SUOJAA ITSESI SEKSITAUDEILTA! Tietoa seksitaudeista selkokielellä

Samankaltaiset tiedostot
Elämä hiv-positiivisena

Tieto lisää nautintoa

Testataanko samalla hiv? Terveysalan ammattilaisille

Kondomi. Kondomi on ehkäisyväline. Kondomi ehkäisee raskauden ja se ehkäisee myös seksitautien tarttumisen, kun käytät kondomia oikein.


Tietopaketti seksitaudeista

Suojaa itsesi! PERUSTIETOA SEKSITAUDEISTA

Maailman aids-päivä Harjoitus 2: Totta vai tarua

KUN KÄYTTÄÄ KORTSUA, EI TARVITSE PELÄTÄ SEKSITAUTEJA TAI SUUNNITTELEMATONTA RASKAUTTA!

Hiv ja ikääntyminen 1.

Maailman aids-päivä Veera Leppänen suunnittelija, terveydenhoitaja Hiv-tukikeskus

Tietoa hivistä Hiv tarttuu heikosti. Hiv ei leviä ilman tai kosketuksen välityksellä, eikä missään arkipäivän tilanteissa.

Maailman aids-päivä Harjoitus 1: Erilaiset seksitavat ja niihin liittyvät seksitautiriskit

SEKSIÄ ON MONEN- LAISTA

Hiv tutuksi. Koulutus vastaanottokeskuksille Maahanmuuttovirasto Batulo Essak HIV-tukikeskus

Lukijalle. HUS:in Naistenklinikan ja Hiv-säätiön yhteistyönä.

Elämä hiv-positiivisena

Käyttöohje. Tervetuloa klamydiaja tippuritestipalvelun käyttäjäksi!

HIV JA MUUT SEKSITAUDIT MIESTEN VÄLISESSÄ SEKSISSÄ

MIESTEN VÄLINEN SEKSI hiv ja muut seksitaudit

Esite on suunnattu hiv-positiivisille raskautta suunnitteleville tai raskaana oleville naisille ja perheille. Esitteessä käsitellään hiv-tartunnan

Käyttöohje. Tervetuloa klamydiaja tippuritestipalvelun käyttäjäksi!

Eläminen hiv-tartunnan kanssa Hiv-tartunnan kanssa voi elää täysipainoista elämää. Hiv ei tartu esimerkiksi halaamalla, suukottelemalla, yhteisistä

HIV ja muut seksitaudit miestenvälisessä seksissä

SISÄLLYS- LUETTELO

HIV ja muut seksitaudit miestenvälisessä seksissä

HIV. ja ikääntyminen

TYÖKALUJA SELKEÄÄN SEKSUAALITERVEYSKASVATUKSEEN SEKSI

10 Kondomin. 26 Liukuvoiteet

SEURANTAKYSELY - HIV-NEGATIIVINEN NAINEN

Testataanko samalla hiv

Seksi ja Seurustelu Sanasto

SEURANTAKYSELY - HIV-POSITIIVINEN MIES

Miten Truvadaa otetaan

Veren välityksellä tarttuvat taudit. Ajankohtaista infektioiden torjunnasta OYS, infektiolääkäri Lotta Simola

Voinko saada HIV-tartunnan työssäni?

Kansallinen rokotusohjelma tutuksi

HIV ja hepatiitit HIV

LÄHTÖVAIHEEN KYSELY - HIV-POSITIIVINEN MIES

Seksi. Seksi on tekemistä eli toimintaa ja sen tarkoitus on tuottaa mielihyvää.

Tutkittavan tiedote ja tietoinen suostumus HIV-negatiiviselle kumppanille. PARTNER-tutkimus

LÄHTÖVAIHEEN KYSELY - HIV-POSITIIVINEN NAINEN

LÄHTÖVAIHEEN KYSELY - HIV-NEGATIIVINEN MIES

Naisen intiimioireet

PARTNER-tutkimus. Sinua on pyydetty osallistumaan tähän tutkimukseen, koska olet tässä parissa HIV-positiivinen kumppani.

Klamydia ja muut kamaluudet - Nuorten seksitaudit ja niiden ehkäisy

Hepatiitti B hiljaa etenevä sairaus

LÄHTÖVAIHEEN KYSELY - HIV-NEGATIIVINEN NAINEN

Raskauden ehkäisy. Jokaisella on oikeus raskauden ehkäisyyn. Siihen on monta keinoa eli menetelmää.

Lukijalle. Esite on suunnattu lapsiperheille, joissa vanhemmalla, nuorella tai lapsella

Kondroitiinisulfaatti 2% ITSEKATETROINTI

Nuoren naisen VIRTSATIETULEHDUS

NAISTEN TERVEYSILTA Oulun vastaanottokeskuksessa

Hiv/aidsista ei ole aina helppo puhua, mutta tietoa tarvitaan

MIKÄ ON KUMIKOULU? 2 Tietoa nuorilta nuorille 2 Miksi Kumikoulu on ajankohtainen? 2 Oppitunnin sisältö 3 Kuka voi toimia vetäjänä?

Positiivista seksiä. Opas hiv-positiivisille homo- ja bimiehille sekä heidän kumppaneilleen 1

Poikien oma opas. Tietoa murrosiästä, seurustelusta, seksistä, ehkäisystä ja sukupuolitaudeista. Opas on opinnäytetyömme kehittämistehtävän osa.

Seksistä tauteja. Alueellinen tartuntatautipäivä Tays Erik Mattsson Projektikoordinaattorija seksuaalineuvoja

1. Väittämä-jana/peukkupeli, n.5min

OlenNainen. Opas naisen terveydestä

LAPSI SAIRASTAA. Opas vanhemmille

Sikainfluenssa: Tietoa influenssa A(H1N1) viruksesta

Seksitaudit Naistentautien alueellinen koulutuspäivä

Lukijalle. Esite on suunnattu lapsiperheille, joissa vanhemmalla, nuorella tai lapsella

SARAN JA TUOMAKSEN TARINA

Kontaminoituneelle limakalvolle tai sidekalvolle ensiapu on runsas huuhtelu.

NAISEN ESITIETOLOMAKE

Ulkomaille vaihtoon. Terveydenhoitaja Minna Koivusilta Tampereen kaupungin opiskeluterveydenhuolto, Tullinkulma

HIV- ja hepatiitti-äitien lapset mitä tutkimuksia tarvitaan ja milloin?

Pieni tietoisku seksuaalisuudesta, raskaudenehkäisystä ja seksitaudeista

WeAreMicrobiome tutkimus KOTIOHJEET. Luethan huolellisesti nämä ohjeet.

Tiesitkö tämän? Naisille. Miehille. Vanhemmille SIVU 2

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Piispasilta 9 A Espoo. Hoida huuliherpestä ennen kuin se puhkeaa kunnolla

TARTUNTATAUDIT Ellen, Olli, Maria & Elina

, versio V1.0 RISKIENHALLINTASUUNNITELMAN JULKINEN YHTEENVETO

OLLI RUOHO TERVEYDENHUOLTOELÄINLÄÄKÄRI. ETT ry

POTILAAN HYGIENIAOPAS

Sinulle, joka tarvitset paikallista estrogeenihoitoa.

VERIVAROTOIMIEN MERKITSEMISEN MERKITYS KÄYTÄNNÖSSÄ

TUBERKULOOSI. Oireet: kestävä ja limainen yskös, laihtuminen, suurentuneet imusolmukkeet ja ruokahaluttomuus

Pfapa Eli Jaksoittainen Kuume, Johon Liittyy Aftainen Nielu- Ja Imusolmuketulehdus

MUNASOLUJEN LUOVUTTAJAN HAASTATTELU HENKILÖTIEDOT. Sukunimi: Henkilötunnus: Ikä: Etunimet: Osoite: Tilinumero kulujen korvaamiseksi: Puhelin: Ammatti:

Potilaan opas. Acitretin Orifarm 10 mg ja 25 mg. Raskauden- ja sikiöaikaisen altistuksen ehkäisyohjelma 03/2018/FI/66949

Raskauden- ja sikiöaikaisen altistuksen ehkäisyohjelma. (asitretiini) 10 mg:n ja 25 mg:n kovat kapselit

Biseksuaali on henkilö, jolla on eroottisia, emotionaalisia tai/ja seksuaalisia tunteita miehiä ja naisia kohtaan.

Opas Tietoja potilaille

mykofenolaattimefotiili Opas potilaalle Tietoa syntymättömään lapseen kohdistuvista riskeistä

Käyttäjän opas 1 mirena_kayttajanopas_fin_2018.indd 1 25/09/

POSITIIVISET RY:N POVERI JÄSENTIEDOTTEEN MAAILMAN AIDS-PÄIVÄN ERIKOISNUMERO POSITIIVISET.FI

Oikeiden vastausten osuus tietotestissä 2000 ja 2006

Sinulle, joka olet juuri saanut tiedon HIV-positiivisuudetasi. Suomen HIV/aids -sairaanhoitajayhdistys ry

Bruksanvisning Käyttöohjeet Brugsanvisning INJEKTIONSVÄTSKA, LÖSNING I FÖRFYLLD INJEKTIONSPENNA INJEKTIONESTE, LIUOS, ESITÄYTETYSSÄ KYNÄSSÄ INJEKTIONS

Isotretinoin Actavis

TÄRKEITÄ TURVALLISUUSTIETOJA RIXATHON (RITUKSIMABI) -HOITOA SAAVILLE POTILAILLE

Infektio uusiutuu ainakin puolella kaikista niistä naisista, joilla se on kerran ollut.

POTILAAN OPAS MAVENCLAD. Potilaan opas. Kladribiini (MAVENCLAD) RMP, versio 1.0 Fimean hyväksymä

AMGEVITA (adalimumabi)

(pembrolitsumabi) Tietoa potilaille

Turvallisempaa PISTÄMISTÄ. Opas turvallisempaan pistämiseen

Transkriptio:

SUOJAA ITSESI SEKSITAUDEILTA! Tietoa seksitaudeista selkokielellä

Lukijalle Tästä esitteestä saat tietoa seksitaudeista ja seksitautien hoidosta. 2

Seksitauti voi tarttua, jos harrastaa suojaamatonta seksiä. Suojaamaton seksi tarkoittaa, että ihminen harrastaa seksiä tai suuseksiä ilman kondomia. Kondomi suojaa hyvin seksitaudeilta. Kun harrastat seksiä, et ehkä voi aina luottaa siihen, että kumppanisi on terve. Monet seksitaudit voivat myös olla oireettomia. Silloin ihminen ei tiedä, että hän on saanut tartunnan. Hän voi kuitenkin tartuttaa muita. Jos epäilet, että olet saanut seksitaudin, käy testissä lääkärillä. Seksitaudit voi todeta vain testissä. Myös kumppanisi täytyy käydä testissä. Jos et hoida seksitautia, siitä voi olla haittaa terveydelle. Seksitautien seurauksia ovat esimerkiksi tulehdukset, nivelvaivat tai lapsettomuus. 3

Kondomi suojaa seksitaudeilta Kondomi suojaa hyvin seksitaudeilta. On tärkeää, että löydät sellaisen kondomin, joka on sopiva sinulle ja kumppanillesi. Sopiva kondomi löytyy vain kokeilemalla. Jos kondomi on liian iso, se lähtee helposti pois paikoiltaan. Jos kondomi on liian pieni, se menee helposti rikki. Tarjolla on paljon erilaisia kondomeja, joista löytyy sopiva kaikille. Kondomeja on erikokoisia, erimuotoisia ja erimakuisia. Niitä voi ostaa kaupoista, nettikaupoista ja apteekeista. Kondomin kanssa kannattaa käyttää liukuvoidetta. Liukuvoide pitää limakalvot ja kondomin paremmin ehjinä. Se lisää seksin nautintoa. 4

Kondomin käyttöohjeet: Tarkista viimeinen käyttöpäivämäärä. Avaa kondomipakkaus varovasti kuten kuvassa. Tarkista, että kondomi rullautuu oikein päin auki. Vedä esinahka taakse. Purista sormin mahdolliset ilmakuplat pois kondomin kärjestä. Rullaa kondomi jäykistyneen peniksen päälle. Älä käytä kahta kondomia päällekkäin Käytä vesiliukoista tai silikonipohjaista liukuvoidetta tarvittaessa. Anaaliyhdynnässä voiteen käyttö on erityisen tärkeää. Käytä yhtä kondomia vain kerran ja koko yhdynnän ajan. Vedä penis ulos heti siemensyöksyn jälkeen. Pidä kondomista kiinni poisvedon aikana, jottei se luiskahda pois päältä ja siemennestettä pääse valumaan siitä kumppaniin. 7. Hävitä kondomi sekajätteen mukana. Älä huuhtele sitä WC-pöntöstä alas. 5

Kondomi suojaa myös suuseksissä Myös suuseksissä on tärkeä suojautua seksitaudeilta. Jos hyväilet penistä suulla, kondomi on hyvä suoja. Jos hyväilet suulla emätintä tai peräaukkoa, käytä suuseksisuojaa. Voit tehdä suuseksisuojan kondomista myös itse. Tee silloin näin: 1) Leikkaa kondomin pää irti saksilla. 2) Laita sakset sisään reiästä ja leikkaa kondomi halki. 3) Levitä kondomi auki. 4) Laita avattu kondomi emättimen tai peräaukon päälle. Hyväile emätintä tai peräaukkoa vasta sen jälkeen. Älä hyväile niitä ilman suojusta. 6

Mitä ovat hiv ja aids? Hiv on virus, joka tuhoaa elimistön puolustusjärjestelmää. Viruksen nimitys on immuunikatovirus. Kun ihminen saa hiv-tartunnan, elimistön oma puolustuskyky alkaa heiketä vähitellen. Elimistö ei enää puolustaudu sairauksia vastaan. Henkilö, joka on saanut hiv-tartunnan, tarvitsee jatkuvan lääkityksen. Ilman lääkitystä hiv voi muuttua aidsiksi. Aids on sairaus, jonka hi-virus voi aiheuttaa. Aids on kyseessä sitten, kun elimistön puolustuskyky on heikentynyt selvästi, ja henkilö saa sen takia vakavan taudin. Sairastuneella voi olla esimerkiksi keuhkokuume, aivokalvontulehdus tai jokin muu vakava sairaus. 7

Miten hiv tarttuu? Hiv ei tartu kovin helposti. Se ei leviä ihmisestä toiseen ilman kautta. Se ei tartu kosketuksessa silloin, kun kättelet tai halaat toista ihmistä. Tavallisesti hiv tarttuu limakalvolta toiselle eli suojaamattomassa seksissä. Hiv voi tarttua esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: Jos harrastat suojaamatonta seksiä ihmisen kanssa, jolla on hiv-tartunta. Jos harrastat suojaamatonta suuseksiä ihmisen kanssa, jolla on hiv-tartunta. Suuseksissä hiv-tartunnan voi saada henkilö, joka saa omaan suuhunsa toisen ihmisen eritteitä. Niitä ovat eritteet emättimestä, sperma tai esiliukaste peniksestä. Jos saat verensiirrossa verta ihmiseltä, jolla on hiv-tartunta. Jos saat elinsiirron ihmiseltä, jolla on hiv-tartunta. Jos pistät huumeita samalla neulalla kuin henkilö, jolla on hiv-tartunta. Lapsi voi saada taudin äidiltä raskauden aikana, synnytyksessä tai imetyksessä, jos äidillä on hiv. 8

Hiv-tartunnasta kertoo hiv-testi Hiv-tartunta näkyy hiv-testissä. Testissä voi käydä 1 3 kuukauden kuluttua siitä, kun on saanut tartunnan. Hiv-testejä tekevät terveysasemat, Hivpoint ja Suomen Punainen Risti. Hiv-testissä potilas antaa verinäytteen. Pikatestissä verinäyte otetaan sormenpäästä. Jos epäilet, että olet saanut tartunnan, käy hiv-testissä! Kun saat hoitoa nopeasti tartunnan jälkeen, voit paremmin hoitaa terveyttäsi. Samalla pystyt suojelemaan läheisiäsi tartunnalta. Hiv-tartunta ei vaikuta oleskeluluvan saamiseen Suomessa. 9

Miten hiv-tartuntaa voi hoitaa? Hiv-tartunta vaatii jatkuvaa seurantaa ja hoitoa. Hiv-tartuntaan ei ole parantavaa lääkettä, mutta siihen on tehokkaita lääkkeitä. Lääkkeiden avulla tauti ei etene. Lääkkeitä täytyy ottaa koko elämän ajan. Niiden avulla elinikä pitenee ja elämänlaatu paranee. Tutkimusten mukaan hiv ei tartu suojaamattomassa seksissä, kun tartunnan saaneella ihmisellä on hiv-lääkitys. 10

11

Muut seksitaudit Hiv-tartunnan lisäksi on olemassa useita muita seksitauteja. Myös ne voivat tarttua, jos harrastaa suojaamatonta seksiä. Kondomi suojaa hyvin myös muilta seksitaudeilta. KLAMYDIA Miten tarttuu? Klamydia tarttuu suojaamattomassa yhdynnässä tai suuseksissä. Yhdyntä voi olla emätinyhdyntä tai anaaliyhdyntä. Anaaliyhdyntä tarkoittaa yhdyntää peräaukkoon. Klamydia voi myös tarttua silmiin, jos ensin kosketat sukuelimiä ja sitten silmiäsi. 12

Millaiset oireet? Klamydian oireet ilmestyvät yleensä 10 14 päivän päästä tartunnasta. Klamydia on kuitenkin usein oireeton tai oireet ovat hyvin lieviä. Oireita naisella: epätavalliset vuodot emättimestä kirvely virtsatessa tarve käydä virtsaamassa normaalia useammin kivut alavatsassa ja ristiselässä. Oireita miehellä: kirvely virtsatessa harmahtava vuoto virtsaputkesta kivut alavatsassa ja kiveksissä. Jos klamydiaa ei hoida, se voi aiheuttaa niveltulehduksia ja joskus lapsettomuutta. Naisilla se voi myös aiheuttaa tulehduksia synnytyselimissä. Synnytyselimiä ovat kohtu, emätin ja munasarjat. 13

Milloin voi mennä testiin? Testiin pitäisi mennä noin 1 2 viikon päästä tilanteesta, jos epäilee saaneensa tartunnan. Testissä annetaan virtsanäyte. Virtsanäytteestä ei kuitenkaan näe klamydiaa silloin, jos se on tarttunut peräsuoleen tai nieluun. Jos olet harrastanut anaaliseksiä tai suuseksiä, klamydianäyte otetaan peräsuolesta tai nielusta. Anaaliseksi tarkoittaa seksiä peräaukkoon. Miten hoidetaan? Klamydian hoitona on antibioottikuuri. Kuurin jälkeen otetaan uusi virtsanäyte. Sillä tarkistetaan, että tauti on parantunut. Miten voi suojautua? Klamydialta voi suojautua siten, että käyttää kondomia ja suuseksisuojaa. Jos harrastaa anaaliseksiä, täytyy kondomin lisäksi käyttää liukuvoidetta. 14

TIPPURI Miten tarttuu? Tippuri tarttuu suojaamattomassa yhdynnässä tai suuseksissä. Yhdyntä voi olla emätinyhdyntä tai anaaliyhdyntä. Anaaliyhdyntä tarkoittaa yhdyntää peräaukkoon. Tippuri voi tarttua myös silmiin, jos ensin kosketat sukuelimiä ja sitten silmiäsi. Millaiset oireet? Tippurin oireet ilmestyvät 2 14 päivän aikana tartunnasta. Tippuri voi olla myös oireeton. Oireita naisella: kirvely virtsatessa lisääntynyt valkovuoto ja alavatsakivut 15

Oireita miehellä: kirvely virtsatessa tarve virtsata useammin kuin yleensä kellertävä vuoto virtsaputkesta kivulias erektio Jos tippuria ei hoida, se voi aiheuttaa lapsettomuutta. Jos tippuri tarttuu silmiin, se voi aiheuttaa silmätulehduksen. Milloin voi mennä testiin? Testiin pitäisi mennä noin 1 2 viikon päästä tilanteesta, jossa epäilee saaneensa tartunnan. Testissä annetaan virtsanäyte. Virtsanäytteestä ei kuitenkaan näe tippuria silloin, jos se on tarttunut peräsuoleen tai nieluun. Jos olet harrastanut anaaliseksiä tai suuseksiä, näyte otetaan peräsuolesta tai nielusta. Anaaliseksi tarkoittaa seksiä peräaukkoon. 16

Miten hoidetaan? Tippurin hoitona on antibioottikuuri. Kuurin jälkeen otetaan uusi virtsanäyte. Sillä tarkistetaan, että tauti on parantunut. Miten voi suojautua? Tippurilta voi suojautua siten, että käyttää kondomia ja suuseksisuojaa. Jos harrastaa anaaliseksiä, täytyy kondomin lisäksi käyttää liukuvoidetta. 17

18

KUPPA Miten tarttuu? Kuppa tarttuu suojaamattomassa yhdynnässä tai suuseksissä. Yhdyntä voi olla emätinyhdyntä tai anaaliyhdyntä. Anaaliyhdyntä tarkoittaa yhdyntää peräaukkoon. Millaiset oireet? Kupan oireet tulevat kahdessa vaiheessa. Jos kuppaa ei hoida, myöhemmin voi tulla lisäoireita. Kupan ensimmäinen vaihe: Oireet ilmestyvät 3 6 viikon kuluttua tartunnasta. Oire voi olla kovareunainen haava, joka sijaitsee sukupuolielimissä, suussa tai peräaukossa. 19

Lisäksi imusolmukkeet voivat suurentua. Kaikille ei välttämättä tule oireita. Kaikki oireet häviävät vähitellen itsestään, vaikka kuppaa ei hoitaisi. Tauti ei silti katoa. Kupan toinen vaihe: Toisen vaiheen oireet tulevat 2 4 kuukautta sen jälkeen, kun ensimmäinen vaihe on loppunut. Toisen vaiheen oireita ovat esimerkiksi kuume, imusolmukkeiden suurentuminen, päänsärky, pahoinvointi ja erilaiset iho-oireet. Vaikka kuppaa ei hoitaisi lainkaan, kaikki oireet häviävät noin puolessa vuodessa. Silloin kuppa muuttuu piileväksi. Se tarkoittaa, että tauti on yhä olemassa, mutta oireita ei ole. Kupan myöhäisoireet Jos kuppaa ei hoida, voi saada myöhäiskupan. Se voi tulla jopa monta vuotta tartunnan jälkeen. 20

Silloin kuppa vaurioittaa esimerkiksi keskushermostoa. Milloin voi mennä testiin? Testiin voi mennä noin 3 6 viikon päästä tilanteesta, jossa epäilee saaneensa tartunnan. Miten hoidetaan? Kupan hoitona on antibioottipistokset. Pistosten jälkeen otetaan uusi verinäyte. Sillä tarkistetaan, että tauti on parantunut. Miten voi suojautua? Kupalta voi suojautua siten, että käyttää kondomia ja suuseksisuojaa. Jos harrastaa anaaliseksiä, täytyy kondomin lisäksi käyttää liukuvoidetta. 21

HEPATIITTI B Hepatiitti B on maksatulehdus, jonka aiheuttaa hepatiitti B -virus. Miten tarttuu? Hepatiitti B tarttuu suojaamattomassa seksissä. Sen voi saada myös veren kautta, esimerkiksi jos käyttää yhteisiä huumeneuloja ja huumeruiskuja muiden kanssa. Millaiset oireet? Suurin osa akuuteista hepatiitti B -tulehduksista on oireettomia (akuutti = äkillinen, lyhytkestoinen). Joillekin voi kuitenkin tulla seuraavia oireita: pahoinvointi ripuli oksentelu tai vatsakipu ihon keltaisuus silmänvalkuaisten tai limakalvojen keltaisuus joskus lihaskivut tai nivelkivut. 22

Jos oireita tulee, ne häviävät yleensä parissa viikossa. Suurin osa tartunnan saaneista paranee, mutta joskus tauti voi jäädä pysyvästi. Silloin on kyseessä krooninen hepatiitti B, joka voi aiheuttaa maksakirroosin tai maksasyövän. Milloin voi mennä testiin? Testiin voi mennä aikaisintaan 8 12 viikon päästä tilanteesta, jossa epäilee saaneensa tartunnan. Sitä ennen hepatiitti B ei näy testissä. Miten hoidetaan? Hepatiitti B paranee yleensä itsestään. Jos ihmisellä on krooninen hepatiitti B, sitä voi hoitaa viruslääkkeillä tai interferonilla.

Miten voi suojautua? Hepatiitti B -virusta vastaan on olemassa rokote. Kondomi suojaa seksitartunnoilta. Puhtaat neulat ja ruiskut ehkäisevät huumetartuntoja. 24

25

HEPATIITTI C Hepatiitti C on maksatulehdus, jonka aiheuttaa hepatiitti C -virus. Miten tarttuu? Hepatiitti C tarttuu yleensä veren kautta, esimerkiksi jos ihminen käyttää samoja huumeneuloja ja ruiskuja muiden kanssa. Hepatiitti C voi tarttua myös seksissä ilman kondomia. Anaaliseksissä on suurempi riski saada hepatiitti C. Anaaliseksi tarkoittaa seksiä peräaukkoon. Millaiset oireet? Hepatiitti C -tulehdus aiheuttaa yleensä vain vähän oireita. Vain joka neljäs sairastunut saa oireita. Oireita voivat olla: keltaisuus pahoinvointi vatsakipu. 26

Suurin osa sairastuneista ihmisistä jää pysyvästi taudin kantajiksi. Jos hepatiitti C -tulehdusta ei hoida, se voi aiheuttaa maksakirroosin tai maksasyövän. Milloin voi mennä testiin? Testiin voi mennä noin 10 viikon päästä tilanteesta, jossa epäilee saaneensa tartunnan. Miten hoidetaan? Hepatiitti C -tulehduksen hoito kehittyy jatkuvasti. Nykyisin hoitona on interferonihoito. Miten voi suojautua? Hepatiitti C -tartunnalta voi suojautua siten, että käyttää kondomia seksin aikana. Puhtaat neulat ja ruiskut ehkäisevät huumetartuntoja. 27

Mikä on Hivpoint? Hivpoint tekee työtä hiv-tartuntoja vastaan. Hivpoint tiedottaa hiv-tartunnan riskeistä ja yrittää estää ihmisiä saamasta uusia hiv-tartuntoja. Hivpoint tarjoaa palveluita ihmisille, jotka ovat saaneet hiv-tartunnan. Apua ja tukea saavat lisäksi heidän läheisensä sekä henkilöt, jotka pelkäävät tartuntaa. 28

Hivpoint antaa neuvontaa puhelimessa ja netissä. Hivpointissa voi myös käydä hiv-pikatestissä. Testissä voi käydä kaikissa Hivpointin toimipisteissä, kun varaa ajan puhelinneuvonnasta. Hivpointin toimipisteet ovat Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. 29

Hivpoint palvelee: Puhelinneuvonta: ma to klo 10.00 15.30 numero 0207 465 705 Nettineuvonta: www.hivpoint.fi Kriisi- ja tukikeskustelut Vertaistuki 30

31

Yhteystiedot: HELSINKI Unioninkatu 45 K, 00170 Helsinki TAMPERE Aleksanterinkatu 29 A 29, 33100 TAMPERE OULU Kumppanuuskeskus, Kansankatu 53, 90100 OULU Hivpointin neuvonta: puh. 0207 465 705 (ma to klo 10 15.30) nettipalvelu: www.hivpoint.fi