Usko ja elämä Kristinuskon pääkohdat selkokielellä
|
|
- Ida Kähkönen
- 6 vuotta sitten
- Katselukertoja:
Transkriptio
1 1 Usko ja elämä Kristinuskon pääkohdat selkokielellä SUOMEN EV.LUT. KIRKKO Usko ja elämä Kristinuskon pääkohdat selkokielellä Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013 Työryhmä: kehitysvammatyön pastorit Pertti Arola, Maarit Nuopponen ja Tiina Peippo sekä diakonian asiantuntija Irene Nummela Sisältö Lukijalle Kymmenen käskyä Käskyjen merkitys Uskontunnustus Isä meidän -rukous Pyhät toimitukset eli sakramentit Kaste Ehtoollinen Raamattu, rippi, rukous ja siunaus Raamattu Rippi Rukous Herran siunaus Lukijalle Kristillisen uskon ydin voidaan tiivistää muutamaan keskeiseen asiaan. Uskontunnustus, kymmenen käskyä ja Isä meidän -rukous ovat niistä tärkeimmät. Uskonpuhdistaja Martti Luther kirjoitti ensimmäisen katekismuksen. Sinä hän kertoi myös kasteen ja ehtoollisen merkityksestä.
2 2 Usko ja elämä Kristinuskon pääkohdat -kirja seuraa perinteisen katekismuksen järjestystä. Se antaa perustietoa uskon perusasioista. Jokainen voi itse ajatella sen pohjalta. Työryhmän jäsenet kehitysvammatyön pastorit Pertti Arola, Maarit Nuopponen ja Tiina Peippo sekä diakonian asiantuntija Irene Nummela ovat ajatelleet hyvin monenlaisia lukijoita kirjoittaessaan kirjaan. Toivon, että tämä kirja avaa näkökulmia uskoon ja elämään. Pekka Huokuna kirkkoneuvos KYMMENEN KÄSKYÄ 1. käsky: Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. 2. käsky: Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. 2. käsky: Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. 4. käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. 5. käsky: Älä tapa. 6. käsky: Älä tee aviorikosta. 7. käsky: Älä varasta. 8. käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. 9. käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. 10. käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
3 3 Jumalan käskyt ovat elämänohjeita. Käskyjen avulla Jumala haluaa suojella ja auttaa meitä elämään hyvän elämän. Jeesuksen elämänohje on: Rakasta Jumalaa kaikkein eniten ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi Lk. 10:27 1. käsky: Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. Jumala on. Hän on luonut sinut. Jumalalta saat kaiken hyvän. Voit aina turvautua Jumalaan. Hän tahtoo olla sinulle tärkein. 2. käsky: Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. Älä halveksi äläkä pilkkaa Jumalaa. Voit aina pyytää Jumalalta apua. Rukoile ja kiitä häntä. 3. käsky: Pyhitä lepopäivä. Jumala antaa työn ja levon. Muista levätä. Jumala tahtoo kohdata sinut. Sen vuoksi rukoileminen ja Raamatun lukeminen on tärkeää. Näin teemme myös seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa. 4. käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Jumala tahtoo, että äiti ja isä huolehtivat lapsesta. Vanhemmat kasvattavat lasta ja kertovat hänelle Jumalasta. Äiti ja isä ovat antaneet lapselleen elämän lahjan.
4 2 Siitä saamme olla aina heille kiitollisia. Lapsen tulee pitää vanhempiaan tärkeinä. Joidenkin ihmisten tehtävänä on päättää ja huolehtia yhteisistä asioista. He ovat vallankäyttäjiä. Jumala tahtoo, että kunnioitamme heitä. 5. käsky: Älä tapa. Jokaisen ihmisen elämä on arvokas. Ketään ei saa vahingoittaa teoilla tai sanoilla. Älä aiheuta kärsimystä kenellekään, vaan auta kaikkia ihmisiä. Niiden, joilla on valtaa, tulee puolustaa heikompia. 6. käsky: Älä tee aviorikosta. Jumala loi ihmiset miehiksi ja naisiksi. Jumala on antanut avioliiton perheen turvaksi. Puolisoiden tehtävänä on rakastaa ja kunnioittaa toisiaan. Omaa avioliittoa ja toisten ihmisten avioliittoja tulee suojella. Jokainen on vastuussa puheistaan ja teoistaan. 7. käsky: Älä varasta. Raha ja omaisuus ovat Jumalan hyviä lahjoja. Varastaminen on väärin. Toisen omaisuuden vahingoittaminen tahallaan on myös varastamista. Meillä on vastuu toinen toisistamme ja myös luonnosta ja ympäristöstä. 8. käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Älä valehtele. Puhu aina totta. Toisesta ihmisestä ei saa puhua pahaa. Kerro hänestä hyviä asioita.
5 3 9. käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. Jumala tietää myös ajatuksesi. Siksi et saa kadehtia tai juonitella itsellesi toisen ihmisen omaisuutta. Älä aja omaa etuasi toisen kustannuksella. 10. käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. Läheiset ihmiset ovat Jumalan lahjaa. Siksi kenellekään ei saa aiheuttaa vahinkoa. Älä tavoittele itsellesi toisen ihmisen elämään kuuluvia ihmisiä ja asioita. Tee toiselle ihmiselle hyvää. Suojele ja tue häntä kaikessa. Käskyjen merkitys Jos noudatamme käskyjä, kaikkien on hyvä elää. Käskyjen rikkomisella on laajat seuraukset. Käskyjen rikkominen vaikuttaa perheeseen ja yhteiskuntaan. Kukaan meistä ei pysty noudattamaan täydellisesti Jumalan käskyjä. Ne näyttävät virheemme ja itsekkyytemme. Käskyt ohjaavat meitä hakemaan apua Jumalalta. Siksi elämämme tärkein asia on usko Jumalaan. USKONTUNNUSTUS Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
6 4 ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän, yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Meillä on yksi Jumala. Jumala on samalla kertaa Isä, Poika ja Pyhä Henki, siksi häntä kutsutaan kolmiyhteiseksi Jumalaksi. Uskontunnustus kertoo Jumalan hyvistä teoista: - Jumala on luonut maailman. - Jeesus on vapauttanut meidät pahan vallasta. - Pyhä Henki antaa meille uskon. Usko on Jumalan hyvien tekojen vastaanottamista. Usko on Jumalaan turvaamista ja luottamista. Seuraavilla sivuilla uskontunnustus on jaettu pieniin osiin. Tummennetulla on uskontunnustuksen osa, jota seuraa selitys. Minä uskon Jumalaan, Jumalaa ei voi ymmärtää järjellä. Jumala on suuri salaisuus. Hän on kertonut itsestään tärkeimmät asiat, että voimme uskoa häneen. Jumala on samalla kertaa Isä eli Luoja, Poika eli Vapahtaja Jeesus ja Pyhä Henki eli Pyhittäjä. Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan
7 5 Jumala on jokaisen ihmisen taivaallinen Isä. Jumala on luonut kaiken. Hän on antanut meille elämän. Koti ja perhe, ruoka ja juoma, terveys ja lepo ovat Jumalan lahjoja. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Hän pitää kaikesta huolta. Silti elämässä voi olla hätää ja kärsimystä. Vaikeuksienkin keskellä voimme turvata Jumalaan. ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, Jeesus on Kristus. Hän on yhtä aikaa Jumala ja ihminen. Jeesus on Jumalan Poika, joka syntyi ihmiseksi, eli ihmisenä ja kuoli. Meidän Herraamme, Jokainen ihminen on syntinen. Synti on sitä, että emme usko ja luota Jumalaan. Synti on myös ajatuksia, sanoja ja tekoja, jotka ovat pahoja ja itsekkäitä. Synti erottaa meidät Jumalasta. Kukaan ei pysty vapautumaan synnistä omin voimin. Sen tähden Jeesus Kristus auttaa meitä. Hän on Vapahtaja, joka vapauttaa meidät synnin vallasta. Hän voitti kuoleman ja Saatanan. Sen vuoksi Jeesus on meidän Herramme. joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta, Maria synnytti Jeesuksen. Mariasta tuli Jumalan äiti. Ihmisen järki ei ymmärrä, miten Jumala tuli ihmiseksi. Se on ihme. Jumalan Pyhä Henki sai sen aikaan. kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, Juudean maan hallitsija Pontius Pilatus tuomitsi Jeesuksen kuolemaan.
8 6 Jeesusta lyötiin ja pilkattiin. Kaikki jättivät hänet yksin. Jeesus naulattiin puiseen ristiin, ja hän kuoli. Jeesus kuoli ristillä meidän pahojen tekojemme tähden. Hän vapautti meidät synnin vallasta. Kuoleman jälkeen Jeesuksen läheiset hautasivat hänet. Jeesus meni kuolleiden maailmaan eli tuonelaan. Myös tuonelassa hän on kaiken Herra. nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, Jeesus nousi kuolleista pääsiäisenä. Hän elää! Jeesus on nyt taivaassa, siksi emme näe häntä. Jeesus rukoilee puolestamme. Hän on luvannut olla kanssamme aina. Kerran Jeesus tulee takaisin maailmaan ja hän tuomitsee kaikki ihmiset oikeudenmukaisesti. Silloinkin saamme luottaa Jumalan anteeksiantoon ja rakkauteen eli armoon. ja Pyhään Henkeen, Helluntaina Jumala antoi Jeesuksen ystäville Pyhän Hengen. Pyhä Henki lahjoittaa meille uskon Jeesukseen. Hän auttaa rakastamaan Jumalaa ja toisiamme. Pyhä Henki auttaa luottamaan Jumalan lupauksiin, joita Jumala on antanut Raamatussa. Pyhää Henkeä kutsutaan Pyhittäjäksi. Hän tekee meistä pyhiä. Pyhä ihminen uskoo ja luottaa Jumalaan. pyhän yhteisen seurakunnan, Pyhä Henki kutsuu meidät seurakuntaan. Seurakunta on niiden ihmisten joukko, jotka uskovat Jumalaan. Meidän tehtävämme on luottaa Jumalaan, rakastaa muita ihmisiä ja kertoa
9 7 Jumalan teoista kaikille ihmisille. Tärkeitä asioita seurakunnassa ovat kaste, ehtoollinen ja Raamattu. Kasteessa tulemme seurakunnan jäseniksi. Ehtoollinen on seurakunnan yhteinen ateria. Raamattu on seurakunnan pyhä kirja. pyhäin yhteyden, Jeesukseen uskovia ihmisiä eli kristittyjä elää eri puolilla maailmaa. Meillä voi olla erilaisia tapoja, ajatuksia ja mielipiteitä. Kuitenkin usko yhdistää kaikki kristityt, sillä usko on lahja Pyhältä Hengeltä. syntien anteeksiantamisen, Jumala tuntee meidät. Hän tietää, millaisia olemme. Teemme väärin ja unohdamme helposti Jumalan. Emme tahdo emmekä osaa tehdä hyvää toiselle ihmiselle. Saamme kuitenkin turvallisin mielin pyytää Jumalalta anteeksi. Hän lahjoittaa meille runsaasti rakkauttaan, ja antaa meille Jeesuksen tähden anteeksi. Kun Jumala antaa meille anteeksi, hän vahvistaa uskoamme ja auttaa meitä rakastamaan lähimmäisiämme. ruumiin ylösnousemisen Kun kuolemme, ruumiimme laitetaan hautaan. Jeesuskin kuoli ja haudattiin, mutta hän nousi kuolleista ja voitti kuoleman. Siksi elämämme ei pääty kuolemaan, vaan Jumala antaa Jeesukseen uskoville uuden elämän taivaassa. Taivaassa saamme myös uuden, erilaisen ruumiin. ja iankaikkisen elämän. Kristittyinä saamme jo nyt elää Jumalan yhteydessä.
10 8 Taivaassa saamme nähdä Jumalan. Elämä taivaassa ei lopu koskaan. Siellä ei ole enää itkua, kipua eikä kärsimystä, vaan kaikki asiat ovat hyvin. Saamme iloita Jumalan rakkaudesta. ISÄ MEIDÄN -RUKOUS Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen. (Matt. 6:9-13; Luuk. 11:2-4) Jumala tahtoo, että rukoilemme. Siksi Jeesus opetti meille Isä meidän -rukouksen. Siihen on koottu tärkeät asiat, joita saamme Jumalalta rukoilla. Samalla pyydämme, että osaisimme elää niin kuin Jumala tahtoo. Isä meidän, joka olet taivaissa. Jumala on taivaallinen Isämme. Hän tietää mitä tarvitsemme ja haluaa tehdä meille hyvää. Voimme rohkeasti puhua Jumalalle ja luottaa siihen, että hän kuulee rukouksemme. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Jumala on suuri ja pyhä. Hän on luonut kaiken ja hänellä on kaikki valta. Silti saamme lähestyä pyhää Jumalaa. Jumala tahtoo, että kunnioitamme häntä
11 9 ja kiitämme kaikesta hyvästä, mitä hän on tehnyt. Tällä tavalla pyhitämme Jumalan nimen. Tulkoon sinun valtakuntasi. Jumalan valtakunta tarkoittaa sitä, että Jumala on kaikkialla ja saamme elää Jumalan kanssa. Kun uskomme Jeesukseen, kuulumme Jumalan valtakuntaan. Maailmassa on paljon pahaa. Jumala on kuitenkin rakkaus. Siksi rukoilemme, että Jumalan valtakunta näkyisi elämässämme. Silloin luotamme Jumalaan ja kerromme Jumalasta toisille ihmisille. Taivaassa näemme Jumalan valtakunnan täydellisesti. Tapahtukoon sinun tahtosi. myös maan päällä niin kuin taivaassa. Jumalan tahto on, että me uskomme Jeesukseen ja rakastamme lähimmäistämme. Siihen me pyydämme voimaa Jumalalta. Rukoilemme, että Jumalan tahto toteutuisi meidän elämässämme. Aina emme ymmärrä kaikkien asioiden ja tapahtumien tarkoitusta. Silti saamme luottaa Jumalan rakkauteen ja hänen hyvään tahtoonsa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Kaikki hyvä tulee Jumalalta. Hän haluaa pitää huolta kaikista ihmisistä. Jokapäiväinen leipä tarkoittaa kaikkea mitä tarvitsemme, esimerkiksi ruokaa, vaatteita, kotia, terveyttä ja ystäviä. Saamme kiittää kaikesta, mitä meillä on. Samalla meidän tulee auttaa heitä, joilla ei ole jokapäiväistä leipää.
12 10 Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Jumala antaa kaikki pahat tekomme anteeksi, koska Jeesus kuoli ristillä. Saamme kiittää siitä Jumalaa. Jumala tahtoo, että mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat tehneet meille pahaa. Äläkä saata meitä kiusaukseen, Unohdamme helposti Jumalan. Olemme usein itsekkäitä ja teemme pahaa toisille ihmisille. Kiusaus on halua tehdä näitä Jumalan tahdon vastaisia asioita. Jumala ei aina poista kiusauksia, mutta hän antaa meille voimaa kestää ne. Siksi rukoilemme, että Jumala antaa meille uskoa ja rakkautta. vaan päästä meidät pahasta. Elämässä on pahoja ja ikäviä asioita. Itsekin aiheutamme tuskaa toisille ihmisille ja Jumalalle. Vain Jumala voi vapauttaa meidät pahan vallasta. Saamme luottaa siihen, että kerran taivaassa kaikki paha on poissa. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen. Jumala on tehnyt koko maailman. Hän on kaikkein voimakkain ja mahtavin. Siksi saamme rukouksessa turvata häneen. Saamme luottaa Jumalaan silloinkin, kun emme itse jaksa tai osaa rukoilla. Aamen tarkoittaa: Kyllä, näin tapahtuu varmasti. Jumala tietää, mitä me tarvitsemme. PYHÄT TOIMITUKSET ELI SAKRAMENTIT Sakramentti on pyhä toimitus. Sakramentteja on kaksi: kaste ja ehtoollinen. Ne perustuvat Jeesuksen sanoihin,
13 11 jotka ovat Raamatussa. Kastekäskyssä Jeesus käskee kastaa ihmiset hänen opetuslapsikseen eli seuraajikseen. Ehtoollisen asetussanoissa Jeesus kertoo, mitä ehtoollinen on. Sakramenteissa yhdistyvät Jeesuksen sanat ja näkyvät aineet, vesi, leipä ja viini. Kaste Kun pappi kastaa, hän sanoo: Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Samalla hän laittaa kolme kertaa vettä kastettavan päähän. Kaste on Jumalan lahja, joka on tarkoitettu kaikille. Siksi monet kastetaan jo aivan pienenä lapsena. Kasteessa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä. Meistä tulee Jeesuksen seuraajia ja kristillisen kirkon jäseniä. Kasteessa Pyhä Henki antaa meille uskon Jumalaan. Kasteessa Jumala lupaa, että hän on kanssamme joka päivä. Saamme aina luottaa Jumalan rakkauteen ja anteeksiantoon. Kaste antaa myös lupauksen iankaikkisesta elämästä. Ehtoollinen Ehtoollisella syömme leipää ja juomme viiniä. Jeesus sanoo, että leipä on hänen ruumiinsa ja viini on hänen verensä. Jeesus on ehtoollisessa läsnä aivan erityisellä ja salatulla tavalla. Ehtoollisella saamme synnit anteeksi. Samalla uskomme vahvistuu ja saamme apua kristittyinä elämiseen. Ehtoollinen yhdistää meidät Kristukseen ja toisiimme sekä taivaan joukkoihin.
14 12 Ehtoolliselle voi tulla jokainen, joka tarvitsee Jumalan apua, rakkautta ja anteeksiantamusta. Siksi ehtoollisella kannattaa käydä usein. RAAMATTU, RIPPI, RUKOUS JA SIUNAUS Raamattu Raamattu on kristittyjen pyhä kirja. Siinä Jumala itse puhuu meille ihmisten kielellä. Raamatussa on kaksi osaa: Vanha ja Uusi testamentti. Niissä kerrotaan Jumalan teoista ja hänen rakkaudestaan kaikkia ihmisiä kohtaan. Raamattu kertoo, että me tarvitsemme Jumalaa ja hänen armoaan. Jeesus tuli antamaan meille tämän armon ja anteeksiannon. Tämä on Raamatun tärkein asia. Kun luemme tai kuulemme raamattua, Pyhä Henki antaa meille uskoa. Voimme aina turvautua Raamatun lupauksiin. Rippi Ripissä kerromme syntimme Jumalalle. Voimme tehdä sen omassa rukouksessa, jumalanpalveluksessa yhdessä toisten kanssa tai kahden kesken papille tai toiselle kristitylle ihmiselle. Ripin kuuntelija sanoo, että Jumala antaa synnit anteeksi. Kun synnit on saatu anteeksi, niitä ei enää tarvitse miettiä eikä muistella. Rukous Rukous on puhetta ja olemista Jumalan kanssa. Rukoilla voi joka hetki: esimerkiksi hiljaa mielessään, ääneen puhumalla tai laulamalla. Voimme rukoilla yksin, toisten kanssa
15 13 tai yhdessä seurakunnan kanssa. Saamme kiittää Jumalaa ja pyytää häneltä apua. Voimme myös rukoilla toisten ihmisten puolesta. Sitä nimitetään esirukoukseksi. Jumala on Raamatussa luvannut kuulla rukouksemme. Saamme luottaa hänen apuunsa. Herran siunaus Siunaus on kaikkea hyvää, jota vain Jumala voi meille antaa. Jumalan siunausta pyydämme, kun rukoilemme Herran siunaus -rukouksen. Tarvitsemme joka hetki Jumalan apua, varjelusta ja huolenpitoa. Saamme luottaa Jumalaan ja hänen siunaukseensa, kun elämässä on vaikeaa. Jumalan siunaus on turvamme myös kuoleman hetkellä. Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.
+ SEURAKUNTAAN TUTUSTUMISTEHTÄVÄT JA ULKOA OPETELTAVAT ASIAT + PERUSOHJEET:
1 + SEURAKUNTAAN TUTUSTUMISTEHTÄVÄT JA ULKOA OPETELTAVAT ASIAT + Nimesi: Osoitteesi: Puhelinnumerosi: PERUSOHJEET: Seurakunnan toimintaan tutustumista varten käyt 3-4 kertaa itsenäisesti jumalanpalveluksessa
MESSU SELKOMUKAUTUS virikemateriaalia messuun mukautetut osat sinisellä, voidaan muokata käyttötilanteen mukaan. I Johdanto. 1.
MEU ELKOMUKAUTU virikemateriaalia messuun mukautetut osat sinisellä, voidaan muokata käyttötilanteen mukaan I Johdanto 1. Alkuvirsi 2. Alkusiunaus L Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen, aamen,
tahdotteko yhdessä seurakunnan kanssa huolehtia siitä, että NN saa kristillisen kasvatuksen? Vastaus: Tahdon.
LAEN KATE ELKOMUKAUTU virikemateriaalia lapsen kasteeseen mukautetut osat sinisellä, voidaan muokata käyttötilanteen mukaan I Johdanto 1. Virsi 2. Alkusiunaus Isän ja ojan ja yhän Hengen nimeen. Herra
Ristiäiset. Lapsen kaste
Ristiäiset Lapsen kaste Ilo palvella! Loimaan seurakunta OHJELMA Alkuvirsi Ristinmerkki Raamatunluku Mark. 10: 13 16 Puhe Uskontunnustus Kaste Virsi Yhteinen esirukous ja Isä Meidän rukous Siunaus Päätösvirsi
Omatoiminen tehtävävihko
Rippikoulu 2012 Ilomantsin ev.lut. seurakunta Omatoiminen tehtävävihko Nimi Rippikouluryhmä palautettava viimeistään 29.4.2012 Rippikoulusi alkaa nyt eikä vasta kesällä leirijaksolle tullessasi. Omatoimiset
KONFIRMAATIOMESSU B SELKOMUKAUTUS virikemateriaalia konfirmaatiomessuun mukautetut osat sinisellä, voidaan muokata käyttötilanteen mukaan
KONFIRMAATIOMEU B EKOMUKAUTU virikemateriaalia konfirmaatiomessuun mukautetut osat sinisellä, voidaan muokata käyttötilanteen mukaan I Johdanto 1. Alkuvirsi 2. Alkusiunaus Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
Kristinusko (AR) Kristinuskon historia. Kristinuskon syntymä
Kristinusko (AR) Kristinuskon historia Kristinuskon syntymä Juutalaisuudessa oli kauan jo odotettu, että maan päälle syntyy Messias, joka pelastaa maailman. Neitsyt Maria synnytti pojan Jeesus Nasaretilaisen,
Moi kesän 11. riparilainen!
Leirikirje 22.5.2019 Moi kesän 11. riparilainen! Yhteinen riparin leirijaksomme lähenee. Leiri alkaa Riuttarannan leirikeskuksen uudella puolella maanantaina 15.7. klo 10.00. Yhteiskuljetusta Riuttarantaan
Omatoiminen tehtävävihko
Rippikoulu 2014 Ilomantsin ev.lut. seurakunta Omatoiminen tehtävävihko Nimi Rippikouluryhmä palautettava viimeistään 30.4.2014 Rippikoulusi alkaa nyt eikä vasta kesällä leirijaksolle tullessasi. Omatoimiset
Tervetuloa rippikouluun Hakunilan seurakunnassa! Hyvät vanhemmat,
Tervetuloa rippikouluun Hakunilan seurakunnassa! Hyvät vanhemmat, Rippikoulun käyminen on merkittävä asia niin rippikoulalaisen kuin hänen vanhempiensakin elämässä. Lapsenne ottaa ison askeleen kohti aikuisuutta.
Palat esitellään kinkeritilanteessa, tämän voi tehdä opettaja tai etukäteen valittu oppilas. Kullekin palalle on aikaa muutama minuutti.
JOHDANTO - sopisi 2. luokkalaisille 1) JOHDANTO pala aiheena anteeksi pyytäminen Liturgisena lauluna alkusiunaus: Pappi: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Seurakunta: Aamen, aamen, aamen Pappi: Herra,
Pyhäinpäivän iltajumalanpalvelus
Pyhäinpäivän iltajumalanpalvelus Pyhäinpäivän iltajumalanpalveluksessa muistetaan uskossa Kristukseen kuolleita ja erityisesti seurakunnan poisnukkuneita jäseniä sekä rukoillaan heidän puolestaan (ks.
Jumalanpalveluksen viettäminen ilman pappia
Jumalanpalveluksen viettäminen ilman pappia Kirkkojärjestyksen 2 luvussa säädetään jumalanpalveluksen viettämisestä ilman pappia: Jos sairauden tai muun esteen vuoksi ei ole pappia jumalanpalvelusta pitämään,
Tässä kirjeessä on tarvittavaa ennakkotietoa leiristämme. Lue tämä kirje yhdessä huoltajasi kanssa.
Tervehdys Lempsu 6 riparilainen ja kotiväki! Olet tulossa ensi syksynä riparille Lempsuun 1-7.8.2017. Hienoa, että olet mukana porukassa! Me vetäjät toivomme, että leiristämme tulee hyvä kokemus kaikille.
Messu. Hollolan seurakunta Hämeenkosken kappeliseurakunta
Messu Hollolan seurakunta Hämeenkosken kappeliseurakunta Messun sisältö on osuvasti kuvattu Martti Lutherin saarnassa:... rakas Herramme itse puhuu meille Pyhän Sanansa kautta ja me vastaamme Hänelle rukoillen
Jouluaaton sanajumalanpalvelus
Jouluaaton sanajumalanpalvelus Jouluaaton sanajumalanpalvelus vietetään iltapäivällä. Mikäli jouluaatto on sunnuntai, voi jouluaaton sanajumalanpalvelus olla myös seurakunnan pääjumalanpalvelus. I Johdanto
Jumalanpalveluksen. Käsiohjelma. Loimaan seurakunta
Jumalanpalveluksen Käsiohjelma Loimaan seurakunta Tästä ohjelmassa on Loimaan seurakunnassa toteuttavan normaalin messun ja sanajumalanpalveluksen kulku. Käytössä 3. sävelmäsarja Sanajumalanpalveluksessa
Sámedikki ekumenalaš rahpanipmilbálvalus AnárA girkus. SaamelaiSkäräjien avajaisjumalanpalvelus InarIn kirkossa d.
Sámedikki ekumenalaš rahpanipmilbálvalus AnárA girkus SaamelaiSkäräjien avajaisjumalanpalvelus InarIn kirkossa 3.4.2012 d. /klo 15 Bismá Samuel Salmi Veahkkit Leanaroavás Jouko Lepistö Ortodoksabáhppa
E. Kaste seurakunnan jumalanpalveluksessa
E. Kaste seurakunnan jumalanpalveluksessa Kasteesta ja siihen valmistautumisesta ks. Lapsen kasteen kaava (1. A). Kun kaste toimitetaan seurakunnan jumalanpalveluksessa (messu, sanajumalanpalvelus, viikkomessu,
Tämän leirivihon omistaa:
Tämän leirivihon omistaa: 1 Tervetuloa kesäleirille! Raamiksilla tutustumme Evankeliumin väreihin. o Keltainen kertoo Jumalasta ja taivaasta, johon pääsen uskomalla Jeesukseen. o Musta kertoo, että olen
Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus
Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Pitkäperjantaina seurakunta murehtii Herransa kuolemaa, mutta samalla jumalanpalvelukseen heijastuu myös sovituksen ilo. Ristin äärellä olemista leimaa jo ylösnousemuksen
Herra olkoon teidän kanssanne. Niin myös sinun henkesi kanssa.
Vietettäessä ehtoollista sairaan luona myös muille läsnä oleville voidaan antaa ehtoollinen. Ehtoollisvälineet asetetaan valkoisella liinalla peitetylle pöydälle. Pöydälle voidaan asettaa myös risti tai
RIPPIKOULU 2015. Ilmoittautuminen. Korvaamaton kokemus
Riparit 2015 RIPPIKOULU 2015 Korvaamaton kokemus Luotettavista lähteistä on saatu tietoon, että rippikoulussa on ollut jopa kivaa. Nuotioillat ystävien seurassa ovat sittenkin olleet mieleenpainuvia. Rippikoululauluja
Maahan kätkeminen. Rukoushetken johtaja laatii johdantosanat itse tai käyttää seuraavia vaihtoehtoja:
Maahan kätkeminen Kaavaa voidaan käyttää uurnaa tai tuhkaa maahan kätkettäessä tai kun vainaja lasketaan hautaan toisella paikkakunnalla varsinaisen hautaan siunaamisen jo tapahduttua. Rukoushetken johtaa
Kaste jumalanpalveluksen yhteydessä
Kaste jumalanpalveluksen yhteydessä Kun kaste toimitetaan seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa, siihen liitetään tässä esitetyt kohdat. Saarnan jälkeen vanhemmat ja kummit siirtyvät kastettavan
RIPPIKOULU 2016. Korvaamaton kokemus. Ilmoittautuminen
RIPARIT 2016 RIPPIKOULU 2016 Korvaamaton kokemus Luotettavista lähteistä on saatu tieto, että rippikoulussa on ollut jopa kivaa. Nuotioillat ystävien seurassa ovat sittenkin olleet mieleenpainuvia. Rippikoululauluja
PARTAHARJU 6 1 7.6.2015 INFO. Säilytä tämä!
PARTAHARJU 6 1 7.6.2015 INFO Säilytä tämä! Sivu 2/8 Rippikoulusi on nyt alkanut. Se on ainutlaatuista aikaa elämässäsi ota siitä siis kaikki irti. Lähde mukaan touhuun omana itsenäsi, avoimella ja kyselevällä
Herra olkoon teidän kanssanne. Niin myös sinun henkesi kanssa.
15 vuotta täyttänyt, joka on kastettu oikein, otetaan kirkon jäseneksi siten, että hän tarpeellisen opetuksen jälkeen tunnustaa kirkon uskon (KJ 1:3). Jos henkilö on käynyt rippikoulun, ei jäseneksi ottaminen
Tuhkakeskiviikon messu
Tuhkakeskiviikon messu Tuhkakeskiviikon jumalanpalvelus voidaan viettää myös sanajumalanpalveluksena. Tällöin voidaan jättää tuhkakeskiviikon messun kohta 5 (Herra, armahda) pois. Ehtoollisosa jätetään
Messu Viitasaaren kirkossa
Messu Viitasaaren kirkossa 1 Pappilantie 6 44500 Viitasaari Puh. 014 333 4900 Tästä vihkosesta voit seurata jumalanpalveluksen kulkua. Keskellä näkyvät eri osien sisällöt, marginaalissa kerrotaan, mitä
LUTERILAISUUS TÄNÄÄN SCHMALKALDENIN OPINKOHTIEN VALOSSA
STI, 25.9.2013 DANIEL NUMMELA LUTERILAISUUS TÄNÄÄN OPINKOHTIEN VALOSSA TUNNUSTUSKIRJAT TUTUIKSI JOHDANTO - 1517 Lutherin 95 teesiä - 1530 Augsburgin tunnustus - 1537 Schmalkaldenin opinkohdat 1 JOHDANTO
D. Koulua aloitettaessa
D. Koulua aloitettaessa Kouluun lähtevien siunaaminen voidaan toimittaa keväällä tai syksyllä juuri ennen koulun alkamista. iunaamisen toimittaa pappi tai muu seurakunnan työntekijä. Kouluun lähtevien
Johdanto. 1. Alkuvirsi. 2. Alkusiunaus. Siunaus. Vuorotervehdys. Siunaus. L I - sän ja + Po - jan ja Py - hän Hen - gen ni - meen.
anajumalanpalvelus anajumalanpalveluksen kaavaa voidaan käyttää sekä sunnuntain tai muun pyhäpäivän pääjumalanpalveluksena että arkipäivän tai erityistilanteiden jumalanpalveluksena (esim. nuorten jumalanpalvelukset,
Outi Rossi JIPPII. Matkaan Jeesuksen kanssa. Kuvittanut Susanna Sinivirta. Fida International ry
Outi Rossi JIPPII Matkaan Jeesuksen kanssa Kuvittanut Susanna Sinivirta Fida International ry JIPPII Matkaan Jeesuksen kanssa, 4. painos C Outi Rossi Kuvitus Susanna Sinivirta Fida International ry Kirjapaino
Hätäkasteen vahvistaminen
Hätäkasteen vahvistaminen Tätä kaavaa käytetään lapsen hätäkastetta vahvistettaessa. Siinä noudatetaan kasteesta annettuja ohjeita. Aikuisen hätäkastetta vahvistettaessa käytetään nuoren ja aikuisen kasteen
Nettiraamattu. lapsille. Jeesus ja Lasarus
Nettiraamattu lapsille Jeesus ja Lasarus Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Jeesus ja Lasarus
Nettiraamattu lapsille Jeesus ja Lasarus Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Raamatun lainaukset vuoden 1992 raamatunkäännöksestä.
elämä alkaa tästä 2008 Evangelism Explosion International Kaikki oikeudet pidätetään. Ei saa kopioida missään muodossa ilman kirjallista lupaa. Raamatun lainaukset vuoden 1992 raamatunkäännöksestä. Asteikolla
Perhejumalanpalvelukset
Perhejumalanpalvelukset 269 Johdantosanat Johdantosanojen alussa puhuttelun jälkeen kerrotaan päivän ja sen jumalanpalveluksen erityisluonteesta. Tämän vapaan osan merkkinä on käytetty seuraavassa kahta
RIPPIKOULUT. Sääksmäen seurakunnassa RIPARIT
2019 RIPPIKOULUT Sääksmäen seurakunnassa RIPARIT 2 RIPPIKOULU 2019 KORVAAMATON KOKEMUS Luotettavista lähteistä on saatu tieto, että rippikoulussa on ollut jopa kivaa. Nuotioillat ystävien seurassa ovat
Nettiraamattu. lapsille. Jeesus ja Lasarus
Nettiraamattu lapsille Jeesus ja Lasarus Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3 Winnipeg,
Jakkara ja neljä jalkaa
Jakkara ja neljä jalkaa Sanna Piirainen 1 Tunti 1 Jakkaran rakentamisen perusteet Eli mitä ihmettä varten pitäisi tulla uskoon 2 Mitähän se Jumala oikein hommaa? Jakkaran rakentamisen perusteet voi löytää
Hyvä Sisärengaslainen,
Lisää 1. Joh 3:sta? http://www.sley.fi/luennot/raamattu/ UT/Johanneksen_kirjeet/1Joh03EK.h tm Hyvä Sisärengaslainen, 1. Johanneksen kirjeen kolmas luku puhuu Jumalan lahjasta, mutta myös hänen pyhästä
P/E Meidän auttajamme on Her - ra,
Rukoushetken rakenne noudattaa pienen rukoushetken kaavaa. Rakennetta voidaan käyttää soveltaen. Rukoushetken johtaa pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Rukoushetken laulettavaksi merkityt
KASTEKOTIIN PARKANON SEURAKUNTA
KASTEKOTIIN PARKANON SEURAKUNTA Onnittelut uuden perheenjäsenen vanhemmille! Odotus on päättynyt, ja hän lepää sylissänne. Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. Ja vaikka ei menisikään, Jeesus lupaa olla
Nettiraamattu lapsille. Tyttö, joka eli kahdesti
Nettiraamattu lapsille Tyttö, joka eli kahdesti Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible
Kirkkovuosi. Kuva: Seppo Sirkka
Kirkkovuosi Adventti aloittaa kirkkovuoden. Ensimmäisenä adventtina lauletaan Hoosianna ja sytytetään ensimmäinen kynttilä, toisena toinen, kolmantena kolmas ja neljäntenä neljäs kynttilä. Adventti, Adventus
Läheisen kuoltua. Voidaan käyttää esimerkiksi virttä 249, 383, 384 tai 397.
Läheisen kuoltua Rukoushetki läheisen kuoltua (saattohartaus) vietetään omaisten pyynnöstä. Se pidetään potilashuoneessa, sairaalan kappelissa tai kodissa. Rukoushetken johtaa pappi, muu seurakunnan työntekijä
Kouluun lähtevien siunaaminen
Kouluun lähtevien siunaaminen Tätä aineistoa käytetään rukoushetkessä (ks. sen rakenne s. 9), jossa siunataan kouluun lähtevät. Siunaaminen toimitetaan keväällä tai juuri ennen koulun alkamista. Siunaamisen
26. LIPUN SIUNAAMINEN
26. LIPUN IUNAAMINEN Pappi siunaa pyydettäessä lipun. Lipun siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muussa sopivassa paikassa. Ennen toimitusta kannetaan kuoriin uomen lippu ja sen jäljessä siunattava
RIPPIKOULUSI SUSINIEMI INFO. Säilytä tämä!
RIPPIKOULUSI SUSINIEMI 18 29.7. 4.8.2019 INFO Säilytä tämä! Sivu 2/7 Rippikoulusi on nyt alkanut. Se on ainutlaatuista aikaa elämässäsi ota siitä siis kaikki irti. Lähde mukaan touhuun omana itsenäsi,
TERVETULOA SEURAKUNTAAN KIRKKO ELÄMÄN ARJESSA JA JUHLASSA
TERVETULOA SEURAKUNTAAN KIRKKO ELÄMÄN ARJESSA JA JUHLASSA KRISTILLINEN SEURAKUNTA Seurakunta on kristittyjen yhteisö. Se toimii paikallisesti ja osana suurempaa kokonaisuutta, maailmanlaajuista kristillistä
RAKKAUS, ANTEEKSIANTAMINEN JA RUKOUS (1. Joh. 4:8) Hääjuhlan puhe Juha Muukkonen. Rinnetie 10. 95420 Tornio. puh. 050 359 6939
RAKKAUS, ANTEEKSIANTAMINEN JA RUKOUS (:8) Hääjuhlan puhe Juha Muukkonen Rinnetie 10 95420 Tornio puh. 050 359 6939 s-posti: juha.muukkonen@gen.fi kotisivu: www.gen.fi Raamatunkäännös: KR 1933/38 JÄSENNYS
YKSITYINEN EHTOOLLINEN
3. YKSITYINEN EHTOOLLINEN Tätä kaavaa käytetään vietettäessä yksityistä ehtoollista esimerkiksi sairaan luona. Myös muille läsnäoleville annetaan ehtoollinen, jos he sitä haluavat. Ehtoollisvälineet asetetaan
Tunnista esine: Tunnista esine: Tunnista esine: Tunnista esine:
V: Äänirauta V: Ehtoolliskalkki /-malja V: Ehtoollispeite V: Ikoni V: Jälkiviinikauha V: Käspaikka V:Kasteastia V: Keihäs V: Kastepuku/-mekko V: Kirkkoleipä/ prosfora V: Kirkkolippu V: Kirkonkellot V:
Kolminaisuusoppi. Jumala: Isä - Poika - Pyhä Henki
Kolminaisuusoppi Jumala: Isä - Poika - Pyhä Henki KOLMINAISUUSOPPI - KIRKON TÄRKEIN OPPI Kolminaisuusoppia pidetään yhtenä kristinuskon tärkeimmistä opeista. Se erottaa kirkon uskon muista uskonnoista.
Nettiraamattu. lapsille. Nainen kaivolla
Nettiraamattu lapsille Nainen kaivolla Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2007 Bible for Children,
Opettajalle. RUKOUS JA VIRRET Tunnettuja rukouksia RUKOUS JA VIRRET. TAUSTATIETOA JA VINKKEJÄ Rukous ja rukoileminen
RUKOUS JA VIRRET Tunnettuja rukouksia Isä meidän Herran siunaus Ruokarukous ennen ruokaa Opettajalle Kiitosrukous ruuan jälkeen Pöytärukous, joka voidaan laulaa Ystävä sä lapsien RUKOUS JA VIRRET TAUSTATIETOA
Nettiraamattu lapsille. Nainen kaivolla
Nettiraamattu lapsille Nainen kaivolla Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible for Children,
Jeesus söi viimeisen aterian oppilaittensa kanssa. Aterialla Jeesus otti leivän, mursi siitä palan ja kiitti.
Viimeinen ateria Jeesus sanoi oppilailleen: - On tullut minun aikani mennä pois. Jeesus tarkoitti, että hän kuolee pian. Oppilailleen Jeesus lupasi: - Minä olen aina teidän kanssanne. Älkää olko surullisia.
KIRKKOHERRANVIRASTO Avoinna ma-pe klo 9-13 Hyvättyläntie 17, 21420 Lieto p. (02) 4894 146, fax (02) 4894 148 liedon.khranvirasto@evl.
KIRKKOHERRANVIRASTO Avoinna ma-pe klo 9-13 Hyvättyläntie 17, 21420 Lieto p. (02) 4894 146, fax (02) 4894 148 liedon.khranvirasto@evl.fi www.liedonseurakunta.fi Virsi 218 Heinrich Albert 1640 / Ruotsissa
2018 RIPARIT RIPARIT 2018_HOTPAINO indd.indd :08:02
2018 RIPARIT RIPPIKOULU 2018 Korvaamaton kokemus Luotettavista lähteistä on saatu tieto, että rippikoulussa on ollut jopa kivaa. Nuotioillat ystävien seurassa ovat sittenkin olleet mieleenpainuvia. Rippikoululauluja
Nettiraamattu lapsille. Jeesus parantaa sokean
Nettiraamattu lapsille Jeesus parantaa sokean Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible for
Viidensadan keljarukoussääntö
Viidensadan keljarukoussääntö www.ortodoksi.net Optinan luostarin Viidensadan keljarukoussääntö Rukoussäännön nimi tulee siitä, että se on kehitetty Optinan luostarissa ja siihen kuuluu muiden tekstien
Nettiraamattu lapsille. Seurakunta vaikeuksissa
Nettiraamattu lapsille Seurakunta vaikeuksissa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible
USKOONTULON ABC. almondy.suntuubi.com
1 USKOONTULON ABC 2 1. Tunnusta, että olet tehnyt syntiä ja tee parannus. Me olemme tehneet väärin, me olemme tehneet syntiä, olemme rikkoneet SINUA vastaan, kapinoineet ja poikenneet SINUN Käskyistäsi
Nettiraamattu lapsille. 40 vuotta
Nettiraamattu lapsille 40 vuotta Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Lyn Doerksen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible for Children,
DOGMATIIKKA. Dogmatiikassa tarkastellaan kristinuskon oppia eli... Mitä kirkko opettaa? Mihin kristityt uskovat? Mikä on uskon sisältö ja kohde?
DOGMATIIKKA Dogmatiikassa tarkastellaan kristinuskon oppia eli... Mitä kirkko opettaa? Mihin kristityt uskovat? Mikä on uskon sisältö ja kohde? JUMALA RAKKAUS EHTOOLLINEN KIRKKO PELASTUS USKONTUNNUSTUKSET
Nettiraamattu. lapsille. Tuhlaajapoika
Nettiraamattu lapsille Tuhlaajapoika Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Pietari ja rukouksen voima
Nettiraamattu lapsille Pietari ja rukouksen voima Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible
Kristinuskon opillisia rakenteita, elintapoja ja pyhät teokset
Kristinuskon opillisia rakenteita, elintapoja ja pyhät teokset Kolminaisuusoppi on yksi kristinuskon teologian suurimmista haasteista. Hippon kaupungin piispa Aurelius Augustinus (354-430) kehitti läntiselle
Ehtoopalvelus lauantai ja aattoiltana maallikon laulamana
Ehtoopalvelus lauantai ja aattoiltana maallikon laulamana Pyhien isiemme esirukouksien tähden Herra Jeesus Kristus, meidän Jumalamme, armahda meitä. Aamen. Kunnia olkoon Sinulle, meidän Jumalamme, kunnia
Nettiraamattu lapsille. Jeesus ruokkii 5000 ihmistä
Nettiraamattu lapsille Jeesus ruokkii 5000 ihmistä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible
Nettiraamattu lapsille. Jeesuksen ihmeitä
Nettiraamattu lapsille Jeesuksen ihmeitä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Nettiraamattu. lapsille. Jumalan. mies
Nettiraamattu lapsille Jumalan lähettämä mies Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Pietari ja rukouksen voima
Nettiraamattu lapsille Pietari ja rukouksen voima Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible
Nettiraamattu lapsille. Daniel vankeudessa
Nettiraamattu lapsille Daniel vankeudessa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Sovittaja: Mary-Anne S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2014 Bible for Children,
Jeesus valitsee kaksitoista avustajaa
Nettiraamattu lapsille Jeesus valitsee kaksitoista avustajaa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for
Alkusiunaus lausuen tai laulaen sekä johdantosanat psalmiin tai musiikkiesitykseen (liittyy päivän teemaan)
TUOMASMESSUN LITURGIA Liturgiaa on uudistettu työryhmässä, joss olivat mukana muun muassa Jörgen Eriksson, Meri-Anna Hintsala, Tapio Koivu, Mikko Malkavaara, Miikka Ruokanen, Riitta Silvennoinen, Olli
RIPPIKOULU Korvaamaton kokemus. Ilmoittautuminen
RIPARIT 2017 RIPPIKOULU 2017 Korvaamaton kokemus Luotettavista lähteistä on saatu tieto, että rippikoulussa on ollut jopa kivaa. Nuotioillat ystävien seurassa ovat sittenkin olleet mieleenpainuvia. Rippikoululauluja
Pääsiäisyön messu (A)
Pääsiäisyön messu (A) Pääsiäisyön messua vietetään myöhään pääsiäislauantaina. Seurakunta kokoontuu hämärään ja hiljaiseen kirkkoon. Alttarikynttilät ovat vielä sytyttämättä. Seurakuntalaisille voidaan
Nettiraamattu lapsille. Jeremia, kyynelten mies
Nettiraamattu lapsille Jeremia, kyynelten mies Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Sovittaja: Mary-Anne S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2014 Bible
Nettiraamattu. lapsille. Jeesuksen ihmeitä
Nettiraamattu lapsille Jeesuksen ihmeitä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Jeesus parantaa sokean
Nettiraamattu lapsille Jeesus parantaa sokean Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3
Jumala koettelee Abrahamin rakkautta
Nettiraamattu lapsille Jumala koettelee Abrahamin rakkautta Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Tammy S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Helatorstai Joh.17:24-26, Apt.1:6-9 lähtöjuhlan saarna
Helatorstai Joh.17:24-26, Apt.1:6-9 lähtöjuhlan saarna Me juhlimme tänään Jeesuksen taivaaseen astumista. Miksi Jeesus meni pois? Eikö olisi ollut parempi, että hän olisi jäänyt tänne. Helposti ajattelemme,
Tämä Jyväskylän helluntaiseurakunnan julkaisema esite on tarkoitettu niille, jotka haluavat aloittaa matkan kohti eheämpää elämää.
Tämä Jyväskylän helluntaiseurakunnan julkaisema esite on tarkoitettu niille, jotka haluavat aloittaa matkan kohti eheämpää elämää. Matkan perustana on aito ja alkuperäinen kristinusko. Kuva: futureimagebank.com
Johdannon edellä on jouluun liittyvää soitinmusiikkia. Johdanto voidaan lausua tai laulaa. " "
Jouluun valmistautumisen rukoushetki Rukoushetken tavoitteena on yhdistää ihmisten joulujuhlaperinteeseen kirkkovuoden aikaan liittyvä odotus ja valmistautuminen. Rukoushetken järjestys noudattaa soveltaen
Armoon pohjaten maailmassa aikaansaaden
Lundin hiippakunnan visio Armoon pohjaten maailmassa aikaansaaden Oppimaan innostaen ja toivon ympärille kokoontuen... kaste perustana kohtaamaan elämän ja maailman haasteet Armoon pohjaten, maailmassa
KASTETOIMITUS Lahdessa
KASTETOIMITUS Lahdessa Julkaisija: Lahden seurakuntayhtymän keskusrekisteri. Teksti: Riikka Ryökäs. Taitto: Sirkku Muhli. Kuvat: Viestintätoimiston kuva-arkisto. 2015 SISÄLLYSLUETTELO Vastasyntyneen vanhemmille
Tyttö, joka eli kahdesti
Nettiraamattu lapsille Tyttö, joka eli kahdesti Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2007 Bible
Paavali kirjoittaa monien luotettavina pidettyjen käsikirjoitusten mukaan näin:
1Kor 15:47 selitys Paavali kirjoittaa monien luotettavina pidettyjen käsikirjoitusten mukaan näin: "Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on herra taivaasta." (1Kor 15:47). Sana "herra"
Maanviljelijä ja kylvösiemen
Nettiraamattu lapsille Maanviljelijä ja kylvösiemen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: M. Maillot; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Jeesus ruokkii 5000 ihmistä
Nettiraamattu lapsille Jeesus ruokkii 5000 ihmistä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO
Valoon saattaminen ja tilojen puhdistaminen
Valoon saattaminen ja tilojen puhdistaminen Koonnut ja ohjeistanut kanavointina, Anu Markoff, Rakkaudentähti Ry Ennen rukouksia voit sytyttää kynttilän ja suitsuttaa huonetta Salvialla ja Paolo Santolla.
Nettiraamattu. lapsille. 40 vuotta
Nettiraamattu lapsille 40 vuotta Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Lyn Doerksen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3 Winnipeg, MB
Hengen miekka: Jumalan Sana rukouksin. Rukouskoulu jakso
Hengen miekka: Jumalan Sana rukouksin Rukouskoulu 2014 2. jakso Mitä rukous on Ylösnousemuksen voima On Kristus ylösnoussut Hän elää minussa Kristus meissä, kirkkauden toivo Herätetyt yhdessä Hänen kanssaan,
Evankeliumitekstissä Jeesus kertoo, että Isä herättää kuolleet, ja että myös hänellä, Pojalla on valtaa antaa elämä kenelle tahtoo.
1 Jeesus sanoi juutalaisille:»totisesti, totisesti: ei Poika voi tehdä mitään omin neuvoin, hän tekee vain sitä, mitä näkee Isän tekevän. Mitä Isä tekee, sitä tekee myös Poika. Isä rakastaa Poikaa ja näyttää
USKONTUNNUSTUS ENSIMMÄINEN USKONKOHTA
USKONTUNNUSTUS Apostolinen uskontunnustus syntyi ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla Rooman seurakunnassa. Se oli Rooman seurakunnan kastetunnustus. Se tuli osaksi varhaisen kirkon järjestystä Nikean
Hyvä rippikoululainen ja vanhempi / vanhemmat! Rippileiri Solkullassa lähestyy!
Hyvä rippikoululainen ja vanhempi / vanhemmat! Rippileiri Solkullassa lähestyy! Tähän kirjeeseen olemme keränneet tärkeää tietoa rippileiristä jotta saisimme mahdollisimman hyvän ja turvallisen leirin.