä -hankkeen tavoitteena on tuoda konkreettisia keinoja ja tapahtumia ihmisten avuksi arjen turvallisuutta parantamaan, joista tämä opas on yksi. Tekstit: Suomen Punainen Risti, Anne-Mari Hakuni, Mia Vettenranta ja Pertti Rajala (selkokieli) Julkaisija: Suomen Punainen Risti Satakunnan piiri

1. Toiminta onnettomuustilanteessa Vaikka onnettomuus yllättää ja järkyttää, tärkeintä on, että ei hätäänny ja säilyttää malttinsa. Jos ihmisiä on hengenvaarassa, aikaa ei ole hukattavana. Selvitä ensin itsellesi, mitä on tapahtunut. Toimi sitten järjestelmällisesti. Ihmishenkien pelastaminen on aina tärkeintä. Kun auttajia on enemmän kuin yksi, ensiaputaitoisin johtaa, kunnes ammattipelastajat saapuvat paikalle ja ottavat vastuun. TOIMI ONNETTOMUUSTILANTEESSA NÄIN TALLENNA HÄTÄNUMERO PUHELIMEESI. 1. Pysy rauhallisena. 2. Arvioi tilanne ja soita hätänumeroon 112. Tallenna hätänumero puhelimeesi. Hätätilanteessa asiat unohtuvat helposti, joten hätänumero 112 kannattaa pitää esillä! 3. Tarvittaessa pelasta ihmiset, jotka ovat vaarassa ja estä lisäonnettomuudet. 4. Anna tarvittavaa ensiapua. NÄIN SOITAT HÄTÄPUHELUN: 1. Näppäile 112. Hätäkeskuksen päivystäjä vastaa. Jos hätänumero ei vastaa heti, odota. Älä sulje puhelinta! Hätäpuhelu ei maksa mitään. 112-sovelluksen voit ladata ilmaiseksi puhelimesi kaupasta. Sen kautta on mahdollista soittaa hätäpuhelu. 2. Kerro, mitä on tapahtunut. Pysy rauhallisena. 3. Kerro, missä olet. Sano osoite ja kunta. 4. Päivystäjä kysyy kysymyksiä. Vastaa niihin. 5. Tee niin kuin päivystäjä neuvoo. 4 Joonas Brandt 6. Lopeta puhelu vasta, kun päivystäjä antaa luvan. 5

2. Tajuton Tajuton on henkilö, joka hengittää, mutta ei reagoi, vaikka häntä ravistaa tai hänelle puhuu. Jos henkilö ei hengitä, hän on eloton. Huomaat ihmisen, joka makaa maassa. 1. Yritä herättää hänet. Puhu hänelle. ELVYTYS 1. Painele henkilön rintaa 30 kertaa Aseta kämmenen tyvi keskelle henkilön rintalastaa (kämmenen tyvi on kohta, joka on lähellä rannetta). Aseta toinen käsi toisen käden päälle. Paina rintalastaa suoraan alaspäin 30 kertaa. Ravistele häntä olkapäistä. 2. Jos henkilö ei herää, ensimmäiseksi soita 112. Laita puhelimen kaiutin päälle. Noudata ohjeita, joita hätäkeskuksesta saat. 3. Käännä henkilö selälleen. 4. Tarkista, hengittääkö henkilö normaalisti Ota kiinni autettavan leuasta ja otsasta ja käännä autettavan päätä taaksepäin. Aseta oma poskesi lähelle henkilön suuta ja nenää. Tunnet poskessasi, hengittääkö henkilö vai ei. Katso samalla, liikkuuko autettavan rintakehä. 2. Jatka elvytystä puhaltamalla Kohota henkilön leukaa, taivuta päätä taaksepäin. Paina peukalolla ja etusormella henkilön sieraimet kiinni. Aseta oma suusi henkilön suun päälle. Puhalla rauhallisesti 2 kertaa. Tarkista, että henkilön rintakehä liikkuu. 5. Jos autettava henkilö hengittää normaalisti, käännä hänet KYLKIASENTOON. 6. Tarkkaile henkilöä, kunnes apu tulee paikalle. Jos autettava ei hengitä, hän on eloton. Aloita ELVYTYS. Saat apua, miten elvytetään 112 hätänumerosta. 3. Jatka elvytystä, painele ja puhalla Paina rintalastaa 30 kertaa, puhalla 2 kertaa. Jatka, kunnes apu tulee paikalle tai henkilö herää. 6 7

3. Vieras esine kurkussa 4. Suuri ja pieni haava Ystäväsi söi juuri. Nyt hän pitelee kurkkuaan eikä pysty puhumaan. 1. Kun henkilön kurkkuun on juuttunut jotain, joka estää hengityksen, sinun on toimittava nopeasti. Haava on ihon tai limakalvon vaurio, johon voi liittyä runsastakin verenvuotoa. Haavan koko ja paikka vaikuttavat sen paranemiseen. Pidä haava puhtaana, niin se paranee paremmin kuin likainen haava. Suuri haava 2. Taivuta autettavan henkilön ylävartaloa alaspäin. Tue henkilöä samalla vartalosta. Ystäväsi halkaisee sämpylää leipäveitsellä. Veitsi osuu hänen käteensä ja siitä alkaa vuotaa runsaasti verta. Hän on saanut SUUREN HAAVAN. 3. Lyö kämmenellä lujaa ja nopeasti 5 kertaa lapaluiden väliin. 4. SOITA 112, jos esine ei lähde kurkusta ja olet yksin. Kun auttajia on monta, yksi auttaja soittaa 112 ja toinen antaa ensiapua. 5. Jatka ensiapua nyrkkiotteella 1. Paina kädelläsi kohtaa, josta tulee verta. 2. Sido haava siteellä siten, että side painaa vuotokohtaa. Voit käyttää apuna siderullaa tai muuta esinettä, joka painaa haavaa. Asetu henkilön taakse. Aseta toinen käsi nyrkissä henkilön vatsalle navan yläpuolelle. Tartu nyrkkiin toisella kädelläsi. 3. Jos vuoto ei lopu, huolehdi siitä, että autettava henkilö viedään sairaalaan. Jos haava on syvä ja verenvuoto jatkuu, ota yhteyttä lääkäriin. Apua saa myös hätänumerosta 112. Nykäise voimakkaasti ja nopeasti taaksepäin ja ylös. Pieni haava Tee nykäisy uudelleen viisi kertaa, jos on tarvetta. PIENESTÄ HAAVASTA vuotaa vain vähän verta. 8 6. Jos esine ei lähde pois, tee ensin 5 lyöntiä lapaluiden väliin ja sitten 5 nyrkkiotetta. Tee uudelleen, jos on tarvetta. 7. Jos henkilö menee tajuttomaksi ja hän ei hengitä normaalisti, aloita elvytys. Soita 112 ja kerro, että tilanne on muuttunut. Puhdista haava, esimerkiksi puhtaalla vedellä tai haavapyyhkeellä. Poista irtonainen hiekka tai muu lika. Sulje haava haavateipillä tai laastarilla. 9

5. Nenäverenvuoto 6. Jos olet kokenut jotain järkyttävää Ystäväsi nenästä alkaa vuotaa verta. Laita autettava etukumaraan asentoon istumaan. Käske niistämään nenä tyhjäksi, jotta saadaan nenään jäänyt veri pois. Mitä ihmiselle hädän hetkellä tapahtuu? Olet voinut itse, tai läheisesi on voinut joutua järkyttävään tilanteeseen. Sinulle on tehty väkivaltaa tai olet menettänyt perheenjäsenen tai ystävän. Olet saattanut joutua onnettomuuden tai järkyttävän tapahtuman silminnäkijäksi. Purista nenän päältä etusormella ja peukalolla. Ihmiset reagoivat näihin tilanteisiin eri tavoin. Järkyttävien tilanteiden jälkeen on monenlaisia ajatuksia ja tuntemuksia. Niihin kannattaa kiinnittää huomiota ja niistä on hyvä keskustella läheisten ja mahdollisesti samassa tilanteessa olleiden kanssa. Järkyttävässä tilanteessa tulee sokkivaihe, joka pitää toimintakykyisenä ja antaa voimia tilanteesta selviytymiseen. Myöhemmin koetaan voimakkaita tunteita ja ajatuksia tapahtuneesta. Läheisten tuki ja oikeanlainen ja oikea-aikainen apu tilanteen jälkeen tukevat selviytymistä. NÄIN VOIT AUTTAA ITSEÄSI Tilanteen läpikäyminen yhdessä muiden kanssa ja läheisten tuki ovat ensiarvoisen tärkeää. Puhu muille kokemuksestasi. Puhumalla käyt läpi ikävää kokemustasi. Palaa tapahtumapaikalle, jos suinkin mahdollista, esimerkiksi jonkun läheisesi kanssa. Liikunta tekee hyvää, koska se laukaisee jännitystä. Muista, että reaktiosi ovat normaaleja, ne kuuluvat asiaan. Pelottavat ja omituisetkin tuntemukset kannattaa ilmaista. Joskus on helpompi ilmaista tunteitaan tekemällä kuin puhumalla. Piirrä, maalaa, kirjoita, soita tai liiku. Toiset reagoivat samassa tilanteessa voimakkaammin, toiset lievemmin. Järkyttävien tilanteiden aiheuttamat normaalit reaktiot vähenevät ajan myötä. 10 11

7. Kodin turvallisuus Suomalaisille sattuu yli miljoona tapaturmaa vuodessa. Tapaturmia sattuu eniten kotona ja vapaa-ajalla. Kun huolehdit omasta terveydestäsi ja toimintakyvystäsi sekä kotisi turvallisuudesta, samalla vähennät myös mahdollisia tapaturmia. Tapaturmia voit myös ehkäistä, kun tunnistat erilaiset vaaratekijät. Verkkosivuilta löytyy erilaisia listoja, joiden avulla voit tarkistaa, miten turvallinen kotisi on. Niistä saat tietoja myös siitä, mitä kodissasi tulee muuttaa, jotta se on turvallinen. Hyviä vinkkejä kodin turvallisuuden parantamiseen löytyy esimerkiksi osoitteesta http://www.kotitapaturma.fi/ Tämän kirjan lopussa on lyhyt tarkistuslista niistä perusasioista, jotka tekevät kodistasi turvallisen. 12 Joonas Brandt 13

14 ENSIAPUVÄLINEET PALOTURVALLISUUS 15 Kodin ensiapuvälineille paras paikka on sellainen, mistä ne löytyvät helposti. On tärkeää, että kaikki perheenjäsenet tietävät, missä kodin ensiapuvälineitä säilytetään. On tärkeää, että myös autossa on ensiapulaukku. Usein tulipalot voidaan estää ennalta. Tulipalon syttyminen johtuu usein omasta toiminnasta. Toimimalla turvallisesti sähkölaitteiden, kynttilöiden ja tulisijojen kanssa, voit ehkäistä tulipalojen syttymistä. Ensiaputarvikkeet tulee löytää helposti ja nopeasti. Harjoittele, jotta osaat käyttää ensiapulaukussa olevia tarvikkeita. Käytön jälkeen, muista täydentää ensiaputarvikkeet seuraavaa kertaa varten. Kun ensiapulaukun sisältö on tuttu ja tiedät mitä se sisältää sekä osaat käyttää niitä, niin hätätilanteessa pystyt toimimaan nopeammin! PALOVAROITIN Asunnossasi on oltava toimiva palovaroitin, joka on sijoitettu oikein. Palovaroitin sijoitetaan makuuhuoneiden ja muiden tilojen väliin. Palovaroittimia on oltava vähintään yksi kutakin alkavaa 60 m 2 kohti. Pienillä asioilla voit vaikuttaa paloturvallisuuteen Älä kuivata vaatteita kiukaan yläpuolella Älä lataa puhelintasi pehmeällä alustalla Ota laturi pois seinästä, kun puhelin ei ole latauksessa 14 15

16 ALKUSAMMUTUSVÄLINEET Alkusammutusvälineet tulee olla kunnossa ja nopeasti saatavilla. Esimerkiksi sammutuspeite ja käsisammutin ovat alkusammutusvälineitä. SAMMUTUSPEITE Sammutuspeitteellä sammutat pienet kodin tulipalot. Tässä kuvassa on sammutuspeite. Sen saat esiin, kun vedät peitteen alareunan nauhoista. 17 Opettele käyttämään kotisi alkusammutusvälineitä. Selvitä itsellesi, miten toimit, jos asunnossasi tai talossa, jossa asut syttyy tulipalo. KULKUREITIT Huolehdi, että kulkureitit ovat vapaat. Kulkureitit on pidettävä vapaana ja esteettömänä, sillä aikaa pelastautumiseen on usein vain pari, kolme minuuttia. Huolehdi, että asuntosi kynnykset ovat tarpeeksi matalat, jotta ne eivät haittaa pelastautumista. Huolehdi, että kotisi valaistus on riittävä. Huolehdi, että kotisi on numeroitu ja numerot ovat näkyvillä. Näin käytät sammutuspeitettä 1. Vedä sammutuspeite nauhoista ulos pakkauksesta. 2. Ota kiinni peitteen nauhoista tai nurkista. Suojaa kätesi peitteen alle. 3. Ojenna kädet suoraan eteenpäin. Lähesty paloa peitteen takana suojassa, ulkona tuulen suunnasta. 4. Levitä peite rauhallisesti ja tiiviisti palon päälle tai ympärille. Pidä peitettä tiiviisti paikoillaan, kunnes olet varma, että tuli on sammunut. 16 Käsisammuttimella voi sammuttaa erilaisia tulipaloja. Käsisammuttimen kyljessä on sen käyttöohje. 17

18 8. Tarkista kotisi turvallisuus 19 Oma koti on kullan kallis, mutta onko se turvallinen? Kodistani löytyy ensiaputarvikkeita. Kodissani on lukittava lääkekaappi. Säilytän terävät esineet ja myrkylliset aineet turvallisesti. Keittiössäni on sammutuspeite. Kodissani on toimivia palovaroittimia. Puhelimessani on 112 Suomi -sovellus. Osaan antaa ensiavun tajuttomalle. 18 Joonas Brandt 19