Lauri Räty & Petteri Kukkaniemi. Avaimia arkeen. Selkokielinen oppikirja turvallisuudesta
|
|
- Eija Salo
- 10 vuotta sitten
- Katselukertoja:
Transkriptio
1 Lauri Räty & Petteri Kukkaniemi Avaimia arkeen Selkokielinen oppikirja turvallisuudesta
2 Teksti Lauri Räty & Petteri Kukkaniemi, Ulkoasu Juho Paavola Kirjoittajat ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiö, ISBN (sid.) ISBN (PDF) 1. painos Painopaikka Hämeen Kirjapaino, Oy, Tampere 2015.
3 Avaimia arkeen Selkokielinen oppikirja turvallisuudesta
4
5 Sisällysluettelo Mitä opit tässä kirjassa? Esipuhe!Mikä tämä kirja on? SIVU 4 Minä 1Kuka minä olen? SIVU 8 Paloturvallisuus 2Miten suojaudun tulipaloilta? SIVU 48 Liikenneturvallisuus 3Miten liikun turvallisesti liikenteessä? SIVU 66 Ensiapu 4Miten opin hoitamaan lieviä vammoja? SIVU 82 Henkilökohtainen turvallisuus 5Miten huolehdin omasta turvallisuudestani? SIVU 100
6 !
7 1Esipuhe Mikä tämä kirja on?
8 Esipuhe Tämä kirja käsittelee turvallisuutta. Turvallisuus tarkoittaa sitä, että sinulla on hyvä olla, eikä sinun tarvitse pelätä mitään. Turvallisuus tarkoittaa monia eri asioita. Tämä kirja keskittyy sellaisiin asioihin, joihin jokainen voi vaikuttaa itse. Sinä voit parantaa turvallisuuttasi. Turvallisuus auttaa sinua itsenäisessä elämässä. Jokainen tarvitsee joskus toisen ihmisen apua. Voit tarvita apua myös tämän kirjan käytössä. Voit kysyä apua esimerkiksi läheiseltä tai ohjaajalta. Tässä kirjassa sinua auttavaa henkilöä nimitetään tukihenkilöksi. Kirjassa on paljon erilaisia tehtäviä. Tehtävien avulla voit pohtia omaa turvallisuuttasi. Jos käsialallesi on liian vähän tilaa, voit tehdä tehtäviä myös omaan vihkoosi. Tarkasta tehtävät tukihenkilösi kanssa. Tämä kirja on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville aikuisille. Kirja on kirjoitettu selkokielellä, jotta se olisi helppo ymmärtää. Mukavia hetkiä kirjan parissa! Kun koti on siisti, se on turvallinen. 6
9 7
10 1
11 1Minä Kuka minä olen?
12 Kerro itsestäsi Tässä osiossa voit pohtia omaa elämääsi. Mieti seuraavia kysymyksiä rauhassa. Jos haluat kertoa itsestäsi muille, voit näyttää heille seuraavia sivuja. Etunimi: Sukunimi: Liimaa tähän oma kuvasi Osoite: Puhelinnumero: Työ: Koulutus: 10
13 Mitä harrastan? Mistä asioista pidän elämässäni? Missä asioissa olen hyvä? Missä asioissa olen toisten ihmisten mielestä hyvä? Mistä asioista unelmoin? 11
14 Läheiset ihmiset Jokainen ihminen tarvitsee lähelleen muita ihmisiä. Voit saada tukea erilaisilta henkilöiltä. Ystävät ja perhe tuovat iloa elämään. Heille voi kertoa myös omia huolia. Jotkut ihmiset tarvitsevat hieman enemmän tukea. Tukihenkilö voi auttaa sinua esimerkiksi raha-asioissa, kauppareissulla tai muissa arjen askareissa. Voit saada tukea esimerkiksi läheisiltä tai ohjaajilta. Tässä kirjassa kaikkia sinua tukevia henkilöitä kutsutaan tukihenkilöiksi. Tehtävä Voit pohtia Kenen kanssa vietät aikaasi? Millainen on hyvä ystävä? Kenelle voit kertoa huolesi? Eri ihmisten kanssa tehdään erilaisia asioita. Jotkut ihmiset ovat sinulle läheisempiä kuin toiset. Kirjoita viereiselle sivulle sinulle tärkeiden ihmisten nimiä. 12
15 Muut ihmiset Kaverit Tärkeimmät ihmiset Minä 13
16 Missä asioissa tarvitset toisten ihmisten tukea? Kaikki tarvitsevat joskus toisten ihmisten apua. Tällä aukeamalla voit miettiä, missä sinä tarvitset toisten ihmisten tukea. Muista, että sinä päätät omasta elämästäsi. Tärkeistä päätöksistä kannattaa silti keskustella, ja kysyä muiden ihmisten mielipiteitä. Tee asioita mahdollisimman paljon itse. Saat uusia kokemuksia ja opit uutta. Voit myös vaikuttaa enemmän omaan elämääsi. Esimerkiksi jos joku käy kaupassa sinun puolestasi, et pääse valitsemaan mitä ostat. Itse vai yhdessä? Esimerkkejä asioista, joita voit tehdä itse tai joihin voit tarvita apua: ostokset rahan käyttö lääkkeiden ottaminen ulkoilu siivoaminen syöminen peseytyminen lukeminen kirjoittaminen harrastaminen ruuanlaitto. 14
17 Pohdi Tällä sivulla voit miettiä, mitä osaat tehdä itse. Voit myös kertoa, missä tarvitset toisten tukea. Nämä asiat osaan tehdä itse: Näissä asioissa tarvitsen tukea: Näitä asioita haluaisin tehdä enemmän itse: 15
18 Omien asioiden suunnittelu Elämästä kannattaa nauttia. Voit tehdä monenlaisia mukavia tai hyödyllisiä asioita. Joskus sattuu kuitenkin vahinkoja, esimerkiksi kauppareissulla voi hävittää rahapussinsa. Vahinkoja sattuu kaikille. Voit varautua vahinkoihin, kun suunnittelet asioita etukäteen. Voit miettiä tukihenkilöidesi kanssa, voisitko tehdä haluamiasi asioita turvallisemmin. Ensiksi voit miettiä, mistä unelmoit. Mitä haluaisit tehdä elämässäsi? Sitten voitte miettiä, mikä sinua jännittää. Mikä estää sinua toteuttamasta unelmiasi? Seuraa etenemistäsi Voit merkitä rastilla ympyröihin, miten etenet unelmiesi saavuttamisessa Unelmat Tavoite Esteet ja ratkaisut 16
19 Ota yksi unelma tavoitteeksesi. Miettikää, mitä teette niille asioille, jotka jännittävät tai pelottavat sinua. Toteuttakaa tavoitteesi yhdessä! Unelmana voi olla muutto omaan kotiin. Suunnitelma Tavoitteen toteuttaminen Arviointi 17
20 Lue tarina Pekan tarina Tavoite kaupassa käynnistä itse toteutui Pekka on aikuinen mies, joka asuu asumisyksikössä Tampereella. Häntä harmitti, koska hän ei saanut käydä itse kaupassa. Pekka hukkasi joskus tavaroita, joten ohjaajat pelkäsivät, että Pekka hävittää rahapussinsa. Pekalla oli ollut myös hankaluuksia maksamisessa. Pekka osasi kulkea matkan kaupalle ja takaisin kotiin, koska hänellä oli hyvä suuntavaisto. Pekka päätti tehdä asiaan muutoksen. Hän otti tavoitteekseen kaupassa käymisen. Pekka ja ohjaajat miettivät yhdessä, mitä he tekevät heitä pelottaville asioille. Pekan kodin lähellä sijaitsi kaksi kauppaa. Pekka valitsi kauempana sijainneen kaupan, koska sinne oli turvallisempi reitti. Ensin Pekka laittoi rahapussin ketjulla kiinni housuihin. Sitten Pekka harjoitteli rahan käyttöä ohjaajien kanssa. Harjoittelu kesti pitkään, mutta Pekka ja ohjaajat olivat kärsivällisiä. Lopuksi Pekka kävi ohjaajan kanssa tapaamassa kaupan työntekijöitä. Työntekijät tutustuivat Pekkaan ja oppivat auttamaan häntä tarvittaessa. Kauppaan jätettiin myös Pekan ohjaajan puhelinnumero. 18
21 Ennen kauppaan lähtöä Pekka teki itselleen ostoslistan. Pekka katsoi tukihenkilön kanssa, että hänellä on tarpeeksi rahaa. Aluksi tukihenkilö oli Pekan mukana kauppareissulla. Kun tukihenkilö huomasi, että Pekka osaa käydä kaupassa ilman apua, tukihenkilö ei tullut enää Pekan mukaan. Näin Pekka pääsi käymään itsenäisesti kaupassa. Pekan tavoitteena oli oppia käyttämään itse omia rahojaan. 19
22 Tehtävät Mitä haluaisit tehdä tulevaisuudessa? Mitä haluaisit muuttaa elämässäsi? Nyt voit miettiä, mistä sinä unelmoit. Haluatko oppia jotain uutta? Haluatko tehdä jotain itsenäisemmin? Seuraavien kohtien avulla voit pohtia elämääsi ja asioita, jotka voisivat olla paremmin. Aloita pohtimalla asioita, joita haluaisit muuttaa elämässäsi. Mieti elämääsi esimerkiksi seuraavien aiheiden kautta: ihmissuhteet vapaa-aika asuminen työ terveys raha-asiat päätösten tekeminen omat oikeudet taidot ja oppiminen oikeanlainen tuki jokin muu. Voit kirjoittaa asioita viereiseen laatikkoon. Kirjoita niin monta asiaa kuin keksit. 20
23 Tavoitteen asettaminen Valitse yksi asia, jonka haluaisit olevan paremmin. Valitse sellainen asia, jonka voit saavuttaa. Se on oma tavoitteesi. Kirjoita se viivalle. Mikä on estänyt sinua toteuttamasta tavoitettasi? Mitkä asiat jännittävät tai pelottavat sinua tai tukihenkilöitäsi? Oma tavoitteeni: 21
24 Toteuta tavoitteesi Jotkut asiat voivat pelottaa sinua. Asioita pohtimalla pelko voi vähentyä tai kadota kokonaan. Pohtikaa yhdessä, mitä pelottaville asioille voisi tehdä. Voitteko tehdä jotain eri tavalla kuin ennen? Koita keksiä!uusia ratkaisuja. Pelottava asia Miten ratkaisette asian? 22
25 Suunnitelman avulla tavoitteet on helpompi saavuttaa. Tehkää yhdessä toimintasuunnitelma. Pohtikaa miten saavutatte tavoitteen. Päättäkää, kuka tekee mitäkin. Missä aikataulussa tahdotte saavuttaa tavoitteen? Voitte kirjoittaa suunnitelmanne tähän vapaasti 23
26 Arviointi Jälkikäteen voitte arvioida, miten tavoitteen saavuttaminen sujui. Arviointi on tärkeää, koska virheistä voi oppia. On myös hyvä huomata onnistumiset. Mitä olemme oppineet? Missä olemme onnistuneet? Mitä olemme tehneet? 24
27 Onko asioita, joista olemme huolissamme? Miten tavoite onnistui kokonaisuudessaan? Mitä teemme seuraavaksi? 25
28 Terveys Hyvä terveys tarkoittaa sitä, että voit hyvin. Terveellisen elämän osat: liikunta uni terveellinen ruoka hyvät ihmissuhteet. Omaa terveyttä voi lisätä huolehtimalla itsestään. Palaa vastauksiin uudelleen, kun olet lukenut tämän osion loppuun.!elätkö terveellisesti? 26
29 Tehtävät Kuinka usein harrastan liikuntaa? Kuinka monta tuntia nukun yöllä? Nukunko riittävästi? Millaista on terveellinen ruoka? Syönkö terveellisesti? Olenko tyytyväinen elintapoihini? 27
30 Terveellinen ruoka Terveellinen ruoka saa sinut voimaan hyvin. Se auttaa sinua myös hallitsemaan painoasi. Syöt oikein, kun syöt monipuolisesti. Lautasmalli auttaa syömään terveellisesti 1. Täytä puolet lautasesta kasviksilla. 2. Ota neljäsosa lautasesta perunaa, pastaa tai riisiä. 3. Ota neljäsosa lautasesta lihaa tai kalaa. 28
31 Suosi värikästä ruokaa! Suosi kalaa ja kasviksia! Syö kasviksia ja hedelmiä kuusi kourallista päivässä! Ruuasta saa myös nauttia! Syö kohtuullisesti! Valitsetko karkin vai porkkanan? 29
32 Liikunta Hyvä kunto lisää turvallisuutta. Liikuntaa kannattaa harrastaa joka viikko. Liiku useana päivänä viikossa. A B Liiku rauhallisesti vähintään 2 tuntia ja 30 minuuttia viikossa. Rauhallista liikuntaa ovat esimerkiksi kävely ja pyöräily. tai + Liiku rasittavasti vähintään 1 tunti ja 15 minuuttia viikossa. Rasittavaa liikuntaa ovat esimerkiksi juoksu, hiihto ja aerobic. C Muista myös lihaskunto Paranna lihaskuntoa vähintään 2 kertaa viikossa. Lihaskuntoa voi parantaa esimerkiksi jumpalla, kuntosalilla tai venyttelyllä. Arkiliikunta on tärkeää. Esimerkiksi portaiden käyttäminen!ja haravointi ovat arkiliikuntaa. Lähde: UKK-instituutti 30
33 Tehtävät Tässä on esimerkki siitä, kuinka voit liikkua riittävästi. Muista,!että kipeänä pitää levätä. Maanantai Tiistai Keskiviikko Torstai Perjantai Lauantai Sunnuntai Pyöräily 1 h Jumppa Lepoa Kävely 30 min + kuntosali Lepo Uinti 1 h Lepo Suunnittele tähän oma liikuntaohjelmasi. Maanantai Tiistai Keskiviikko Torstai Perjantai Lauantai Sunnuntai 31
34 Sairaudet ja allergiat Terveys on osa turvallisuutta. Sairaudet ja allergiat voivat aiheuttaa vaarallisia kohtauksia. Allergioiden ja lääkkeiden kanssa on oltava tarkkana. Jos haluat kertoa jollekin sairauksistasi,!voit näyttää näitä sivuja. Seuraavilla aukeamilla voit pohtia omaa terveyttäsi. Allergiat Onko sinulla allergioita? kyllä ei Mikä allergia sinulla on? Miten allergia vaikuttaa? 32
35 Lääkkeet Käytätkö jotakin lääkettä? kyllä en Mitä lääkettä käytät? Miten lääke vaikuttaa? Milloin otat lääkettä? Apuvälineet Käytätkö jotakin apuvälinettä? kyllä en Mitä apuvälinettä käytät? Mihin tarvitset apuvälinettä? 33
36 Epilepsia Onko sinulla epilepsia? kyllä ei Epilepsia on sairaus, joka aiheuttaa kohtauksia. Jos sinulla on epilepsia, voit kertoa siitä lisää tällä sivulla. Lisää tietoa epilepsiasta!saat sivulta numero 97. Kuinka usein saat epilepsiakohtauksia? Mitä kohtauksen aikana sinulle tapahtuu? Mitä pitää tehdä, jos saat kohtauksen? Voiko kohtauksen tuloa huomata etukäteen? 34
37 Sairaudet Monissa sairauksissa on kohtauksia. Kohtauksia voi saada esimerkiksi astmassa ja diabeteksessa. On hyvä tietää, mitä kohtauksen aikana pitää tehdä. Vastaa seuraaviin kysymyksiin, jos olet saanut sairauskohtauksia. Mikä sairaus sinulla on? Kuinka usein saat sairauskohtauksia? Mitä kohtauksen aikana sinulle tapahtuu? Mitä pitää tehdä, jos saat kohtauksen? Voiko kohtauksen tuloa huomata etukäteen? 35
38 Terveydenhuolto Jos sairastut, voit mennä terveyskeskukseen. Terveyskeskukset ovat yleensä auki arkipäivisin kello Jokaisessa kunnassa tai kaupungissa on terveyskeskus. Terveyskeskuksessa sinua auttaa sairaanhoitaja tai lääkäri. Aina ei tarvitse mennä lääkäriin. Esimerkiksi nuha ja flunssa paranevat yleensä ilman lääkärin apua. Jos tarvitset apua heti, voit mennä sairaalaan. Sairaalaan voi mennä illalla tai yöllä. Pienissä kunnissa ei ole sairaalaa. Silloin on mentävä isomman kunnan sairaalaan. Jos sinulle sattuu iso tapaturma, voit soittaa ambulanssin. Ambulanssi vie sinut sairaalaan. Soita ambulanssi, jos et pysty liikkumaan itse. Voit myös soittaa ambulanssin, jos joku muu tarvitsee kiireellistä apua. Ambulanssin saat numerosta 112. Jos et tiedä, mitä sinun pitäisi tehdä, voit soittaa terveyskeskukseen. Selvitä oman terveyskeskuksen numero. Ambulanssi vie loukkaantuneet sairaalaan. Varo kun näet ambulanssin, ne ajavat hälytysajossa kovaa vauhtia. 36
39 37
40 Tehtävät Terveyskeskus Sairaala Selvitä lähimmän terveyskeskuksen tiedot Löydät ne Internetistä tai puhelinluettelosta. Selvitä lähimmän sairaalan tiedot. Löydät ne Internetistä tai puhelinluettelosta. Terveyskeskuksen nimi: Sairaalan nimi: Milloin terveyskeskus on auki? Milloin sairaala on auki? Osoite: Osoite: Puhelinnumero: Puhelinnumero: 38
41 Lääkäriin vai ei? Tarkista vastaukset!tukihenkilösi kanssa. Luettele sairauksia, jolloin on mentävä lääkäriin. Luettele sairauksia, jolloin ei tarvitse mennä lääkäriin. Mihin numeroon soitat, jos sattuu iso tapaturma? 39
42 Oma keho, omat rajat Sinä olet arvokas juuri sellaisena kuin olet. Saat nauttia itsestäsi ja omasta kehostasi. Saat olla iloinen, vihainen tai surullinen. Kaikkia tunteita saa tuntea. Sinä päätät, kuka saa koskea Sinä saat päättää itse omasta kehostasi. Sinä saat päättää, kuka saa tulla lähellesi ja kuinka lähelle sinua voi tulla. Kukaan muu ei saa koskea sinuun, jos sinä et halua. Voit sanoa ei, jos joku asia ei tunnu hyvältä. Toista ei saa koskea väkisin Jos sinulle on tehty jotain, mikä ei tuntunut hyvältä, kerro siitä jollekin. Vaikka tekijä sanoisi, että asia on salaisuus, kerro siitä silti jollekin. Toiseen koskeminen ilman lupaa on väärin. Kaikki ihmiset eivät pidä halailusta tai pussailusta. Älä sinäkään halaile tai pussaile ihmistä, joka ei sitä halua. Voit kysyä ja keskustella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista Väestöliiton neuvontapuhelimen asiantuntijoiden kanssa.!puh (ma ke 13 15). 40
43 Tehtävät 1. Mikä tekee minut onnelliseksi? 2. Mikä harmittaa minua? 3. Mikä voisi olla tilanne, jossa joudun sanomaan ei, en halua!? 4. Onko minun helppoa sanoa ei? 41
44 Oma koti Oma koti on siellä missä asut. Oma kotisi voi olla rivitalossa, kerrostalossa tai omakotitalossa. Voit asua siellä yksin tai muiden kanssa. Nyt voit miettiä oman kotisi turvallisuutta. Jokainen tarvitsee omaa tilaa. Oma tila voi olla esimerkiksi oma huoneesi. Omaan tilaan kuuluu myös oma rauha. Jokaisen pitää saada olla yksin, silloin kun haluaa. Saat päättää asioistasi omassa kodissasi. Sisusta kotisi niin kuin itse haluat. Silloin siitä tulee viihtyisä. Pidä kotisi myös siistinä. Siisteys lisää turvallisuutta. Voit päättää myös, ketä ihmisiä päästät kotiisi sisälle. Tuntemattomia ihmisiä ei kannata päästää sisälle. Voit katsoa ovisilmän läpi, kuka on oven takana. Jos sinulla ei ole ovisilmää, voit katsoa ikkunasta tai kysyä postiluukusta, kuka tulija on. Jos vieras henkilö ei lähde oven takaa pois, voit soittaa hätänumeroon 112. Muista tämä! Voit päättää itse esimerkiksi: missä asut mitä ruokaa syöt kotonasi mitä vaatteita käytät millaiset huonekalut ja verhot haluat asutko yksin, toisen ihmisen kanssa vai ryhmäkodissa miten vietät vapaa-aikasi. 42
45 Ovisilmä on pieni reikä ovessa. Sen läpi voit katsoa, kuka oven takana on. 43
46 MUISTA! Monet onnettomuudet sattuvat kotona silloin, kun kukaan ei ole kotona. Kun poistut kotoa, tarkista viereiset asiat. TARKISTA NÄMÄ ASIAT 1. Tarkista jokaisesta huoneesta, että sähkölaitteet ovat pois päältä. 2. Sulje ikkunat. 3. Tarkista, että vesihanat ovat kiinni. Muista myös pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen hanat. 4. Tarkista, että ruokaa ei jää pilaantumaan. 5. Kerro muille, minne olet menossa ja milloin tulet takaisin. 6. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat asiat mukana: kännykkä avain rahapussi. 7. Sammuta valot jokaisesta huoneesta. 8. Tarkista vielä kerran, että avain on mukana. 9. Katso että ovi menee kunnolla lukkoon. Muista tarkastaa aina hanat! Voit kopioida muistilistan sopivaan paikkaan kotonasi. Tällöin muistat aina tarkistaa kaikki tärkeät asiat. Tee listaan tarvittaessa muutoksia, jotta se palvelee sinua parhaiten. 44
47 Tehtävät Tarkasta vastaukset!tukihenkilösi kanssa. Mitä voi sattua, jos liesi jää päälle? Miksi kaikki sähkölaitteet kannattaa sammuttaa? Miksi ikkunat pitää sulkea? Mitä teen, jos unohdat avaimen kotiin? 45
48 Hätänumeroon soittaminen Yleinen hätänumero on 112. Hätänumeroon pitää soittaa, jos tarvitsee paikalle poliisin, palokunnan tai ambulanssin. Hätänumeroon saa soittaa vain oikeassa hädässä. Esimerkiksi jos näet tulipalon tai sairaskohtauksen. Kaikista puhelimista voi soittaa hätänumeroon. Hätänumero on aina auki, ja se toimii joka paikassa. Hätänumeroon soittamista ei kannata jännittää. Jos soitat hätänumeroon, yritä pysyä rauhallisena. Kerro mitä on tapahtunut, ja vastaa kysymyksiin. Voit lukea seuraavalta sivulta esimerkin!hätänumeroon soittamisesta. 46
49 112 Soita hätänumeroon! Jos jokin vaara uhkaa, soita numeroon 112. Se on hälytysnumero. Lue sarjakuva läpi, niin tiedät kuinka toimia. 1 Haloo! 112, Hälytyskeskus. Mikä teillä on hätänä? Erkki Esimerkki, haloo! Rappukäytävässäni on savua. Kun soitat hätänumeroon, kerro kuka olet. Kerro myös, mitä on tapahtunut. 2 3 Selvä! Mikä osoitteesi on? Osoitteeni on Parturinkatu 3 A 8, Helsinki. Onko asunnossa muita sinun lisäksesi? Kerro tarkka osoitteesi ja paikkakunta. Osoite kannattaa selvittää jo etukäteen. Kuuntele kysymyksiä. 4 5 Ei ole. Olen täällä yksin. Pysy asunnossa. Palokunta on tulossa. Odota sitä rauhassa. He ovat täällä! Hyvä! Voit sulkea puhelimen Vastaa päivystäjän kysymyksiin. Noudata hänen ohjeitaan. 47 Sulje puhelin vasta sitten, kun saat luvan.
50 2
51 1Paloturvallisuus Miten suojaudun tulipaloilta?
52 Paloturvallisuus Tuli on hyödyllinen asia, mutta sitä on osattava käyttää oikein. Joskus tuli voi päästä karkuun, jolloin syttyy tulipalo. Tulipalo on vaarallinen tilanne. Usein tulipalon syttyminen on ihmisen omaa syytä. Huolimaton toiminta aiheuttaa tulipaloja. Tulipalo voi esimerkiksi syttyä, jos unohdat hellan päälle. Jokainen ihminen voi joutua joskus tulipaloon. Tulipalossa on osattava toimia turvallisesti. Pienet palot voi myös yrittää sammuttaa itse. Tässä luvussa on kolme osaa: Sivuilla opit ehkäisemään tulipaloja. Sivuilla opit toimimaan tulipalossa. Sivuilla opit sammuttamaan pienen tulipalon. 50
53 Tulipalojen ehkäiseminen Huolellisuus on tärkeintä Paloturvallisuus tarkoittaa sitä, että tulipalojen syttyminen on estetty mahdollisimman hyvin. Tulipalo voi syttyä monesta eri syystä. Esimerkiksi hella ja kahvinkeitin ovat kuumia, kun niitä käytetään. Ne voivat sytyttää tulipalon. Myös muut sähkölaitteet voivat mennä rikki ja syttyä tuleen. Tulipalo voi syttyä myös huolimattomasta tulen käsittelystä. Esimerkiksi jos laitat kynttilät palamaan verhojen lähelle. Seuraavilla sivuilla saat muutamia neuvoja, miten voit estää tulipalojen syttymisen. Ennen kuin lähdet kotoa, muista sammuttaa kaikki kynttilät. 51
54 Keittiö Keittiössä on paljon kuumia asioita, jotka voivat helposti syttyä tuleen. Ruoanlaitossa on oltava tarkkana. Ruokaa ei saa koskaan jättää yksin kypsymään esimerkiksi hellalle. Hella ja uuni on muistettava aina sammuttaa, kun lopettaa ruoan valmistuksen. Hellan päälle ei saa jättää mitään tavaroita, koska ne voivat syttyä palamaan. Koti kannattaa pitää siistinä ja järjestyksessä. Siisteys lisää paloturvallisuutta. Keittiössä on paljon sähkölaitteita, esimerkiksi kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Sähkölaitteet voivat myös syttyä palamaan. Seuraavalla aukeamalla on ohjeita, kuinka käytät sähkölaitteita turvallisesti. Tehtävä Mitkä asiat voivat sytyttää tulipalon keittiössä? 52
55 Muista aina sammuttaa uuni ja hella käytön jälkeen. 53
56 Sähkölaitteet Kodissa on paljon erilaisia sähkölaitteita. Sähkölaitteita ovat esimerkiksi televisio, pesukone ja jääkaappi. Sähkölaitteet ovat hyödyllisiä, mutta niitä on osattava käyttää oikein. Opettele sähkölaitteiden käyttö hyvin. Lue aina aluksi laitteen ohjeet. Ohjeet kannattaa pitää tallessa. Sähkölaitteet pitää aina sammuttaa, kun niitä ei käytä. Silloin ne eivät kuluta sähköä. Säästämällä sähköä säästät myös rahaa. Omista sähkölaitteista pitää huolehtia. Erityisesti laitteiden johtoja pitää käsitellä varovasti. Rikkoutuneesta johdosta voi saada sähköiskun. Sähkölaitteita ei saa korjata itse. Ne pitää viedä huoltoon. Älä koskaan jätä mitään sähkölaitteita päälle, kun lähdet pois kotoa. Esimerkiksi pesukonetta ei saa jättää päälle, jos ei itse ole kotona. Sähkölaitteiden töpselit kannattaa ottaa irti, kun lähtee pois kotoa pidemmäksi aikaa. Pöly syttyy helposti palamaan. Sähkölaitteet kannattaa pitää puhtaana. Sähkölaitteiden ympärille pitää jättää tilaa. Niitä ei saa peittää millään. Rikkinäinen sähkölaite syttyy helposti palamaan. 54
57 Tehtävä 1. Miksi sähkölaitteet kannattaa sammuttaa? 2. Mitä sinun pitää tehdä, jos huomaat että sähköjohto on rispaantunut? 3. Luettele sähkölaitteita, joita omistat. 4. Vastaa seuraaviin kysymyksiin kyllä tai ei. kyllä ei Saako digiboksin päällä säilyttää lehtiä? Voiko pöly syttyä palamaan? Maksaako sähkön käyttö? Voiko television ohjeet heittää roskiin? Onko kattovalo sähkölaite? 55
58 Tuli Muista! Tuli on monesti hyvä asia. On mukavaa istua nuotiolla tai polttaa kynttilöitä. Tulen kanssa pitää silti olla varovainen. Tuli leviää helposti. Tuli voi levitä esimerkiksi kynttilästä verhoihin. Kynttilän alla on pidettävä aina alustaa, joka ei syty palamaan. Nuotiota tai kynttilää pitää valvoa koko ajan. Sisällä saa polttaa vain sisäkäyttöön soveltuvia kynttilöitä, ei ulkotulia. Tupakointi Jos tupakoit, niin tupakoi aina ulkona. Sisällä polttaminen on vaarallista. Tupakan haju ei lähde pois sisältä. Sängyssä tai sohvalla ei saa tupakoida. Jos nukahdat tupakka kädessä, tupakka voi sytyttää tulipalon. Sammuta tupakka aina huolellisesti. Tupakantumppeja ei saa laittaa roskikseen. Laita tupakantumpit aina tuhkakuppiin. 56
59 Sauna Rappukäytävät ja parveke Saunominen on rentouttavaa. Sauna on kuuma paikka, joten siellä voi syttyä tulipalo. Saunassa ei saa säilyttää mitään helposti syttyvää. Sauna ei ole varasto. Pyykkejä ei saa kuivattaa saunassa. Ne voivat syttyä tuleen. Rappukäytävässä ei saa säilyttää tavaroita. Tavaroita saa säilyttää vain varastossa. Rappukäytävässä olevat tavarat ovat tiellä hätätilanteessa. Parvekkeella ei saa grillata. Grillit ovat tarkoitettu vain ulkokäyttöön. Myös parveke kannattaa pitää siistinä. Muista aina sammuttaa sauna, kun lopetat saunomisen. Tarkista sauna aina ennen lämmitystä. Älä lämmitä saunaa, jos et ole kotona. Puukiukaan kanssa pitää olla erityisen varovainen. 57
60 Palovaroitin Palovaroitin on laite, joka huomaa savun ennen sinua. Kun palovaroitin huomaa savun, se alkaa pitää kovaa ääntä. Palovaroittimen ääni on niin kova, että heräät siihen, vaikka olisit nukkumassa. Kun palovaroitin herättää sinut, poistu talosta ja soita 112. Palovaroitin kiinnitetään kattoon keskelle huonetta. Se laitetaan kattoon, koska savu nousee aina ensin ylöspäin. Jokaisessa asunnossa on oltava toimiva palovaroitin. Isossa asunnossa pitää olla monta palovaroitinta. Palovaroitinta ei kannata laittaa keittiöön, koska siellä tulee helposti vääriä hälytyksiä. Palovaroittimessa on aina oltava toimiva patteri. Palovaroittimen väärä hälytys Palovaroitin voi hälyttää, jos jostain tulee vähänkin savua. Vähän savua voi tulla esimerkiksi ruoanlaitosta tai kynttilästä. Jos palovaroitin tekee väärän hälytyksen, tarkista ensin, että mikään ei oikeasti pala. Tuuleta sitten huone avaamalla ikkunat. Palovaroitin sammuu hetken kuluttua, kun savua ei enää ole. 58
61 Muista! Palovaroittimen huolto Palovaroitin on aina asennettava kattoon. Se täytyy testata ja huoltaa säännöllisesti. Palovaroitinta täytyy huoltaa säännöllisesti. Testaa palovaroitin ainakin kerran kuukaudessa. Palovaroittimessa on nappi, jota painamalla sen voi testata. Nappia painamalla palovaroitin hälyttää kerran tai kahdesti. Jos palovaroitin ei hälytä, sen patterit on vaihdettava. Vaihda paristot palovaroittimeen kerran vuodessa. Kun palovaroitin piippaa harvakseltaan, paristot ovat loppumassa. Koko palovaroitin on vaihdettava 10 vuoden välein. Muista, että palovaroitin ei hälytä apua. 59
62 Toiminta tulipalossa Tulipalo on vaarallinen tilanne! Toimi rauhallisesti mutta reippaasti. Mieti mitä teet, jos sinun asunnossasi syttyy tulipalo. Savu on myrkyllistä. Savua ei saa hengittää. Savuiseen tilaan ei saa mennä. Tulipalossa on liikuttava matalana, esimerkiksi konttaamalla, koska savu nousee ensin ylös. Pienen tulipalon voi sammuttaa itse. Jos tuli leviää, poistu asunnosta. Sulje perässäsi ovet. Jos rappukäytävässä on savua, sinne ei saa mennä. Muista sulkea ovi, jotta savua ei tule sinun asuntoosi. Mene sitten ikkunan lähelle tai parvekkeelle ja odota pelastajia. Hälytä apua, kun olet turvallisessa paikassa. Pelasta muut, jos pystyt. Omia tavaroita ei saa jäädä keräämään. Kertaa vielä kuvasarjan avulla, miten toimit tulipalossa. Muista kulkea lähellä lattiaa. Savu on tulipalossa vaarallisinta. Seuraavissa kappaleissa käsitellään sammutusvälineiden käyttöä. Sammuttamista kannattaa harjoitella myös esimerkiksi tukihenkilön kanssa tai kurssilla. Tehtävä Etsi kaikki kotisi poistumistiet. Harjoittele poistumista. Etsi poistumistiet myös työpaikalta. 60
63 Muista! Jos kotona syttyy tulipalo, on tärkeää, että osaat poistua oikein! Rakennuksesta pitää poistua, jos palovaroitin hälyttää. Sulje ensiksi ovet ja ikkunat. Poistu nopeasti. Älä mene savuun Poistu rappuja pitkin. Älä käytä hissiä tulipalossa. Soita 112, kun olet turvallisessa paikassa. Opasta palokunta paikalle. 61
64 Pienen tulipalon sammuttaminen Jos näet, että tulipalo syttyy, voit yrittää sammuttaa sen itse. Sammutusvälineitä ovat esimerkiksi käsisammutin, sammutuspeite ja vesi. Ole nopea ja rauhallinen. Älä kuitenkaan vaaranna itseäsi. Sammutuspeite Sammutuspeite on iso kangas, joka ei syty palamaan. Sammutuspeitettä käytetään pienten tulipalojen sammuttamiseen. Sammutuspeitteellä voit sammuttaa esimerkiksi palavan kattilan tai television. Säilytä sammutuspeitettä sellaisessa paikassa, josta saat sen nopeasti käyttöösi. Lue tarkasti sammutuspeitteen käyttöohjeet. Harjoittele sammutuspeitteen käyttöä. Näin käytät sammutuspeitettä 1. Vedä sammutuspeite ulos suojapussista vetämällä alareunan nauhoista. 2. Tartu sammutuspeitteen lyhempään sivuun molemmilla käsillä hartioiden levyisellä otteella. 3. Suorista kädet eteenpäin ja pidä sammutuspeite itsesi ja tulen välissä. Suojaa myös kädet kääntämällä sammutuspeite käsien suojaksi. 4. Aseta sammutuspeite rauhallisesti palavan esineen päälle. 5. Peitä palava esine sammutuspeitteen avulla tiiviisti, jotta tuli sammuu. 6. Anna jäähtyä. 7. Soita 112. Sammutuspeite on pidettävä helposti saatavilla. 62
65 Käsisammutin Käsisammutin on iso punainen pullo, joka sisältää jauhetta. Kun pullossa olevaa jauhetta suihkuttaa tuleen, jauhe sammuttaa tulen. Käsisammutinta säilytetään seinällä tai paikassa, josta sen saa helposti esille. Kotona on hyvä olla käsisammutin. Jokaisen kerrostalon portaikosta löytyy käsisammutin. Lue tarkasti käsisammuttimen käyttöohjeet jo etukäteen. Näin käytät käsisammutinta 1. Ota sammutin irti telineestään. 2. Irrota sokka. Sokka on metallinen rengas, joka pitää kahvan lukittuna. 3. Suuntaa sammuttimen letku kohti tulta. 4. Purista sammuttimen kahvasta, ja suihkuta jauhetta tuleen. 5. Soita 112, vaikka tuli on sammunut. 6. Lue tarkasti käsisammuttimen käyttöohjeet. 7. Harjoittele käsisammuttimen käyttöä. Voit käyttää sammuttamiseen myös vettä. Vettä ei saa käyttää, jos palavassa asiassa on sähköä tai rasvaa. 63
66 Esimerkkejä tulipaloista Älä käytä vettä rasvan tai sähkölaitteen!sammuttamiseen. Rasvapalo Sähkölaite Jos rasva syttyy kattilassa palamaan, laita kansi päälle, jotta tuli tukahtuu. Sammuta liesi! Siirrä kattila pois kuumalta levyltä. Sammuta myös liesituuletin. Voit myös käyttää sammutuspeitettä! Jos sähkölaite syttyy palamaan, laita sen päälle sammutuspeite tai paksu matto. Vedä sähköjohto irti seinästä! Kuva: Tukes Kuva: Tukes 64
67 Tehtävät 1 Ympyröi välineet, 2 Mitä asioita pitää muistaa, jos sähkölaite palaa? joita voit käyttää tulen sammuttamiseen. 1. matto käsisammutin kattilankansi sammutuspeite 3 Yhdistä sanat ja lauseet oikein! Patteri pitää tarkistaa joka kuukausi. savu kynttilä paksu matto palovaroitin 65 Älä jätä ikinä yksin! Toimii myös sammutuspeitteenä. Täyttää huoneen nopeasti tulipalossa.
68 3
69 1Liikenneturvallisuus Miten liikun turvallisesti liikenteessä?
70 Liikenneturvallisuus Kaikkien ihmisten olisi osattava liikkua turvallisesti liikenteessä. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Tässä osiossa annetaan vinkkejä kävelijöille ja pyöräilijöille. Tässä osiossa on kolme osaa: Sivuilla saat tietoa asioista, jotka ovat vaarallisia liikenteessä. Sivuilla saat neuvoja turvalliseen liikkumiseen. Sivuilla saat ohjeita turvallisen reitin valitsemiseen. Liikenne on yhteistyötä Liikenteessä pitää tarkkailla muita tienkäyttäjiä. Liikennesäännöt auttavat liikkumaan turvallisesti. Kun noudatat sääntöjä, muut tietävät, mitä aiot tehdä seuraavaksi. Liikennesääntöjä on noudatettava. Jos et noudata liikennesääntöjä, voi sattua onnettomuus. Poliisi valvoo liikennesääntöjen noudattamista. Yllättävät tilanteet ovat liikenteessä vaarallisia. Esimerkiksi tielle ryntääminen ja nopeat käännökset ovat vaarallisia. Älä tee liikenteessä mitään yllättävää. 68
71 69
72 Muista liikenteessä! Käytä pimeällä heijastinta Kun kuljet pimeässä, varmista, että muut näkevät sinut. Muut näkevät sinut, kun käytät heijastinta. Jos jalankulkijalla ei ole pimeällä heijastinta, autoilija ei näe häntä ollenkaan. Heijastimia on erilaisia. Kannattaa käyttää useampaa eri heijastinta, jotta muut varmasti huomaavat sinut. Pidä heijastin aina mukana pimeällä! Tarkista myös, että pyöräsi heijastimet ovat kunnossa. Pyörässä pitää olla myös valo. Varo liukkautta Talvella on liukasta. Liukkaus aiheuttaa monia vaaratilanteita. Moni kävelijä kaatuu liukkaalla. Talvella kannattaa laittaa kenkiin liukuesteet. Ne vähentävät liukastumisia. Voit ostaa liukuesteet esimerkiksi suutarilta tai kenkäkaupasta. Kannattaa kävellä hiekoitettua katua, jos se on mahdollista. Pyöräily on vaarallista talvella. Jos pyöräilet talvella, laita pyörään nastarenkaat. 70
Jos vaatteesi syttyvät palamaan, heittäydy maahan tai lattialle ja kieri kunnes tuli sammuu.
Lain mukaan joka kodissa täytyy olla palovaroitin. Tulipalo alkaa usein keittiöstä. Jos rasva syttyy palamaan, laita kansi päälle. Älä koskaan käytä vettä. Huolehdi palavasta kynttilästä. Älä tupakoi sängyllä
PALOTURVALLISUUTTA KOTONA
TURVALLISEEN HUOMISEEN PALOTURVALLISUUTTA KOTONA Kunta/kaupunki: Katuosoite: Ovikoodi: Asukkaan puhelinnumero: HÄTÄNUMERO: 112 Säilytä tämä lehtinen näkyvällä paikalla. 1 Palovaroitin Kiinnitä palovaroitin
PALOTURVALLISUUTTA KOTONA
TURVALLISEEN HUOMISEEN PALOTURVALLISUUTTA KOTONA Kunta/kaupunki: Katuosoite: Ovikoodi: Oma puhelinnumero: HÄTÄNUMERO: 112 Säilytä tämä esite näkyvällä paikalla. 1 Palovaroitin Kiinnitä palovaroitin kattoon.
TURVALLISESTI OMASSA KODISSA
TURVALLISESTI OMASSA KODISSA ASUKKAALLE: Turvallisesti omassa kodissa -oppaasta löydät ohjeita, joiden avulla voit lisätä kotisi paloturvallisuutta. Oppaassa on myös ohjeita, kuinka toimia hätätilanteessa.
TURVALLISESTI KODISSANI. Oma turvallisuuteni. Valitse kyllä tai ei. Tiedän hätänumeron. Säilytän puhelinta paikassa, josta löydän sen helposti.
Oma turvallisuuteni Valitse kyllä tai ei. TURVALLISESTI Tiedän hätänumeron. kyllä ei KODISSANI Säilytän puhelinta paikassa, josta löydän sen helposti. Huoneessani on toimiva palovaroitin. Tiedän, mitä
Tämä on perusohje sinulle, joka asut vastaanottokeskuksen vuokraamassa asunnossa. Asumiseen liittyviä ohjeita
Tämä on perusohje sinulle, joka asut vastaanottokeskuksen vuokraamassa asunnossa. Asumiseen liittyviä ohjeita Asuminen vastaanottokeskuksen asunnossa Vastaanottokeskus järjestää sinulle tilapäisen majoituksen
Puhelu hätäkeskukseen
Puhelu hätäkeskukseen Lue dialogit parin kanssa. - hätäkeskus. miten voimme auttaa? - hei, olen alex samoilov turusta. täällä on tulipalo. - pystytkö kertomaan osoitteen? - en tunne paikkaa. - mikä palaa?
Tukimateriaaliin on koottu opetusvideoiden sisältämät opetukset, jotka tulee käydä keskustelunomaisesti läpi, aina kun video on katsottu.
Opetusvideoiden tukimateriaali Turvapaikanhakijoille ja maahanmuuttajille tarkoitetut opetusvideot on tarkoitettu katsottavaksi ohjatusti. Ilman tukimateriaalia saattaa videoiden sanoma jäädä epäselväksi.
Hätäpuhelu. Soita. puhelu paikan päältä. Soita
Hätäpuhelu puhelu paikan päältä. Hätäilmoitus tehdään käyttäen puhelimen Suomi -sovellusta tai soittamalla suoraan numeroon. Asenna sovellus puhelimeesi etukäteen ja salli sovellukselle paikkatiedon jakaminen.
KUN TARVITSET APUA. Hätätilanne. Yleiset paikat
KUN TARVITSET APUA Hätätilanne Kun tarvitset apua, soita hätäkeskuksen hätänumeroon 112. Kun soitat hätänumeroon, et tarvitse suuntanumeroa. Yleisestä puhelimesta voit soittaa hätänumeroon ilman rahaa
Oppilas oppii tärkeimmät liikennemerkit ja liikennesäännöt. Oppilas ymmärtää, miksi liikenteessä on tärkeää olla varovainen.
Opettajalle TAVOITE Oppilas oppii tärkeimmät liikennemerkit ja liikennesäännöt. LIIKENNE Oppilas ymmärtää, miksi liikenteessä on tärkeää olla varovainen. Hän oppii myös, miten on varustauduttava pyöräillessä,
ASUKKAAN TURVALLISUUSOHJEET
ASUKKAAN TURVALLISUUSOHJEET Turvallista asumista YH Kodeilla YH Kodit tarjoaa elämän kestävää asumista, joka on paljon enemmän kuin pelkkä asunto. Me arvostamme turvallisen asumisen ja toimivan elinympäristön
Kodin paloturvallisuus
Kodin paloturvallisuus Itä-Uudenmaan Pelastuslaitos Palotarkastaja Linnea Kytömäki Itä-Uudenmaan pelastuslaitos Väkiluku n. 94 000 Seitsemän kuntaa Työntekijöitä n. 180 Asemat, joissa on vakituista henkilökuntaa
OPAS VIDEOIDEN KÄYTTÖÖN
OPAS VIDEOIDEN KÄYTTÖÖN Ransu ja Valtteri opastavat välttämään vaaratilanteita ja toimimaan oikein onnettomuuksissa. Valtteri Väyrynen on Tampereen aluepelastuslaitoksen koulutussuunnittelija. Tämä opas
Viitalantie 221, 60640 Isokoski
Venestalon pelastussuunnitelma, joka sisältää sammutus- ym. turvallisuusohjeita Viitalantie 221, 60640 Isokoski TIETOJA KIINTEISTÖSTÄ Venestalo on Veneskoski-Viitala-seura ry:n omistama kylätalo, joka
TURVALLISEEN HUOMISEEN
TURVALLISEEN HUOMISEEN perheen pelastautumissuunnitelma 1 Poistu palavasta rakennuksesta, mutta älä mene savuun! Tulipalo yllättää aina, ja huonetilaan alkaa heti muodostua tultakin vaarallisempaa savua.
HÄTÄILMOITUS. 112 ambulanssi, palokunta 10022 poliisi. Soita hätäpuhelu itse, jos voit.
HÄTÄILMOITUS 112 ambulanssi, palokunta 10022 poliisi Soita hätäpuhelu itse, jos voit. Mitä on tapahtunut? Onnettomuus? Sairaskohtaus? Onko ihmisiä vaarassa? Missä? Osoite, osasto, rakennus Vastaa kysymyksiin
Kiireellisessä hätätilanteessa soita 112
lähde / www.pelastustoimi.fi Kiireellisessä hätätilanteessa soita 112 Soita hätäpuhelu itse, jos voit. Kerro, mitä on tapahtunut. Kerro tarkka osoite ja kunta. Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin.
Voit itse päättää millaisista tavaroista on kysymys (ruoka, matkamuisto, CD-levy, vaatteet).
Kirjoittaminen KESKITASO Lyhyet viestit: 1. Ystäväsi on lähtenyt lomamatkalle ja pyytänyt sinua kastelemaan hänen poissa ollessaan kukat. Kun olet ystäväsi asunnossa, rikot siellä vahingossa jonkin esineen.
veta www.jagvillveta.se Nuori ja suojatut henkilötiedot
Jag vill veta www.jagvillveta.se Nuori ja suojatut henkilötiedot Tämä esite on tarkoitettu nuorille, joilla on suojatut henkilötiedot. Sen ovat laatineet yhdessä Rikosuhriviranomainen (Brottsoffermyndigheten)
112-PÄIVÄ VINKIT JA OHJEET LASTENTARHANOPETTAJILLE
112-PÄIVÄ VINKIT JA OHJEET LASTENTARHANOPETTAJILLE 112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen ja sen parantamiseen. 112-päivää vietetään
Jalankulkija liikenteessä
Jalankulkija liikenteessä Yhteystiedot: Selkokeskus Viljatie 4 C, 00700 Helsinki puhelin: 09-34809 240 faksi: 09-351 3975 sähköposti: selkouutiset@famr.fi Liikenneturva Sitratie 7, PL 29 00421 Helsinki
Turvallisuussanastoa kuvilla ja viittomilla. www.papunet.net/materiaalia/turvallisuussanastoa/
Turvallisuussanastoa kuvilla ja viittomilla www.papunet.net/materiaalia/turvallisuussanastoa/ SISÄLTÖ 1. Kodin paloturvallisuus Paloturvallisuusohjeita kuvilla Sanastoa kuvilla Sanastoa viittomilla Oheismateriaalia
LAPSEN HAASTATTELULOMAKE (alle 10-vuotiaalle)
LAPSEN HAASTATTELULOMAKE (alle 10-vuotiaalle) Lapsi Haastattelija Päivä ja paikka 1 LAPSI JA HÄNEN PERHEENSÄ Vanhempasi ovat varmaankin kertoneet Sinulle syyn siihen, miksi olen halunnut tavata Sinua.
TYÖTURVALLISUUS. Huono työturvallisuus maksaa. Onnettomuudet, loukkaantumiset ja sairauspoissaolot aiheuttavat suuria kustannuksia.
TYÖTURVALLISUUS TYÖTURVALLISUUS Huono työturvallisuus maksaa. Onnettomuudet, loukkaantumiset ja sairauspoissaolot aiheuttavat suuria kustannuksia. TYÖTURVALLISUUS Työpaikan ja työympäristön työturvallisuudesta
kerrostaloasukkaalle Huolehdi paloturvallisuudesta!
Paloturvallisuustietoa kerrostaloasukkaalle Huolehdi paloturvallisuudesta! Ohjeet asukkaalle Palovaroitin Asunnon jokainen kerros sekä niihin yhteydessä olevat kellarikerrokset ja ullakot on varustettava
JALAN JA PYÖRÄLLÄ LIIKENNETURVA
Pidä pelivaraa JALAN JA PYÖRÄLLÄ LIIKENNETURVA Sisältö 3 Jalan ja pyörällä 4 Omilla teillä 5 Ajo pyöräkaistalla 6 Risteyksissä tarkkana 6 Opettele väistämissäännöt 7 Liikennemerkin mukaan 8 Kääntyvä väistää
JÄLKIHUOLLON HENKILÖKOHTAINEN TILANNEARVIO
JÄLKIHUOLLON HENKILÖKOHTAINEN TILANNEARVIO Keminmaan kunta 2 Kunnantie 3, 94400 Keminmaa 1. ASUMINEN JA ARKI Olen tyytyväinen asuntooni Kyllä En En ikinä Noudatan asumiseen liittyviä sääntöjä Viihdyn kotona
APUA, IIK, PANIIKKI! kerhonohjaaja ensiavun antajana Miten toimin? Hätäohje Palohätäohje. Yleiset ensiaputilanteet kerhossa.
ENSIAPUA KERHOSSA APUA, IIK, PANIIKKI! kerhonohjaaja ensiavun antajana Miten toimin? Hätäohje Palohätäohje Yleiset ensiaputilanteet kerhossa Sisältö APUA, IIK, PANIIKKI! Jakakaa kerhoparin kanssa vastuu
KOTITYÖT. Sanasto ja lämmittely
Sanasto ja lämmittely 1. Teitkö kotitöitä, kun olit lapsi? 2. Saitko viikkorahaa? 3. Miksi siivoat? 4. Onko sulla kengät jalassa sisällä? 5. Tuuletatko kotona? 6. Mihin viet paperiroskat ja lehdet? 7.
SUOKI TOIMINTA PASSI
I K O SU M I TO A T IN A P I SS nimi: Näitä taitoja, joita harjoittelet tässä passissa, sinä tarvitset: A Työharjoittelussa B Vapaa-aikana C Koulussa Nämä taidot kehittyvät, kun teet tehtävät huolellisesti:
Asumisen suunnitelmani. Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Asumisen yksilölliset tukimallit projektin tuottamaa aineistoa
Asumisen suunnitelmani Asumisen yksilölliset tukimallit projektin tuottamaa aineistoa Asumisen suunnitelmani Jos suunnittelet muuttoa, on hyödyllistä pohtia etukäteen, millaiset asiat ovat sinulle tärkeitä
OPPITUNTI 3: ONNETTOMUUDEN SEURAUKSIA VOI RAJOITTAA
OPPITUNTI 3: ONNETTOMUUDEN SEURAUKSIA VOI RAJOITTAA Copyright: 2014 SPEK, Tekstit: Eevi-Kaisa Yrjölä, Ulkoasu: HUVILA Brand & Design, ISBN: 978-951-797-483-7, Kopiointirajoitus: Tämän sähköisen oppimateriaalin
Nimeni on. Tänään on (pvm). Kellonaika. Haastateltavana on. Haastattelu tapahtuu VSSHP:n lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian tutkimusyksikössä.
1 Lapsen nimi: Ikä: Haastattelija: PVM: ALKUNAUHOITUS Nimeni on. Tänään on (pvm). Kellonaika. Haastateltavana on. Haastattelu tapahtuu VSSHP:n lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian tutkimusyksikössä. OSA
Palon tai muun onnettomuuden havainnut valvoja varmistaa, että pelastuslaitos on hälytetty kohteeseen, hälytys numerosta 112.
Pelastustiet ja pysäköinti Valvojat ohjeistetaan seuraamaan pysäköintiä niin, ettei pysäköinti estä pelastusajoneuvojen toimintaa ja niin että pelastustiet pidetään avoinna. Hallin edessä on selkeät parkkipaikat,
SISÄLLYSLUETTELO 1. RUTAKON KOULUN LIIKENNEKASVATUSSUUNNITELMA... 3 2. JALANKULKIJANA LIIKENTEESSÄ... 4
kuva SISÄLLYSLUETTELO 1. RUTAKON KOULUN LIIKENNEKASVATUSSUUNNITELMA... 3 2. JALANKULKIJANA LIIKENTEESSÄ... 4 3. PYÖRÄILIJÄNÄ LIIKENTEESSÄ... 5 3.1 PYÖRÄN VARUSTEET... 5 3.2. OHJEITA PYÖRÄIJÄLLE... 6 4.
Aakkoset Aa Ii Uu Ss Nn Ee Oo Ll Rr Mm Tt Ää Pp Kk Jj Vv Hh Yy Öö Dd Gg Bb Ff Cc Ww Xx Zz Qq Åå Numerot 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kuka on...? (adjektiivit) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Kenellä on...? (omistaminen)
6. Vastaa kysymyksiin Onko sinulla isoveli? Oletko sinä lyhyt? Minkä väriset hiukset sinulla on? Onko sinulla siniset silmät? Oletko nyt iloinen?
5. Vastaa kysymyksiin (kpl1) Onko sinulla sisaruksia? Asuuko sinun perhe kaukana? Asutko sinä keskustan lähellä? Mitä sinä teet viikonloppuna? Oletko sinä viikonloppuna Lahdessa? Käytkö sinä usein ystävän
VÄESTÖN VAROITTAMINEN
TURVALLISUUSOHJE Liite 2 VÄESTÖN VAROITTAMINEN 1. Yleinen vaaramerkki Yhden minuutin pituinen nouseva ja laskeva ääni, jossa nousevan jakson pituus on 7 sekuntia ja laskevan jakson pituus samoin 7 sekuntia
TAKAKANNESSA AIKUISEN ELVYTYSKAAVIO
ENSIAPUOPAS SISÄLLYSLUETTELO 4...ELOTTOMUUDEN SELVITTÄMINEN 6...HENGITYKSEN TARKASTAMINEN 8...AIKUISEN ELVYTYS 10...LAPSEN ELVYTYS 12...TAJUTTOMAN ENSIAPU JA KYLKIASENTO 14...VIERASESINE HENGITYSTEISSÄ
HÄTÄTILANTEET. Vastaa kysymyksiin. Katso kuvaa 1. Mitkä hätätilanteet ovat kuvissa?
HÄTÄTILANTEET Vastaa kysymyksiin Katso kuvaa 1. Mitkä hätätilanteet ovat kuvissa? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. HÄTÄNUMERO A. Mihin numeroon soitat, kun tarvitset nopeasti apua? HÄTÄNUMERO ON. B. Kuka auttaa
Kodin kokonaisturvallisuus
Kodin kokonaisturvallisuus tapaturmien ehkäisy murtosuojaus ja rikosten ehkäisy varautuminen sähkön-, lämmön- ja vedenjakelun katkoksiin ongelmajätehuolto paloturvallisuus (ot 6) ensiapuvalmius (ot 7)
MODUULI 1 TÄRKEÄT VERBIREKTIOT (VERBI + KYSYMYSSANA)
MODUULI 1 TÄRKEÄT VERBIREKTIOT (VERBI + KYSYMYSSANA) ASUA + MISSÄ TYKÄTÄ + MISTÄ MENNÄ + MIHIN ANTAA + KENELLE SOITTAA + MITÄ OLLA + KENELLÄ KYSYÄ + KENELTÄ TAVATA + KENET MATKUSTAA + MILLÄ MISSÄ asua
Sähkölaitteiden palot
Sähkölaitteiden palot 00:40 01:35 02:20 03:53 Kuvasarja television polttokokeesta, kuvattu VTT:n palolaboratoriossa 2000 Palojen vähentämisessä tehtävää!!! noin 2000 sähköpaloa* vuodessa sähköpalot 1/3
Edvin Laineen koulun liikenneopas
Edvin Laineen koulun liikenneopas Sisällysluettelo 1 Jalankulkija liikenteessä 2 Polkupyöräilijä liikenteessä 3 Koulukuljetukset 4 Saattoliikenne 5 Pihaliikenteen vaarat 6 Koulumatkan vaaranpaikkoja 7
MASALAN YLIPAINEHALLIN TURVALLISUUS SUUNNITELMA
MASALAN YLIPAINEHALLIN TURVALLISUUS SUUNNITELMA Masalan ylipainehallin yhteystiedot Jalkapallohalli, kupla Rusthollintie 2, 02430 Masala Ylläpito ja huolto: Tilahallinnon päivystäjä 040-5140091 Kenttämestari
Itsenä isten elä mä ntäitojen pässi
Itsenä isten elä mä ntäitojen pässi Minulla on paljon taitoja ja Minä osaan jo paljon asioita! Nuoruus on aikuisena olemisen harjoittelua. Itsenäistyminen tarkoittaa sellaisten taitojen kehittymistä, jotka
KYSELY TERVEYSTOTTUMUKSISTA JA ELÄMÄNTAVOISTA
KYSELY TERVEYSTOTTUMUKSISTA JA ELÄMÄNTAVOISTA Hyvinkään sairaanhoitoalueen Psykiatria 1 FYYSINEN AKTIIVISUUS 1.1 Kuinka paljon liikut ja rasitat itseäsi ruumiillisesti vapaa-aikana? Jos rasitus vaihtelee
Pyöräilijä liikenteessä
Pyöräilijä liikenteessä Yhteystiedot: Selkokeskus Viljatie 4 C 00700 Helsinki puhelin: 09-34809 240 faksi: 09-351 3975 sähköposti: selkouutiset@famr.fi Liikenneturva Sitratie 7 PL 29 00421 Helsinki puhelin:
SUBSTANTIIVIT 1/6. juttu. joukkue. vaali. kaupunki. syy. alku. kokous. asukas. tapaus. kysymys. lapsi. kauppa. pankki. miljoona. keskiviikko.
SUBSTANTIIVIT 1/6 juttu joukkue vaali kaupunki syy alku kokous asukas tapaus kysymys lapsi kauppa pankki miljoona keskiviikko käsi loppu pelaaja voitto pääministeri päivä tutkimus äiti kirja SUBSTANTIIVIT
SANATYYPIT PERUSOPINNOT 2 KOULUTUSKESKUS SALPAUS
SANATYYPIT LÄMMIN TAKKI LÄMPIMÄT TAKIT KAUNIS NAINEN KAUNIIT NAISET SANATYYPIT JA VARTALOT nominatiivi Kuka? Mikä? Millainen? t-monikko Ketkä? Mitkä? Millaiset? vartalo genetiivi Kenen? Minkä? Millaisen?
OPPITUNTI 2: TOSITILANTEESSA EI HÄTÄILLÄ
OPPITUNTI 2: TOSITILANTEESSA EI HÄTÄILLÄ Copyright: 2014 SPEK, Tekstit: Eevi-Kaisa Yrjölä, Ulkoasu: HUVILA Brand & Design, ISBN: 978-951-797-483-7, Kopiointirajoitus: Tämän sähköisen oppimateriaalin kopioiminen
Alkukartoitus Opiskeluvalmiudet
Alkukartoitus Opiskeluvalmiudet Päivämäärä.. Oppilaitos.. Nimi.. Tehtävä 1 Millainen kielenoppija sinä olet? Merkitse rastilla (x) lauseet, jotka kertovat sinun tyylistäsi oppia ja käyttää kieltä. 1. Muistan
MINÄ MUUTAN. Muuttovalmennusopas vammaiselle muuttajalle
MINÄ MUUTAN Muuttovalmennusopas vammaiselle muuttajalle Kirsi Timonen, projektityöntekijä Vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke 2010-2012 MINÄ MUUTAN Olet suuren muutoksen edessä. Uuteen kotiin
Täytyy-lause. Minun täytyy lukea kirja.
Täytyy-lause Minun täytyy lukea kirja. Kenen? (-N) TÄYTYY / EI TARVITSE perusmuoto missä? mistä? mihin? milloin? miten? millä? Minun täytyy olla luokassa. Pojan täytyy tulla kotiin aikaisin. Heidän täytyy
Osaatko auttaa? Opi ensiapua tunne kodin vaaroja selkosuomeksi. Joonas Brandt
Osaatko auttaa? Opi ensiapua tunne kodin vaaroja selkosuomeksi Joonas Brandt Arjen taitoja kannattaa opiskella Joudumme elämässämme pieniin tai suuriin hätätilanteisiin, joskus jopa suuronnettomuuksiin.
Tämä on Atalan koulun käytösaapinen. Hyvä käytös antaa sinusta myönteisen kuvan ja tuottaa hyvän mielen muille ihmisille. Auttamalla toisia ja
ATALAN KOULU Tämä on Atalan koulun käytösaapinen. Hyvä käytös antaa sinusta myönteisen kuvan ja tuottaa hyvän mielen muille ihmisille. Auttamalla toisia ja olemalla kohtelias sekä noudattamalla tämän käytösaapisen
MÖYSÄN KOULUN LIIKENNETURVALLISUUS- SUUNNITELMA
MÖYSÄN KOULUN LIIKENNETURVALLISUUS- SUUNNITELMA LIIKENNEKASVATUS Koulun liikennekasvatuksen tavoitteena on liikenteen sääntöjen opettaminen ja turvallisten toimintatapojen oppiminen. Lisäksi tuetaan turvallista
Kehitysvammaliitto ry. RATTI-hanke. Haluan lähteä kaverin luokse viikonlopun viettoon ja olla poissa ryhmäkodista koko viikonlopun.
RISKIARVIOINTILOMAKE 1. Henkilön nimi Pekka P. 2. Asia, jonka henkilö haluaa tehdä. Haluan lähteä kaverin luokse viikonlopun viettoon ja olla poissa ryhmäkodista koko viikonlopun. 3. Ketä kutsutaan mukaan
Ensiapukoulutus seuratoimijat. 04.11.2013 Janne Wall sh ylempi AMK
Ensiapukoulutus seuratoimijat 04.11.2013 Janne Wall sh ylempi AMK Tavoitteet Elottomuuden tunnistaminen hengitys Tajuttomuus / Elottomuus 112 aktivointi PPE Hengitys Normaali hengitys on rauhallista, tasaista,
Liite 5 Toimintaohjeet eri vaaratilanteissa
Liite 5 Toimintaohjeet eri vaaratilanteissa Suunnitelma toiminnasta erilaisissa onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteissa hätäilmoitus yleinen hälytysmerkki sammutuspeitteen käyttö tapaturma tai sairaskohtaus
Bruksanvisning Käyttöohjeet Brugsanvisning INJEKTIONSVÄTSKA, LÖSNING I FÖRFYLLD INJEKTIONSPENNA INJEKTIONESTE, LIUOS, ESITÄYTETYSSÄ KYNÄSSÄ INJEKTIONS
Bruksanvisning Käyttöohjeet Brugsanvisning INJEKTIONSVÄTSKA, LÖSNING I FÖRFYLLD INJEKTIONSPENNA INJEKTIONESTE, LIUOS, ESITÄYTETYSSÄ KYNÄSSÄ INJEKTIONSVÆSKE, OPLØSNING I FYLDT PEN 250 mikrogram/mikrogrammaa
HÄTÄILMOITUS 112 0112
TOIMINTAOHJEET 1. HÄTÄILMOITUS 2. TULIPALO 3. ENSIAPUOHJEET 4. VÄKIVALTATILANTEET 5. MURTO 6. RYÖSTÖ 7. POMMIUHKAUS 8. YLEINEN VAARAMERKKI 9. KAASUVAARA 10. SÄTEILYVAARA 11. VÄESTÖNSUOJAAN SUOJAUTUMINEN
320075 Mitä nyt (4) What now?
320075 Mitä nyt (4) What now? Lapset joutuvat usein tilanteisiin, joissa on hyvä miettiä omia reaktioitaan ennen toimimista. Tässä korttisarjassa esitetään erilaisia hankalia tilanteita, joihin jokainen
9.1. Mikä sinulla on?
9.kappale (yhdeksäs kappale) 9.1. Mikä sinulla on? Minulla on yskä. Minulla on nuha. Minulla on kuumetta. Minulla on kurkku kipeä. Minulla on vesirokko. Minulla on flunssa. Minulla on vatsa kipeä. Minulla
Tuen tarpeen tunnistaminen. Lukemisen ja kirjoittamisen ryhmäarviointi. Esitysohjeet opettajalle. toinen luokka syksy
Tuen tarpeen tunnistaminen Lukemisen ja kirjoittamisen ryhmäarviointi toinen luokka syksy Esitysohjeet opettajalle arvioinnin yleisiä periaatteita Tutustu ennen tehtävien esittämistä ohjeisiin ja materiaaliin
Tuomari antaa luvan aloittaa auttamistoiminnan! Tuomari antaa luvan lopettaa auttamistoiminnan!
RASTI 3 TEHTÄVÄ / ENSIAPU 1 Kilpailuparin on osoitettava hallitsevansa EA 1 -tason tiedot ja taidot. Tehtävät perustuvat SPR:n ensiapuohjeisiin. Tehtäviin perehtymiseen ja niiden tekemiseen on aikaa tasan
SANATYYPIT JA VARTALOT
SANATYYPIT JA VARTALOT nominatiivi Kuka? Mikä? Millainen? t-monikko Ketkä? Mitkä? Millaiset? vartalo genetiivi Kenen? Minkä? Millaisen? opiskelija opiskelijat opiskelija- opiskelijan pöytä pöydät pöydä-
Tuulimäen kalliosuojan turvaopas 2016
Tuulimäen kalliosuojan turvaopas 2016 Viite: Espoon kaupungin Tuulimäen väestösuojan turvallisuussuunnitelma 9.2.2016 Miksi turvallisuusohjeita tarvitaan Tuulimäen kalliosuojan turvaopas on tarkoitettu
Suomi, Sinä ja päihteet
Suomi, Sinä ja päihteet Asiaa päihteistä maahanmuuttajille Tule mukaan Päihdetyö Tältä se näyttää: Tähän se johtaa: Kännissä olet ääliö. Suomi ja päihteet Ehkäistään Hoidetaan Laki ohjaa Silti: Nuoria
Yhteinen työpaikka s. 6-21 TTK:n materiaalissa
Maahanmuuttajille suunnattu tukimateriaali työturvallisuuskorttikoulutukseen/ Luonnos/ KK Tavastia / Tiina Alhainen Yhteinen työpaikka s. 6-21 TTK:n materiaalissa s. 7 Yhteinen työpaikka tarkoittaa, että
Torju arjen vaaratilanteet
Koti- ja vapaa-ajan tapaturma sattuu vuosittain noin 700 000 suomalaiselle. Kuolemaan näistä johtaa vuosittain noin 2 700. Torju arjen vaaratilanteet Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita.
Huolehdi muististasi!
Huolehdi muististasi! HUOLEHDI MUISTISTASI Sinun voi olla joskus vaikea muistaa asioita. Muistisi toimintaa ja keskittymistäsi haittaavat monet asiat. Muistin toimintaan vaikuttavat esimerkiksi: väsymys
TURVATAIDOT PUHEEKSI
TURVATAIDOT PUHEEKSI Haastattelulomake Tekijät: Neuvolan perhetyöntekijä Merja Häyrynen, kodinhoitaja Pirjo Wihinen, lastensuojelun perhetyöntekijät Päivi Hölttä- Vikki, Eija Luontama ja Piia Järvinen
Moduuli 1. Opiskelijan kielipassi
Moduuli 1 Opiskelijan kielipassi Arviointi A1.3 - kaikki hyvin, hyvää työtä A1.2. - treenaa vielä A1.1 - tämä on alku, lisää treeniä! 0 - ei voi arvioida Ihminen ja lähipiiri Minä ja perhe, suulliset taidot
TURVALLISUUSSUUNNITELMA
TURVALLISUUSSUUNNITELMA Tapahtuma: Osallistujat: Taekwon-do Akatemian leiri noin 200 osallistujaa Ajankohta: 2.11.2007 4.11.2007 Tapahtumapaikka: Järjestäjä: Rajakylän koulu Taekwon-do Akatemia ry -----------------------------------------------------------------------------------
Nettielämä on oikeaa elämää JA SE ON TAITOLAJI!
Nettielämä on oikeaa elämää JA SE ON TAITOLAJI! SINULLA ON OIKEUKSIA! Netistä saa enemmän irti, kun pitää oikeuksistaan huolta ja toimii itse vastuullisesti. Nettiä voi käyttää lähes jokainen ja jokainen
TULEN JA MENEN TIELLÄ TAITAVASTI
TULEN JA MENEN TIELLÄ TAITAVASTI Ylämyllyn koulun liikenneturvallisuussuunnitelma TURVALLISTA KOULUMATKAA SISÄLLYSLUETTELO Johdanto 3 Vinkkejä vanhemmille 4 Liikennekasvatuksen teemat 5 Jalankulkijana
Paikallisyhteisön huomioiminen matkailussa, turvallisuusohjeiston esittely Inarin matkailuseminaari
Paikallisyhteisön huomioiminen matkailussa, turvallisuusohjeiston esittely Inarin matkailuseminaari 2.11.2018 Arctic Outdoor, turvallisuutta ja terveyttä tunturista kehittämishanke 2017-2019, Inarin kunta
TURVALLISUUS ON TÄRKEÄ ASIA! www.rtog.se. Räddningstjänsten Östra Götaland
TURVALLISUUS ON TÄRKEÄ ASIA! www.rtog.se Räddningstjänsten Östra Götaland SINUN TOIMINTASI VOI OLLA RAT- KAISEVAN TÄRKEÄÄ Pelastustoimen tehtävä on taata kaikkien turvallisuus mahdollisimman hyvin. Arkielämässä
Perustunteita. Ihmisellä on paljon erilaisia tunteita. Osa niistä on perustunteita.
Perustunteita Ihmisellä on paljon erilaisia tunteita. Osa niistä on perustunteita. Perustunteita ovat: ilo, suru, pelko, viha, inho ja häpeä. Niitä on kaikilla ihmisillä. Ilo Ilon tunne on hyvä tunne.
Toimintaohje onnettomuustilanteissa
Toimintaohje onnettomuustilanteissa asia Tavoitteena on että jokainen työntekijä tietää, tuntee ja osaa: Varauloskäytävät Missä paloilmoitinlaite on ja kuinka sitä käytetään Osaa tehdä hätäilmoituksen
EPILEPSIAKOHTAUKSEN. ENSIAPU Jokainen voi auttaa epilepsiakohtauksen saanutta
EPILEPSIAKOHTAUKSEN ENSIAPU Jokainen voi auttaa epilepsiakohtauksen saanutta EPILEPSIAKOHTAUKSEN ENSIAPU Epilepsiakohtaus on oire, joka haittaa ihmisen tavanomaista toimintakykyä. Epileptinen kohtaus on
SAMMUTUSPEITTEEN KÄYTTÖ
TOIMINTAOHJEET 1. HÄTÄILMOITUS 2. TULIPALO 3. SAMMUTUSPEITTEEN KÄYTTÖ 4. KÄSISAMMUTTIMEN KÄYTTÖ 5. PIKAPALOPOSTIN KÄYTTÖ 6. ILMASTOINNIN PYSÄYTTÄMINEN 7. PALOVAMMAN HOITO 8. TAJUTTOMAN POTILAAN ENSIAPU
3. Ryhdy kirjoittamaan ja anna kaiken tulla paperille. Vääriä vastauksia ei ole.
1 Unelma-asiakas Ohjeet tehtävän tekemiseen 1. Ota ja varaa itsellesi omaa aikaa. Mene esimerkiksi kahvilaan yksin istumaan, ota mukaasi nämä tehtävät, muistivihko ja kynä tai kannettava tietokone. Varaa
TYÖKALUJA SELKEÄÄN SEKSUAALITERVEYSKASVATUKSEEN TURVATAIDOT
TYÖKALUJA SELKEÄÄN SEKSUAALITERVEYSKASVATUKSEEN TURVATAIDOT Turvaympyrä i TUTUT IHMISET Sinun kehosi on tärkeä ja arvokas. Kukaan ei saa koskea siihen ilman sinun lupaa. Tärkeä tietää: Suorista käsi eteesi
Tervetuloa KOTOLAan, Adoptioperheet ry:n, Familia Club ry:n ja Sateenkaariperheet ry:n yhteisiin toimitiloihin!
Tervetuloa KOTOLAan, Adoptioperheet ry:n, Familia Club ry:n ja Sateenkaariperheet ry:n yhteisiin toimitiloihin! Tilat: Yhdistyksen toimistohuoneiden lisäksi Kotolasta löytyy kaksi koulutustilaa; suurempi
Hämeenlinnan Taitoluistelijat 6.11.2013
ENSIAPUOHJEITA TAITOLUISTELUVALMENTAJILLE JA OHJAAJILLE Soita 112, jos potilaalla on; Kova rintakipu Halvausoire Tajuttomuus Hengitysvaikeus Kouristuskohtaus Vaikea tapaturma Hyvin runsas verenvuoto Miten
Turvallisuuskasvatusilta päiväkodissa
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsen turvaksi -hanke (2007 2009) Turvallisuuskasvatusilta päiväkodissa Päiväkodin antama turvallisuuskasvatus on osa varhaiskasvatusta. Lasta opastetaan toimimaan ja
TOIMINTAOHJEET Hätäilmoitus Tulipalo Poistumisturvallisuus Sammutuspeitteen käyttö Käsisammuttimen käyttö Pikapalopostin käyttö
TOIMINTAOHJEET 1. Hätäilmoitus 2. Tulipalo 3. Poistumisturvallisuus 4. Sammutuspeitteen käyttö 5. Käsisammuttimen käyttö 6. Pikapalopostin käyttö 7. Ilmanvaihdon pysäyttäminen 8. Palovamman hoito 9. Tajuttoman
Jorma Lehtojuuri, rkm Omakotiliiton rakennusneuvoja Juuan Omakotiyhdistys ry:n puheenjohtaja
Jorma Lehtojuuri, rkm Omakotiliiton rakennusneuvoja Juuan Omakotiyhdistys ry:n puheenjohtaja Uusavuttomuus - uusi ilmiö Jorma Lehtojuuri Wikipedia määrittelee uusavuttomuuden varsinkin nuorten aikuisten
Suomen lippu. lippu; liputus, liputtaa, nostaa lippu salkoon
Suomen lippu Suomessa on laki, miten saat liputtaa. Lipussa on valkoinen pohja ja sininen risti. Se on kansallislippu. Jokainen suomalainen saa liputtaa. Jos lipussa on keskellä vaakuna, se on valtionlippu.
Ikääntyneiden näkemyksiä ja kokemuksia ajoterveydestä ja vanhuuteen varautumisesta selvitettiin lokakuussa Kyselyn toteutti Liikenneturvan
Ikääntyneiden näkemyksiä ja kokemuksia ajoterveydestä ja vanhuuteen varautumisesta selvitettiin lokakuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Taloustutkimus, ja siihen vastasi yhteensä
12. kappale (kahdestoista kappale) FERESHTE MUUTTAA
12. kappale (kahdestoista kappale) FERESHTE MUUTTAA 12.1. Liian pieni asunto Fereshten perheessä on äiti ja neljä lasta. Heidän koti on Hervannassa. Koti on liian pieni. Asunnossa on vain kaksi huonetta,
Tietoturvallisuuden huoneentaulu mitä jokaisen on hyvä muistaa
Tietoturvallisuuden huoneentaulu mitä jokaisen on hyvä muistaa 2.10.2017 Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden teemaviikko Petri Puhakainen, valtioneuvoston tietoturvapäällikkö Tietoturvallisuuden
Sharie Coombes. Sinä uskallat! Tehtäväkirja sinulle, jota joskus pelottaa
NÄYTESIVUT Sharie Coombes Sinä uskallat! Tehtäväkirja sinulle, jota joskus pelottaa Tässä pdf-tiedostossa on mukana kirjasta seuraavat näytteet: Esipuhe Näytesivut Tutustu kirjaan verkkokaupassamme TERVETULOA
KÄYTÖSAAPINEN ATALAN KOULU
KÄYTÖSAAPINEN ATALAN KOULU Tämä on Atalan koulun käytösaapinen. Hyvä käytös antaa sinusta myönteisen kuvan ja tuottaa hyvän mielen muille ihmisille. Auttamalla toisia ja olemalla kohtelias sekä noudattamalla
TIETOTURVAOHJE ANDROID-LAITTEILLE
TIETOTURVAOHJE ANDROID-LAITTEILLE 7.3.2015 ATK Seniorit Mukanetti ry / Android-kerho 2 1. Mitä teet, jos laite katoaa tai varastetaan Turvatoimet etukäteen: Kirjoita yhteystietosi laitteen takakanteen:
TOIMINTA PEVA PASSI. nimi:
PEVA TOIMINTA nimi: PASSI Näitä taitoja, joita harjoittelet tässä passissa, sinä tarvitset: A Työharjoittelussa B Vapaa-aikana C Koulussa Nämä taidot kehittyvät, kun teet tehtävät huolellisesti: 1. Opiskelutaidot
HÄTÄTILANTEET. A. Katso kuvaa 1. Mitkä hätätilanteet ovat kuvissa? B. Mihin numeroon soitat, kun tarvitset nopeasti apua? HÄTÄNUMERO on.
HÄTÄTILANTEET A. Katso kuvaa 1. Mitkä hätätilanteet ovat kuvissa? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. B. Mihin numeroon soitat, kun tarvitset nopeasti apua? HÄTÄNUMERO on. C. Kuka auttaa hätänumerossa? 1. 2. 3. 4.