SELKORAAMIS. Kysymyksiä Markuksen evankeliumista selkosuomella Mailis Janatuisen kirjan Sanan anna koskettaa! pohjalta
|
|
- Eero Pakarinen
- 9 vuotta sitten
- Katselukertoja:
Transkriptio
1 Sisällysluettelo SELKORAAMIS Kysymyksiä Markuksen evankeliumista selkosuomella Mailis Janatuisen kirjan Sanan anna koskettaa! pohjalta Lauri Koivisto ja Heidi Viita Ohjeita ohjaajalle 1. Johannes kastaa Jeesuksen (Mark. 1:1 11) 2. Jeesus parantaa halvaantuneen (Mark. 2:1 12) 3. Saako sapattina parantaa? (Mark. 3:1 6) 4. Jeesus tyynnyttää myrskyn (Mark. 4:35 41) 5. Jeesus parantaa saastaisen miehen (Mark. 5:1 20) 6. Jeesus herättää Jairoksen tyttären kuolleista (Mark. 5:21 24) 7. Jeesus parantaa verenvuodosta kärsivän naisen (Mark. 5:25 34) 8. Johannes Kastajan kuolema (Mark. 6:16 29) leipää ja kalaa (Mark. 6:30 44) 10. Jeesus parantaa kuuron miehen (Mark. 7:31 37) 11. Jeesus parantaa sokean miehen (Mark. 8:22 26) 12. Jeesuksen seuraamisesta (Mark. 8:34 38) 13. Jeesus karkottaa pahan hengen (Mark. 9:14 29) 14. Jeesuksen opetus viettelyksistä (Mark. 9:42 50) 15. Jeesus ja lapset (Mark. 10:13 16) 16. Kysymys iankaikkisesta elämästä (Mark. 10:17 27) 17. Jeesus ja Sebedeuksen pojat (Mark. 10:32 45) 18. Sokean kerjäläisen uskontunnustus (Mark. 10:46 52) 19. Jeesus kiroaa viikunapuun (Mark. 11:12 14, 20 25) 20. Ruumiin ylösnousemuksen kieltäjät (Mark. 12:18 27) 21. Jeesuksen paluu (Mark. 13:14 32) 22. Jeesus voidellaan Betaniassa (Mark. 14:1 9) 23. Jeesuksen oikeudenkäynti (2 kertaa) (Mark. 15:1 15) 24. Jeesuksen ylösnousemus (Mark. 16:1 14)
2 Ohjeita piirin ohjaajalle Ohjaajan tulee tutustua kyseisen kerran Raamatun kohtaan ja siihen liittyviin kysymyksiin ennen raamattupiirin alkua. On hyvä, jos ohjaaja ehtii myös rukoilla ennen raamattupiirin alkamista. Maahanmuuttajataustaisten ihmisten kanssa työskennellessä on tärkeää käyttää selkokieltä. Piirin voi aloittaa alkurukouksella, jossa pyydetään Pyhää Henkeä avaamaan Raamatun sanaa. Tämän jälkeen jokainen raamatturyhmän jäsen lukee päivän tekstin omalla äidinkielellään. Seuraavaksi teksti luetaan ääneen suomen kielellä niin, että jokainen lukee esimerkiksi kaksi jaetta. Viimeiseksi ohjaaja lukee tekstin ääneen kokonaisuudessaan. Lukemisen jälkeen ohjaaja selittää ryhmäläisille tekstin sisältämät vaikeat tai uudet sanat. Havainnollistamiseksi on hyvä käyttää apuna esimerkiksi liitutaulua. Suunnitellussa materiaalissamme on lähes jokaiselle kerralle seitsemän kysymystä. On tärkeää kannustaa ryhmäläisiä aktiivisuuteen kysymyksiin vastaamisessa. Kielen takia vastaaminen voi joskus olla hidasta. Ohjaajan ei ole hyvä itse lähteä kiirehtimään vastaamisessa vaan antaa tilaa ja aikaa ryhmäläisille. On tärkeää päättää raamattupiiri rukoukseen, johon voidaan kysyä myös esirukousaiheita ryhmäläisiltä. Ohjaaja voi lopuksi kysyä myös palautetta ryhmäläisiltä raamattupiirin onnistumisesta.
3 1. Johannes kastaa Jeesuksen (Mark. 1:1 11) 1. Johannes oli asunut erämaassa. Mitä Johannes oli oppinut elämästä erämaassa? 2. Johannes oli suosittu ihmisten keskuudessa. Miksi ihmiset halusivat Johanneksen kasteelle? 3. Ihmisen piti tunnustaa syntinsä julkisesti ennen Johanneksen kastetta. Onko helppo tunnustaa syntinsä julkisesti? 4. Miksi Johannes ei tullut ylpeäksi vaikka hän oli kuuluisa kansan keskuudessa? 5. Mikä ero on Johanneksen kasteella ja Jeesuksen kasteella? 6. Miten kolmiyhteinen Jumala oli läsnä Jeesuksen kastehetkellä? 7. Jeesus tuli parannuksen kasteelle. Hän ei kuitenkaan ollut tehnyt syntiä. Miksi Jeesus tuli parannuksen kasteelle? 2. Jeesus parantaa halvaantuneen (Mark. 2:1 12) 1. Jeesuksen opetusta oli kuuntelemassa paljon ihmisiä, kaikki eivät mahtuneet sisälle taloon. Miltä Jeesuksesta tuntui, kun todella moni ihminen halusi kuulla hänen opetustaan? 2. Jeesuksen luo tuotiin halvaantunut mies. Miten halvaantuminen vaikuttaa ihmisen jokapäiväiseen elämään? 3. Halvaantuneen miehen kantajat purkivat osan katosta, jotta mies saatiin Jeesuksen luo. Onko sinulla niin hyviä ystäviä, jotka purkaisivat osan katosta, jotta sinä pääsisit jonnekin taloon sisään? 4. Jeesus antaa halvaantuneelle miehelle hänen syntinsä anteeksi. Mitä syntejä halvaantunut ihminen voi tehdä? 5. Jeesus antoi ensin halvaantuneen synnit anteeksi ja vasta sen jälkeen paransi miehen. Miltä miehestä tuntui, kun Jeesus antoi ensin hänen syntinsä anteeksi ja vasta sen jälkeen paransi hänet? 6. Lainopettajat eivät uskoneet, että Jeesus voi antaa syntejä anteeksi. Miksi lainopettajat eivät uskoneet, että Jeesus voi antaa ihmisten synnit anteeksi? 7. Jeesus kysyi ihmisiltä: Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: Sinun syntisi annetaan anteeksi vai sanoa: Nouse, ota vuoteesi ja kävele?. Mitä sinä vastaat tähän Jeesuksen kysymykseen? 3. Saako sapattina parantaa? (Mark. 3:1 6) 1. Synagogassa oli mies, jolla oli surkastunut käsi. Miten miehen kuivettunut käsi vaikutti hänen elämäänsä? 2. Miksi mies ei pyytänyt apua Jeesukselta? 3. Mitä fariseukset ajattelivat kätensä menettäneestä miehestä? 4. Raamatussa puhutaan harvoin Jeesuksen vihasta. Miksi Jeesus oli tässä kertomuksessa sekä vihainen että murheellinen? 5. Mies joutui ottamaan uskonaskeleen ojentaessaan kätensä. Millaista uskonaskelta Jeesus odottaa sinulta tänään? 6. Mikä fariseusten uskossa Jumalaan oli ongelmana? 7. Jeesus paransi miehen, vaikka se oli hänelle itselle vaaraksi. Miksi Jeesus paransi miehen?
4 4. Jeesus tyynnyttää myrskyn (Mark. 4:35 41) 1. Jeesus sanoi illalla opetuslapsilleen: Nyt lähdemme vastarannalle. Miltä tuntuu lähteä purjehtimaan pimeässä? 2. Jeesus nukkui veneessä, vaikka oli kova myrsky. Miten Jeesus pystyi nukkumaan veneessä? 3. Opetuslapset herättivät Jeesuksen. Miksi opetuslapset pelkäsivät, vaikka Jeesus oli heidän kanssaan? 4. Jeesus nukkui veneessä, kun opetuslapset olivat hukkumassa. Onko sinusta tuntunut joskus, että Jeesus ei kuuntele sinun rukouksiasi vaan nukkuu? 5. Jeesus nuhteli tuulta ja myrsky loppui. Miksi opetuslapset ihmettelivät sitä, että Jeesus pystyi lopettamaan myrskyn? 6. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Eikö teillä vieläkään ole uskoa. Miltä sinusta tuntuisi, jos Jeesus sanoisi sinulle nämä samat sanat? 7. Jeesus lopetti myrskyn, vaikka opetuslapsilla ei ollutkaan uskoa siihen, että Jeesus voi tehdä niin. Miksi Jeesus auttaa myös heitä, jotka eivät usko häneen? 5. Jeesus parantaa saastaisen miehen (Mark. 5:1 20) 1. Tekstin miehellä oli varmasti perheenjäseniä. Mikä oli miehen perheelle pahinta tässä tilanteessa? 2. Mitä mies tahtoi Jeesukselta? 3. Mieheen oli mennyt pahoja henkiä. Miksi ihmiseen menee pahoja henkiä? 4. Jotkut ihmiset pelkäävät yliluonnollisia asioita. Miten tämä teksti voi lohduttaa tällaisia ihmisiä? 5. Jeesus ajoi miehestä pois pahat henget. Miten miehen elämä muuttui tämän jälkeen? 6. Tätä miestä pidettiin toivottomana tapauksena. Keitä meidän aikanamme pidetään toivottomina tapauksina? 7. Mikä on Jeesuksen sanoma toivottomille tapauksille? 6. Jeesus herättää Jairoksen tyttären kuolleista (Mark. 5:21 24, 35 43) 1. Jairoksella ja hänen vaimollaan oli vain yksi lapsi. Miten heidän elämänsä muuttui, kun he saivat lapsen? 2. Jairoksen lapsi sairastui. Miten tämä vaikutti Jairoksen ja Jumalan suhteeseen? 3. Jairos haki apua Jeesukselta, muut synagogan esimiehet eivät hakeneet apua Jeesukselta. Mitä tämä kertoo Jairoksesta? 4. Jairos pelkäsi tyttärensä kuolemaa. Mitä sinä pelkäät? 5. Jeesus sanoo sinulle: Älä pelkää. Mitä ajattelet tästä? 6. Miksi Jeesus kielsi ihmisiä kertomasta tästä ihmeestä? 7. Miten tämä ihme vaikutti tytön elämään ja tulevaisuuteen?
5 7. Jeesus parantaa verenvuodosta kärsivän naisen (Mark. 5:25 34) 1. Naisella oli paha verenvuotosairaus. Miten sairaus vaikutti naiseen? 2. Miten sairaus vaikutti naisen ja Jumalan väliseen suhteeseen? 3. Nainen haki apua monelta lääkäriltä. Kukaan ei voinut auttaa. Mikä oli Jeesuksen ja muiden parantajien ero? 4. Nainen uskoi, että Jeesus voi ratkaista hänen ongelmansa. Uskotko sinä, että Jeesus voi ratkaista sinun ongelmasi? 5. Miksi nainen ei pyytänyt apua ääneen? 6. Jae 32: Jeesus katsoi naista. Mitä nainen näki Jeesuksen silmissä? 7. Nainen kertoi Jeesukselle totuuden itsestään. Onko vaikea kertoa Jeesukselle totuus itsestä? 8. Johannes Kastajan kuolema (Mark. 6:16 29) 1. Miksi Herodes oli vienyt veljensä vaimon? 2. Miksi Johannes sekaantui Herodeksen parisuhteeseen? 3. Mitä Johannes mietti vankilassa? 4. Miksi Herodes pelkäsi Johannesta? 5. Miksi Johannes ei pelännyt Herodesta? 6. Jakeessa 26 Herodes pahoitti mielensä. Mitä tämä jae kertoo Herodeksesta? 7. Mitä Johannes ajatteli ennen kuolemaansa? 8. Mikä on tekstin tärkein opetus sinulle? leipää ja kalaa (Mark. 6:30 44) 1. Jeesusta kuuntelemassa olleet ihmiset, olivat olleet pitkän aikaa ilman ruokaa. Miltä ihmisestä tuntuu, kun hän ei ehdi syödä? 2. Jeesuksen lopettaessa puheensa oli jo myöhä. Miltä opetuslapsista tuntui tuolla hetkellä? 3. Pojalla oli viisi leipää ja kaksi kalaa. Paljonko tuon verran ruokaa maksaa nykyään? 4. Paljonko maksaisi nykyään 5000 ihmisen ruuat? 5. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Antakaa te heille ruokaa. Miksi Jeesus sanoi näin? 6. Opetuslapset tarvitsivat paljon rohkeutta, Jeesuksen käskyn täyttämiseen. Mistä opetuslapset saivat paljon rohkeutta? 7. Jeesus teki pojan eväistä moninkertaiset. Miten Jeesus voi suurentaa sinun lahjasi? 10. Jeesus parantaa kuuron miehen (Mark. 7:31 37) 1. Kuvittele, ettet voisi kuulla mitään. Mikä olisi vaikeinta?? 2. Mies ei kuullut mitään. Millaista oli aikuisen miehen elämä ilman kuuloa? 3. Mitä mies oli ymmärtänyt Jumalasta ilman kuuloa? 4. Miksi ihmiset olivat tuoneet miehen Jeesuksen luokse? 5. Lapsi oppii normaalisti kielen kolmen vuoden aikana. Mies oppi kielen hetkessä. Miten tämä on mahdollista? 6. Jeesuksen ihmeet kertovat meille aina jotain taivaasta. Mitä voimme oppia tästä tapahtumasta? 7. Jeesus pyysi ihmisiä olemaan hiljaa ihmeestä. Miksi ihmiset eivät totelleet Jeesusta?
6 11. Jeesus parantaa sokean miehen (Mark. 8:22 26) 1. Sokean miehen ystävät pyysivät Jeesusta koskettamaan sokeaa miestä. Miksi sokea mies ei itse pyytänyt apua Jeesukselta? 2. Sokea mies ei pyytänyt itse apua Jeesukselta. Onko sinun helppo pyytää apua Jeesukselta? 3. Jeesus otti sokeaa kädestä ja vei hänet kylän ulkopuolelle. Miksi Jeesus ei parantanut sokeaa kylässä? 4. Jeesus teki sokealle miehelle neljä eri asiaa. Mitä Jeesus teki sokealle miehelle? 5. Jeesus paransi sokean miehen neljällä vaiheella. Miksi Jeesus tarvitsi kaikki nämä neljä eri vaihetta? 6. Jeesus sanoi miehelle: Älä edes poikkea kylään. Miksi Jeesus sanoi niin? 7. Tämä sokea mies sai näkönsä takaisin Jeesukselta. Miten tämän miehen elämä muuttui tämän jälkeen? 12. Jeesuksen seuraamisesta (Mark. 8:34 38) 1. Mitä ihmiset ajattelivat Jeesuksen seuraamisesta ennen tätä Jeesuksen puhetta? 2. Millainen ihminen haluaa seurata Jeesusta tämän Jeesuksen puheen jälkeen? 3. Mitä Jeesus tarkoittaa ristin kantamisella? 4. Mistä ihminen saa voiman ristin kantamiseen? 5. Miten ihminen voi menettää sielunsa? 6. Mitä tapahtuu ihmiselle, jota Jeesus häpeää? 7. Jeesus on kantanut ristin ennen meitä. Mitä se merkitsee sinulle? 13. Jeesus karkottaa pahan hengen (Mark. 9:14 29) 1. Pojassa oli paha henki. Millaista pojan elämä oli? 2. Jae 22: Isä pyytää apua myös itselleen, ei vain pojalleen. Mihin isä tarvitsee apua? 3. Jeesus vaatii vahvaa uskoa. Miksi Jeesus vaatii ihmisiltä vahvaa uskoa? 4. Jakeessa 24 isä huutaa Jeesukselle. Mitä tämä huuto kertoo miehen uskosta? 5. Jeesus auttoi perhettä, vaikkei heidän uskonsa ollutkaan vahva. Miksi Jeesus auttoi tätä perhettä? 6. Milloin isä sinun mielestäsi tuli uskoon? 7. Jeesus puuttuu asioihin joskus vasta silloin, kun ongelmia on jo paljon. Miksi Jeesus ei aina puutu heti ongelmiin? 14. Jeesuksen opetus viettelyksistä (Mark. 9:42 50) 1. Jeesus puhuu jakeessa 42 kuolemanrangaistuksesta. Mitä mieltä olet tästä rangaistuksesta? 2. Jeesus puhuu synneistä tässä Raamatunkohdassa. Minkälaisia syntejä ihminen voi tehdä? 3. Jeesus kertoo ruumiinosien poistamisesta. Minkä ruumiinjäsenen sinä olisit valmis antamaan pois? 4. Jeesus saarnasi hyvin rohkealla tavalla ihmisille. Miten nykyään ihmiset sanoisivat näin rohkeasta saarnaamistavasta? 5. Jeesus antoi ankaria ohjeita meille ihmisille. Miksi Jeesus antoi näin rankkoja ohjeita? 6. Jeesus opetti paljon iloisista asioista, mutta myös helvetistä. Mitä tapahtuisi jos kirkossa ei opetettaisi ollenkaan helvetistä? 7. Kukaan ihminen ei pysty täyttämään kaikkia Raamatun käskyjä. Mitä meidän ihmisten tulee tehdä, jotta tekisimme vähemmän syntiä?
7 15. Jeesus ja lapset (Mark. 10:13 16) 1. Ajattele omia tai ystäviesi lapsia. Onko helppo uskoa, että lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta? 2. Miksi äidit toivat vauvoja Jeesuksen luo? 3. Miksi kaikki vanhemmat eivät tuo lapsia Jumalan sanan yhteyteen? 4. Miksi lapsi pääsee Jumalan valtakuntaan ennen aikuista? 5. Miten lapsi ottaa lahjan vastaan? Entä aikuinen? 6. Millainen on Jumalan valtakunta tämä tekstin mukaan? 7. Miksi Jeesuksen siunaus oli lapsille tärkeä? 16. Kysymys iankaikkisesta elämästä (Mark. 10:17 27) 1. Luukkaan evankeliumissa (Luuk. 18:18) kerrotaan, että tämä mies on korkeassa asemassa. Tämä mies juoksi Jeesuksen eteen ja kysyi Jeesukselta kysymyksen. Miksi tämä korkeassa asemassa oleva mies käyttäytyi näin? 2. Mies ei ollut varma, että pääseekö hän taivaaseen. Miksi miehellä ei ollut varmuutta? 3. Jeesus sanoi miehelle: Yksi sinulta puuttuu. Mikä asia tältä mieheltä puuttui? 4. Jeesus kehotti miestä myymään kaiken omaisuutensa, niin sitten tämä mies saa aarteen taivaasta. Mitkä asiat ovat yleensä ihmisille aarteita? 5. Tällä miehellä oli ehkä perhe ja siksi hän tarvitsi rahaa. Mitä olisi tapahtunut jos mies olisi myynyt koko omaisuutensa? 6. Jeesus asetti miehelle ehtoja, ennen kuin hän voi liittyä Jeesuksen opetuslasten joukkoon. Miksi Jeesus ei kutsunut miestä heti opetuslastensa joukkoon? 7. Mies ei pystynyt luopumaan maan päällisestä aarteestaan. Mitä tälle miehelle tapahtui sen jälkeen? 17. Jeesus ja Sebedeuksen pojat (Mark. 10:32 45) 1. Jaakob ja Johannes uskoivat Jeesukseen. Heidän oli vaikea uskoa Jeesuksen kuolemaan, joka oli tulossa. Miksi joku haluaa olla kristitty, jos ei usko Jeesuksen ristiin? 2. Miksi ihmiset haluavat valtaa? 3. Miten sinä olet käyttänyt valtaa esimerkiksi kotona tai työpaikalla? 4. Mikä oli Jaakobin ja Johanneksen synti suhteessa Jeesukseen ja lähimmäisiin? 5. Mitä teksti opettaa uskovien välisistä riidoista? 6. Millainen on Jumalan tahdon mukainen johtaja? 7. Mikä on Jeesuksen ja Sebedeuksen poikien suurin ero?
8 18. Sokean kerjäläisen uskontunnustus (Mark. 10:46 52) 1. Sokea mies elätti itsensä kerjäämällä. Miltä sinusta tuntuisi jos sinun pitäisi kerjätä? 2. Tämä mies oli varmaan istunut kauan tien vieressä. Mitä tämä mies oli oppinut sinä aikana kun oli istunut siinä tien vieressä? 3. Bartimaios oli kuullut puhuttavan Jeesuksesta ja hän varmasti tiesi, että Jeesus käy usein Jerusalemissa. Miksi Bartimaios ei mennyt tapaamaan Jeesusta Jerusalemiin? 4. Bartimaios huusi: Daavidin poika. Mistä Bartimaios tiesi Jeesuksen olevan Daavidin poika? 5. Useat ihmiset käskivät Bartimaioksen olla hiljaa. Miksi muut ihmiset käskivät Bartimaioksen olla hiljaa? 6. Jeesus pyysi opetuslapsiaan kutsumaan Bartimaioksen luokseen. Miltä Bartimaioksesta tuntui kun Jeesus kutsui hänet luokseen? 7. Bartimaios lähti seuraamaan Jeesusta Jerusalemiin. Miksi Bartimaios lähti seuraamaan Jeesusta? 19. Jeesus kiroaa viikunapuun (Mark. 11:12 14, 20 25) 1. Mitä tapahtuu, jos ihminen kiroaa toisen ihmisen? 2. Jeesus kirosi viikunapuun. Mitä Jeesus tarkoitti viikunapuulla? 3. Jeesus odotti kansaltaan jotain hedelmää. Millaista hedelmää Jeesus odotti kansaltaan? 4. Millainen on kirottu ihmiselämä? 5. Millainen on uskon rukous? 6. Millaisia rukousvastauksia sinä olet saanut? 7. Jeesus kehottaa antamaan anteeksi. Mikä anteeksiantamisessa on vaikeinta? 20. Ruumiin ylösnousemuksen kieltäjät (Mark. 12:18 27) 1. Saddukeukset esittivät Jeesukselle vaikean kysymyksen. Mitä saddukeukset ajattelivat Jeesuksen vastaavan kysymykseen? 2. Saddukeukset eivät uskoneet ruumiin ylösnousemukseen. Millainen on saddukeusten Jumala-usko, kun he eivät uskoneet ruumiin ylösnousemukseen? 3. Saddukeukset olivat menneet harhaan oikeasta opista. Miten saddukeukset olivat menneet harhaan oikeasta opista? 4. Jeesus perusteli saddukeuksille uskonsa ruumiin ylösnousemukseen. Miten Jeesus perusteli saddukeuksille uskonsa ruumiin ylösnousemukseen? 5. Raamattu ei kerro yhdestäkään saddukeuksesta, josta olisi tullut Jeesuksen seuraaja. Miksi saddukeuksista ei tullut Jeesuksen seuraajia? 6. Miten tämä raamatunkohta voi lohduttaa kuolemaa pelkäävää ihmistä? 7. Saddukeukset olivat Jeesuksen elinaikana omasta mielestään uskonnollista valiojoukkoa. Mikä ryhmittymä sinun mielestäsi on nykyään kuin saddukeukset?
9 21. Jeesuksen paluu (Mark. 13:14 32) 1. Tekstimme puhuu Jeesuksen takaisinpaluusta. Toivoisitko, että Jeesus tulisi takaisin sinun elinaikanasi? 2. Tekstissä puhutaan turmion iljetyksestä. Mitä turmion iljetys voisi tarkoittaa tänä päivänä? 3. Raamatussa puhutaan paljon myös antikristuksesta. Mistä tiedämme, kuka saarnaa oikeaa ja kuka väärää Kristusta? 4. Mitä tapahtuu, kun Jeesus tulee takaisin? 5. Jeesus oli aikaisemmin kertonut viikunapuusta. Mitä Jeesus haluaa sanoa meille tällä vertauksella? 6. Lue jae 31. Mitä Jumalan Sana merkitsee lopun ajan uskoville? 7. Jeesus sanoo, että viimeisen päivän tietää vain Jumala. Miksi viimeinen päivä on salaisuus? 22. Jeesus voidellaan Betaniassa (Mark. 14:1 9) 1. Tekstissä nainen voitelee Jeesuksen ennen Jeesuksen kuolemaa. Minkä lahjan sinä haluaisit antaa ystävällesi, joka on pian kuolemassa? 2. Nainen kaatoi Jeesuksen päälle koko pullon öljyä. Miksi nainen kaatoi kaiken öljyn Jeesuksen päälle? 3. Naisen käyttämä öljy oli todella kallista. Mitä muut paikalla olleet ihmiset ajattelivat naisesta, kun hän käytti kallista öljyä? 4. Jeesus sanoi naiselle: Antakaa naisen olla. Miltä naisesta tuntui, kun Jeesus puolusti häntä? 5. Jeesus sanoi, että tämän naisen teko tullaan muistamaan kaikkialla maailmassa. Miksi Jeesus sanoi, että tämä nainen tullaan muistamaan kaikkialla maailmassa? 6. Jeesus sanoi, että tämän naisen teko tullaan muistamaan. Minkä tekosi sinä haluaisit muiden ihmisten muistavan kuolemasi jälkeen? 7. Tämä nainen antoi Jeesukselle lahjaksi voitelun kalliilla öljyllä. Minkä lahjan sinä haluat antaa Jeesukselle?
10 23. Jeesuksen oikeudenkäynti (2 kertaa) (Mark. 15:1 15) Pontius Pilatus oli Juudean maaherra. 1. Millainen luonne Pilatuksella on? 2. Miksi Pilatus antoi muiden päättää puolestaan? 3. Mitä Pilatus ajatteli sydämessään Jeesuksesta? 4. Miten Pilatus yritti puolustaa käytöstään? 5. Jos sinä olisit ollut Pilatus, miten olisit toiminut? Barabbas oli kapinan johtaja ja murhaaja. 1. Miksi Barabbas oli halunnut murhata ja tehdä rikoksia? 2. Mitä Barabbas ajatteli, kun Jeesus sai hänen tuomionsa? 3. Onko helppoa samaistua Barabbakseen? Ylipappeja oli vain yksi, mutta tässä kertomuksessa kaksi: Kaifas ja hänen appensa Annas. 1. Mikä oli ylipappien elämäntehtävä? 2. Miksi ylipapit eivät pitäneet Jeesuksesta? 3. Huomaatko itsessäsi samoja piirteitä kuin ylipapeissa? Kansanjoukko 1. Miksi kansa halusi vapauttaa vaarallisen murhamiehen? 2. Miksi kukaan ei puolustanut Jeesusta? 3. Tapahtuuko tällaisia samanlaisia tapahtumia vielä nykyään? Jeesus puhuu vain kerran tässä kertomuksessa. Muuten hän on hiljaa. 1. Miksi Jeesus ei puolusta itseään? 2. Mitä Jeesus ajatteli ympärillä olevista ihmisistä? 3. Kuka ratkaisi Jeesuksen oikeudenkäynnin: Pilatus, Jumala vai saatana? 24. Jeesuksen ylösnousemus (Mark. 16:1 14) 1. Naiset olivat voidelleet Jeesuksen ruumiin jo kerran. Miksi he tahtoivat voidella sen uudestaan? 2. Mitä naiset ajattelivat, kun enkeli puhui heille? 3. Enkeli puhui naisille, mutta naiset pelkäsivät. Mikä naisia pelotti? 4. Jeesus valitsi ensimmäisiksi ylösnousemuksen todistajiksi naisia. Miksi Jeesus valitsi naisia todistajiksi, vaikka naisia ei tuolloin arvostettu? 5. Miten usko Jeesuksen ylösnousemukseen syntyi naisten sydämiin? 6. Onko sinun elämässäsi yhtä mahdottomia asioita kuin kuolleen herääminen henkiin? 7. Pietari oli kieltänyt Herransa kaksi päivää aikaisemmin. Mitä Jeesuksen terveiset merkitsivät hänelle?
Jeesus parantaa sokean
Nettiraamattu lapsille Jeesus parantaa sokean Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3
Nettiraamattu lapsille. Jeesus parantaa sokean
Nettiraamattu lapsille Jeesus parantaa sokean Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible for
Nettiraamattu lapsille. Jeesuksen ihmeitä
Nettiraamattu lapsille Jeesuksen ihmeitä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Nettiraamattu. lapsille. Jeesuksen ihmeitä
Nettiraamattu lapsille Jeesuksen ihmeitä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Nettiraamattu lapsille. Tyttö, joka eli kahdesti
Nettiraamattu lapsille Tyttö, joka eli kahdesti Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible
Nettiraamattu. lapsille. Jumalan. mies
Nettiraamattu lapsille Jumalan lähettämä mies Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
JEESUS PARANSI SOKEAN BARTIMEUKSEN
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(6) JEESUS PARANSI SOKEAN BARTIMEUKSEN 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksen tapahtumapaikka Jerikon kaupungin lähellä. Jeriko on Juudeassa oleva kaupunki
Jeesus ruokkii 5000 ihmistä
Nettiraamattu lapsille Jeesus ruokkii 5000 ihmistä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO
JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui Getsemane-niminen puutarha, yrttitarha Öljymäellä. b) Ajallinen yhteys
JEESUS PARANTAA HALVAANTUNEEN MIEHEN
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(6) JEESUS PARANTAA HALVAANTUNEEN MIEHEN 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui Kapernaumissa, Jeesuksen kotikaupungissa, jossa Pietarilla
Nettiraamattu. lapsille. Tuhlaajapoika
Nettiraamattu lapsille Tuhlaajapoika Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Pietari ja rukouksen voima
Nettiraamattu lapsille Pietari ja rukouksen voima Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible
Helatorstai Joh.17:24-26, Apt.1:6-9 lähtöjuhlan saarna
Helatorstai Joh.17:24-26, Apt.1:6-9 lähtöjuhlan saarna Me juhlimme tänään Jeesuksen taivaaseen astumista. Miksi Jeesus meni pois? Eikö olisi ollut parempi, että hän olisi jäänyt tänne. Helposti ajattelemme,
Nettiraamattu. lapsille. Nainen kaivolla
Nettiraamattu lapsille Nainen kaivolla Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2007 Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Nainen kaivolla
Nettiraamattu lapsille Nainen kaivolla Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Jumala koettelee Abrahamin rakkautta
Nettiraamattu lapsille Jumala koettelee Abrahamin rakkautta Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Tammy S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Jeesus valitsee kaksitoista avustajaa
Nettiraamattu lapsille Jeesus valitsee kaksitoista avustajaa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for
Nettiraamattu lapsille. Seurakunta vaikeuksissa
Nettiraamattu lapsille Seurakunta vaikeuksissa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2010 Bible
Löydätkö tien. taivaaseen?
Löydätkö tien taivaaseen? OLETKO KOSKAAN EKSYNYT? LÄHDITKÖ KULKEMAAN VÄÄRÄÄ TIETÄ? Jos olet väärällä tiellä, et voi löytää perille. Jumala kertoo Raamatussa, miten löydät tien taivaaseen. Jumala on luonut
Seurakunta vaikeuksissa
Nettiraamattu lapsille Seurakunta vaikeuksissa Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box
Tämän leirivihon omistaa:
Tämän leirivihon omistaa: 1 Tervetuloa kesäleirille! Raamiksilla tutustumme Evankeliumin väreihin. o Keltainen kertoo Jumalasta ja taivaasta, johon pääsen uskomalla Jeesukseen. o Musta kertoo, että olen
Nettiraamattu lapsille. Seurakunnan synty. Kertomus 55/60.
Nettiraamattu lapsille Seurakunnan synty Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Kääntäjä: Anni Kernaghan Sovittaja: Ruth Klassen Suomi Kertomus 55/60 www.m1914.org Bible for Children, PO Box
Tyttö, joka eli kahdesti
Nettiraamattu lapsille Tyttö, joka eli kahdesti Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2007 Bible
Nettiraamattu lapsille. Jeesus ruokkii 5000 ihmistä
Nettiraamattu lapsille Jeesus ruokkii 5000 ihmistä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible
JEESUS PARANTAA SOKEAN
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS PARANTAA SOKEAN 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksen tapahtumapaikka Siiloan lammikko oli Jerusalemissa b) Ajallinen yhteys muihin kertomuksiin
Nettiraamattu. lapsille. Ensimmäinen
Nettiraamattu lapsille Ensimmäinen pääsiäinen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Lyn Doerksen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) VIINITARHAAN TÖIHIN
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) VIINITARHAAN TÖIHIN Tänään meillä on kaksi vertausta, joissa kutsutaan väkeä töihin viinitarhaan. 2. Itse kertomus Raamatusta rinnakkaispaikkoineen Kukin
Maanviljelijä ja kylvösiemen
Nettiraamattu lapsille Maanviljelijä ja kylvösiemen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: M. Maillot; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Nettiraamattu lapsille. Seurakunnan synty
Nettiraamattu lapsille Seurakunnan synty Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Nettiraamattu. lapsille. Seurakunnan synty
Nettiraamattu lapsille Seurakunnan synty Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3 Winnipeg,
Vainoajan tie saarnaajaksi
Nettiraamattu lapsille Vainoajan tie saarnaajaksi Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2007 Bible
Pietari ja rukouksen voima
Nettiraamattu lapsille Pietari ja rukouksen voima Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box
Raamatun lainaukset vuoden 1992 raamatunkäännöksestä.
elämä alkaa tästä 2008 Evangelism Explosion International Kaikki oikeudet pidätetään. Ei saa kopioida missään muodossa ilman kirjallista lupaa. Raamatun lainaukset vuoden 1992 raamatunkäännöksestä. Asteikolla
PÄÄSIÄISAAMUNA. 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui: Jerusalemissa
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) PÄÄSIÄISAAMUNA 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui: Jerusalemissa b) Ajallinen yhteys muihin kertomuksiin Jeesus oli kuollut ja haudattu
Nettiraamattu. lapsille. Jeesus ja Lasarus
Nettiraamattu lapsille Jeesus ja Lasarus Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Jeesus ja Lasarus
Nettiraamattu lapsille Jeesus ja Lasarus Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Jumala koettelee Abrahamin rakkautta
Nettiraamattu lapsille Jumala koettelee Abrahamin rakkautta Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Tammy S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Näiden tapahtumien jälkeen tuli keskustelua seurannut lainopettaja Jeesuksen luo kysyen Jeesukselta, mikä käsky on kaikkein tärkein.
Mark.12:28-34: Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?"
Saarna Evankeliumi Johannes Kastaja Elia Jeremia
Saarna 16.7.2017 Evankeliumi Matt. 16: 13-19 Kun Jeesus oli tullut Filippoksen Kesarean seudulle, hän kysyi opetuslapsiltaan: Kuka Ihmisen Poika on? Mitä ihmiset hänestä sanovat? He vastasivat: Toisten
Nettiraamattu lapsille. Viisas kuningas Salomo
Nettiraamattu lapsille Viisas kuningas Salomo Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Nettiraamattu. lapsille. Jeesus ja Lasarus
Nettiraamattu lapsille Jeesus ja Lasarus Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3 Winnipeg,
Hyvä Sisärengaslainen,
Hyvä Sisärengaslainen, Tervetuloa SLEY:n nuorisotyön sisärenkaan raamattukouluun! Tämän kevään kuluessa käymme läpi Johanneksen evankeliumin lyhyissä jaksoissa. Voit lähettää kysymyksiä, palautetta, esirukousaiheita
JEESUS PILATUKSEN JA HERODEKSEN EDESSÄ
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS PILATUKSEN JA HERODEKSEN EDESSÄ 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksen tapahtumapaikka b) Ajallinen yhteys muihin kertomuksiin Jeesus Herodeksen
Jumalan lupaus Abrahamille
Nettiraamattu lapsille Jumalan lupaus Abrahamille Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Tammy S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Jeesus söi viimeisen aterian oppilaittensa kanssa. Aterialla Jeesus otti leivän, mursi siitä palan ja kiitti.
Viimeinen ateria Jeesus sanoi oppilailleen: - On tullut minun aikani mennä pois. Jeesus tarkoitti, että hän kuolee pian. Oppilailleen Jeesus lupasi: - Minä olen aina teidän kanssanne. Älkää olko surullisia.
Nettiraamattu lapsille. Jumalan lupaus Abrahamille
Nettiraamattu lapsille Jumalan lupaus Abrahamille Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Tammy S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Matt. 17: 1-13 Pirkko Valkama
Loisto yllättää Matt. 17: 1-13 Pirkko Valkama Matt. 17:1-3 1 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen.
MIKSI JEESUS KUOLI RISTILLÄ?
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) MIKSI JEESUS KUOLI RISTILLÄ? 1. Kertomuksen taustatietoja a) Vieraat termit Synti on Jumalan käskyjen rikkomista. Raamattu nimittää sitä mm. laittomuudeksi,
Outi Rossi JIPPII. Matkaan Jeesuksen kanssa. Kuvittanut Susanna Sinivirta. Fida International ry
Outi Rossi JIPPII Matkaan Jeesuksen kanssa Kuvittanut Susanna Sinivirta Fida International ry JIPPII Matkaan Jeesuksen kanssa, 4. painos C Outi Rossi Kuvitus Susanna Sinivirta Fida International ry Kirjapaino
Matt. 11:28-30. Väsyneille ja stressaantuneille
Matt. 11:28-30 Väsyneille ja stressaantuneille Tulkaa minun luokseni.. ..kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat.. Minä annan teille levon. Matt. 11:29-30..Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja oppikaa minusta:
Viisas kuningas Salomo
Nettiraamattu lapsille Viisas kuningas Salomo Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO Box 3 Winnipeg,
Viisas kuningas Salomo
Nettiraamattu lapsille Viisas kuningas Salomo Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Kääntäjä: Anni Kernaghan Sovittaja: Ruth Klassen Suomi Kertomus 22/60 www.m1914.org Bible for Children, PO Box
Pietari ja rukouksen voima
Nettiraamattu lapsille Pietari ja rukouksen voima Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible
USKOONTULON ABC. almondy.suntuubi.com
1 USKOONTULON ABC 2 1. Tunnusta, että olet tehnyt syntiä ja tee parannus. Me olemme tehneet väärin, me olemme tehneet syntiä, olemme rikkoneet SINUA vastaan, kapinoineet ja poikenneet SINUN Käskyistäsi
Ristiäiset. Lapsen kaste
Ristiäiset Lapsen kaste Ilo palvella! Loimaan seurakunta OHJELMA Alkuvirsi Ristinmerkki Raamatunluku Mark. 10: 13 16 Puhe Uskontunnustus Kaste Virsi Yhteinen esirukous ja Isä Meidän rukous Siunaus Päätösvirsi
JEESUS ARMAHTAA AVIONRIKKOJANAISEN
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS ARMAHTAA AVIONRIKKOJANAISEN 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksen tapahtumapaikka - pyhäkössä Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI
JEESUS OPETTAA JA PARANTAA GALILEASSA
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS OPETTAA JA PARANTAA GALILEASSA Kuva taidegraafikko Kimmo Pälikkö 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui Kapernaumissa, synagoogassa
Jeremia, kyynelten mies
Nettiraamattu lapsille Jeremia, kyynelten mies Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Sovittaja: Mary-Anne S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2014 Bible
Nettiraamattu. lapsille. Prinssi joesta
Nettiraamattu lapsille Prinssi joesta Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: M. Maillot; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO
Nettiraamattu lapsille. Vainoajan tie saarnaajaksi
Nettiraamattu lapsille Vainoajan tie saarnaajaksi Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2009 Bible
Jeesuksen seuraaminen maksaa
Jeesuksen seuraaminen maksaa Mt 8:18-34 18. Seuraa minua! Kun Jeesus näki, miten paljon väkeä hänen ympärillään oli, hän käski lähteä vastarannalle. 19. Muuan lainopettaja tuli silloin hänen luokseen ja
SAARA SYNNYTTÄÄ POJAN
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) SAARA SYNNYTTÄÄ POJAN Kuva taidegraafikko Kimmo Pälikkö 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui Beersebassa. Siellä sekä Aabraham, Iisak
Havaintomateriaalia - avuksi sinulle
Havaintomateriaalia - avuksi sinulle - lapsi ja nuorisotyöhön - taide- ja leirikoulutyöhön - lähetyskasvatukseen - teemapäiviin - kirkollisiin tapahtumiin - ystävyysseurakunta- työhön - erityisryhmille
Lisää Johanneksen evankeliumin 11. luvusta? Klikkaa kuvaa.
Lisää Johanneksen evankeliumin 11. luvusta? Klikkaa kuvaa. Muuan Lasarus-niminen mies oli sairaana. Hän asui Betaniassa, samassa kylässä kuin Maria ja tämän sisar Martta. Maria oli se, joka voiteli Herran
KUNINKAAN POJAN HÄÄT JA SUURET PIDOT
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) KUNINKAAN POJAN HÄÄT JA SUURET PIDOT Tänään meillä on kaksi vertausta, jotka kertovat siitä, kuinka Jumala kutsuu kaikkia taivaan hääjuhliin. 1. Kertomuksen
KANAANILAISEN NAISEN USKO JA RUKOUS
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) KANAANILAISEN NAISEN USKO JA RUKOUS 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui Jeesus siirtyi Galileasta Tyron ja Siidonin alueelle, joka
Apologia-forum 25.-27.4.2014
Mikä on kristinuskolle luovuttamatonta? Kuvat: sxc.hu Apologia-forum 25.-27.4.2014 Ryttylän Kansanlähetysopisto Pääpuhujana prof. John Lennox (oxfordin yliopisto) Tiede usko luominen evoluutio www.kansanlahetysopisto.fi/apologiaforum
Ilosanomakysymyksiä varhaisnuorille
Ilosanomakysymyksiä varhaisnuorille Markus Mailis Janatuisen teksteistä muokannut Outi Paukkunen Tämän oppaan kysymykset on suunnattu pääasiassa 10-12 vuotiaille, mutta hätätilassa niitä voi käyttää 7-14
Nimeni on. Tänään on (pvm). Kellonaika. Haastateltavana on. Haastattelu tapahtuu VSSHP:n lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian tutkimusyksikössä.
1 Lapsen nimi: Ikä: Haastattelija: PVM: ALKUNAUHOITUS Nimeni on. Tänään on (pvm). Kellonaika. Haastateltavana on. Haastattelu tapahtuu VSSHP:n lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian tutkimusyksikössä. OSA
Nettiraamattu lapsille. Samuel, Jumalan palvelija
Nettiraamattu lapsille Samuel, Jumalan palvelija Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Lyn Doerksen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible
Kristinusko (AR) Kristinuskon historia. Kristinuskon syntymä
Kristinusko (AR) Kristinuskon historia Kristinuskon syntymä Juutalaisuudessa oli kauan jo odotettu, että maan päälle syntyy Messias, joka pelastaa maailman. Neitsyt Maria synnytti pojan Jeesus Nasaretilaisen,
b) Kertomuksessa esiintyvät henkilöt Jairus oli Kapernaumin synagoogan esimies ja hänellä oli vain yksi lapsi, 12-vuotias tytär.
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) VÄLIKOHTAUS MATKALLA 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui - Kapernaumissa b) Kertomuksessa esiintyvät henkilöt Jairus oli Kapernaumin
Ilosanoma Markuksen mukaan
Ilosanoma Markuksen mukaan Huom: Helpoimmat kysymyssarjat on merkitty yhdellä asteriksilla *, melko helpot kahdella ** ja vähän vaikeammat kolmella ***. 1. ILOSANOMA LÄHTEE LIIKKEELLE Mark. 1:1-11 ***
Hyvä Sisärengaslainen,
Lisää 1. Joh 3:sta? http://www.sley.fi/luennot/raamattu/ UT/Johanneksen_kirjeet/1Joh03EK.h tm Hyvä Sisärengaslainen, 1. Johanneksen kirjeen kolmas luku puhuu Jumalan lahjasta, mutta myös hänen pyhästä
Ensimmäinen Johanneksen kirje 4. osa
Ensimmäinen Johanneksen kirje 4. osa 1 opettaja- Isak Penzev 21.0.3.2013 Jatkamme Johanneksen kirjeen tutkimista. Tämä oppitunti kuuluu opetussarjaan, jossa me tutkimme Uutta testamenttia. Kun me tutkimme
Temppelin johtomies tulee Jeesuksen luo
Nettiraamattu lapsille Temppelin johtomies tulee Jeesuksen luo Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Nettiraamattu lapsille. Jesaja näkee tulevaisuuteen
Nettiraamattu lapsille Jesaja näkee tulevaisuuteen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Sovittaja: Mary-Anne S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2014 Bible
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(6) Luterilainen Kirkko 1. vuosi nro UT 37/52 www.luterilainen.com lapsille@luterilainen.com 5.8.
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(6) RIKAS NUORUKAINEN 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksessa esiintyvät henkilöt 2. Itse kertomus Raamatusta rinnakkaispaikkoineen Matt. 19: 16-30 Eräs
Nettiraamattu lapsille. Jeesus, suuri Opettaja
Nettiraamattu lapsille Jeesus, suuri Opettaja Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Nettiraamattu lapsille. Jeremia, kyynelten mies
Nettiraamattu lapsille Jeremia, kyynelten mies Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Sovittaja: Mary-Anne S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2014 Bible
USKON TAISTELU Joh. 7:1-53
USKON TAISTELU Joh. 7:1-53 1. Jeesus vaelsi Galilean eri puolilla. Hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset etsivät tilaisuutta tappaakseen hänet. 2. Juutalaisten lehtimajanjuhla oli lähellä.
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(6) Luterilainen Kirkko 1. vuosi nro UT 25/52 www.luterilainen.com lapsille@luterilainen.com 13.5.
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(6) ARMOTON PALVELIJA 1. Kertomuksen taustatietoja a) Missä kertomus tapahtui Sillä, missä Jeesus tämän vertauksen kertoi, ei ole merkitystä. Mutta ilmeisesti
Viisas kuningas Salomo
Nettiraamattu lapsille Viisas kuningas Salomo Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2013 Bible for Children,
Ihmisen toivottomuuden alku
Nettiraamattu lapsille Ihmisen toivottomuuden alku Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Tammy S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Alina Rukkila Tuottaja: Bible for
Prinssistä paimeneksi
Nettiraamattu lapsille Prinssistä paimeneksi Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: M. Maillot; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksen tapahtumapaikka Getsemane-niminen puutarha, yrttitarha Öljymäellä. b) Ajallinen
Nettiraamattu lapsille. Rikas mies, köyhä mies
Nettiraamattu lapsille Rikas mies, köyhä mies Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: M. Maillot; Lazarus Sovittaja: M. Maillot; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
Vainoista herätykseen. Ap t. 8:1-17
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17 Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen. Pelastusilmoitus loppuu apostolien ajan päättyessä. Jeesuksen antaessa lähetyskäskyn
Jesaja näkee tulevaisuuteen
Nettiraamattu lapsille Jesaja näkee tulevaisuuteen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Kääntäjä: Anni Kernaghan Sovittaja: Mary-Anne S. Suomi Kertomus 27/60 www.m1914.org Bible for Children,
Nettiraamattu lapsille. Komea mutta tyhmä kuningas
Nettiraamattu lapsille Komea mutta tyhmä kuningas Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Lyn Doerksen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible
Nettiraamattu lapsille. Maanviljelijä ja kylvösiemen
Nettiraamattu lapsille Maanviljelijä ja kylvösiemen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: M. Maillot; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children
Jeesus, suuri Opettaja
Nettiraamattu lapsille Jeesus, suuri Opettaja Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Byron Unger; Lazarus Sovittaja: E. Frischbutter; Sarah S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org
PIETARI JA JOHANNES JUOKSEVAT HAUDALLE
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) PIETARI JA JOHANNES JUOKSEVAT HAUDALLE 1. Kertomuksen taustatietoja a) Kertomuksen tapahtumapaikka: Edelleen ollaan Jeesuksen tyhjällä haudalla. b) Ajallinen
Jesaja näkee tulevaisuuteen
Nettiraamattu lapsille Jesaja näkee tulevaisuuteen Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Jonathan Hay Sovittaja: Mary-Anne S. Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org BFC PO
+ SEURAKUNTAAN TUTUSTUMISTEHTÄVÄT JA ULKOA OPETELTAVAT ASIAT + PERUSOHJEET:
1 + SEURAKUNTAAN TUTUSTUMISTEHTÄVÄT JA ULKOA OPETELTAVAT ASIAT + Nimesi: Osoitteesi: Puhelinnumerosi: PERUSOHJEET: Seurakunnan toimintaan tutustumista varten käyt 3-4 kertaa itsenäisesti jumalanpalveluksessa
Komea mutta tyhmä kuningas
Nettiraamattu lapsille Komea mutta tyhmä Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Kääntäjä: Anni Kernaghan Sovittaja: Lyn Doerksen Suomi Kertomus 18/60 www.m1914.org Bible for Children, PO Box
MIES JA NAINEN JUMALAN LUOMUKSINA. Matin ja Maijan eväät Pekka Tuovinen, 15.11.2015
MIES JA NAINEN JUMALAN LUOMUKSINA Matin ja Maijan eväät Pekka Tuovinen, 15.11.2015 LUOMINEN 1) Raamattu kertoo kaiken olevaisen synnystä yksinkertaisen (entisajan) maailmankuvan puitteissa. 2) Raamatun
Komea mutta tyhmä kuningas
Nettiraamattu lapsille Komea mutta tyhmä kuningas Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Janie Forest Sovittaja: Lyn Doerksen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2012 Bible
JEESUS PARANTAA NAISEN JA MIEHEN SURKASTUNEEN KÄDEN SAPATTINA
Suomen Tunnustuksellinen PYHÄKOULUMATERIAALI 1(5) JEESUS PARANTAA NAISEN JA MIEHEN SURKASTUNEEN KÄDEN SAPATTINA 1. Kertomuksen taustatietoja Nyt meillä on poikkeuksellisesti kaksi eri kertomusta. Ne eivät
Nettiraamattu lapsille. Kuningas Daavid (2. osa)
Nettiraamattu lapsille Kuningas Daavid (2. osa) Kirjoittaja: Edward Hughes Kuvittaja: Lazarus Sovittaja: Ruth Klassen Kääntäjä: Anni Kernaghan Tuottaja: Bible for Children www.m1914.org 2009 Bible for