Lapin maakuntamuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn



Samankaltaiset tiedostot
Pohjoisranta Rovaniemi

SUOMEN ESIHISTORIA. Esihistoria

TEHTÄVÄMONISTE LUOKKALAISILLE

Lumi on hyvä lämmöneriste, sillä vastasataneessa lumessa on ilmaa.

TEHTÄVÄMONISTE LUOKKALAISILLE

Miten Suomi on muuttunut sadassa vuodessa? A1 Suomen valtio

LUONTO. Vesistö. Kuvia joista. Kuvaaja Pasi Lehtonen. Sanasto:

Loppuraportti. Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena. -hanke ( )

Suomen merimuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Suomen Urheilumuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Napapiirin luontokansio

Keski-Suomen luontomuseo

Suomen historia. Esihistoria ( 1300) Ruotsin vallan aika ( ) Venäjän vallan aika ( ) Itsenäinen Suomi (1917 )

Dialogi 1 Luonto ja ympäristö

HISTORIA 5: RYHMÄTEHTÄVÄT SUOMEN ESIHISTORIASTA

LAUSEEN KIRJOITTAMINEN. Peruslause. aamu - minä - syödä muro - ja - juoda - kuuma kahvi Aamulla minä syön muroja ja juon kuumaa kahvia.

Omaishoito Saamelaisalueella. Ristenrauna Magga Toiminnanjohtaja

Suomesta tulee itsenäinen valtio

SUBSTANTIIVIT 1/6. juttu. joukkue. vaali. kaupunki. syy. alku. kokous. asukas. tapaus. kysymys. lapsi. kauppa. pankki. miljoona. keskiviikko.

KARHU. Jos näet metsässä karhun, a) huuda kovaa. b) juokse lujaa. c) kiipeä puuhun. d) leiki kuollutta.

YKSIKKÖ Pääte on aina -N. Se liittyy sanan taipuneeseen vartaloon. Kenen auto tuo on? - Aleksanterin - Liian. Minkä osia oksat ovat?

EUROOPAN KULTTUURIYMPÄRISTÖPÄIVÄT 2016 PORUKAN PAIKAT, YHTEISET YMPÄRISTÖT

Lataa Mikä eläin? - Lars-Henrik Olsen. Lataa

Helinä Rautavaaran museo. Selkokielinen opas museon naamioista

RAPORTTI MAAKOTKAN, MUUTTOHAUKAN, TUNTURIHAUKAN SEKÄ OULUN JA LAPIN LÄÄNIEN MERIKOTKIEN PESINNÖISTÄ VUONNA 2009

Talvinen luonto -tehtävärastit. Avainsanat: biologia, talvehtiminen. Luokkataso: lk. Välineet: väritulostus, kontaktointi/laminointi

Lucia-päivä

Plassi Kalajoen vanha kaupunki on vierailun arvoinen

Copylefted = saa monistaa ja jakaa vapaasti 1. Käännä omalle kielellesi. Oppitunti 14 Persoonapronominit - Verbien taivutus (Preesens) minä

AISTIT AVOINNA YMPÄRI VUODEN

Pääkirjoitus: Oppilaskunnan kuulumiset: Tässä ihana lukijamme uusin ViLu-numero.

Minä päätin itse sitoa ankkurinköyden paikalle, johon laitetaan airot. Kun ankkuri upposi joen pohjaan ja heti

Lataa Metsän mesikämmen - Leena Laulajainen. Lataa

Lataa Nuorten eläinkirja - Berndt Sundsten. Lataa

1. Mitä seuraavista voit laittaa biojäteastiaan tai kompostiin?

SUOMALAISUUS. Miltä se näyttää ja mitä se on? Mikä on erilaista, kun vertaat sinun kulttuuriin? Puhutaan

JOKAMIEHEN- OIKEUDET MITÄ LUONNOSSA SAA TEHDÄ?

luonnosta kumpuavia tuoksuja ja syömään suoraan metsästä ja vedestä.

Entisajan vaatteissa. Tehtävät koululle

Metsä/Luonto

SAAMELAINEN NUORISO. Interreg IVA Pohjoinen

ARKEOLOGIAA JA JOULUN TUNNELMAA

Kuolemmeko JÄTTEISIIMME?

SAMU ON TYÖSSÄ KOULUSSA. LAPSET JUOKSEVAT METSÄÄN. POJAT TULEVAT KAUPASTA.

Opinnäytetyöprosessin kulttuurisensitiivinen näkökulma

LEIKIN VOIMA Milla Salonen, lastentarhanopettaja Jokiuoman päiväkoti, Vantaa Vesiheinät esiopetusryhmä

Sami musea ja Davvi-Sámi luondduguovdda¹ SIIDA FIN Inari Tel (0) Fax (0)


Keski-Suomen luontomuseo

Onnea ostamalla - vai onnea ostamatta?

Keski-Suomen luontomuseo


Naamioita eri kulttuureista

I-MONIKKO. Heljä Uusitalo

Ksenia Pietarilainen -keppinuket

Sinivalkoinen jalanjälki

Pohjoinen matkailu ja kulttuuriperintö

Muistoissamme 50-luku

Liikuntalupaus. 2. Olla aktiivisesti mukana lapsemme liikunnassa. 3. Lisätä koko perheen yhteisiä liikuntahetkiä.

Porokysely 2017 Poronomistajien vastauskooste. 3/23/2018 Poron omistajat trk

Laatineet: Maija-Stiina Auvinen ja Jenni Väisänen, yhteisöpedagogiopiskelijat, HUMAK, 2014

LUOMINEN. 1. Kertomuksen taustatietoja a) Ajallinen yhteys muihin kertomuksiin (Kolmiyhteinen) Jumala loi maailman n vuotta sitten.

3/2014. Tietoa lukijoista

Taide-elämyksiä Berliinissä

Pörinää ilmassa, möyrimistä maassa - madot ja hyönteiset luonnossa

Suomen sota päättyy. Vaaran vuodet

Suomalainen kulttuuri ja elämäntapa

Merisuo & Storm Monenlaista luettavaa 2. Sisältö

Päättötehtävä Teema: Muinaiskylä

JÄTTIhampaan. ar voitus

Olipa kerran lue linnoihin liittyvät tarinat

Kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet

Tehtävä Vastaus

Kuva vasemmalla: Tästä alkaa hevosponttuunin teko. Tukit, joista suurin osa on tuulenkaatoja, on saatu kuljetettua työmaalle.

Mobiilit luontorastit

3. Oppimiseni Vastaa asteikolla 1-3. Kolme on täysin samaa mieltä, yksi on täysin eri mieltä.

TIEDOKSI! Kaikkiin kysymyksiin ei välttämättä näyttelyssä löydy suoraa vastausta infokylteistä. Osa

VARHAISKANTAISET USKONNOT ELI ALKUPERÄISKANSOJEN USKONNOT

Meidän metsämme mahdollistaa meille monenlaista toimintaa. Ilman metsää, olisi jäänyt monet mukavat hetket kokematta. Meidän lähimetsämme sijaitsee

Suomalaisen työn liitto (STL) - Suomalainen kuluttaja muuttuvassa ympäristössä 2014

Talvinen luonto -tehtävärastit. Avainsanat: biologia, talvehtiminen. Luokkataso: lk. Välineet: väritulostus, kontaktointi/laminointi

Luovia valokuvia pohjoismaisella kuvakielellä. 3 minuutin esittely

Oletko Bull, Bear vai Chicken?

Tietoa lukijoista 2018

Meri. Meri. Meri. Meri. Meri. Meri. Ajelehdit merivirtojen mukana. Pysy meressä ja ota uusi merikortti.

PAPERITTOMAT -Passiopolku

Nettiraamattu lapsille. Pietari ja rukouksen voima

Paluumuuttaja: Ollapa jo suomalainen Spirit-hanke

KOTONA, KOULUSSA JA KAUPUNGISSA

Nettiraamattu lapsille. Joosua johtaa kansaa

Tunnista lajit ja logot

LAUSESANAT KONJUNKTIOT

Nettiraamattu. lapsille. Nainen kaivolla

Tiivistelmä ostamisesta ja Suomalaisen Työn Liiton merkeistä Jokke Eljala

PIENESTÄ PITÄEN-HUOMISEN HYVÄKSI

Nettiraamattu lapsille. Nainen kaivolla

Kenguru Ecolier, ratkaisut (1 / 5) luokka

03. Nissnikun tila. Nissniku, Brita Lönnberg 1917, Reprokuva Kirkkonummen kunta, kulttuuripalvelut, kuvaaja tuntematon

Monikossa: talojen, koirien, sinisten huoneitten / huoneiden

Transkriptio:

Lapin maakuntamuseo Selkokielinen opas museon näyttelyyn

Pohjoiset keinot Lapin maakuntamuseon perusnäyttely kertoo ihmisten elämästä Pohjois-Suomessa. Lisäksi kerrotaan pohjoisesta luonnosta. Perusnäyttelyn nimi on Pohjoiset keinot. Näyttely kertoo siis siitä, miten ihmiset ovat eläneet pohjoisessa ja selvinneet vaikeissa olosuhteissa. Tässä selkoesitteessä kerrotaan joistakin esineistä ja asioista, jotka ovat esillä näyttelyssä. Ensin kerrotaan Rovaniemen kaupungin historiasta sekä elämästä ja luonnosta Pohjois-Suomessa. Sen jälkeen kerrotaan poronhoidosta ja saamelaisista. Saamelaiset ovat alkuperäiskansa, joka asuu pohjoisessa Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän alueilla. 1 Rovaniemen markkinat Rovaniemellä on järjestetty markkinoita kauan. Ensimmäiset markkinat pidettiin Rovaniemellä jo vuonna 1881. Markkinat ovat olleet tärkeä paikka, jossa ihmiset voivat myydä ja ostaa tavaroita. Ihmiset myivät omia tuotteitaan, kuten voita, poronlihaa, kalaa ja turkiksia. Kaupankäynnin lisäksi markkinoilla on ollut aina myös huveja. Markkinoilla on ollut usein elokuvateatteri, karuselleja ja sirkusesityksiä. Ihmiset tulivat hoitamaan asioita ja pitämään hauskaa markkinoille, vaikka matka markkinoille oli ehkä pitkä. Ihmiset myivät markkinoilla esimerkiksi eläinten turkiksia. Rovaniemellä on myös nykyään markkinoita. Ihmiset viettävät aikaa markkinoilla, ja huvit ovat tärkeämpiä kuin kaupanteko. 2

2 Rovaniemen pienoismallit Näyttelyssä on esillä kaksi pienoismallia, jotka kuvaavat Rovaniemeä. Pienoismallit kertovat siitä, mitä Rovaniemellä tapahtui toisen maailmansodan aikana. Toisen maailmansodan aikana Suomessa oli saksalaisia sotilaita, jotka taistelivat suomalaisten kanssa Neuvostoliittoa eli nykyistä Venäjää vastaan. Saksalaisia oli eniten Pohjois-Suomessa. Kun Suomi ja Neuvostoliito sopivat rauhasta syksyllä 1944, suomalaisten täytyi ajaa saksalaiset pois maasta. Suomalaiset ja saksalaiset sotilaat taistelivat keskenään Lapissa, ja siksi tätä aikaa sanotaan Lapin sodaksi. Lapin sota päättyi huhtikuussa 1945, kun viimeiset saksalaiset sotajoukot lähtivät pois Suomesta. Ensimmäinen pienoismalli kertoo ajasta ennen toista maailmansotaa. Pienoismalli näyttää, miltä Rovaniemi näytti vuonna 1939. Rovaniemi oli tärkeä paikka Pohjois-Suomessa. Sinne pääsi junalla, ja Rovaniemeltä lähti autoteitä moneen suuntaan. Rovaniemi oli kasvanut paljon, ja sinne oli rakennettu paljon uusia taloja. Pienoismalli näyttää miltä Rovaniemi näytti vuonna 1939. Tältä Rovaniemi näytti vuonna 1944. Toinen pienoismalli näyttää, miltä Rovaniemi näytti Lapin sodan jälkeen lokakuussa vuonna 1944. Kun Lapin sota alkoi, saksalaiset sotilaat polttivat Rovaniemen. Melkein kaikki talot tuhoutuivat. Lisäksi saksalaiset jättivät maahan miinoja. Maamiina on pommi, joka räjähtää, kun sen päälle astuu. Miinojen takia ihmisten oli vaarallista liikkua ulkona vielä kauan Lapin sodan jälkeen. 3

3 Rovaniemen solki Näyttelyssä on esillä vanha solki, jota on käytetty noin 1500 vuotta sitten. Luultavasti solki on pitänyt kiinni miehen viittaa. Se on ehkä kuulunut kauppamiehelle, joka on tullut Suomeen Norjasta. Arvellaan, että solki on tullut Suomeen noin 1500 vuotta sitten. Solki on tehty pronssista, ja se on päällystetty kullalla. Soljessa on koristeita, joissa on eläinten kuvia. Solkeen on tehty paljon koristeita. 4 Hirvi Hirvi on Suomen suurin eläin, ja siksi hirviä on metsästetty Suomessa kauan. Hirvi voi olla kaksi metriä korkea ja se voi painaa jopa 600 kilogrammaa. Hirvi pärjää hyvin Suomen luonnossa. Hirven on helppoa liikkua lumessa, koska sillä on pitkät jalat. Sillä on myös paksu turkki, joka pitää sen lämpimänä talvella. Hirvi syö lehtiä, oksia ja ruohoa. Museossa voit nähdä kuinka suuri hirvi on. Aikuisilla uroshirvillä on isot sarvet. Uudet sarvet kasvavat joka kesä, ja vanhat sarvet tippuvat pois talvella. Uroshirvet käyttävät sarvia, kun ne taistelevat keskenään naarashirvien suosiosta. Jo kivikaudella hirvi on ollut tärkeä eläin. Siitä on saatu paljon ruokaa, ja sen luista ja sarvista on tehty erilaisia esineitä. Kivikaudella ihmiset ovat piirtäneet hirven kuvia kallioseiniin. Kivikausi oli Suomessa myöhemmin kuin muualla Euroopassa. Se päättyi noin 1500 vuotta ennen ajanlaskunalkua eli 3500 vuotta sitten. Nykyään Suomessa elää noin 160 000 hirveä. 4

5 Metsätyöt ja uittaminen Lapissa on paljon metsää, ja siksi sieltä on viety kauan puuta muualle Suomeen. Aikaisemmin tuhansia miehiä on ollut töissä joka vuosi Lapin metsissä. Tällaisista miehistä on puhuttu nimellä tukkijätkä. Ennen työkoneita miehet sahasivat ja kaatoivat puita omalla lihasvoimalla. Kaadetut puut eli tukit vietiin hevosten avulla lähimmän joen rannalle. Tästä eteenpäin tukkeja kuljetettiin uittamalla. Uittamisessa puut kulkevat joen mukana eteenpäin, ja se oli helppo tapa kuljettaa puita. Puiden uittaminen oli vaarallista työtä. Uittomiehet valvoivat rannoilla, että tukit kulkivat hyvin joessa. Välillä tukeista tuli iso kasa eli suma jokeen. Uittomiesten tehtävä oli selvittää suma ja saada tukit taas liikkumaan. Tukkijätkien työ oli raskasta. He tekivät työtä talvella metsissä, ja usein ruokaa ja varusteita oli liian vähän. Myös puiden uittaminen oli raskasta ja vaarallista. Suuret metsätyöt eli savotat alkoivat Lapissa 1870-luvulla, kun teollisuus alkoi käyttää puuta enemmän. Savotat olivat ihmisille tärkeä tapa ansaita rahaa. Tukkisavotat jatkuivat 1960-luvulle asti, jolloin metsätyötä alettiin tehdä enemmän moottorisahan ja traktorin avulla. Koneiden takia ihmisiä tarvitaan metsätyöhön paljon vähemmän kuin ennen. Lisäksi puiden uittaminen jokia pitkin loppui, kun puita alettiin kuljettaa autoilla ja junilla. Siksi tukkijätkien työt loppuivat, ja heidän elämäntapansa katosi. Elämä lapissa muuttui paljon työkoneiden ja uittamisen loppumisen takia. 5

6 Savukosken baari 1900-luvun alku oli hyvää aikaa Pohjois-Suomessa. Perheissä oli paljon lapsia, ja uusia ihmisiä muutti alueelle. Suomalainen yhteiskunta alkoi muuttua 1960-luvulla, ja se vaikutti myös elämään Lapissa. Ihmiset halusivat parempaa elintasoa ja enemmän rahaa. Lisäksi työpaikkoja oli vähemmän, koska koneet auttoivat metsätyössä ja maataloudessa. Näiden muutosten takia ihmiset halusivat muuttaa pois Lapista. Monet ihmiset muuttivat esimerkiksi Etelä-Suomeen tai Ruotsiin asti. Tämä muutos näkyi selvästi Lapissa. Tästä ajasta kertoo Savukosken Teboilin baari, joka on esillä museossa. Ihmiset tulivat baareihin ja viettivät aikaa toistensa kanssa. Baareissa juteltiin ja pelattiin pelejä, ja taidettiin siellä oluttakin juoda. Savukosken baari oli tapaamispaikka, huoltoasema ja pieni kauppa. Pajatso on vanha rahapeli. 7 Karhu Ruskeakarhu on suurin peto Suomessa. Karhu voi olla yli 2,5 metriä pitkä ja se voi painaa jopa 300 kilogrammaa. Jo kivikaudella ihmiset ovat kunnioittaneet ja pelänneet karhua. Siksi sillä on monia lempinimiä, kuten otso, mesikämmen ja kontio. Lisäksi karhuun on liittynyt paljon uskomuksia ja taikauskoa. Arvioidaan, että Suomessa on yli tuhat karhua. Karhujen määrään Suomessa vaikuttavat metsästys ja se, että monet karhut elävät osan vuodesta esimerkiksi Venäjällä. Karhu on Suomen kansalliseläin. Karhut ovat kaikkiruokaisia: ne syövät marjoja, kalaa ja hunajaa. Karhut nukkuvat talviunta. Naaraskarhut synnyttävät poikaset talviunen aikana. Karhu voi elää jopa 30 vuotta. 6

8 Poronhoito Poronhoito on ollut tärkeä elinkeino Lapissa. Se on oikeastaan ollut enemmän, kokonainen elämäntapa. Poronhoito on ollut saamelaisten perinteinen elinkeino. Myös suomalaisilla on oikeus pitää poroja. Poroista ihmiset ovat saaneet ruokaa. Lisäksi niiden nahkasta ja luista on tehty vaatteita ja erilaisia esineitä. Porosta saatiin siis melkein kaikkea, mitä tarvittiin elämiseen. Markkinoilla ihmiset myivät ja vaihtoivat tavaroita. Porot kootaan yhteen kun niiden määrä lasketaan. Näyttelyssä on esillä kota eli maja, jossa ihmiset ovat asuneet myös talvella. Tätä kotaa on käytetty vuoteen 1960-asti, ja se on ilmeisesti viimeinen kota, jossa ihmiset ovat asuneet Suomessa. Kota on tehty puunrungoista. Kotapuiden päälle on laitettu kotavaate, joka on ommeltu huovista ja villakankaasta. Tämän kodan kotavaate on täytynyt ottaa pois, koska se haurastui. Kodassa on tarkka järjestys: miesten puoli on vasemmalla, naisten puoli on oikealla. Takana on posio eli paikka, jossa säilytetään ja tehdään ruokaa. Keskellä kotaa on nuotio, joka antaa lämpöä ja valoa kotaan. Kodassa on myös lapsen kehto eli komsio, joka on tehty poronnahasta. Kota oli pieni asumus, mutta sinne mahtui kaikki tarpeellinen. Kodan vieressä on varasto eli luova. Ihmiset ovat säilyttäneet siellä porojen ruokaa. 7

Lisäksi näyttelyssä on esillä ahkio, joka on tehty vuonna 1948. Ahkio on pulkka, jota porot vetävät. Ahkio on ollut ihmisille kulkuväline, ja sillä on myös kuljetettu tavaroita. Saamelaiset ovat muuttaneet pitkiä matkoja, kun he ovat vieneet poroja uusille alueille syömään. Tätä matkustamista sanotaan jutaamiseksi. Porokoira oli tärkeä apulainen porojen hoitamisessa. Porot liikkuvat vapaina melkein koko vuoden. Poronhoitajat kokoavat porot yhteen esimerkiksi talvella. Silloin he laskevat porojen määrän ja päättävät, mitkä porot teurastetaan. Ahkio on nopea tapa liikkua luonnossa talvella. 9 Saamenpuvut Museon näyttelyssä on esillä kaikki saamenpuvut, joita on Suomessa käytössä. Esillä ovat Utsjoen, Inarin, kolttasaamelaisten, Enontekiön ja Vuotson mallit. Kartat kertovat, mistä puku on peräisin. Aluksi saamenpukujen materiaali oli nahkaa. Sitä saatiin esimerkiksi porosta, jäniksestä ja hylkeestä. Keskiajalla myös Lappiin tuli kangasta myyntiin. Sen jälkeen saamenpuvun takki tehtiin verkakankaasta. Miehen ja naisen saamenpuku on melko samanlainen. Naisella pukuun kuuluu yleensä huivi, joka kiinnitetään soljella eli riskulla. Saamenpuku kertoo, mistä sen kantaja on kotoisin. Puvun muoto, koristeet ja väri voivat kertoa, miltä alueelta tai mistä kylästä ihminen on kotoisin. Puku voi kertoa jopa, mihin sukuun ihminen kuuluu. 8

Hääpuku Näyttelyssä on esillä hääparin puku, joka on Enontekiöltä. Häät vietettiin Pohjois-Norjassa 1980-luvun lopussa. Morsian on itse tehnyt oman pukunsa. Lisäksi hän on tehnyt miehensä puvun: takin, housut, karvakengät eli nutukkaat sekä molemmille hatut. Hopeaseppä on tehnyt pukuihin korut, suuret soljet eli riskut ja kruunun, joka morsiamella on päässään. 10 Samanismi eli noitausko Saamenpuvut ovat värikkäitä ja niissä on paljon yksityiskohtia. Samanismi eli noitausko on usko, jossa palvotaan luontoa ja sen eläimiä. Samanismissa on myös monia jumalia. Samaanit olivat yhteisön johtajia ja parantajia, jotka kertoivat muille jumalten tahdon. Samanismia on ollut monissa paikoissa pohjoisilla alueilla, myös Suomessa. Saamelaiset ovat yksi kansa, joka uskoi samanismiin. Saamelaisten uskomusmaailmasta on säilynyt paljon tietoja. Saamelaisten pyhiä paikkoja kutsuttiin seidoiksi. Tällaisia olivat usein erikoisen näköiset isot kivet, tai kallionmuodostumat. Saamelaisten rituaalit eli palvontamenot liittyivät esimerkiksi terveyteen, metsästämiseen ja sukulaisiin, jotka olivat jo kuolleet. Kristinusko tuotiin saamelaisten alueelle 1600-luvulla. Vaikka papit yrittivät hävittää samanismin, saamelaiset säilyttivät syrjäseuduilla samanismin tapoja 1900-luvulle asti. 9

Noitarummut Noitarumpu oli samaanin tärkein väline. Rummun kalvo on poronnahkaa, ja rummun runko on tehty puusta. Noitarummuissa on lisäksi paljon merkkejä, joita samaanit ovat piirtäneet. Merkit kuvaavat esimerkiksi maailmaa tai sitä, missä jumalat asuvat. Samaanit lauloivat ja rummuttivat, kun he olivat yhteydessä jumaliinsa. Samaanit saivat rummun avulla selville, mitä jumalat tahtoivat. Näyttelyssä on esillä valokuvia suomalaisista noitarummuista. Nämä rummut on otettu saamelaisilta 1600- ja 1700-luvuilla. Saamelaiset joutuivat antamaan noitarummut pois, koska kristityt papit halusivat hävittää samanismin. Suomesta on löydetty viisi hautaa, joihin on haudattu samaani. Haudoista on löydetty tavaroita, jotka liittyvät samanismiin. Näyttelyssä on esillä vasara eli päristin, jolla samaani on lyönyt rumpua. Itse noitarumpuja haudoista ei ole löytynyt. Noitarumpu oli tärkeä työkalu samaanille. Samaani on soittanut noitarumpua vasaralla eli päristimellä. 10

11

Tämä selkokielinen opas on tuotettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa Kuvataulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena (2012-2013). Hankkeessa tuotettiin lisäksi kuvataulu museon näyttelystä. Hankkeessa mukana: Lapin maakuntamuseo Suomen merimuseo Suomen Urheilumuseo Papunet-verkkopalveluyksikkö Tikoteekki Selkokeskus Lisätietoa hankkeesta: www.papunet.net/yksikko/projektit/ saavutettavat-museomateriaalit.html Selkokielisen oppaan voi tulostaa osoitteista www.papunet.net/materiaalia/ kommunikointitaulut www.rovaniemi.fi/maakuntamuseo www.kulttuuriakaikille.info Kuvat: Lapin maakuntamuseo Ulla Isotalo, Saamelaisalueen koulutuskeskus 12