Lapin maakuntamuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn
|
|
- Iivari Nieminen
- 10 vuotta sitten
- Katselukertoja:
Transkriptio
1 Lapin maakuntamuseo Selkokielinen opas museon näyttelyyn
2 Pohjoiset keinot Lapin maakuntamuseon perusnäyttely kertoo ihmisten elämästä Pohjois-Suomessa. Lisäksi kerrotaan pohjoisesta luonnosta. Perusnäyttelyn nimi on Pohjoiset keinot. Näyttely kertoo siis siitä, miten ihmiset ovat eläneet pohjoisessa ja selvinneet vaikeissa olosuhteissa. Tässä selkoesitteessä kerrotaan joistakin esineistä ja asioista, jotka ovat esillä näyttelyssä. Ensin kerrotaan Rovaniemen kaupungin historiasta sekä elämästä ja luonnosta Pohjois-Suomessa. Sen jälkeen kerrotaan poronhoidosta ja saamelaisista. Saamelaiset ovat alkuperäiskansa, joka asuu pohjoisessa Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän alueilla. 1 Rovaniemen markkinat Rovaniemellä on järjestetty markkinoita kauan. Ensimmäiset markkinat pidettiin Rovaniemellä jo vuonna Markkinat ovat olleet tärkeä paikka, jossa ihmiset voivat myydä ja ostaa tavaroita. Ihmiset myivät omia tuotteitaan, kuten voita, poronlihaa, kalaa ja turkiksia. Kaupankäynnin lisäksi markkinoilla on ollut aina myös huveja. Markkinoilla on ollut usein elokuvateatteri, karuselleja ja sirkusesityksiä. Ihmiset tulivat hoitamaan asioita ja pitämään hauskaa markkinoille, vaikka matka markkinoille oli ehkä pitkä. Ihmiset myivät markkinoilla esimerkiksi eläinten turkiksia. Rovaniemellä on myös nykyään markkinoita. Ihmiset viettävät aikaa markkinoilla, ja huvit ovat tärkeämpiä kuin kaupanteko. 2
3 2 Rovaniemen pienoismallit Näyttelyssä on esillä kaksi pienoismallia, jotka kuvaavat Rovaniemeä. Pienoismallit kertovat siitä, mitä Rovaniemellä tapahtui toisen maailmansodan aikana. Toisen maailmansodan aikana Suomessa oli saksalaisia sotilaita, jotka taistelivat suomalaisten kanssa Neuvostoliittoa eli nykyistä Venäjää vastaan. Saksalaisia oli eniten Pohjois-Suomessa. Kun Suomi ja Neuvostoliito sopivat rauhasta syksyllä 1944, suomalaisten täytyi ajaa saksalaiset pois maasta. Suomalaiset ja saksalaiset sotilaat taistelivat keskenään Lapissa, ja siksi tätä aikaa sanotaan Lapin sodaksi. Lapin sota päättyi huhtikuussa 1945, kun viimeiset saksalaiset sotajoukot lähtivät pois Suomesta. Ensimmäinen pienoismalli kertoo ajasta ennen toista maailmansotaa. Pienoismalli näyttää, miltä Rovaniemi näytti vuonna Rovaniemi oli tärkeä paikka Pohjois-Suomessa. Sinne pääsi junalla, ja Rovaniemeltä lähti autoteitä moneen suuntaan. Rovaniemi oli kasvanut paljon, ja sinne oli rakennettu paljon uusia taloja. Pienoismalli näyttää miltä Rovaniemi näytti vuonna Tältä Rovaniemi näytti vuonna Toinen pienoismalli näyttää, miltä Rovaniemi näytti Lapin sodan jälkeen lokakuussa vuonna Kun Lapin sota alkoi, saksalaiset sotilaat polttivat Rovaniemen. Melkein kaikki talot tuhoutuivat. Lisäksi saksalaiset jättivät maahan miinoja. Maamiina on pommi, joka räjähtää, kun sen päälle astuu. Miinojen takia ihmisten oli vaarallista liikkua ulkona vielä kauan Lapin sodan jälkeen. 3
4 3 Rovaniemen solki Näyttelyssä on esillä vanha solki, jota on käytetty noin 1500 vuotta sitten. Luultavasti solki on pitänyt kiinni miehen viittaa. Se on ehkä kuulunut kauppamiehelle, joka on tullut Suomeen Norjasta. Arvellaan, että solki on tullut Suomeen noin 1500 vuotta sitten. Solki on tehty pronssista, ja se on päällystetty kullalla. Soljessa on koristeita, joissa on eläinten kuvia. Solkeen on tehty paljon koristeita. 4 Hirvi Hirvi on Suomen suurin eläin, ja siksi hirviä on metsästetty Suomessa kauan. Hirvi voi olla kaksi metriä korkea ja se voi painaa jopa 600 kilogrammaa. Hirvi pärjää hyvin Suomen luonnossa. Hirven on helppoa liikkua lumessa, koska sillä on pitkät jalat. Sillä on myös paksu turkki, joka pitää sen lämpimänä talvella. Hirvi syö lehtiä, oksia ja ruohoa. Museossa voit nähdä kuinka suuri hirvi on. Aikuisilla uroshirvillä on isot sarvet. Uudet sarvet kasvavat joka kesä, ja vanhat sarvet tippuvat pois talvella. Uroshirvet käyttävät sarvia, kun ne taistelevat keskenään naarashirvien suosiosta. Jo kivikaudella hirvi on ollut tärkeä eläin. Siitä on saatu paljon ruokaa, ja sen luista ja sarvista on tehty erilaisia esineitä. Kivikaudella ihmiset ovat piirtäneet hirven kuvia kallioseiniin. Kivikausi oli Suomessa myöhemmin kuin muualla Euroopassa. Se päättyi noin 1500 vuotta ennen ajanlaskunalkua eli 3500 vuotta sitten. Nykyään Suomessa elää noin hirveä. 4
5 5 Metsätyöt ja uittaminen Lapissa on paljon metsää, ja siksi sieltä on viety kauan puuta muualle Suomeen. Aikaisemmin tuhansia miehiä on ollut töissä joka vuosi Lapin metsissä. Tällaisista miehistä on puhuttu nimellä tukkijätkä. Ennen työkoneita miehet sahasivat ja kaatoivat puita omalla lihasvoimalla. Kaadetut puut eli tukit vietiin hevosten avulla lähimmän joen rannalle. Tästä eteenpäin tukkeja kuljetettiin uittamalla. Uittamisessa puut kulkevat joen mukana eteenpäin, ja se oli helppo tapa kuljettaa puita. Puiden uittaminen oli vaarallista työtä. Uittomiehet valvoivat rannoilla, että tukit kulkivat hyvin joessa. Välillä tukeista tuli iso kasa eli suma jokeen. Uittomiesten tehtävä oli selvittää suma ja saada tukit taas liikkumaan. Tukkijätkien työ oli raskasta. He tekivät työtä talvella metsissä, ja usein ruokaa ja varusteita oli liian vähän. Myös puiden uittaminen oli raskasta ja vaarallista. Suuret metsätyöt eli savotat alkoivat Lapissa 1870-luvulla, kun teollisuus alkoi käyttää puuta enemmän. Savotat olivat ihmisille tärkeä tapa ansaita rahaa. Tukkisavotat jatkuivat 1960-luvulle asti, jolloin metsätyötä alettiin tehdä enemmän moottorisahan ja traktorin avulla. Koneiden takia ihmisiä tarvitaan metsätyöhön paljon vähemmän kuin ennen. Lisäksi puiden uittaminen jokia pitkin loppui, kun puita alettiin kuljettaa autoilla ja junilla. Siksi tukkijätkien työt loppuivat, ja heidän elämäntapansa katosi. Elämä lapissa muuttui paljon työkoneiden ja uittamisen loppumisen takia. 5
6 6 Savukosken baari 1900-luvun alku oli hyvää aikaa Pohjois-Suomessa. Perheissä oli paljon lapsia, ja uusia ihmisiä muutti alueelle. Suomalainen yhteiskunta alkoi muuttua 1960-luvulla, ja se vaikutti myös elämään Lapissa. Ihmiset halusivat parempaa elintasoa ja enemmän rahaa. Lisäksi työpaikkoja oli vähemmän, koska koneet auttoivat metsätyössä ja maataloudessa. Näiden muutosten takia ihmiset halusivat muuttaa pois Lapista. Monet ihmiset muuttivat esimerkiksi Etelä-Suomeen tai Ruotsiin asti. Tämä muutos näkyi selvästi Lapissa. Tästä ajasta kertoo Savukosken Teboilin baari, joka on esillä museossa. Ihmiset tulivat baareihin ja viettivät aikaa toistensa kanssa. Baareissa juteltiin ja pelattiin pelejä, ja taidettiin siellä oluttakin juoda. Savukosken baari oli tapaamispaikka, huoltoasema ja pieni kauppa. Pajatso on vanha rahapeli. 7 Karhu Ruskeakarhu on suurin peto Suomessa. Karhu voi olla yli 2,5 metriä pitkä ja se voi painaa jopa 300 kilogrammaa. Jo kivikaudella ihmiset ovat kunnioittaneet ja pelänneet karhua. Siksi sillä on monia lempinimiä, kuten otso, mesikämmen ja kontio. Lisäksi karhuun on liittynyt paljon uskomuksia ja taikauskoa. Arvioidaan, että Suomessa on yli tuhat karhua. Karhujen määrään Suomessa vaikuttavat metsästys ja se, että monet karhut elävät osan vuodesta esimerkiksi Venäjällä. Karhu on Suomen kansalliseläin. Karhut ovat kaikkiruokaisia: ne syövät marjoja, kalaa ja hunajaa. Karhut nukkuvat talviunta. Naaraskarhut synnyttävät poikaset talviunen aikana. Karhu voi elää jopa 30 vuotta. 6
7 8 Poronhoito Poronhoito on ollut tärkeä elinkeino Lapissa. Se on oikeastaan ollut enemmän, kokonainen elämäntapa. Poronhoito on ollut saamelaisten perinteinen elinkeino. Myös suomalaisilla on oikeus pitää poroja. Poroista ihmiset ovat saaneet ruokaa. Lisäksi niiden nahkasta ja luista on tehty vaatteita ja erilaisia esineitä. Porosta saatiin siis melkein kaikkea, mitä tarvittiin elämiseen. Markkinoilla ihmiset myivät ja vaihtoivat tavaroita. Porot kootaan yhteen kun niiden määrä lasketaan. Näyttelyssä on esillä kota eli maja, jossa ihmiset ovat asuneet myös talvella. Tätä kotaa on käytetty vuoteen 1960-asti, ja se on ilmeisesti viimeinen kota, jossa ihmiset ovat asuneet Suomessa. Kota on tehty puunrungoista. Kotapuiden päälle on laitettu kotavaate, joka on ommeltu huovista ja villakankaasta. Tämän kodan kotavaate on täytynyt ottaa pois, koska se haurastui. Kodassa on tarkka järjestys: miesten puoli on vasemmalla, naisten puoli on oikealla. Takana on posio eli paikka, jossa säilytetään ja tehdään ruokaa. Keskellä kotaa on nuotio, joka antaa lämpöä ja valoa kotaan. Kodassa on myös lapsen kehto eli komsio, joka on tehty poronnahasta. Kota oli pieni asumus, mutta sinne mahtui kaikki tarpeellinen. Kodan vieressä on varasto eli luova. Ihmiset ovat säilyttäneet siellä porojen ruokaa. 7
8 Lisäksi näyttelyssä on esillä ahkio, joka on tehty vuonna Ahkio on pulkka, jota porot vetävät. Ahkio on ollut ihmisille kulkuväline, ja sillä on myös kuljetettu tavaroita. Saamelaiset ovat muuttaneet pitkiä matkoja, kun he ovat vieneet poroja uusille alueille syömään. Tätä matkustamista sanotaan jutaamiseksi. Porokoira oli tärkeä apulainen porojen hoitamisessa. Porot liikkuvat vapaina melkein koko vuoden. Poronhoitajat kokoavat porot yhteen esimerkiksi talvella. Silloin he laskevat porojen määrän ja päättävät, mitkä porot teurastetaan. Ahkio on nopea tapa liikkua luonnossa talvella. 9 Saamenpuvut Museon näyttelyssä on esillä kaikki saamenpuvut, joita on Suomessa käytössä. Esillä ovat Utsjoen, Inarin, kolttasaamelaisten, Enontekiön ja Vuotson mallit. Kartat kertovat, mistä puku on peräisin. Aluksi saamenpukujen materiaali oli nahkaa. Sitä saatiin esimerkiksi porosta, jäniksestä ja hylkeestä. Keskiajalla myös Lappiin tuli kangasta myyntiin. Sen jälkeen saamenpuvun takki tehtiin verkakankaasta. Miehen ja naisen saamenpuku on melko samanlainen. Naisella pukuun kuuluu yleensä huivi, joka kiinnitetään soljella eli riskulla. Saamenpuku kertoo, mistä sen kantaja on kotoisin. Puvun muoto, koristeet ja väri voivat kertoa, miltä alueelta tai mistä kylästä ihminen on kotoisin. Puku voi kertoa jopa, mihin sukuun ihminen kuuluu. 8
9 Hääpuku Näyttelyssä on esillä hääparin puku, joka on Enontekiöltä. Häät vietettiin Pohjois-Norjassa 1980-luvun lopussa. Morsian on itse tehnyt oman pukunsa. Lisäksi hän on tehnyt miehensä puvun: takin, housut, karvakengät eli nutukkaat sekä molemmille hatut. Hopeaseppä on tehnyt pukuihin korut, suuret soljet eli riskut ja kruunun, joka morsiamella on päässään. 10 Samanismi eli noitausko Saamenpuvut ovat värikkäitä ja niissä on paljon yksityiskohtia. Samanismi eli noitausko on usko, jossa palvotaan luontoa ja sen eläimiä. Samanismissa on myös monia jumalia. Samaanit olivat yhteisön johtajia ja parantajia, jotka kertoivat muille jumalten tahdon. Samanismia on ollut monissa paikoissa pohjoisilla alueilla, myös Suomessa. Saamelaiset ovat yksi kansa, joka uskoi samanismiin. Saamelaisten uskomusmaailmasta on säilynyt paljon tietoja. Saamelaisten pyhiä paikkoja kutsuttiin seidoiksi. Tällaisia olivat usein erikoisen näköiset isot kivet, tai kallionmuodostumat. Saamelaisten rituaalit eli palvontamenot liittyivät esimerkiksi terveyteen, metsästämiseen ja sukulaisiin, jotka olivat jo kuolleet. Kristinusko tuotiin saamelaisten alueelle 1600-luvulla. Vaikka papit yrittivät hävittää samanismin, saamelaiset säilyttivät syrjäseuduilla samanismin tapoja 1900-luvulle asti. 9
10 Noitarummut Noitarumpu oli samaanin tärkein väline. Rummun kalvo on poronnahkaa, ja rummun runko on tehty puusta. Noitarummuissa on lisäksi paljon merkkejä, joita samaanit ovat piirtäneet. Merkit kuvaavat esimerkiksi maailmaa tai sitä, missä jumalat asuvat. Samaanit lauloivat ja rummuttivat, kun he olivat yhteydessä jumaliinsa. Samaanit saivat rummun avulla selville, mitä jumalat tahtoivat. Näyttelyssä on esillä valokuvia suomalaisista noitarummuista. Nämä rummut on otettu saamelaisilta ja 1700-luvuilla. Saamelaiset joutuivat antamaan noitarummut pois, koska kristityt papit halusivat hävittää samanismin. Suomesta on löydetty viisi hautaa, joihin on haudattu samaani. Haudoista on löydetty tavaroita, jotka liittyvät samanismiin. Näyttelyssä on esillä vasara eli päristin, jolla samaani on lyönyt rumpua. Itse noitarumpuja haudoista ei ole löytynyt. Noitarumpu oli tärkeä työkalu samaanille. Samaani on soittanut noitarumpua vasaralla eli päristimellä. 10
11 11
12 Tämä selkokielinen opas on tuotettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa Kuvataulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena ( ). Hankkeessa tuotettiin lisäksi kuvataulu museon näyttelystä. Hankkeessa mukana: Lapin maakuntamuseo Suomen merimuseo Suomen Urheilumuseo Papunet-verkkopalveluyksikkö Tikoteekki Selkokeskus Lisätietoa hankkeesta: saavutettavat-museomateriaalit.html Selkokielisen oppaan voi tulostaa osoitteista kommunikointitaulut Kuvat: Lapin maakuntamuseo Ulla Isotalo, Saamelaisalueen koulutuskeskus 12
Pohjoisranta 4 96200 Rovaniemi
SAAMELAISKULTTUURI Lapin maakuntamuseon tehtäväpaketti NIMI: KOULU ja LUOKKA: PÄIVÄMÄÄRÄ: Pohjoisranta 4 96200 Rovaniemi A. SAAMELAISET Saamelaisalue Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Saamelaisia asuu
SUOMEN ESIHISTORIA. Esihistoria
Suomen esihistoria / Ulla-Riitta Mikkonen 1 SUOMEN ESIHISTORIA Suomen historia jaetaan esihistoriaan ja historiaan. Esihistoria tarkoittaa sitä aikaa, kun Suomessa ei vielä ollut kristinuskoa. Esihistorian
TEHTÄVÄMONISTE LUOKKALAISILLE
TEHTÄVÄMONISTE 5. 6. -LUOKKALAISILLE 1. OMA ELÄINSUHDE A) Mikä eläin? Kirjoita viivalle. B) Mitä tunteita eläin sinussa herättää? Piirrä ympyrään hymiö: C) Mitkä eläimet eivät elä Suomessa? Ympyröi. D)
Lumi on hyvä lämmöneriste, sillä vastasataneessa lumessa on ilmaa.
Nimeni: Eliöt ja lumi Vastaukset löydät seuraavista paikoista: tammikuu: karhun vuosi karhunpesä hangen suojassa marraskuu: lumisateet lumimuodostumat joulukuu: selviytyminen kylmyydestä Lumi on hyvä lämmöneriste,
TEHTÄVÄMONISTE LUOKKALAISILLE
TEHTÄVÄMONISTE 5. 6. -LUOKKALAISILLE 1. OMA ELÄINSUHDE A) Mikä eläin? Kirjoita viivalle. B) Mitä tunteita eläin sinussa herättää? Piirrä ympyrään hymiö: C) Mitkä eläimet eivät elä Suomessa? Ympyröi. D)
Miten Suomi on muuttunut sadassa vuodessa? A1 Suomen valtio
A1 Suomen valtio 1917 2017 1 Kuinka suuri Suomi oli? Mikä oli Suomen pinta-ala? km 2 2 Mikä oli Suomen 4. suurin kaupunki? 3 Kuinka paljon Suomessa oli asukkaita? 4 Kuinka monta ihmistä asui neliökilometrin
LUONTO. Vesistö. Kuvia joista. Kuvaaja Pasi Lehtonen. Sanasto:
LUONTO Vesistö Suomen luonto on rikas. Suomessa on noin 60 000 järveä. Suomessa on myös paljon lampia, jokia ja koskia. Suurin järvi on Saimaa, jossa elää Saimaan norppa. Se on eläin, joka elää vain Suomessa.
Loppuraportti. Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena. -hanke (2012 2013)
1/7 Loppuraportti Kuvasymbolitaulustot ja selkokieliset materiaalit museovierailun tukena -hanke (2012 2013) Papunet-verkkopalveluyksikkö Viljatie 4 A 00700 Helsinki www.papunet.net papunet@kvl.fi 2/7
Suomen merimuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn
Suomen merimuseo Selkokielinen opas museon näyttelyyn Suomen merimuseo toimii Merikeskus Vellamossa Suomen merimuseossa voit tutustua laivaliikenteeseen eli merenkulkuun ja sen historiaan Suomessa. Voit
Suomen Urheilumuseo. Selkokielinen opas museon näyttelyyn
Suomen Urheilumuseo Selkokielinen opas museon näyttelyyn Suomen Urheilumuseo Suomen Urheilumuseo on erikoismuseo, jossa voi tutustua suomalaiseen urheiluun. Museon tehtävä on tutkia ja esitellä kilpaurheilua,
Napapiirin luontokansio
Puolipilvistä, sanoi etana ja näytti vain toista sarvea Tutki säätilaa metsässä ja suolla ja vertaa tuloksia. Säätilaa voit tutkia mihin vuodenaikaan tahansa. 1. Mittaa a) ilman lämpötila C b) tuulen nopeus
Keski-Suomen luontomuseo
Keski-Suomen luontomuseo Tehtävät 3-4 lk. Keski-Suomen luontomuseo Keski-Suomen luontomuseo 2 Tässä on museon pohjapiirros. Siihen on merkitty numeroilla, millä kohdalla kukin tehtävä tehdään. Pohjapiirros
Suomen historia. Esihistoria ( 1300) Ruotsin vallan aika (1300 1809) Venäjän vallan aika (1809 1917) Itsenäinen Suomi (1917 )
2009-2013 Suomen historia Esihistoria ( 1300) Ruotsin vallan aika (1300 1809) Venäjän vallan aika (1809 1917) Itsenäinen Suomi (1917 ) Sotien jälkeinen aika (1945 ) Nykyaika Esihistoria ( 1300) Suomi
Dialogi 1 Luonto ja ympäristö
Lämmittely Kuinka paljon Suomen pinta-alasta on metsää? Mikä suo on? Miksi ihmiset liikkuvat syksyllä paljon metsässä? Mikä on villieläimen ja kesyn eläimen ero? Millainen eläin karhu / susi on? Mitkä
HISTORIA 5: RYHMÄTEHTÄVÄT SUOMEN ESIHISTORIASTA
HISTORIA 5: RYHMÄTEHTÄVÄT SUOMEN ESIHISTORIASTA 1. Suomusjärven kulttuuri PEPPI, JANNA, LOVIISA, MINNA 2. Kampakeraaminen kulttuuri JONNA, SALLA, ESSI, JUHANI 3. Vasarakirveskulttuuri (nuorakeraaminen
LAUSEEN KIRJOITTAMINEN. Peruslause. aamu - minä - syödä muro - ja - juoda - kuuma kahvi Aamulla minä syön muroja ja juon kuumaa kahvia.
LAUSEEN KIRJOITTAMINEN Peruslause aamu - minä - syödä muro - ja - juoda - kuuma kahvi Aamulla minä syön muroja ja juon kuumaa kahvia. minä - täti - ja - setä - asua Kemi Valtakatu Minun täti ja setä asuvat
Omaishoito Saamelaisalueella. Ristenrauna Magga Toiminnanjohtaja
Omaishoito Saamelaisalueella Toiminnanjohtaja 5.4.2019 SámiSoster ry Tarkoituksena on valvoa, ylläpitää ja edistää saamelaisten asemaa, oikeuksia ja hyvinvointia alkuperäiskansana sosiaali- ja terveysalalla
Suomesta tulee itsenäinen valtio
Suomesta tulee itsenäinen valtio Venäjän valtakunta romahtaa ja Suomesta tulee itsenäinen valtio Venäjällä kansan tyytymättömyys tsaari Nikolai II:a kohtaan oli kasvanut koko 1900-luvun alun. Suurin osa
SUBSTANTIIVIT 1/6. juttu. joukkue. vaali. kaupunki. syy. alku. kokous. asukas. tapaus. kysymys. lapsi. kauppa. pankki. miljoona. keskiviikko.
SUBSTANTIIVIT 1/6 juttu joukkue vaali kaupunki syy alku kokous asukas tapaus kysymys lapsi kauppa pankki miljoona keskiviikko käsi loppu pelaaja voitto pääministeri päivä tutkimus äiti kirja SUBSTANTIIVIT
KARHU. Jos näet metsässä karhun, a) huuda kovaa. b) juokse lujaa. c) kiipeä puuhun. d) leiki kuollutta.
KARHU karhun, niin a) huuda kovaa. b) juokse lujaa. c) kiipeä puuhun. d) leiki kuollutta. Karhu on Euroopan suurin petoeläin. Suomen kansalliseläin. kaikkiruokainen. Suomen kielessä on monta nimeä karhulle:
YKSIKKÖ Pääte on aina -N. Se liittyy sanan taipuneeseen vartaloon. Kenen auto tuo on? - Aleksanterin - Liian. Minkä osia oksat ovat?
GENETIIVI yksikkö -N KENEN? MINKÄ? monikko -DEN, -TTEN, -TEN, -EN YKSIKKÖ Pääte on aina -N. Se liittyy sanan taipuneeseen vartaloon. Kenen auto tuo on? - Aleksanterin - Liian Minkä osia oksat ovat? puu
EUROOPAN KULTTUURIYMPÄRISTÖPÄIVÄT 2016 PORUKAN PAIKAT, YHTEISET YMPÄRISTÖT
EUROOPAN KULTTUURIYMPÄRISTÖPÄIVÄT 2016 PORUKAN PAIKAT, YHTEISET YMPÄRISTÖT Cultural heritage -makers 2016, LASTU, Lapinlahti, Finland LASTU School of Architecture and Environmental Culture LASTU School
Lataa Mikä eläin? - Lars-Henrik Olsen. Lataa
Lataa Mikä eläin? - Lars-Henrik Olsen Lataa Kirjailija: Lars-Henrik Olsen ISBN: 9789510391990 Sivumäärä: 273 Formaatti: PDF Tiedoston koko: 25.37 Mb Ainutlaatuinen luonto-opas! Mikä eläin? esittelee eläinten
Helinä Rautavaaran museo. Selkokielinen opas museon naamioista
Helinä Rautavaaran museo Selkokielinen opas museon naamioista 2 Helinä Rautavaaran museo esittelee erilaisia kulttuureja Helinä Rautavaaran museossa voi tutustua erilaisiin kulttuureihin ja uskontoihin.
RAPORTTI MAAKOTKAN, MUUTTOHAUKAN, TUNTURIHAUKAN SEKÄ OULUN JA LAPIN LÄÄNIEN MERIKOTKIEN PESINNÖISTÄ VUONNA 2009
RAPORTTI MAAKOTKAN, MUUTTOHAUKAN, TUNTURIHAUKAN SEKÄ OULUN JA LAPIN LÄÄNIEN MERIKOTKIEN PESINNÖISTÄ VUONNA 2009 Muuttohaukan pesäpaikka: Kuva Tuomo Ollila 11.11.2009 Tuomo Ollila Metsähallitus Luontopalvelut
Talvinen luonto -tehtävärastit. Avainsanat: biologia, talvehtiminen. Luokkataso: 1.-4. lk. Välineet: väritulostus, kontaktointi/laminointi
Suvi Saarnio ja Merja Vaaramaa OuLUMA, sivu 1 Talvinen luonto -tehtävärastit Avainsanat: biologia, talvehtiminen Luokkataso: 1.-4. lk Välineet: väritulostus, kontaktointi/laminointi Suvi Saarnio ja Merja
Lucia-päivä 13.12.2013
Lucia-päivä 13.12.2013 Perjantai 13.12.2013 oli tapahtumarikas päivä: oli Lucia-päivä! Päivä alkoi klo 8.15 juhlasalissa, kun Luciat esiintyivät EKOn väen ja joulupuuroon kutsuttujen vieraiden edessä.
Plassi Kalajoen vanha kaupunki on vierailun arvoinen
Plassi Kalajoen vanha kaupunki on vierailun arvoinen kohde kylämiljöineen ja museoineen. Plassilla vierailija voi sukeltaa vanhan Kalajoen keskukseen markkinatoreineen, jokirantoineen ja puutaloidylleineen.
Copylefted = saa monistaa ja jakaa vapaasti 1. Käännä omalle kielellesi. Oppitunti 14 Persoonapronominit - Verbien taivutus (Preesens) minä
Oppitunti 14 Persoonapronominit - Verbien taivutus (Preesens) 1 minä Minä olen. Minä laulan. Minä tanssin. Minä maalaan. Minä väritän. Minä piirrän. Minä otan. Minä myyn. Minä istun. = Olen. = Laulan.
AISTIT AVOINNA YMPÄRI VUODEN
Aistikahvilan saattaminen ympärivuotiseksi Deme-passi koulutus 2012-2013 LOMAKOTI ILONPISARA Toiminnan alku Aistikahvila sai alkunsa THL (terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen) Mental healthprojektista,
Pääkirjoitus: Oppilaskunnan kuulumiset: Tässä ihana lukijamme uusin ViLu-numero.
VILU Kevät 2016 Pääkirjoitus: Tässä ihana lukijamme uusin ViLu-numero. Penkkarit ja vanhojen tanssit menivät vilauksessa ja loma tulee vastaan, vaikka kuinka yrittäisit sitä vältellä. Luntakin on satanut,
Minä päätin itse sitoa ankkurinköyden paikalle, johon laitetaan airot. Kun ankkuri upposi joen pohjaan ja heti
Joki Minä asun omakotitalossa. Talo sijaitsee Kemijärven rannan lähellä. Talon ja rannan välimatka on noin 20 metriä. Tänä keväänä Kemijoen pinnan jää alkoi sulaa aikaisemmin kuin ennen. Kaiken jään sulamisen
Lataa Metsän mesikämmen - Leena Laulajainen. Lataa
Lataa Metsän mesikämmen - Leena Laulajainen Lataa Kirjailija: Leena Laulajainen ISBN: 9789516278516 Sivumäärä: 87 Formaatti: PDF Tiedoston koko: 34.21 Mb Hunajaa ahmiva höpsö karhu tai rutistettavan pehmeä
Lataa Nuorten eläinkirja - Berndt Sundsten. Lataa
Lataa Nuorten eläinkirja - Berndt Sundsten Lataa Kirjailija: Berndt Sundsten ISBN: 9789518826852 Sivumäärä: 44 Formaatti: PDF Tiedoston koko: 22.57 Mb Paljonko karhu painaa? Missä asuu sopuleita? Mitä
1. Mitä seuraavista voit laittaa biojäteastiaan tai kompostiin?
1. Mitä seuraavista voit laittaa biojäteastiaan tai kompostiin? a) maitotölkki b) suodatinpussi ja kahvinporot c) lasinsirut d) ruuanjätteet muovipussissa KOMPOSTI 2. Hyötispiste on paikka johon voit viedä
SUOMALAISUUS. Miltä se näyttää ja mitä se on? Mikä on erilaista, kun vertaat sinun kulttuuriin? Puhutaan
SUOMALAISUUS Miltä se näyttää ja mitä se on? Mikä on erilaista, kun vertaat sinun kulttuuriin? Puhutaan Mitä suomalaisuus sinulle merkitsee ja mitä siitä haluat ottaa omaksesi? Mitä et? Miksi? Mitä tarkoittavat
JOKAMIEHEN- OIKEUDET MITÄ LUONNOSSA SAA TEHDÄ?
JOKAMIEHEN- OIKEUDET MITÄ LUONNOSSA SAA TEHDÄ? MITÄ OVAT JOKAMIEHENOIKEUDET? Suomessa jokainen lapsi ja aikuinen saa nauttia luonnosta riippumatta siitä, kuka maan omistaa. Jokamiehenoikeudet eivät katso
luonnosta kumpuavia tuoksuja ja syömään suoraan metsästä ja vedestä.
HILJENNÄ OLET PERILLÄ UTSJOELLA Tervetuloa Utsjoelle Suomen ainoaan saamelaisenemmistöiseen kuntaan! Utsjoen saamelaiskylissä on luontevaa hiljentää tahtia pysähtyä hengittämään vapaasti, haistelemaan
Entisajan vaatteissa. Tehtävät koululle
Entisajan vaatteissa Tehtävät koululle Työpajassa tutustutaan arkipukeutumiseen 1900-luvun alussa. Keski-Suomi sijaitsee itäisen ja läntisen kulttuurialueen rajalla, mikä on johtanut kulttuuripiirteiden
Metsä/Luonto
Tutkimme ja kokeilemme Metsä/Luonto 2016 2017 Työn tehneet: 7-8 vuotiaat Pirtin koulun iltapäiväkerholaiset Tähdet: Aleksi H, Anniina H., Anniina R., Arttu H., Arttu K., Eelis, Eeva, Hilma, Kerttu, Leevi,
SAAMELAINEN NUORISO. Interreg IVA Pohjoinen 1.5.2009-30.4.2011
SAAMELAINEN NUORISO Interreg IVA Pohjoinen 1.5.2009-30.4.2011 PROJEKTIN LÄHTÖKOHTIA Saamelaista kulttuuria tallentavat erikoismuseot Pohjoismaissa halusivat tallentaa nykysaamelaista kulttuuria kokoelmiinsa
ARKEOLOGIAA JA JOULUN TUNNELMAA
KOULUTIEDOTE SYKSY 2019 ARKEOLOGIAA JA JOULUN TUNNELMAA HISTORIAA KIVIKIRVEISTÄ IKEAAN ARKEOLOGIAA JA HAUTAUSTAPOJA TEHDÄÄN YHDESSÄ JOULUA! Tornionlaakson maakuntamuseo tarjoaa oivaltavan matkan oman historian
Kuolemmeko JÄTTEISIIMME?
Kuolemmeko JÄTTEISIIMME? Mieti ensin kaksi kertaa heitätkö roskat luontoon. Tiesitkö, että yksi veteen heitetty tupakka saastuttaa 7 litraa vettä? Kuolemmeko jätteisiimme? Kännykkä vaihtoon uutta ostattaessa,
SAMU ON TYÖSSÄ KOULUSSA. LAPSET JUOKSEVAT METSÄÄN. POJAT TULEVAT KAUPASTA.
MISSÄ? MISTÄ? MIHIN? SAMU ON TYÖSSÄ KOULUSSA. LAPSET JUOKSEVAT METSÄÄN. POJAT TULEVAT KAUPASTA. MISSÄ? Missä laiva on? Missä sinun paperit ovat? Missä sinun kansio on? Missä rikas nainen istuu? Missä ruoat
Opinnäytetyöprosessin kulttuurisensitiivinen näkökulma
Opinnäytetyöprosessin kulttuurisensitiivinen näkökulma TAITO 2017 Osaamisen ydintä etsimässä Konferenssi Tampereen Taitokeskuksessa 25.-26.4.2017 4.5.2017 Tiina Ervelius, Eeva Mertaniemi, Elina Pekonen
LEIKIN VOIMA 16.1.2015. Milla Salonen, lastentarhanopettaja Jokiuoman päiväkoti, Vantaa Vesiheinät esiopetusryhmä
LEIKIN VOIMA 16.1.2015 Milla Salonen, lastentarhanopettaja Jokiuoman päiväkoti, Vantaa Vesiheinät esiopetusryhmä Leikkiagenttien matkat - Ryhmä on mukana Vantaan leikkipilotti- hankkeessa mukana Leikkiagentteina
Sami musea ja Davvi-Sámi luondduguovdda¹ SIIDA FIN-99870 Inari Tel. +358 (0)16 665 212 Fax. +358 (0)16 665 156
1 KOULULAISTEHTÄVIÄ 7 7 7 7 7 7 78907890789012789078907890127890 78907890789012789078907890127890 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345 789012345
POSTPOSITIOT 1. - Kenen vieressä sinä istut? - Istun vieressä. 2. (TUNTI) jälkeen menen syömään. 3. Kirjasto on (TEATTERI) lähellä. 4. (HYLLY) päällä on kirja. 5. Me seisomme (OVI) vieressä. 6. Koirat
Keski-Suomen luontomuseo
Keski-Suomen luontomuseo Tehtävät 1-2 lk. Tässä näet museon pohjapiirroksen. Se on meidän karttamme tällä kierroksella. Hei! Olen oppaasi Kalle. Kun teet ristikon saat tietää, mikä eläin minä olen. 1.
Onnea ostamalla - vai onnea ostamatta? www.nuukuusviikko.net
Onnea ostamalla - vai onnea ostamatta? Mikä ihmeen kulutus? Minä ja tavarat Mikä on turhin tavarasi? Mitä tavaraa toivoisit ja miksi? Mikä sinun tekemisistäsi on kuluttamista? Mikä ihmeen kaari? Tavaran
Keski-Suomen luontomuseo
Keski-Suomen luontomuseo Tehtävät 0-1 lk. Tässä näet museon pohjapiirroksen. Se on meidän karttamme tällä kierroksella. Hei! Olen oppaasi Kalle. Kun teet ristikon saat tietää, mikä eläin minä olen. 1.
Aakkoset Aa Ii Uu Ss Nn Ee Oo Ll Rr Mm Tt Ää Pp Kk Jj Vv Hh Yy Öö Dd Gg Bb Ff Cc Ww Xx Zz Qq Åå Numerot 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kuka on...? (adjektiivit) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Kenellä on...? (omistaminen)
Naamioita eri kulttuureista
Naamioita eri kulttuureista Nämä ovat Amerikan intiaanien naamioita. Naamiota käyttävän ihmisen uskottiin muuttuvan eläimeksi tai mystiseksi olennoksi. Naamioita käytetään edelleen perinteisissä seremoniatansseissa
I-MONIKKO. Heljä Uusitalo
I-MONIKKO Heljä Uusitalo YKSIKKÖ JA MONIKKO Kun puhut yhdestä ihmisestä, asiasta tai esineestä, käytät yksikköä. Koira haukkuu autossa. Kun ihmisiä, asioita tai esineitä on monta, käytät monikkoa. Koirat
Ksenia Pietarilainen -keppinuket
Ksenia Pietarilainen -keppinuket - Leikkaa hahmot ja lavasteet irti. - Liimaa hahmon peilikuvat yhteen pohjapaloistaan. - Taita hahmot pystyyn siten, että valkoinen pala jää pöytää vasten. - Liimaa hahmo
Sinivalkoinen jalanjälki
Sinivalkoinen jalanjälki Marraskuu 2014 Tutkimuksen käytännön toteuttaja: Taloustutkimus Oy Marko Perälahti ja Markus Mervola Tutkimuksen toteutus 1. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16-75-vuotiaat suomalaiset.
Pohjoinen matkailu ja kulttuuriperintö
Pohjoinen matkailu ja kulttuuriperintö 5 op, korvaavuus 687377S Työllistymistä tukevat opinnot tai erikseen sovittava Vesa Pekka Herva Tiina Äikäs (tiina.aikas@oulu.fi) Kurssin sisältö Johdatusluento Ekskursiot
Muistoissamme 50-luku
Muistoissamme 50-luku 16. Kahvi Nykyään suomalainen kuluttaa kahvia 10 kiloa vuodessa. Se on enemmän kuin missään muualla. 50-luvun lopulla kulutus oli noin puolet nykyisestä. Kahvi on kuulunut Suomessa
Liikuntalupaus. 2. Olla aktiivisesti mukana lapsemme liikunnassa. 3. Lisätä koko perheen yhteisiä liikuntahetkiä.
Liikuntalupaus 1. Omassa pihassa, pyörätiellä, metsässä ja missä vielä meidän perhe liikkuu, polskuttelee, kiikkuu. 2. Olla aktiivisesti mukana lapsemme liikunnassa. 3. Lisätä koko perheen yhteisiä liikuntahetkiä.
Porokysely 2017 Poronomistajien vastauskooste. 3/23/2018 Poron omistajat trk
Porokysely 2017 Poronomistajien vastauskooste Mitkä ovat mielestänne poronhoidon tarjoamat tärkeimmät mahdollisuudet ja hyödyt Suomelle? Valitkaa seuraavista vaihtoehdoista enintään kolme:, valittujen
Laatineet: Maija-Stiina Auvinen ja Jenni Väisänen, yhteisöpedagogiopiskelijat, HUMAK, 2014
Väittämäkortit Liikkuva romaniväestö Suomessa ROMANIT EUROOPASSA Ihmisoikeudet, liikkuvuus ja lapset Laatineet: Maija-Stiina Auvinen ja Jenni Väisänen, yhteisöpedagogiopiskelijat, HUMAK, 2014 Väittämäkortit
LUOMINEN. 1. Kertomuksen taustatietoja a) Ajallinen yhteys muihin kertomuksiin (Kolmiyhteinen) Jumala loi maailman n. 6 000 vuotta sitten.
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) LUOMINEN Kuva taidegraafikko Kimmo Pälikkö 1. Kertomuksen taustatietoja a) Ajallinen yhteys muihin kertomuksiin (Kolmiyhteinen) Jumala loi maailman n.
3/2014. Tietoa lukijoista
3/2014 Tietoa lukijoista Kantri on Maaseudun Tulevaisuuden, Suomen 2. luetuimman päivälehden, kuukausiliite. Se on maaseudulla asuvalle ihmiselle tehty aikakauslehti. Lehti on onnistunut tehtävässään ja
Taide-elämyksiä Berliinissä
Taide-elämyksiä Berliinissä Pääsin käymään kesäkuussa 2015 Berliinin taidemuseossa Gemäldegalleriessa historian opettaja Veli- Matti Ojalaisen opastamana. Taidemuseosta löytyy maailman suurin kokoelma
Pörinää ilmassa, möyrimistä maassa - madot ja hyönteiset luonnossa
Pörinää ilmassa, möyrimistä maassa - madot ja hyönteiset luonnossa Jarkko Niemi, Luonnonvarakeskus Lasten Yliopisto, Seinäjoki, 16.4.2016 Luennon sisältö Mitä ovat hyönteiset ja madot Mikä on niiden rooli
Suomen sota päättyy. Vaaran vuodet
Suomen sota päättyy Vaaran vuodet Vaaran vuodet nimitystä on käytetty Suomessa toisen maailmansodan jälkeisestä epävarmasta ajanjaksosta, jolloin Suomen pelättiin muuttuvan kommunistiseksi valtioksi joko
Suomalainen kulttuuri ja elämäntapa
2009-2013 Suomalainen kulttuuri ja elämäntapa Suomalainen ajankäyttö Suomalainen viestintä ja käytöstavat Suomalainen elämäntapa Aikatauluja ja sovittuja tapaamisaikoja on hyvä noudattaa täsmällisesti.
Merisuo & Storm Monenlaista luettavaa 2. Sisältö
Merisuo & Storm 2 Sisältö Opettajalle.................................... 3 Leijona ja hiiri (kansansatua mukaellen).............. 5 Kyyhkynen ja muurahainen (La Fontainea mukaellen).. 8 Korppi ja muurahainen
Päättötehtävä Teema: Muinaiskylä
Päättötehtävä Teema: Muinaiskylä 1 vaihe. Suunnittelu Projektin tarkoitus on rakentaa oppilaiden kanssa muinaiskylän pienoismalli. Projektin opetukselliset tavoitteet ovat aikamatka menneisyyteen ja omien
JÄTTIhampaan. ar voitus
JÄTTIhampaan ar voitus Fossiili on sellaisen olion tai kasvin jäänne, joka on elänyt maapallolla monia, monia vuosia sitten. Ihmiset ovat löytäneet fossiileja tuhansien vuosien aikana kivistä ja kallioista
Olipa kerran lue linnoihin liittyvät tarinat
Olipa kerran lue linnoihin liittyvät tarinat Harmaan linnan ritarit Olipa kerran kolme ritaria ja niillä oli harmaa linna. Linna sijaitsi kukkulan päällä. Linnaan hyökättiin. Sinne hyökkäsi punaiset ritarit,
Kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet
Kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet Oikeus (laki sanoo, että saa tehdä jotakin) Suomen uusi perustuslaki tuli voimaan 1.3.2000. Perustuslaki on tärkeä laki. Perustuslaki kertoo, mitä ihmiset saavat
Tehtävä 1 2 3 4 5 6 7 Vastaus
Kenguru Ecolier, vastauslomake Nimi Luokka/Ryhmä Pisteet Kenguruloikka Irrota tämä vastauslomake tehtävämonisteesta. Merkitse tehtävän numeron alle valitsemasi vastausvaihtoehto. Jätä ruutu tyhjäksi, jos
Kuva vasemmalla: Tästä alkaa hevosponttuunin teko. Tukit, joista suurin osa on tuulenkaatoja, on saatu kuljetettua työmaalle.
Tässä harvinainen kuvasarja hevosponttuunin valmistuksesta. Ponttuuni valmistettiin Sonkajärven Koirakoskella vuonna 1984. Alunperin diafilmille otetut kuvat on digitoitu keväällä 2014. Kuvia on yhteensä
Mobiilit luontorastit
Mobiilit luontorastit Kesto: Riippuu reitin pituudesta Kenelle: alakoulu Missä: ulkona Milloin: kevät ja syksy Tarvikkeet: älypuhelin / tablettitietokone (muistiinpanovälineet) Eräpassin osio: jokamiehen
3. Oppimiseni Vastaa asteikolla 1-3. Kolme on täysin samaa mieltä, yksi on täysin eri mieltä.
VIRVATULIKYSELY 7-8-VUOTIAILLE, kevät 2013 1. Monettako vuotta olet kuvataidekoulussa? 1. vuotta 32 % 9 2. vuotta 25 % 7 3. vuotta 11 % 3 4. vuotta 21 % 6 5. vuotta 11 % 3 2. Ilomittarit eli hymynaamat
TIEDOKSI! Kaikkiin kysymyksiin ei välttämättä näyttelyssä löydy suoraa vastausta infokylteistä. Osa
Helpompi OPETTAJALLE Meret ja muut vesistöt ovat täynnä toinen toistaan ihmeellisempiä ja mahtavampia eläimiä. Näiden tehtävien avulla pääset tutustumaan näihin otuksiin paremmin. TIEDOKSI! Kaikkiin kysymyksiin
VARHAISKANTAISET USKONNOT ELI ALKUPERÄISKANSOJEN USKONNOT
VARHAISKANTAISET USKONNOT ELI ALKUPERÄISKANSOJEN USKONNOT Varhaiskantaisten uskontojen kannattajia on tällä hetkellä noin 1,5 % eri uskontojen kannattajista. Varhaiskantaisiksi uskonnoiksi kutsutaan uskontoja,
Meidän metsämme mahdollistaa meille monenlaista toimintaa. Ilman metsää, olisi jäänyt monet mukavat hetket kokematta. Meidän lähimetsämme sijaitsee
Tämä metsä on meille tärkeä kilpailu Sarjassa Päiväkodit Meidän metsämme mahdollistaa meille monenlaista toimintaa. Ilman metsää, olisi jäänyt monet mukavat hetket kokematta. Meidän lähimetsämme sijaitsee
Suomalaisen työn liitto (STL) - Suomalainen kuluttaja muuttuvassa ympäristössä 2014
Suomalaisen työn liitto (STL) - Suomalainen kuluttaja muuttuvassa ympäristössä 2014 28.08.2014 Mikko Kesä, Jan-Erik Müller, Tuomo Saarinen Innolink Research Oy Yleistä tutkimuksesta Tutkimuksen tarkoituksena
Talvinen luonto -tehtävärastit. Avainsanat: biologia, talvehtiminen. Luokkataso: 5.-6. lk. Välineet: väritulostus, kontaktointi/laminointi
Suvi Saarnio ja Merja Vaaramaa OuLUMA, sivu 1 Talvinen luonto -tehtävärastit Avainsanat: biologia, talvehtiminen Luokkataso: 5.-6. lk Välineet: väritulostus, kontaktointi/laminointi Suvi Saarnio ja Merja
Luovia valokuvia pohjoismaisella kuvakielellä. 3 minuutin esittely
Luovia valokuvia pohjoismaisella kuvakielellä 3 minuutin esittely Tietoa - Ruotsissa perustettu pohjoismainen kuvatoimisto, joka keskittyy ensisijaisesti pohjoismaisiin aiheisiin ja ympäristöihin - Arkistossamme
Oletko Bull, Bear vai Chicken?
www.handelsbanken.fi/bullbear Handelsbankenin bull & Bear -sertifikaatit Oletko Bull, Bear vai Chicken? Bull Valmiina hyökkäykseen sarvet ojossa uskoen markkinan nousuun. Mikäli olet oikeassa, saat nousun
Tietoa lukijoista 2018
Tietoa lukijoista 2018 5/2018 Maaseudun Tulevaisuuden kuukausiliite on Maaseudun Tulevaisuuden kuukausiliite. kertoo tästä ajasta, maaseudun elämästä, ihmisistä ja ilmiöistä lämpimästi ja terävästi. Se
Meri. Meri. Meri. Meri. Meri. Meri. Ajelehdit merivirtojen mukana. Pysy meressä ja ota uusi merikortti.
Ajelehdit merivirtojen mukana. Pysy meressä ja ota uusi Painut syyskierron mukana syvälle veteen. Pysy meressä ja ota Ajelehdit levämassan seassa heinäkuussa. Pysy meressä ja ota jäätyy talvella ja sinusta
PAPERITTOMAT -Passiopolku
PAPERITTOMAT -Passiopolku P a s s i o p o l k u E t a p p i 1 Taistelu perheen puolesta Kotona Nigeriassa oli pelkkää köyhyyttä. Rahaa ei aina ollut ruokaan, saati kouluun. Asuimme koko perhe samassa majassa.
Nettiraamattu lapsille. Pietari ja rukouksen voima
Nettiraamattu lapsille Pietari ja rukouksen voima Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible
Paluumuuttaja: Ollapa jo suomalainen Spirit-hanke
Paluumuuttaja: Ollapa jo suomalainen Inkeriläisten alkuperäinen asuinalue sijaitsee nykyään Pietaria ympäröivällä Leningradin alueella Luoteis-Venäjällä. Savosta, Jääskestä, Lappeelta ja Viipurista tulleita
KOTONA, KOULUSSA JA KAUPUNGISSA
JAKSO ❶2 3 4 5 6 KOTONA, KOULUSSA JA KAUPUNGISSA 4 OLETKO MIETTINYT: Miten sinä voit vaikuttaa omalla toiminnallasi ympäristöösi? Miten kasvit voivat kasvaa niin monenlaisissa paikoissa? Miten kasvien
Nettiraamattu lapsille. Joosua johtaa kansaa
Nettiraamattu lapsille Joosua johtaa kansaa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible for
Tunnista lajit ja logot
Tunnista lajit ja logot Tehtävässä testataan kuinka monta lähiympäristön eläin- tai kasviasukasta oppilaat tuntevat. Tarkoituksena on sen jälkeen miettiä, miksi näistä (ja muista) lajeista on syytä välittää.
LAUSESANAT KONJUNKTIOT
LAUSESANAT KONJUNKTIOT Ruusu ja Pampeliska ovat marsuja. Marja on vanhempi kuin Anna. Otatko teetä vai kahvia? JA TAI VAI (kysymyslause) MUTTA KOSKA (syy) KUN KUIN (vertailu) ETTÄ JOS SEKÄ Mari ja Matti
Nettiraamattu. lapsille. Nainen kaivolla
Nettiraamattu lapsille Nainen kaivolla Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2007 Bible for Children,
Tiivistelmä ostamisesta ja Suomalaisen Työn Liiton merkeistä. 27.3.2015 Jokke Eljala
Tiivistelmä ostamisesta ja Suomalaisen Työn Liiton merkeistä 27.3.2015 Jokke Eljala Esityksen sisältö 1. Tutkimuksen tausta ja keskeisimmät löydökset 2. Mitä tuotteissa ja palveluissa arvostetaan ja ollaanko
PIENESTÄ PITÄEN-HUOMISEN HYVÄKSI
PIENESTÄ PITÄEN-HUOMISEN HYVÄKSI UUDENVUODEN YMPÄRISTÖLUPAUS-KILPAILU KEVÄT 2010 PYYKÖSJÄRVEN PÄIVÄKOTI YMPÄRISTÖKERHO NEULASET PIENESTÄ PITÄEN-HUOMISEN HYVÄKSI Pyykösjärven päiväkoti on mukana kansainvälisessä
Nettiraamattu lapsille. Nainen kaivolla
Nettiraamattu lapsille Nainen kaivolla Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible for Children,
Kenguru Ecolier, ratkaisut (1 / 5) 4. - 5. luokka
3 pisteen tehtävät Kenguru Ecolier, ratkaisut (1 / 5) 1. Missä kenguru on? (A) Ympyrässä ja kolmiossa, mutta ei neliössä. (B) Ympyrässä ja neliössä, mutta ei kolmiossa. (C) Kolmiossa ja neliössä, mutta
03. Nissnikun tila. Nissniku, Brita Lönnberg 1917, Reprokuva Kirkkonummen kunta, kulttuuripalvelut, kuvaaja tuntematon
03. Nissnikun tila Nissnikun tilan varhaisimpia merkintöjä on löydetty vuodelta 1557, kun Nissnikun maakirjassa mainitaan henkilö nimeltä Gregorius Nilsson. 1600-luvun alussa mainitaan Matz Nilsson Nissebystä.
Monikossa: talojen, koirien, sinisten huoneitten / huoneiden
Teidän talonne on upouusi. MINKÄ? KENEN? MILLAISEN? = talon, teidän, sinisen huoneen= GENETIIVI Monikossa: talojen, koirien, sinisten huoneitten / huoneiden Genetiivi ilmaisee omistusta Laurin koira, minun